2018-06-11, 09:24
Medlem
Kaminen6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Columbo
En anledning till att vi inte byter spår är väl för att SD fortfarande är misstänkt för mord av både TR (skäligen) och polis/åklagare (försök till sannolika).

TR gick uttalande sig att även fast de släpper MGM anser de att han fortfarande skäligen misstänkt.

Tack för ditt svar. Det kan jag förstå. Det är rimligt att tänka så.

Tycker åndå inte om tanken att det är ngn annan som har funnits omkring LW
som kan vara inblandad men nu kan sopa undan alla spår och bara skrattar
åt att allt pekar på SD.
Men hoppas att de hittar den skyldige. Vem det än må vara.
Citera
2018-06-11, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaminen6
Tack för ditt svar. Det kan jag förstå. Det är rimligt att tänka så.

Tycker åndå inte om tanken att det är ngn annan som har funnits omkring LW
som kan vara inblandad men nu kan sopa undan alla spår och bara skrattar
åt att allt pekar på SD.
Men hoppas att de hittar den skyldige. Vem det än må vara.
Håller med Dig helt och fullt! Tycker man ska kolla lite mer på koppling till LW:s arbete.
Citera
2018-06-11, 09:31
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duracella
Jag får obehagskänslor av det här knivdådet i Örebro. Vet nån var JG har sin sommarstuga? Den där SD och HD huserade.

i Åmmeberg om jag inte missminner mig från hans nerstängda Facebook
Citera
2018-06-11, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Columbo
Skäligen misstänkt kan SD vara tills han blir friskriven från misstankar eller tills misstankegraden höjs. Hur länge som helst egentligen så länge som polisen anser honom aktuell. Man får bara vara FRIHETSBERÖVAD, dvs häktad, en vecka som skäligen misstänkt vilket han också var innan han släpptes ut igen.

Oki, då missuppfattade jag. Någon som vet vilka regler som gäller för en skäligen misstänkt person? Någon skrev att SD nu bor på hotell, några spekulerar att han bor hos HD och barnen i någons sommarstuga. Medans några andra trodde att han absolut inte fick/får träffa barnen ensam. Och hur funkar det med jobb och så? När kan han tänkas gå tillbaks till jobbet ´´som vanligt´´? Såg att någon frågade igår om hemförsäkringen täcker något sådant här? Livet kan ju knappast bli sig likt sålänge han är skäligen misstänkt...Är det någon bekant till paret som vet om HD har synts till vid sin bostad efter resan? Eller om hennes hus står tomt?
Citera
2018-06-11, 09:35
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Det var bara någon som spekulerade att JG gömde dem i sin sommarstuga, och försökt stoppa denna trådsanning. Det är inte ens säkert att JG har sommarstuga.

JG har sommarstuga fanns många bilder från renoveringen av den i (lite osäker i minnet) åmmeberg
på han nerstängda Facebook

Edit
denna sommarstuga

https://www.facebook.com/pages/Fridenslund-%C3%85mmeberg/422078257980902?hc_ref=ARRoXKkwLsTSeu_-XKjkmqzLKYDko0YgLW67pkJrA8KsOiy-qjvJcgoFEjbu7h6k_Kc
Senast redigerad av zippzon 2018-06-11 kl. 09:39.
Citera
2018-06-11, 09:39
Bannlyst
Häktningsframställan protokoll
Av den skäliga misstänkta Stefan Davidsson för mord på Lena Wesström

https://minfil.com/t2kePce7b8/DF04B138-8ED6-41BC-B031-C5B648701702.png

https://minfil.com/oek4Pfedb8/8250C19F-1FDB-49F3-BEEF-971C746F981C.png

https://minfil.com/W4kaP8e5b2/C446B836-12C6-4B64-B511-7F42CCDC836E.png
Senast redigerad av Banannn 2018-06-11 kl. 09:56.
Citera
2018-06-11, 09:45
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Häktningsframställan protokoll
Av den skäliga misstänkta Stefan Davidsson för mord på Lena Wesström

https://minfil.com/t2kePce7b8/DF04B138-8ED6-41BC-B031-C5B648701702.png

https://minfil.com/oek4Pfedb8/8250C19F-1FDB-49F3-BEEF-971C746F981C.png
Tack! Tror du att du kan ladda upp hela filen isf screenshots?

