Citat:
Ursprungligen postat av
lootic
Anledningen till att det är oroande är inte svårare än att vi saknar ett av våra vanliga verktyg för att ta oss ur en lågkonjunktur när den kommer. Det är också oroande att så många skuldsätter sig så pass mycket eftersom det ökar finansiell instabilitet.
1. Vikten av de verktygen kan kraftigt ifrågasättas.
2. När ni pratar om folks höga skuldsättning tar ni av någon anledning aldrig upp folks höga banksparande, vad beror det på? Stör det den bild ni har bestämt er för?
Citat:
Ursprungligen postat av
lootic
Det är sant och där är det svårt att säga emot.
Är vi överrens då om att börsen är en indikator på lågkonjunktur men att endast titta på en indikator är enfaldigt?
Nej det är vi inte överens om eftersom jag i alla fall inte kan se på en graf över börsindex och säga var i en konjunkturcykel vi befinner oss i, kan du det? Vi hade som tagits upp en nedgång 2015, vad säger det om var i konjunkturcykeln vi är, gick vi in i en lågkonjunktur då eller när kommer vi att göra det? Kan du inte svara på sådana frågor får du svårt att hävda att börsen är en indikator på konjunkturläget.
Allra bäst för att testa om "börsen är en indikator på lågkonjunktur" vore att ge dig en graf på ett börsindex du inte känner till från något godtyckligt land och be dig ange konjunkturläget. Tror du att du klarar ett sådant test?
Citat:
Ursprungligen postat av
lootic
Jo, visst är det så. Men nästa gång är kanske krisen i Sverige, vilket många av oss argumenterar för, och då vill iaf inte jag sitta på svarte petter.
Ja ni har argumenterat för det i åratal, hur rätt har ni haft nu med facit i hand?
Citat:
Ursprungligen postat av
EbolaTillAlla
Ja ett sådant system kan man ha.
Det finns då ingen gemensam valuta längre förrän både banker och kunder tröttnar på eländet. Då går bankerna ihop och skapar en gemensam centralbank som då agerar som riksbanken ungefär.
Skall man undvika det så skulle man istället behöva ha en "anti trust"-lag som hindrade att alla banker gick samman om en centralbank. Man kunde till nöds tillåta att det fanns några stycken centralbanker med olika valutor.
I ett sådant system skulle jag starta en "virtuell bank" där folk kan sätta in pengar och sedan sätter min bank in lite i varje av de andra bankerna så att det blir ett stabilare kontoinnehav utan att var och en behöver krångla med många konton.
Eller så låter man bankerna göra precis vad de vill och själv använder man den kryptovaluta man föredrar och struntar i bankerna. Någon virtuell bank behövs inte men vill du labba med det så varsågod.