Citat:
Ursprungligen postat av
Clarabesched
Jag har ingen uppfattning om det. De kan ha haft många tidigare testamenten som blev ogiltiga i och med det nya som skrevs under och bevittnades. Om man ersätter ett testamente med ett nytt kan man ta med en mening om att det aktuella testamentet ersätter alla föregående. Men det är ju egentligen onödigt.
Hypotesen att en av makarna skulle ha fifflat med olika versioner och lurat den andre att skriva under ett annat än det som han/hon trodde sig underteckna - ja visst skulle det kunna vara möjligt, men den fifflande skulle ha tagit en stor risk att bli avslöjad av den andre/a inför två vittnen. Utan att veta mer om vad som faktiskt skett och om hur OH respektive HB agerade i situationen när de skrev under testamentet inför vittnena blir det bara en gissning.
Du läser in alldeles för mycket i det jag skrev. Min egen respons var mot ett påstående från ett troll om att föreliggande testamente skulle utgöra bevis på föräldrarnas uppsåt att mörda från det datum det undertecknades. Min invändning rörde i sig häradet att det inte bevisar något sådant alls.
Skulle paret kasserat testamentet som Hanssons skrivit under och i stället använt ett testamente bevittnat av X-sson en månad tidigare eller en dag senare så skulle förmodligen ingen i detta fall opponerat sig mot det. Möjligen Hanssons, om de fått kännedom om det, eller någon som anser sig förfördelad av lydelsen och får reda på att Hanssons bevittnat ett annat senare.
Testamentet har vad jag förstår inte undertecknats i advokats närvaro, och sedan lämnats där för förvaring.
Testamentet är föräldrarnas ”sista vilja” och testamente, vilket betyder att det ”uppsåtligt” sett är sådär en halvtimme gammalt (vad gäller planering och arvsavsikt betydligt mer naturligtvis).
Föräldrarna kan ha övervägt att elda upp det efter att flickorna dött, men bestämt sig för att låta det ligga framme. Det har som dokument väldigt liten bäring på föräldrarnas ”ondskefullhet” — ssk jämte ett förmodat och antagbart avskedsbrev. Barnens uppenbara frånvaro i testamentet till trots — vilket dock juridiskt sett vad jag förstår är helt utan signifikans.
Jag tror båda föräldrarna var kompetenta rörande dokumentens relevans och att det inte finns skäl att tro att de lurat varandra. De lär gemensamt ha förstört varianter och versioner innan de bestämde sig för den slutgiltiga.
Det är ju liksom inte Ikea som stått på spel här heller.