Och så fick vi bekräftat att det inte var den kvinnliga rådman som ivrigt framtjatades tidigare i tråden
Citera
2018-06-11, 09:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
För det första dömmer jag inget på förhand. Sedan försöker jag se helheten. Att det jag vet och känner till om SD ger ett engengmang, självklart?!
Men direkt jag hörde om försvinnandet så tänkte jag geocachingolycka.
Sedan när SD togs in, trodde jag inte mina ögon. Men konstigare saker har hänt, och drevet här hade jag förståelse för.
Han släpptes och for på den planerade redan till USA, inget konstigt tycker jag.
Då började det gå överstyr här med att han flydde, texter om hans ögon, 15år gamla inlägg (ryck ur sitt sammanhang) o.s.v.

Men jag när jag ser på dom kända fakta vi har, så är min magkänsla att vi har med en okänd gärningsman att göra.
Ju mer man fått reda på dess starkare och mer övertygad har jsg blivit.
Är det fel, eller vill ni bara ha ”Vi-hatar-SD” här på forumet?

Om jag dessutom försöker titta logiskt och objektiv, så går drevet fram för enkelspårigt. Logiken till bevis och uttalanden drunknar snabbt i bruset av ”Det måste vara SD i alla fall”

Om det är han och det skett p.g.a sjukdom, så ska han vårdas.
Om det är ett planerat mord av svartsjuka eller dölja nått, är jag den första som kommer örfila honom till skinnet trillar av!

Jag är övertygad om att polisen undersöker bredare än enbart SD. Jag tror inte heller att man häktar en person för ett sådant allvarligt brott enbart med de tidigare anmälningarna som grund. Historiken dem emellan är naturligtvis ett allvarligt tecken på att något i deras relation är skadad.

Ett allvarligt tecken är att Lena inte drog tillbaka den senaste anmälan, utan lät utredningen ha sin gång. Om hon tyckt att det inte fanns något i det hela, inte tyckt att det varit så allvarligt eller trott att det enbart varit en engångshändelse, då hade hon förmodligen tagit tillbaka sin anmälan. För SD är en sådan anmälan en smolk i bägaren...

Tror absolut att det finns något mer än dessa två anmälningar som bakgrund till häktningen.

- kan det vara det sista samtalet?
- tät kontakt via mobil eller annan via media tiden innan försvinnandet
- kan någon ha sett honom ute vid den tiden någonstans, sett honom lämna sitt hus, hört deras röster
- kanske har man kunnat pejla hans mobil i närheten av hennes hus, eller bägges mobiler som har förflyttats i området samtidigt?
- har han berättat en historia som inte stämmer, ertappats med lögn?

Några exempel på vad som polisen har, men som vi inte vet något om

Jag har så svårt att få ihop en historia som passar in på att LW ska lämna huset vid den tiden med dörren öppen, mitt i presentinslagningen och att hon dessutom ska ha en sådan enorm otur att den personen/dessa personer ska ha ett så allvarligt skäl till att döda henne.

Har vandrat med google maps i området, som är ett villaområde. Visst, det händer stölder. Men även om LW skulle springa ut efter en cykeltjuv eller liknande, hur ofta händer det att tjuvarna slår ner, mördar en person som försöker få fast dom? För en cykel? Vanligtvis springer tjuvarna därifrån. Idag är en del så fräcka att de knappt bryr sig om någon säger till. De har inte så mycket att frukta.
Dessutom om någon okänd skulle ha dödat LW, varför inte bara lämna kroppen, fly det snabbaste man kan, innan någon upptäcker en? Innan man lämnar ännu mer spår?

Särskilt tänker jag på skriken (om de nu är hennes, vilket jag ändå tar för sannolikt). Om

- Om det är random person, varför fortsätta sitt förvärv under så lång tid??? Stor, stor risk att någon kommer och upptäcker dig
- Långdraget förlopp, tyder på enligt mig, att någon verkligen vill avsluta det hela. Därför att det finns något på ett personligt plan i det hela. Hon känner GM, eller GM har en stor aggression mot personen. Eller både och.

Dessutom, om det var en okänd, skulle man isf kanske finnas "spår" efter detta. En cykel som ligger på fel plats, någon som sett någon springa därifrån eller liknande. Andra som blivit av med något. Ingen bra tid att göra stöld på.

