2018-06-10, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yeeright
När tidigare historiskt har centralbanker finansierat stödprogram, bailouts till i stort sett samtliga större nationella ekonomier?
Jag antar att man kan se det som en liknande situation under depressionen och att stödprogrammet kom i form av krigsindustrin och sen industrin som kom av behovet av att återuppbygga det som raserats. Det var ett rätt långt och omfattande stödprogram.
2018-06-10, 20:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lootic
Anledningen till att det är oroande är inte svårare än att vi saknar ett av våra vanliga verktyg för att ta oss ur en lågkonjunktur när den kommer. Det är också oroande att så många skuldsätter sig så pass mycket eftersom det ökar finansiell instabilitet.

1. Vikten av de verktygen kan kraftigt ifrågasättas.

2. När ni pratar om folks höga skuldsättning tar ni av någon anledning aldrig upp folks höga banksparande, vad beror det på? Stör det den bild ni har bestämt er för?

Citat:
Det är sant och där är det svårt att säga emot.

Är vi överrens då om att börsen är en indikator på lågkonjunktur men att endast titta på en indikator är enfaldigt?

Nej det är vi inte överens om eftersom jag i alla fall inte kan se på en graf över börsindex och säga var i en konjunkturcykel vi befinner oss i, kan du det? Vi hade som tagits upp en nedgång 2015, vad säger det om var i konjunkturcykeln vi är, gick vi in i en lågkonjunktur då eller när kommer vi att göra det? Kan du inte svara på sådana frågor får du svårt att hävda att börsen är en indikator på konjunkturläget.

Allra bäst för att testa om "börsen är en indikator på lågkonjunktur" vore att ge dig en graf på ett börsindex du inte känner till från något godtyckligt land och be dig ange konjunkturläget. Tror du att du klarar ett sådant test?

Citat:
Jo, visst är det så. Men nästa gång är kanske krisen i Sverige, vilket många av oss argumenterar för, och då vill iaf inte jag sitta på svarte petter.

Ja ni har argumenterat för det i åratal, hur rätt har ni haft nu med facit i hand?

Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Ja ett sådant system kan man ha.

Det finns då ingen gemensam valuta längre förrän både banker och kunder tröttnar på eländet. Då går bankerna ihop och skapar en gemensam centralbank som då agerar som riksbanken ungefär.

Skall man undvika det så skulle man istället behöva ha en "anti trust"-lag som hindrade att alla banker gick samman om en centralbank. Man kunde till nöds tillåta att det fanns några stycken centralbanker med olika valutor.

I ett sådant system skulle jag starta en "virtuell bank" där folk kan sätta in pengar och sedan sätter min bank in lite i varje av de andra bankerna så att det blir ett stabilare kontoinnehav utan att var och en behöver krångla med många konton.

Eller så låter man bankerna göra precis vad de vill och själv använder man den kryptovaluta man föredrar och struntar i bankerna. Någon virtuell bank behövs inte men vill du labba med det så varsågod.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-06-10 kl. 20:28.
2018-06-10, 20:31
Medlem
Citat:
Jag antar att man kan se det som en liknande situation under depressionen och att stödprogrammet kom i form av krigsindustrin och sen industrin som kom av behovet av att återuppbygga det som raserats. Det var ett rätt långt och omfattande stödprogram.

Ja ville bara belysa som någon skrev tidigare skillnaden ur ett historiskt perspektiv att ha en mängd olika oanvända verktyg kvar i stimuleringslådan.
Senast redigerad av Yeeright 2018-06-10 kl. 20:33.
2018-06-10, 20:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

2. När ni pratar om folks höga skuldsättning tar ni av någon anledning aldrig upp folks höga banksparande, vad beror det på? Stör det den bild ni har bestämt er för?

Nej det är vi inte överens om eftersom jag i alla fall inte kan se på en graf över börsindex och säga var i en konjunkturcykel vi befinner oss i, kan du det? Vi hade som tagits upp en nedgång 2015, vad säger det om var i konjunkturcykeln vi är, gick vi in i en lågkonjunktur då eller när kommer vi att göra det? Kan du inte svara på sådana frågor får du svårt att hävda att börsen är en indikator på konjunkturläget.

Allra bäst för att testa om "börsen är en indikator på lågkonjunktur" vore att ge dig en graf på ett börsindex du inte känner till från något godtyckligt land och be dig ange konjunkturläget. Tror du att du klarar ett sådant test?

Ja ni har argumenterat för det i åratal, hur rätt har ni haft nu med facit i hand?

Eller så låter man bankerna göra precis vad de vill och själv använder man den kryptovaluta man föredrar och struntar i bankerna. Någon virtuell bank behövs inte men vill du labba med det så varsågod.
2. För att rikedom är paretodistribuerat. Dvs 20% äger 80%. Majoriteten har således skuld i ett ekonomiskt system som kräver mer skulder. Det oroar människor eftersom det rimligtvis inte kan vara hållbart för samhället.

Paretodistribution:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pareto_distribution
Senast redigerad av frasselito 2018-06-10 kl. 20:33.
2018-06-10, 20:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Tittat lite på budgivningar de “ finare” områdena i norra Sthlm.
Det går lite halvsegt även för de riktigt dyra objekten.
1-3 milj ned från begärt pris känns som det vanliga.
Ex Lidingö 18 milj begärt, högsta bud 15,4 milj. Danderyd begärt 12 milj, högsta bud 11 milj.

