2018-06-11, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jo fast de skulle ju kunna sälja in det ändå om de kan argumentera för att avgiften sjunker med tiden. Betalar man hyra i en nyproduktion så har man ju inget alls med sig när man flyttar.

Läser man https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/saljer-brf-stockholm-10-000-kronor-per-kvadratmeter/ så verkar det som att det är mer som ingår i konceptet.

Fler kommentarer finns på: http://stabilekonomi.se/nytt-upplagg-for-bostadsratt-en-intressant-vag-att-ga/

Vem vill betala för ett nytt badrum för 100kkr om föreningen äger 88% av huset?

Jag tycker upplägget är intressant så länge som den ekonomiska planen är hållbar och räntan är bunden, sedan får man t ex tänka på att kapitalkostnaden för en sådan bostad kan bli högre jämfört med ett mer normalt upplägg, ligger lånet på föreningen påverkar t ex ränteavdraget negativt, å andra sidan får en person dra av amorteringen som skett i föreningen vid försäljning av bostaden, dvs amorteringen(i föreningen) påverkar individens reavinst positivt, skulle gissa på att en relativt liten del av landets bostadsrättsföreningar ens är medvetna om det.

Förhoppningsvis påverkar investeringar i fastigheten värdet av densamma, och värdet av de individuella lägenheterna, så det ligger ju lite i ens eget intresse.
2018-06-11, 12:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ok, du tror alltså att folk med stora skulder har även gott om kontanter på sina bankkonton?

Varför lånar dom då? Betala 2% ränta för att ha innestående på ett konto som ger 0% låter ju inte så smart.

Inte bara tror, det är så.

Jag själv var t.ex. helt skuldfri och tog ett bolån med 0,79% ränta som jag placerade på en nischbank med då ca 1% i ränta tills jag bedömde att det var bra läge att stoppa in det i börsen. Alltså en bra buffert som gav en marginal räntevinst så länge pengarna låg parkerade och betydligt mer i avkastning när de är investerade.
2018-06-11, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Inte bara tror, det är så.

Jag själv var t.ex. helt skuldfri och tog ett bolån med 0,79% ränta som jag placerade på en nischbank med då ca 1% i ränta tills jag bedömde att det var bra läge att stoppa in det i börsen. Alltså en bra buffert som gav en marginal räntevinst så länge pengarna låg parkerade och betydligt mer i avkastning när de är investerade.

Källa på det?

Anekdoter bevisar ingenting.
2018-06-11, 14:21
Medlem
Epistemologens avatar
En av sex klarar inte en oförutsedd utgift på 5000 kr. Det är nog många som har köpt hela amortering-är-sparande-myten. Man kan inte hantera oförutsedda utgifter med pengar som gått åt till amortering.

"även bland personer med över 50.000 kr i månadslön före skatt uppger nära en av tio att de inte skulle klara en oväntad räkning på 10.000 kr"

https://www.di.se/nyheter/swedbank-sa-tunna-marginaler-har-svensson-i-hushallskassan/

Det där skyhöga sparandet försvinner ganska fort när man ställer frågan på rätt sätt.

(Artikeln ligger utanför betalvägg.)
2018-06-11, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
En av sex klarar inte en oförutsedd utgift på 5000 kr. Det är nog många som har köpt hela amortering-är-sparande-myten. Man kan inte hantera oförutsedda utgifter med pengar som gått åt till amortering.

"även bland personer med över 50.000 kr i månadslön före skatt uppger nära en av tio att de inte skulle klara en oväntad räkning på 10.000 kr"

Jag begriper inte det där. Beror det verkligen på hårda amorteringar?
2018-06-11, 14:44
Bannlyst
Citat:
Nu var det banksparande jag tog upp som det kommit åtskilliga rapporter om är rekordhögt och 1 krona är väl värd ungefär 1 krona.

Utan stor skuldsättning är det inte möjligt. Då hade bopriserna och nybilpriser och liknande fallit men så sker inte. "Rekordhögt sparande" är inte alls positiva nyheter. Visar på den verkliga inflationen som är 3-4 gånger högre än KPI. Tillväxt råder ej. Det är bara en statistisk fint.
2018-06-11, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen

https://www.di.se/nyheter/swedbank-sa-tunna-marginaler-har-svensson-i-hushallskassan/

Det där skyhöga sparandet försvinner ganska fort när man ställer frågan på rätt sätt.

(Artikeln ligger utanför betalvägg.)

Haha, skulle många förstått att amortering är sparande? Nej, tyvärr är det ju i princip tvärtom, man får tvinga fram amortering genom kapitalregleringar.

Edit:
Sedan behöver det givetvis inte vara bäst för hushållet att amortera, även om jag tycker att hushåll med små marginaler(dvs räntekänsliga hushåll) borde minska sin risk.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-06-11 kl. 14:56.
2018-06-11, 15:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Utan stor skuldsättning är det inte möjligt. Då hade bopriserna och nybilpriser och liknande fallit men så sker inte. "Rekordhögt sparande" är inte alls positiva nyheter. Visar på den verkliga inflationen som är 3-4 gånger högre än KPI. Tillväxt råder ej. Det är bara en statistisk fint.

Jojo fortsätt du att förneka all statistik som talar emot din världsbild samtidigt som du utan att blinka accepterar all statistik som talar för den.
2018-06-11, 15:11
Bannlyst
Citat:
Jojo fortsätt du att förneka all statistik som talar emot din världsbild samtidigt som du utan att blinka accepterar all statistik som talar för den.

Jag förnekar inte alls att skuldsättningen skenat och att börsen följt med eller banksaldona vuxit. Inga konstigheter alls.

Är emellertid inte alls imponerad av dina systemvänliga försök till att måla bilden rosa. Utan skuldsättningen som ökat såhär hade dina tillgångspriser inte stuckit iväg någonstans utom möjligen svagt nedåt, vilket hade varit positivt i längden för alla. Du är bara som Alpha, en bankmupp.
2018-06-11, 15:20
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Eftersom KPI per definition är hur vi mäter inflation så kan inflationen inte vara högre.
2018-06-11, 15:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag förnekar inte alls att skuldsättningen skenat och att börsen följt med eller banksaldona vuxit. Inga konstigheter alls.

Är emellertid inte alls imponerad av dina systemvänliga försök till att måla bilden rosa. Utan skuldsättningen som ökat såhär hade dina tillgångspriser inte stuckit iväg någonstans utom möjligen svagt nedåt, vilket hade varit positivt i längden för alla. Du är bara som Alpha, en bankmupp.

Nej precis, den statistiken köper du utan att blinka men statistik om att det rena banksparandet är rekordhögt vägrar du att acceptera.

Du är inte imponerad av försök till att måla bilden rosa säger du men det du gör är att selektivt välja ut statistik för att måla bilden svart, det är inte imponerande och inte objektivt. Men din agenda är inte att ge en objektiv bild heller förstås.
2018-06-11, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Eftersom KPI per definition är hur vi mäter inflation så kan inflationen inte vara högre.

Irrelevant. Du kan nämligen omöjligen ha ett stigande KPI utan sedelpressen. Följdeffekten är att allt snack om tillväxt är bluff. Det systemvänliga som du försöker med är att bygga luftslott och sälja illusioner. Ni gör er skyldiga till bedrägeri.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in