2018-01-13, 13:20
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppelainen
Läkare med normal hyfs frågar alltid om man har suicidala tankar eller liknade innan antidepressiva skrivs ut.
Just för att ens mående och symtomer kan observera kan, förstärkas under insättningen.

För många människor är det extremt skambelagt att ha självmordstankar.. tror nog att känslan av att känna sig svag och värdelös skulle vara ännu mer stark hos en från början stark och ambitiös människa som Oskar verkade vara av det som framkommit om honom... bara för att en läkare frågar, så är det ju långt ifrån självklart att en person är ärlig och svarar som dom innerst inne kanske känner...
Citera
2018-01-13, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Tack!!! Ja här står det faktiskt att lärare varit på plats 3-4 gånger i veckan ! Alltså har dom vid 4 tillfällen i veckan träffat någon utomstående! Jag vill verkligen tro att om lärare märkt skillnad i beteende etc, att dom skulle ha vidtagit åtgärder!
Men bevisligen har inget synts utåt, alternativt så har lärare sett men tänkt att det har med deras sjukdomar etc att göra.. läste någonstans att skolans åtgärder skulle granskas... spännande att se om någon reflekterat över förändringar kring flickorna , men som dom ändå inte sett som varningssignaler...

Ja, men då har visst båda föräldrarna gått ned i arbetstid och dessutom börjat arbeta mer hemifrån.
Och man vet heller inte hur ofta föräldrarna ringt in barnen som sjuka för dagen.
Men hela familjen hade i alla fall den sista tiden börjat isolera sig mer och mer från omvärlden.
Jag undrar vad anhöriga hade för insyn? Eller vad de fick ha för insyn.
Familjen måste ju ha isolerat sig även från sina respektive anhöriga?
Och dessa stod omnämnda i antal häromdagen och att det ska handla om 10 stycken.
Senast redigerad av manot 2018-01-13 kl. 13:23.
Citera
2018-01-13, 13:23
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsbergh
FB-anv säger sig veta (i PM) att det handlar om ngt mer fysiskt än gift/tabletter el. dyl.
Jag hoppas denna anv har fel
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan du kopiera hela PM:et? Så det blir rätt från början.
Detta är PM nr3, efter lite prat om vaccin..
Citat:
Absolut, man kan ha en genetiskt betingad risk att utveckla denna typ av sjuklighet, som då utlöses av en utlösande faktor utifrån, t.ex vaccin. Det är t.ex därför vissa utvecklar narkolepsi. Eftersom föräldrarna inte var medicinskt skolade, är det möjligt att de inte ens uppmärksammat sambandet med Gardasil eller så har de inte fått gehör inom sjukvården. Dock är det mycket sannolikt att detta är en vaccinskada, därav hemundervisningen. Den kroniska tröttheten är brutal, tro mig. För övrigt kan jag berätta att det rör sig om knivmord, pappan var djupt deprimerad. Detta vet jag...
Citera
2018-01-13, 13:25
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppelainen
Läkare med normal hyfs frågar alltid om man har suicidala tankar eller liknade innan antidepressiva skrivs ut.
Just för att ens mående och symtomer kan observera kan, förstärkas under insättningen.

I höstas var jag med om en sådan tragedi. I andra veckan efter insättande av Sertralin ökade tvångstankarna och personen avslutade sitt liv i ett obevakat ögonblick. Personen ville leva och hade mycket planer om framtiden. Oerhört älskad och saknad. Så..
Jag tycker inte läkarna tar något större ansvar.
Citera
2018-01-13, 13:25
Medlem
Skumfidusen71s avatar
Jag TROR att man ksn släppa svartsjuke/skilsmässa teorin. Det jag har fått till mig via PM från personer som kände dem är att pappan gjorde allt för att stötta sin familj. Mamman hade cancer, barnen var sjuka. Både mamman och barnen var deprimerade. Jag tror inte med bakgrund av den infon jag fått att pappan skulle ha dödat sin familj för att mamman ville skiljas.
Citera
2018-01-13, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I det enskilda fallet kan det ologiska hända, så är det bara. När det gäller människors liv som individer eller i en sluten krets (exempelvis familjen) kan livet i sig självt bli som ett »fängelse«. För varje dag som går hamnar de bara djupare i sin egen cirkelgång. Samhället har inte resurser att bevaka människor och samhällsinstanserna består i sig själva också endast av individer med de tillkortakommanden som det innebär

Det är inte ovanligt att människor i djup kris kan upprätthålla en fasad som gör att utomstående inte upplever att det är så illa som det är. Det beror inte sällan på att individer i kris inte heller själva förstår och följer istället ett nästan mekaniskt mönster. Insikten om hur det är ställt blir som när en människa går i väggen. Det är en följd av lång överansträngning, inte en fråga om att droppen rann över precis just vid det tillfället som människan går in i väggen. När allt ramlar över har det gått för lång tid från den tidpunkt det fanns något att göra åt saken.