Jag är ganska säker på att det är någon person som:

- LW känner, förmodligen väl
- personen känner till området väldigt väl (LW fp och det upphittade objektets fp)
- personen bor (säkert) i området, alternativt har vistats i området mycket
- personen har ett slags "motiv".
- motivet har drivit personen att göra något impulsivt (ej planerat).
- det impulsiva märks av LWs fyndplats och det fynd som hittades i skogen.
- jag tror också att mordet har gett en viss blodspillan, därav polisens letande/undersökning av "blodiga klädfynd". Det kommer möjligtvis finnas blod från LW i mördarens hem/tillhörigheter eller indikationer på att personen försökt göra sig av med blodiga bevis.

Den springande frågan är hur LW kommit så långt som till bullerplanket utan att alla grannar hört skrik och bråk??? Därför att hon känner GM, det är min tro.

Att hon inte lagt ner misshandelsanmälan tyder på i mina tankar att hon ser allvaret i misshandeln. Att intresset att vara "på" inte låg på hennes sida.

När är en kvinnomisshandlare som mest farlig? Det vet alla.....
Farligast när han håller på att bli lämnad.
I det här fallet en skilsmässoansökan och kanske även av LW som har nya "bekantskaper", resa till Norge i tält med annan man?

Allt är spekulationer...
Ursäkta, blev väldigt långt det här inlägget.
Citera
2018-06-11, 09:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
"Någon annan som HON brukat". Hm. Men jag håller med, allt pekar mot SD.

Om relationen är tillräckligt lång för att framkalla den typen av känslor så har väl båda ett ansvar? Hon var den ogifta här. Hon har vigt dem här. Hon lägger saker på nätet.
Citera
2018-06-11, 09:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enorm
Det verkar så!

Att hon var mörkrädd på riktigt?
Citera
2018-06-11, 10:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
För det första dömmer jag inget på förhand. Sedan försöker jag se helheten. Att det jag vet och känner till om SD ger ett engengmang, självklart?!
Men direkt jag hörde om försvinnandet så tänkte jag geocachingolycka.
Sedan när SD togs in, trodde jag inte mina ögon. Men konstigare saker har hänt, och drevet här hade jag förståelse för.
Han släpptes och for på den planerade redan till USA, inget konstigt tycker jag.
Då började det gå överstyr här med att han flydde, texter om hans ögon, 15år gamla inlägg (ryck ur sitt sammanhang) o.s.v.
Ja, det påminner lite om fallet med Kaj Linna som misstänktes för ett rånmord i Norrbotten. Åklagaren hade (bl.a. genom att undanhålla handlingar som visade att utlandsresan var planerad sedan tidigare) försökt få det att se ut som att Linna hade "flytt landet". Andra hjälpte till genom att berätta att han var empatilös, och att man såg det i hans ögon. De av oss i den tråden som pekade på att ingenting egentligen talade för att han var inblandad i brottet (det visade sig senare att han var helt oskyldig) ansågs naturligtvis vara släkt med honom.

Citat:
Men jag när jag ser på dom kända fakta vi har, så är min magkänsla att vi har med en okänd gärningsman att göra.
Ju mer man fått reda på dess starkare och mer övertygad har jsg blivit.
Är det fel, eller vill ni bara ha ”Vi-hatar-SD” här på forumet?

Om jag dessutom försöker titta logiskt och objektiv, så går drevet fram för enkelspårigt. Logiken till bevis och uttalanden drunknar snabbt i bruset av ”Det måste vara SD i alla fall”

Om det är han och det skett p.g.a sjukdom, så ska han vårdas.
Om det är ett planerat mord av svartsjuka eller dölja nått, är jag den första som kommer örfila honom till skinnet trillar av!
Jag tror att många här i tråden har en lite överdriven auktoritetstro, och de flesta som tror att SD är GM verkar i första hand grunda sina misstankar på det faktum att han blev häktad. Att man inte alls vet på vilka grunder han blev häktad spelar tydligen mindre roll.
Senast redigerad av Draifos 2018-06-11 kl. 10:03.
Citera
2018-06-11, 10:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag är övertygad om att polisen undersöker bredare än enbart SD. Jag tror inte heller att man häktar en person för ett sådant allvarligt brott enbart med de tidigare anmälningarna som grund. Historiken dem emellan är naturligtvis ett allvarligt tecken på att något i deras relation är skadad.

