Citat i citat följer inte med så fick klippa och klistra lite. Nedanstående är alltså ett citerat PM som Disciplina fått och postat i tråden och inte någonting som Disciplina själv skrivit...bara så ingen får för sig att jag "fulciterar".
Hade tänkt kommentera detta tidigare men ville fundera på det lite först och blev naturligtvis sen distraherad och glömde bort det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Ursprungligen postat av AndersKullberg
Bara så du vet om det, "Disciplina", arrogans straffar sig, och desto mer arrogant och oförskämd du är som människa, desto mer troligt är det att någon letar upp dig och klyver dig med en yxa i två delar. Jag önskar faktiskt att någon en vacker dag kommer att göra det. Det kommer dock inte bli jag, för jag har inte tid med något sådant. Jag bara manar dig till att tänka efter hur du beter dig mot folk runtomkring dig. Om du är villig till detta så hoppas jag att du är kapabel också, men det betvivlar jag. Du är en god definition av den feministiska rörelsen och de ondskefulla och respektlösa psykfallen som driver den.
Min åsikt kring ovanstående PM är att det visst borde falla under 1.08 som ett förtäckt hot och att jag håller med Disciplina om att det blir lite som ett "jag bara skojade"-försvar att inte tolka det som ett hot enbart av semantiska skäl.
Det som gör att jag anser att det går från att vara ett dumt "jag tycker att du borde dö"-PM till ett faktiskt förtäckt hot är det fetade och framförallt den andra delen av det: "för jag har inte tid med något sådant.". Det gör att det blir svårt att inte tolka det som "Om jag hade haft tid så hade jag letat upp dig och klyvt dig i två delar med en yxa" vilket leder till "när jag får tid så ska jag komma och klyva dig med en yxa" vilket i sin tur förmodligen är precis hur han ville att Disciplina skulle tolka det. Det är alltså, enligt min mening, ett textboksexempel på ett förtäckt hot.
Dessutom är det ett gränsfall att samtidigt bryta mot 1.06 eftersom han ju hotar med att "någon" kan komma att eftersöka Disciplina IRL-identitet för att sen mörda henne (och då att denne "någon" skulle vara han själv om han hade tid).
Om jag läst det rätt så har Disciplina inte RPat PMet så det har inte blivit officiellt bedömt men i fall det har gått en vända via omröstning och BigFatCones kommentar, om varför han inte ansåg det falla under 1.08, inte var hans egen åsikt som enskild moderator utan Flashbacks faktiska beslut så blir jag nog lite mer benägen att hålla med om att det kan finnas ett behov av att se över hur 1.08 ska tillämpas, oavsett om det är ett stort eller litet problem i realiteten (att folk blir hotade via PM).
Det kan aldrig vara OK att försöka skrämma användare till tystnad via vare sig direkta eller förtäckta hot och det är inte bra om utrymmet att kringgå 1.08 med semantik är så pass stort att det räcker att göra som i PMet ovan för att komma undan med hoten.
Jag är dock fortsatt mot att strama åt 1.08 så att det omfattar mer än just "Grova personangrepp, trakasserier, hot eller förtäckta hot riktade mot andra användare".