2018-06-11, 16:11
Medlem
flaskborstes avatar
S fortsätter nedåt nu skyller man på LO medlemmarna. Tacka fan för det. LO har systematiskt uteslutit SD sympatisörer och fackmedlemmar som yttrat sig kritisk om invandringen. Facket har inte fattat alls att det inte går att ignorera de som är kritiska till invandring och ett överdrivet daltande med flyktingar.

M och SD tar poäng av detta har TV'n på och nu försöker M att få poäng med att prata om att bestraffa gängkriminaliteten..Eh har det inte alltid varit förbjudet att skjuta andra och kasta handgranater ?
Problemet är att de inte får tag på några och att OM det får tag på några så släpper islamisterna i domstolarna ut dem med "samhällstjänst eller låga straff"
2018-06-11, 17:49
Medlem
fernebos avatar
Det värsta med LO är väl att de under lång tid både försvarade flyktinginvandring och arbetskraftsinvandring trots att det var just LO-medlemmar som drabbades hårdast i form av att den svarta sektorn ökade, importen av billig arbetskraft ökade och till det så har löneutvecklingen för vanliga arbetare varit sämre än vad den borde ha varit. Det sista en direkt följd av för stor invandring och hög arbetslöshet hos utrikesfödda enligt Nordea. Idag kan du vara heltidsanställd med kollektivavtal och ändå kan du inte ens få låna så det räcker till en liten bostadsrätt. Det är fullständigt skandalöst!

Jag kan inte fatta hur någon LO-medlem överhuvudtaget kan rösta på sossarna längre. LO och sossarna av idag är det största hotet mot svenska arbetare sen arbetarrörelsen grundades i slutet av 1800-talet.
2018-06-11, 17:57
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Något som borde kunna locka unga är bostadsfrågan. För unga personer, framförallt i storstäderna, är det ett högst verkligt problem att inte hitta vettiga boenden. Att köpa bostäder kan vara svårt utan rika föräldrar och att få ett förstahandskontrakt ännu svårare. Här skulle S kunna fixa röster skulle man kunna tro.

Fast nej: S har i Stockholm nu under våren storstilat utlovat en så kallad ”bostadsgaranti” för unga mellan 18 och 25 år. Gensvaret har varit svalt, som om folk inte riktigt tror på det. Löftet är också rätt luddigt formulerat. S tappar stort i Stockholm, i kommunen har de enligt SCB en statistiskt säkerställd nedgång i senaste mätningen och ligger på ett stöd på 21,6% (till riksdagen).

Dessutom, varför vänta till nästa mandatperiod om man redan har en lösning på problemet? S har makten i såväl regeringen som i Stockholms stadshus. Rent generellt blir det rätt svårt för sittande regering att få ökat stöd på lösningar på gamla och befintliga problem som inte upplevs ha utvecklats positivt under mandatperioden.

Reinfeldt/Borg lyckades få ökat stöd i valet 2010 på att de ansågs ha hanterat den ekonomiska krisen på ett bra sätt samtidigt som oppositionen inte framstod som trovärdiga. För Löfven har flera ekonomiska siffror utvecklats bra, vad gäller exempelvis ekonomi och arbetslöshet. Problemet är att de har svårt att hävda att de beror på regeringens förtjänster. Löfven och Magdalena Andersson har haft att hantera en högkonjunktur och samtidigt som arbetslösheten sjunkit i Sverige har den sjunkit ännu mer i EU och Sverige har förlorat placeringar på topplistan över låg arbetslöshet.

Löfven skulle ha kunnat få poäng på flyktingkrisen, för att hanterat den på ett bra sätt och att förändrat lagstiftning och skärpt till reglerna. Men dels blev han snarast släpad till att agera under hösten 2015 och de eventuella poäng han kunde ha fått slängde han i soptunnan genom amnestin för afghanerna. Klantigt och korkat.

Bostadsfrågan är intimt förknippad migrationsfrågan och t ex EBO-lagen. Det är svårt att kortsiktigt lösa detta, men S borde ha lärt av historien (minns den kända intervjun med Erlander). Bostadsfrågan är central för de människor som är S traditionella kärnväljare.
2018-06-11, 19:26
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
RAS för sossarna hos LO-anslutna:

November 2017: 46,4%
Maj 2018: 38,5% (-7,9)

Då ska man veta att det legat på runt 70% och liknande förr om åren.

Sverigedemokraterna växer bland LO-anslutna med nära 5 procentenheter till 24,9%. Sannolikt skulle över 30% av dom LO-anslutna rösta på Sverigedemokraterna vid ett val idag. Arbetarna säger ifrån mot S och mot massinvandringspolitiken och dess hemska negativa konsekvenser.