Andelen objekt ökar.
2018-06-10, 21:52
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
rikedom är paretodistribuerat. Dvs 20% äger 80%.
För helvete flashback, sluta slakta matematik och vetenskap.

Det är lite som "de" och "dem". Om ni inte har en aning: använd "dom".
2018-06-10, 22:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
För helvete flashback, sluta slakta matematik och vetenskap.

Det är lite som "de" och "dem". Om ni inte har en aning: använd "dom".
Ursäkta besserwissern, 20% av människorna äger 80% av tillgångarna.
2018-06-10, 23:09
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Jag har ett excelblad (nu överfört tlil google docs för att enkelt kunna göra publika grafer) där jag skriver upp följande: Bostadsrättsförening, lägenhetsnummer (ifall det står i annonsen), adress, antal trappor, pris, månadsavgift, mäklare, senaste datumet jag sett objektet på Hemnet eller Booli, Pris enligt ekonomisk plan (om jag lyckas klura ut det från den data om objektet jag hittat), tidigare pris. Allt sorterat på bostadsrättsförening, adress och lägenhetsyta. Sedan söker jag en gång i veckan på adressen på Hemnet, sorterar på lägenhetsyta på Hemnet/Booli och går igenom objekten från minst till störst och uppdaterar min fil. Har priset ändrats så flyttar jag det gamla priset till fälten med tidigare pris. Ibland byter säljaren mäklare och det blir dubletter, men ofta går det att klura ut att det är det som skett. Jag följer alla OPs projekt eftersom jag tycker OP är en bra proxy för nyproduktionmarknaden i Sthlm. Sedan följer jag några andra projekt från andra bostadsutvecklare för att hålla koll på resten av marknaden och på så sätt säkerställa att OP är representativa för marknaden. Dessa projekt uppdaterar jag bara någon gång ibland.

Jag är ju övertygad om att det är nyproduktionsmarknaden och då specifikt spekulationsdelen av marknaden som kommer spräcka bubblan i Sthlm. Själv har jag inga som helst planer på att köpa nyproduktion, utan håller bara koll för att kunna bedöma hur marknaden utvecklas. Vi får se om jag har rätt eller om allt plötsligt vänder i höst och priserna ökar tvåsiffrigt igen...

Ja, det var sannerligen omfattande utredningar du gör angående OPs olika projekt. Vetesjutton om jag orkar ngt liknande i ngt gbg-projekt alltså.
2018-06-10, 23:28
Medlem
Ny botten för antalet platsannonser i byggbranschen, både för landet och Stockholm

https://www.arbetsformedlingen.se/Fo...b/Platsbanken/

180423
1923 annonser i Sverige
426 av dessa i Stockholm

I180430
2057 annonser i Sverige
430 av dessa i Stockholm

180509
2007 annonser i Sverige
390 av dessa i Stockholm

180515
1942 annonser i Sverige
388 av dessa i Stockholm

180524
2028 annonser i Sverige
403 av dessa i Stockholm

180606
1848 annonser i Sverige
358 av dessa i Stockholm

180610
1834 annonser i Sverige, 5% färre än i april
341 av dessa i Stockholm, 20% färre än i april
2018-06-11, 08:33
Medlem
Well fastigheter börjar sälja bostadsrätter i Sollentuna med låg insats och hög avgift.

http://theblock.wellfastigheter.se/
2018-06-11, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Well fastigheter börjar sälja bostadsrätter i Sollentuna med låg insats och hög avgift.

http://theblock.wellfastigheter.se/

Det är väl bra? Med 2.5% ränta bundet på 20 år finns det ju ingen risk för chock-höjningar av avgiften åtminstone?

Tar banken risken måste de ju dessutom bedöma risken för konkurs om den ekonomiska planen är ohållbar och avgifterna måste höjas. Det finns ju inte så stor marginal till nyproduktions hyror om avgiften redan från start är 9959 kr/mån för 2:a 43 m^2. Vad händer om avgifterna går upp till att i praktiken vara högre än nyproduktions hyror? Banken är nog bättre på att bedöma det än köparna.

En stor vinst annars vore ju om de marknadsför det som att avgiften sjunker med tiden då lånen amorterats av. För att de skall kunna visa upp det i en kalkyl som de ger till köparna måste det ju vara rätt rejäl amortering från år 1. En vanlig glädjekalkyl skulle ju aldrig visa att lånen ens minskar marginellt de första 20 åren.

Det skulle vara roligt att se hur den ekonomiska planen ser ut egentligen. Innehåller de 9959 kr/mån som betalas för 2:an på 43 m^2 en substantiell amortering på kanske 3000 kr/mån så är det ju eventuellt en ganska bra affär för köparna.
2018-06-11, 09:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Det är ju trams eftersom det höga banksparandet är en direkt effekt av den skenande skuldsättningen. Du låter ju precis som Bank-Alpha när du håller på så här. Man gör dessutom helt rätt i att strunta i siffrorna i genomsnitt. Det ser alltid så d-a bra ut och så drämmer kriserna till iallafall. För de mer intelligenta kommer dessa kriser aldrig som överraskningar. Dessutom är vägen fram till kriserna åt helvete de också.

Du vet att jag bara garvar, hånskrattar, åt politikerkåren och journalistkåren och deras påståenden om att Sverige har tillväxt, dvs att landet gör någonting bra.

Om högt sparande verkligen rådde och i ordets rätta betydelse, i själva verket råder skuldsättning, skulle tillgångspriserna sjunka och inte stiga, som ett resultat av det verkliga sparandet.
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2018-06-11 kl. 10:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in