Några kollapsar i det läget, vissa människor väljer att ta sina liv och åter några gör ännu värre saker, exempelvis att även ta sina närmaste av daga.
Klokt och bra inlägg. Många har svårt att be om hjälp och tycker det är skamligt att inte klara det själv. Många tänker säkert att de ska fixa det själva utan inblandning eller har de stridit för att få hjälp men inte fått det. Precis som så många andra i dagens Sverige. Jag tror även att status gör att det är lättare att dölja problemen med en fin yta. Precis som missbrukare, en utslagen på parkbänken men i rikare hem är parkbänken en Miosoffa för 40’.
Citera
2018-01-13, 13:31
Medlem
Jag måste säga att det här om barnens sjukdom och hemundervisning är väldigt, väldigt märklig! Borde man inte som förälder göra allt för att sina barn trots mystisk sjukdom, ska åtminstone några dagar/timmar i veckan få träffa klasskamrater och få normala rutiner ? Barnen fungerade ju som vanligt emellanåt så vad fanns det för skäl att hålla barnen hemma sådana dagar?

Ponera att pappan förgripit sig på barnen under några år utan eller med mammans vetskap! Detta medförde i sin tur att barnen led psykiskt av detta och visade ett trötthetssymtom/depression ? En teori alltså, så jag vill understryka det!

Skolan verkar inte ha ifrågasatt barnens sjukdomsbild! Rektorn säger till och med att dom kanske lyssnade för mkt på föräldrarna och ska rannsaka sig själva! Jag tror att skolan varit alltför passiva här (som vanligt med skolan) och tillmötesgått föräldrarnas krav på hemundervisning! Det är ju inte ovanligt att lärare känner sig underlägsna högutbildade föräldrar med krav!
Senast redigerad av Regnflingan 2018-01-13 kl. 13:33.
Citera
2018-01-13, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsbergh
Detta är PM nr3, efter lite prat om vaccin..

På tal om PM och som så många får. Jag kan erkänna att jag inte trodde på att alla dessa PM alls kom, men nu fick jag ett själv.
Jag tänker inte springa andras ärenden genom att skriva vad det står där, vill de vara aktiva i tråden så kan de vänta tills de kan det, men alla de här PM: en som verkar rasa in lite sporadiskt hos de aktiva i tråden, det ser ut som ren lobbyism.
Jag har haft pm- funktionen stängd, jag hann i stort sett bara öppna den så kom ett PM.
Citera
2018-01-13, 13:35
Medlem
Uppgifterna om knivmord från deprimerad pappa på fru och barn olika PM går i linje med det polisen sagt.

* En gärningsman
* Grovt våldsbrott

Vi är nära sanningen nu.

Egentligen bara frågan om motiv som man kan undra över.
Citera
2018-01-13, 13:37
Medlem
Skumfidusen71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
En deprimerad människa som bestämt ta livet av sig och äntligen ser en lösning, blir lugn, lite gladare, mår bättre och blir handlingskraftig. Det är därför omgivningen ofta står frågande. "Men hon verkade må så bra sista veckan" osv. Det är klassiskt.

Yes!
Upplevde de själv med en vän. Vi trodde det hade vänt till det bättre. Tog ner garden. En vecka senare tog hen sitt liv.
Citera
2018-01-13, 13:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skumfidusen71
Jag TROR att man ksn släppa svartsjuke/skilsmässa teorin. Det jag har fått till mig via PM från personer som kände dem är att pappan gjorde allt för att stötta sin familj. Mamman hade cancer, barnen var sjuka. Både mamman och barnen var deprimerade. Jag tror inte med bakgrund av den infon jag fått att pappan skulle ha dödat sin familj för att mamman ville skiljas.

Det verkar inte ligga nära till hands att misstänka, nej.
Citera
2018-01-13, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skumfidusen71
Jag har pratat med en som är insatt, och jag kan bekräfta detta. Vad som dessutom är väldigt intressant är att det har framkommit att föräldrarna i samförstånd fattat beslut om att detta var enda utvägen, detaljer om det hela är bäst att jag utelämnar. Men ingen blodig händelse inne i huset.

Nu kommer Flashback i sedvanlig stil fortsätta spekulera i svartsjuka och om GM och BO var invandrare osv, men som sagt, säker källa på det jag skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in