Obegripligt högt för Löfvens parti. Massimporten av välfärdsparasiterande bidragstagare skadar den genomsnittlige LO-väljaren bra mycket mer än genushipsters på Södermalm.
2018-06-11, 20:02
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Obegripligt högt för Löfvens parti. Massimporten av välfärdsparasiterande bidragstagare skadar den genomsnittlige LO-väljaren bra mycket mer än genushipsters på Södermalm.

Jo, men en halvering från uppåt 70% till snart neråt hälften är väl värt att firas.

Samtidigt som man gått från 1 miljon medlemmar till under 100.000.

Det finns bara en väg för det där partiet. Ungefär som Svenska Kyrkan. En grav som väntar.
2018-06-12, 08:50
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Vilken gräns? Du menar den där gränsen som är max för att "nu kan inte SD växa mer"? Den gränsen som alla förståsigpåare i tidningarna har flyttat massor med gånger? Är det den gränsen du menar?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5877880
https://www.svd.se/sd-har-natt-taket-for-sitt-valjarstod
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6422768

Det man inte får glömma när det gäller sådana här takläggare är att hon ofta heter Demker. Samma Demker-kärring som körde SOM-institutet förr. Hon heter dock inte bara Demker, utan Bjereld Demker och är gift med Bjereld i sosseriets mesta aktivistfalang Tro och Solidaritet.

Oväntat att aktivistsossar tycker att "nu har SD nått sitt tak för väljarstödet". Mhhmm. Vi säger väl det då...
Ursäkta om jag blandar mig, men just den gränsen tror jag börjar närma sig.

Endast 2,6% av hela väljarkåren anser att SD är näst bästa parti. Det måste rimligtvis innebära att det inte finns så mycket uppsida kvar.
Som jämförelse så anser 4,4% att V är det näst bästa partiet. De har många anhängare som i första hand valde "övriga partier" (läs FI och något kommunistparti)

Allt enligt SCB (sidan 97) https://www.scb.se/contentassets/0984ad11a11942c7ab394f5365881f82/me0201_2018m05_br_me60br1801.pdf
2018-06-12, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeaceOnEarth

Endast 2,6% av hela väljarkåren anser att SD är näst bästa parti. Det måste rimligtvis innebära att det inte finns så mycket uppsida kvar.

Det kan nog vara sant att endast 2.6% tycker att (SD) är näst bäst men det är en ögonblicksbild. Vad jag kan minnas har det alltid varit så.

Slutsatsen är att (SD) splittrar väljarkåren och man antigen avskyr dem eller så röstar man på dem. Det är väl därför det med viss frekvens har kommit artiklar som tvärsäkert kunnat slå fast att "taket" är 6%, 8% eller 11%, och så vidare.

Det motsäger inte att (SD) kan fortsätta växa. Det betyder bara att avskyn mot (SD) inte är rationell och grundad på argument. Den beror på att man litat på media personligheter eller politiker som
berättat att de är rasister. En sådan övertygelse kan snabbt ändras. Även en rabiat (Mp) väljare kan råka bli rånad.

Det där att (M) väljare numera föredrar ett samarbete med (SD) framför att partiet regerar tillsammans med (S) är något helt nytt. Hade du frågat för 3 år sedan tror jag (M) väljare avskytt (SD) lika mycket som (C) väljare. De flesta (M) väljare som kan överväga (SD) samarbete har nog fortfarande (Kd) eller (L) som näst bästa parti men (SD) är klart bättre än (S).

Dessutom vad skall en (M) väljare, som har (L) som "näst bästa", göra om hen är besviken på partiet för DÖ och misstänksam mot att Ulf Kristersson börjar regera med (S)? Rösta (L)? Det lär ju knappast fungera. Även om man skulle ogilla (SD) så är en proteströst där det enda som skulle skaka om...så uppsida för (SD) finns fortfarande. Tyvärr skulle jag säga själv eftersom det till en del beror på att Ulf Kristersson gör självmål. Att Stefan Löfven gör självmål och tappar till (SD) har jag dock inget emot...
Senast redigerad av FBerntsson 2018-06-12 kl. 09:36.
2018-06-12, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det kan nog vara sant att endast 2.6% tycker att (SD) är näst bäst men det är en ögonblicksbild. Vad jag kan minnas har det alltid varit så.

