2018-06-04, 18:38
  #673
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Finns det någon under 60 som använder uttrycket?
Japp.
Citera
2018-06-04, 18:50
  #674
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
När du pratar med någon eller i skriftlig form?

I talspråk
Citera
2018-06-04, 18:52
  #675
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
I talspråk
Kan du ge ett exempel?
Citera
2018-06-04, 19:11
  #676
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Kan du ge ett exempel?

Tja, "Det är ingen ruter i honom".

Jag låter nog väldigt gammal
Citera
2018-06-04, 19:13
  #677
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Tja, "Det är ingen ruter i honom".

Jag låter nog väldigt gammal
Ja det är du.
Citera
2018-06-04, 19:15
  #678
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Finns det någon under 60 som använder uttrycket?

JA, visst finns det betydligt yngre personer som använder uttrycket "det är ruter i XX!"

Däremot är det nog bara riktigt gamla personer som säger "det är grabben med choklad i!".

Hur är det med "det är ingen geist i honom"? Vanligt förekommande även bland yngre?
Citera
2018-06-04, 19:15
  #679
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Kan du ge ett exempel?
Jag minns att jag som tonåring skrev i min dagbok att jag skulle skriva en kärleksroman med ruter i.
Citera
2018-06-04, 19:21
  #680
Medlem
vemvisstes avatar
Över huvud taget ingenting, är ett uttryck som är märkligt för mig.

Tänk på det bildligt talat.
Vad är ursprunget till det ?
Citera
2018-06-05, 06:38
  #681
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemvisste
Över huvud taget ingenting, är ett uttryck som är märkligt för mig.

Tänk på det bildligt talat.
Vad är ursprunget till det ?

Det är inte att betrakta som ett uttryck i den meningen som avses med tråden. Överhuvudtaget och alls brukar användas för samma innebörd.

*Överhuvudtaget/alls ingenting ≈ I stort sett finns det ingenting betydande där (men om vi detaljstuderade det kanske vi upptäcker något).

Ursprunget är vanligt svenskt språkbruk, förmodligen från 1500-talets senare hälft.
Citera
2018-06-05, 09:43
  #682
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemvisste
Över huvud taget ingenting, är ett uttryck som är märkligt för mig.

Tänk på det bildligt talat.
Vad är ursprunget till det ?

Det är nästan en stående fras. Använd vanligen i sammansättningen: Vad känner du nu?

I light versionen: gör det ont fortfarande? Är skadan äntligen utläkt?
I andra versionen är det känslomässig reaktion vi är ute efter: Vad känner du nu när det bevisats att Bill har vänsterprasslat med sin unga sekreterare?

I första light versionen använder man tårta på tårta mest för att man håller på och känner efter.

I den andra versionen - ja Hillary känner efter här också, men framför allt vill Hillary betona att det berör henne faktiskt ingenting.
Vi andra som är cyniskt lagda anar att det kan vara pokerface och spel för gallerierna. Eller också att smärtan inte har nått upp till hjärnan än.
Citera
2018-06-05, 18:11
  #683
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Ett uttryck som kan gälla både män och kvinnor; stark, pålitlig, målmedveten, backar inte. Ett positivt omdöme, helt enkelt.

Ja, jag tolkar det som något positivt. En person som kan säga ifrån och är framåt och drivande. Man kanbeskriva det på många sätt.
Citera
2018-06-11, 15:53
  #684
Medlem
arekbar93s avatar
Vad betyder detta (jobbannons)

hej~

jag skrev frågade om ett jobb men jag fick ett email men jag förstår inte något vad han skriver.

Citat:
Bäste Charanjit,

Tack för ditt mejl! Jag söker i första hand någon som kan arbeta som godsmottagare i vårt centrallager nu i sommar och även hösten.
Ser gärna att unga och starka killar, som inte rädda för att kavla upp ärmarna och ta för sig, söker tjänsten!
En fördel är om du har erfarenhet av liknande arbeten, men det är inget krav. Det viktigaste är att du måste vara beredd på att göra alla tänkbara arbetsuppgifter på mitt lager.

vad betyder kavla upp ärmarna och ta för sig på svenska ? jag försökt översätta det men förstår inte? snälla kan ngn säga jag måste svara på detta meddelande idag

और
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in