2018-12-17, 11:15
Medlem
hur mkt får prime betala i böter för att ställa in pref utbetalningar?
2018-12-17, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-finansinspektionen-manipulerade-dokument?fbclid=IwAR0bpHHi-lk9F-Txwo1YQTw5UkijLY-Kb9b2iLYT JtgtHXZfIdd4Op3UtNo

FI är korrupta, så allt är möjligt.

jag kan intyga att finansinspektionen lider av ett regelverk kring penningtvätt som är synnerligen korkat, hur byråkratiskt som helst, vansinne rakt igenom
2018-12-17, 12:34
Medlem
https://www.dn.se/ekonomi/nya-budgeten-hotar-bygget-av-5000-bostader/

Citat:
Investeringsstödet till byggande av hyresrätter försvinner nästa år. Det leder till att uppemot 5.000 bostäder kanske inte ens byggs, då byggherrarna hade räknat med stödet i sina kalkyler.
Dela på Facebook Dela på Twitter Tipsa om artikel

I Skövde planerade det kommunala bolaget Skövdebostäder att bygga 132 studentlägenheter.

Bolaget har ansökt om statligt investeringsstöd för 43 miljoner kronor för bygget. De hade säkert fått pengarna nästa år, om regeringens övergångsbudget gått igenom Riksdagen. Men så skedde inte, utan Moderaternas och Kristdemokraternas budgetförslag vann gehör i stället.

Och i den budgeten är investeringsstödet slopat – vilket får konsekvenser för Skövdebostäders planerade bygge.

– Utan investeringsstödet blir kalkylen omöjlig att få ihop. Det skulle innebära alldeles för höga hyror för en student, säger Dan Sandén, vd för Skövdebostäder till tidningen Fastighetssverige.

Skövdebostäder är långt i från ensamma. På Boverket, som betalar ut pengarna, finns en lista med 100 färdiga ansökningar om totalt 1,5 miljarder kronor i investeringsstöd. Det rör sig om sammanlagt 5.000 bostäder, som nu kanske inte byggs, eftersom de inte ryms inom den ram som gällde för investeringsstödet under 2018.

– Problemet är att många byggherrar räknat med stöd i sina kalkyler eftersom det hela tiden pratats om antingen en fortsättning eller successiv nedtrappning i samtal om kommande budgetförslag från alla partier. Med en successiv nedtrappning skulle vi ju få en chans att jobba annorlunda med kommande projekt, säger Dan Sandén till Fastighetssverige.

Under 2018 har cirka 270 ansökningar om investeringsstöd beviljats, vilket motsvarar 10.000 nya hyresrätter, uppger Boverket.

Mer bidrag överallt verkar vara det enda byggbranschen tycker regeringen ska göra. De skulle ju också kunna bygga studentkorridorer igen för att få ner kostnaden, fattar inte att alla studenter helt plötsligt måste ha egen lägenhet.
2018-12-17, 13:53
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Jag ser ett stort förakt mot lågutbildade och mindre begåvade här i tråden. Men ekonomi är faktiskt svårt för många och de litar på att politikerna inte blåser dem. Samma sak med sjukvård, när läkaren ordinerar behandling litar du på denna och följer behandlingen.

Jag håller inte med om att det finns en nedlåtande attityd mot lågutbildade eller mindre begåvade här i tråden. Kan du ge exempel? Jag kan snarare tycka att du när du skriver "lågutbildade" och "mindre begåvade" sätter folk i ett "fack" som jag inte anser är ok.

Ekonomi är inte svårt. Det är enkelt. Inga svåra beräkningar, inte svårt att förstå heller. Problemet är att många inte gillar ekonomi då det begränsar deras sätt att leva. Andra "orkar" inte bry sig och bara springer på och / eller låter andra sköta saken (ex "säljare" på banken eller staten). Dock, vad är alternativet? Att låta samhället stå får att folk inte orkar bry sig, engagera sig eller för att de tar "dumma" beslut? Är det rättvist mot de som sköter sig och engagerar sig?

