2018-06-10, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Har det kommit ut någon information att det var ett skräckfullt avslut? För det har jag missat i så fall...

Det påstås att dom blev funna i sina sängar. Dom kanske drack ett glas saft och somnade för att aldrig mer vakna. Förvissade om att familjen skulle mötas på nytt i en bättre värld. Det är vad familjen kände som räknas, inte vad vi tror att vi skulle ha känt i deras situation. Dom gjorde förmodligen det dom tyckte var rätt där och då. Vi som inte var där kommer aldrig veta vad dom kände eller vad vi hade känt i deras kläder.

Jag hoppas att dom fick ro i sina själar och att dom anhöriga kan försona sig med sorgen och vanmakten. Det gör ingen gladare eller mer levande att försöka hitta syndabockar eller fördöma.

Men om dom blev förledda av någon ”pastor” så hoppas jag att vi får veta det. För falska gudar ska bekämpas.

Vissa här verkar ta förgivet att de somnade in lugnt och stilla i sina sängar helt ovetandes om vad som skulle ske. Så vitt jag vet så har vi ingen aning om hur det gick till. Att de hittades i sina sängar är väl en trådsanning? Och om de gjorde det är det inte säkert att de dog i sömnen eller ens dog i sängen. Att jämföra med andras barns död och påstå att den var mycket värre tycker jag är fel när vi inte ens vet hur Agnes och Moa dog eller vilken skräck, smärta etc de eventuellt upplevde.
Citera
2018-06-10, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag har pratat med en som är insatt, och jag kan bekräfta detta. Vad som dessutom är väldigt intressant är att det har framkommit att föräldrarna i samförstånd fattat beslut om att detta var enda utvägen, detaljer om det hela är bäst att jag utelämnar. Men ingen blodig händelse inne i huset.

Nu kommer Flashback i sedvanlig stil fortsätta spekulera i svartsjuka och om GM och BO var invandrare osv, men som sagt, säker källa på det jag skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Vissa här verkar ta förgivet att de somnade in lugnt och stilla i sina sängar helt ovetandes om vad som skulle ske. Så vitt jag vet så har vi ingen aning om hur det gick till. Att de hittades i sina sängar är väl en trådsanning? Och om de gjorde det är det inte säkert att de dog i sömnen eller ens dog i sängen. Att jämföra med andras barns död och påstå att den var mycket värre tycker jag är fel när vi inte ens vet hur Agnes och Moa dog eller vilken skräck, smärta etc de eventuellt upplevde.

Enligt postaren scheele - som fått sina uppgifter från en nära poliskälla - så hittades flickorna
i sina sängar. Vilket scheele skrev redan den 13/1. Att det skulle vara en trådsanning får stå
för dig, jag har i alla fall inte läst några andra alternativ om var töserna hittades.

Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Ja, jag har uppgift om att åtminstone barnen låg i sina sängar när de hittades.

Visst kan det vara intressant att fundera på om pappan rent fysiskt gjorde allt, men det blir mest en utredningsteknisk detalj om utredningen kommer fram till att båda föräldrar enats om vad som skulle ske.

Om jag nu personligen får gissa utan att veta; så gissar jag att barnen har fått en överdos av någon form av medicin familjen hade tillgång till, och de dör först. Därefter mamman, och sist pappan. Detta baserar jag på logik och historik över äldre utvidgade självmord och dessas finns så långt tillbaka som till gamla testamentet i bibeln. Brukar vara så det går till. Tankar går till de efterlevande, fy vilken mardröm.
Citera
2018-06-10, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Enligt postaren scheele - som fått sina uppgifter från en nära poliskälla - så hittades flickorna
i sina sängar. Vilket scheele skrev redan den 13/1. Att det skulle vara en trådsanning får stå
för dig, jag har i alla fall inte läst några andra alternativ om var töserna hittades.

Nä, för det har inte kommit ut någon offentlig information om var de hittades. Men som sagt öven om de hittades i sina sängar betyder väl inte det automatiskt att de inte lidit fysisk och psykiskt innan de dog? Varför förminska deras död genom att påstå att andra barns död var mycket värre?
Citera
2018-06-10, 22:40
Medlem
[quote=Jazz16|64302341]Nä, för det har inte kommit ut någon offentlig information om var de hittades. Men som sagt öven om de hittades i sina sängar betyder väl inte det automatiskt att de inte lidit fysisk och psykiskt innan de dog? Varför förminska deras död genom att påstå att andra barns död var mycket värre?[/QUOTE

Nej, verkligen inte, man har ingen som helst aning om vad som utspelade sig de sista
timmarna som A och M var i livet. Det är just det som jag för egen del tycker känns så
oerhört skrämmande och som gör så ont i hjärtat att tänka på - förstod de vad som var
på gång, att föräldrarna som skulle vara deras stora trygghet i livet - helt kallsinnigt
planerade och genomförde morden på sina två unga döttrar.

Att de lugnt och stilla somnade in i sina sängar med hjälp av tabletter blandade i en
dryck, är väl det barmhärtigaste förfarandet man kan tänka sig in i, men det är långt
ifrån säkert att verkligheten var så, det kunde ha varit förfärliga scener som utspelade
sig innan de för alltid somnade in och bäddades ner i sina sängar.

