Citat:
Ursprungligen postat av
PeaceOnEarth
Ursäkta om jag blandar mig, men just den gränsen tror jag börjar närma sig.
Endast 2,6% av hela väljarkåren anser att SD är näst bästa parti. Det måste rimligtvis innebära att det inte finns så mycket uppsida kvar.
Det kan nog vara sant att endast 2.6% tycker att (SD) är näst bäst men det är en ögonblicksbild. Vad jag kan minnas har det alltid varit så.
Slutsatsen är att (SD) splittrar väljarkåren och man antigen avskyr dem eller så röstar man på dem. Det är väl därför det med viss frekvens har kommit artiklar som tvärsäkert kunnat slå fast att "taket" är 6%, 8% eller 11%, och så vidare.
Det motsäger inte att (SD) kan fortsätta växa. Det betyder bara att avskyn mot (SD) inte är rationell och grundad på argument. Den beror på att man litat på media personligheter eller politiker som
berättat att de är rasister. En sådan övertygelse kan snabbt ändras. Även en rabiat (Mp) väljare kan råka bli rånad.
Det där att (M) väljare numera föredrar ett samarbete med (SD) framför att partiet regerar tillsammans med (S) är något helt nytt. Hade du frågat för 3 år sedan tror jag (M) väljare avskytt (SD) lika mycket som (C) väljare. De flesta (M) väljare som kan överväga (SD) samarbete har nog fortfarande (Kd) eller (L) som näst bästa parti men (SD) är klart bättre än (S).
Dessutom vad skall en (M) väljare, som har (L) som "näst bästa", göra om hen är besviken på partiet för DÖ och misstänksam mot att Ulf Kristersson börjar regera med (S)? Rösta (L)? Det lär ju knappast fungera. Även om man skulle ogilla (SD) så är en proteströst där det enda som skulle skaka om...så uppsida för (SD) finns fortfarande. Tyvärr skulle jag säga själv eftersom det till en del beror på att Ulf Kristersson gör självmål. Att Stefan Löfven gör självmål och tappar till (SD) har jag dock inget emot...