Ett allvarligt tecken är att Lena inte drog tillbaka den senaste anmälan, utan lät utredningen ha sin gång. Om hon tyckt att det inte fanns något i det hela, inte tyckt att det varit så allvarligt eller trott att det enbart varit en engångshändelse, då hade hon förmodligen tagit tillbaka sin anmälan. För SD är en sådan anmälan en smolk i bägaren...

Tror absolut att det finns något mer än dessa två anmälningar som bakgrund till häktningen.

- kan det vara det sista samtalet?
- tät kontakt via mobil eller annan via media tiden innan försvinnandet
- kan någon ha sett honom ute vid den tiden någonstans, sett honom lämna sitt hus, hört deras röster
- kanske har man kunnat pejla hans mobil i närheten av hennes hus, eller bägges mobiler som har förflyttats i området samtidigt?
- har han berättat en historia som inte stämmer, ertappats med lögn?

Några exempel på vad som polisen har, men som vi inte vet något om

Jag har så svårt att få ihop en historia som passar in på att LW ska lämna huset vid den tiden med dörren öppen, mitt i presentinslagningen och att hon dessutom ska ha en sådan enorm otur att den personen/dessa personer ska ha ett så allvarligt skäl till att döda henne.

Har vandrat med google maps i området, som är ett villaområde. Visst, det händer stölder. Men även om LW skulle springa ut efter en cykeltjuv eller liknande, hur ofta händer det att tjuvarna slår ner, mördar en person som försöker få fast dom? För en cykel? Vanligtvis springer tjuvarna därifrån. Idag är en del så fräcka att de knappt bryr sig om någon säger till. De har inte så mycket att frukta.
Dessutom om någon okänd skulle ha dödat LW, varför inte bara lämna kroppen, fly det snabbaste man kan, innan någon upptäcker en? Innan man lämnar ännu mer spår?

Särskilt tänker jag på skriken (om de nu är hennes, vilket jag ändå tar för sannolikt). Om

- Om det är random person, varför fortsätta sitt förvärv under så lång tid??? Stor, stor risk att någon kommer och upptäcker dig
- Långdraget förlopp, tyder på enligt mig, att någon verkligen vill avsluta det hela. Därför att det finns något på ett personligt plan i det hela. Hon känner GM, eller GM har en stor aggression mot personen. Eller både och.

Dessutom, om det var en okänd, skulle man isf kanske finnas "spår" efter detta. En cykel som ligger på fel plats, någon som sett någon springa därifrån eller liknande. Andra som blivit av med något. Ingen bra tid att göra stöld på.

Jag är ganska säker på att det är någon person som:

- LW känner, förmodligen väl
- personen känner till området väldigt väl (LW fp och det upphittade objektets fp)
- personen bor (säkert) i området, alternativt har vistats i området mycket
- personen har ett slags "motiv".
- motivet har drivit personen att göra något impulsivt (ej planerat).
- det impulsiva märks av LWs fyndplats och det fynd som hittades i skogen.
- jag tror också att mordet har gett en viss blodspillan, därav polisens letande/undersökning av "blodiga klädfynd". Det kommer möjligtvis finnas blod från LW i mördarens hem/tillhörigheter eller indikationer på att personen försökt göra sig av med blodiga bevis.

Den springande frågan är hur LW kommit så långt som till bullerplanket utan att alla grannar hört skrik och bråk??? Därför att hon känner GM, det är min tro.

Att hon inte lagt ner misshandelsanmälan tyder på i mina tankar att hon ser allvaret i misshandeln. Att intresset att vara "på" inte låg på hennes sida.

När är en kvinnomisshandlare som mest farlig? Det vet alla.....
Farligast när han håller på att bli lämnad.
I det här fallet en skilsmässoansökan och kanske även av LW som har nya "bekantskaper", resa till Norge i tält med annan man?

Allt är spekulationer...
Ursäkta, blev väldigt långt det här inlägget.

Jag funderade på att vänta på den förkortade pocketversionen, men läste det sen ändå. Väldigt bra allt. Du borde bli polis...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in