Exakt. Det är därför sådana uttalanden, om hur många väljare SD maximalt kan få, är ganska meningslösa. Politiken och samhället utvecklas, gamla människor dör, nya människor får rösträtt. Gamla sanningar gäller inte hur länge som helst. Det finns ingen given gräns hur stora SD kan bli, eller hur små S kan bli. Det förändras över tid.
2018-06-12, 21:49
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Expressen / Demoskops junimätning, utförd mellan 29/5 - 6/6, 1609 personer tillfrågades dels via telefon (1000 st) och dels via webpanel (609 st)

Socialdemokraterna: 23,1% (-3,2)
Vänsterpartiet: 8,3% (+0,6)
Miljöpartiet: 4,9% (+0,5)

Sverigedemokraterna: 21,0% (+1,6)

Moderaterna: 19,9% (-2,4)
Centerpartiet: 9,8% (+0,7)
Liberalerna: 5,1% (+0,2)
Kristdemokraterna: 3,8% (+0,9)

Feministiskt initiativ: 2,3% (+0,8)
Övriga: 1,9% (+0,3)

S, V, MP: 36,2% (-2,2)
M, L, KD, C: 38,6% (-0,6)

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/-s-och-m-backar-sd-nu-nast-storst/
KD ökar. Inte längre självklart att de fastnar i spärren.

Även om alliansen inte längre är ett enhetligt vältrimmat alternativ och Kd inte får stödröster på samma sätt som tidigare så föreställer jag mig att det finns borgerliga väljare som inte kan fördra de rödgröna och med det skälet är villiga att stödrösta på Kd.
2018-06-12, 23:52
Medlem
Citat:
RAS för sossarna hos LO-anslutna:

November 2017: 46,4%
Maj 2018: 38,5% (-7,9)

Då ska man veta att det legat på runt 70% och liknande förr om åren.

Sverigedemokraterna växer bland LO-anslutna med nära 5 procentenheter till 24,9%. Sannolikt skulle över 30% av dom LO-anslutna rösta på Sverigedemokraterna vid ett val idag. Arbetarna säger ifrån mot S och mot massinvandringspolitiken och dess hemska negativa konsekvenser.

Det var 51% bland LO-medlemmar som röstade S förra valet.
Varför skulle sannolikt över 30% rösta på SD när det tydligt framgår att 24,9% skulle göra det?

Citat:
Jo, men en halvering från uppåt 70% till snart neråt hälften är väl värt att firas.

Samtidigt som man gått från 1 miljon medlemmar till under 100.000.

Det finns bara en väg för det där partiet. Ungefär som Svenska Kyrkan. En grav som väntar.

Här var det inte många rätt.
Under 100.000?
LO har 14 förbund och bara IF Metall har över 300.000 medlemmar.
LO har väl i dagsläget snarare knappt 1.500.000 medlemmar.
Ljuger du med flit eller är det enbart okunskap?
2018-06-13, 00:55
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Det var 51% bland LO-medlemmar som röstade S förra valet.
Varför skulle sannolikt över 30% rösta på SD när det tydligt framgår att 24,9% skulle göra det?

Du har alltså inte förstått skillnaden mellan partisympati och vilket parti man avser rösta på i SCB:s mätningar. Siffrorna från den senaste delen är partisympatier, dessa är enligt SCB lägre än siffrorna gällande personer som tänker rösta på Sverigedemokraterna gällande din specifika fråga.

Citat:
Här var det inte många rätt.
Under 100.000?
LO har 14 förbund och bara IF Metall har över 300.000 medlemmar.
LO har väl i dagsläget snarare knappt 1.500.000 medlemmar.
Ljuger du med flit eller är det enbart okunskap?

Jag skriver om socialdemokraterna. Har du svårt att ta till dig text eller är det känsligt för dig att sossarna rasar?

LO:s medlemmar är lyckligt nog inte medlemmar i S, även om tvångsanslutning förr har funnits. Men inte längre. Det visste du kanske inte heller.

Ja, S har gått från 1,2 miljoner medlemmar år 1979 till 89.010 under verksamhetsåret 2017/2018.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagspartiernas_medlemsutveckling
Senast redigerad av 8711 2018-06-13 kl. 00:58.
2018-06-13, 06:50
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeaceOnEarth

Som jämförelse så anser 4,4% att V är det näst bästa partiet. De har många anhängare som i första hand valde "övriga partier" (läs FI och något kommunistparti)

Allt enligt SCB (sidan 97) https://www.scb.se/contentassets/0984ad11a11942c7ab394f5365881f82/me0201_2018m05_br_me60br1801.pdf

För alliansen och för de rödgröna är andrahandspartiet, så gott som alltid, ett annat inom deras respektive block. Sd är ett eget block så det finns inget naturligt andraval i blocket.

Man kan lika gärna tala om att de bytt parti i stället för andrahandspartiet. "Ja é vänster men röstar kanske på näst bästa Fi om jag ledsnat på tredje bästa Mp annars tar jag 4;e alternativet när det blir det första alternativt". Urlöjligt resonemang!

Mörkertalet för Sd är den stora utmaningen för instituten det är där de missar, kanske 10%.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in