Finns givetvis ingen som helst anledning att förminska deras död.
-------------------------------------------------------------------------
Tillägg: Ursäkta Jazz16, blev något fel när jag skulle citera ditt inlägg!
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2018-06-10 kl. 22:45.
Citera
2018-06-10, 22:46
Medlem
Citat:
Nä, för det har inte kommit ut någon offentlig information om var de hittades. Men som sagt öven om de hittades i sina sängar betyder väl inte det automatiskt att de inte lidit fysisk och psykiskt innan de dog? Varför förminska deras död genom att påstå att andra barns död var mycket värre?
Finns väl egentligen ingen anledning att vare sig förminska eller förstora denna tragedi? Vad fyller det för syfte att spekulera i ett lidande som man inte har någon aning om?
Citera
2018-06-10, 23:04
Medlem
Citat:
Finns väl egentligen ingen anledning att vare sig förminska eller förstora denna tragedi? Vad fyller det för syfte att spekulera i ett lidande som man inte har någon aning om?

Man kan inte helt bortse från att det kanske varit det heller.
Citera
2018-06-10, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Nej, verkligen inte, man har ingen som helst aning om vad som utspelade sig de sista
timmarna som A och M var i livet. Det är just det som jag för egen del tycker känns så
oerhört skrämmande och som gör så ont i hjärtat att tänka på - förstod de vad som var
på gång, att föräldrarna som skulle vara deras stora trygghet i livet - helt kallsinnigt
planerade och genomförde morden på sina två unga döttrar.

Att de lugnt och stilla somnade in i sina sängar med hjälp av tabletter blandade i en
dryck, är väl det barmhärtigaste förfarandet man kan tänka sig in i, men det är långt
ifrån säkert att verkligheten var så, det kunde ha varit förfärliga scener som utspelade
sig innan de för alltid somnade in och bäddades ner i sina sängar.

Finns givetvis ingen som helst anledning att förminska deras död.
-------------------------------------------------------------------------

Jag har svårt att tänka mig att barnen inte märkt någonting. Att föräldrarna helt iskallt kunnat dölja sina planer och känslor inför barnen. Oavsett hur de dog så har de säkert känt någon rädsla och oro innan. Hur det var timmarna innan får vi nog aldrig veta för det är det nog bara de döda som vet men håller med om att det gör ont i hjärtat att tänka på det.
Senast redigerad av Jazz16 2018-06-10 kl. 23:26.
Citera
2018-06-11, 06:05
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cikoria
Det är mycket lättare att döma om man själv inte har erfarenhet. Ålder och liv har gjort mig lite mer ödmjuk. Jag anser inte att någon har rätt att skada, än mindre ta någon annans liv.
Men utmattning och förtvivlan kan förstöra en människa.

För flickorna och deras föräldrar är livet över. Men det finns anhöriga och andra närstående kvar. Jag lider gränslöst med dem och önskar att de så småningom kan försonas med vad som hände.
Det är svårt att stötta de som alltid varit starka.

För övrigt: Jämförelsen med individen som på Dalarö brände upp sina barn levande är grotesk. (Att benämna personen ”pappa” tycker jag är opassande. Han agerande utifrån att han blev fråntagen sina ägodelar, kvinna och barn, och det ansåg han sig ha rätten att förhindra genom att elda upp dem.)
Men hur kan du veta att detta var mindre groteskt? Ä
Citera
2018-06-11, 06:18
Medlem
Citat:
Man kan inte helt bortse från att det kanske varit det heller.
Det är ingen som bortser ifrån det men alla frossar inte i det. Det blir lite samma känsla som när man läser att idioter sticker in sina mobilkameror genom dörren till ambulansen för att filma offret på båren.
Citera
2018-06-11, 07:06
Medlem
Citat:
Jag har svårt att tänka mig att barnen inte märkt någonting. Att föräldrarna helt iskallt kunnat dölja sina planer och känslor inför barnen. Oavsett hur de dog så har de säkert känt någon rädsla och oro innan. Hur det var timmarna innan får vi nog aldrig veta för det är det nog bara de döda som vet men håller med om att det gör ont i hjärtat att tänka på det.

Jag har kommit fram till att jag tror nog på mänskligheten i alla fall:

Jag tror att H insåg vad hon nästan övertalats till. Kämpade emot som f-n, glas for omkring i köket innan hon fick en kniv i sig eller blev strypt.
Flickorna hoppas jag hade mycket sömnmedel i sig innan de sedan också dödades.

Att en människa begår ett brott är lättare att ta till sig än om två gör det.
Citera
2018-06-11, 07:32
Medlem
Citat:
Det är ingen som bortser ifrån det men alla frossar inte i det. Det blir lite samma känsla som när man läser att idioter sticker in sina mobilkameror genom dörren till ambulansen för att filma offret på båren.
Jag tycker inte att det handlar om att "frossa" i detaljer om man frågar sig hur flickorna dog och om de var medvetna om vad som hände. Håller verkligen inte med om att det som räknas är "familjens upplevelse" om hur de såg på sitt liv, vilket väl ändå troligast var föräldrarnas upplevelse. Detta var ju inte fyra självmord. Två mord på barn. Jag tycker föräldrarna kommit lindrigt undan vad gäller medial granskning. Till skillnad mot dalaröpappan och mamman som dödade sina barn pga ekonomiska bekymmer verkar ju detta dåd vara noggrant planerat. Om alla dessa fyra föräldrar överlevt hade nog deras rättegångar sett olika ut också. Tror få så att säga förmildrande omständigheter fanns i denna familj.
Citera
2018-06-11, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Jag har kommit fram till att jag tror nog på mänskligheten i alla fall:

Jag tror att H insåg vad hon nästan övertalats till. Kämpade emot som f-n, glas for omkring i köket innan hon fick en kniv i sig eller blev strypt.
Flickorna hoppas jag hade mycket sömnmedel i sig innan de sedan också dödades.

Att en människa begår ett brott är lättare att ta till sig än om två gör det.
Jag lutar också mot detta. Tänker att Hannas dödsorsak var mest oklar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in