VAR ska gränsen sättas för när staten ska blanda sig i vanliga människors liv?

Citat:
Företag tillåts gå i kk men inte privatpersoner så det där med att man får skylla sig själv är bara nys. När förortsgäng eldar upp bilar (förutom om det riskerar påverka valresultatet och stödja SD) så händer ingenting oavsett hur många miljoner du förstör. Visa mig en enda person som blivit skuldsatt för att ha eldat upp bilar.

Men när svenne köper bostad för att bo så kan han bli skuldslav för livet. Det är tydligen ok för vissa. Som inte fattar att ekonomin faktiskt fungerar bättre om alla i landet har ett framtidshopp.

Finns många exempel på ungar som är skuldsatta för livet pga att de eldat upp en skola. Är säker på att samma sak gäller bilar. Exempel

(FB) Pojkar eldade upp skola – nu krävs föräldrar på 25 miljoner

Jag kan dock hålla med om att den säkerhet man ställer för att få ett lån ska täcka hela kostnaden om man vill lösa in lånet. Dvs så som de har det i USA. Det skulle dock högst troligt innebära att många inte får lån (skulle bli debatt om orättvisa) och att de som får lån, får betala en högre premie (ränta) för sitt lån.

Du har rätt om vikten om framtidshopp. Vet att många brottslingar vet att de är körda. De kan aldrig betala igen eller få ett vanligt jobb och leva drägligt och ser då heller ingen mening med att skärpa till sig. Vad ska man göra med dessa? Det är en fråga för en annan tråd här på FB.

Citat:
Överallt i samhället reglerar vi sådan som är farligt, som alkohol, narkotika, fordonstrafik och annat. Bör gälla även för krediter. Kallas för att bry sig om sig medmänniska när du och jag accepterar vissa inskränkningar i vår frihet för att ge ett rimligt skydd åt alla.

Frågeställningen är intressant och delvis har staten genom FI tagit sitt ansvar. "Brandtester" av bankerna är en annan sak som görs. Problemet är att staten även är en av orsakerna till problemet med att folk idag känner sig tvungna att låna så mycket pengar. Detta då det har byggts alldeles för lite de senaste 30 åren samtidigt som man har haft en extremt generös invandringspolitik.

// CC
2018-12-17, 13:57
Medlem
CC75s avatar
En artikel från Mäklarhuset utifrån deras senaste undersökning i Bo-opinon visat att mer än hälften känner oro för nyproduktion.

https://www.maklarhuset.se/artikel/laget-inom-nyproduktion?utm_source=nyhetsbrev-dec-2018&utm_medium=email&utm_content=EW-laget-nyproduktion&utm_campaign=kundbrev

// CC
2018-12-17, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Folk vill inte köpa längre. Jag jobbar själv i centrala Stockholm med ganska många högavlönade på arbetsplatsen. Folk har nyktrar till när det gäller att köpa och insett det vansinniga i att låna 3 miljoner kronor. Utöver det så behöver man en stor kontantinsats, att spara ihop 400k är inte lätt när man ska betala andrahandshyra även på en hög inkomst.

Risken är hög med att köpa och man vill inte sätta sig i skiten igenom att göra det misstaget folk som köpte 1989 gjorde.

Försäljningen har minskat med flera tusen de senaste året jämfört med året innan. Någonstans måste alla de människor som skulle ha köpt bo.

Å andra sidan så känner jag till ett par fall där nybyggda lägenheter i Solna har blivit kollektiv för programmerare. Osålda nybyggen ökar utbudet på andrahandsmarknaden.

Splittrad bild. Känner också högavlönade unga som hyr dyrt i andra hand med motiveringen att de vill testa sig fram inom arbetslivet och var de vill bo först. Även med fasta jobb så vill många vara fria att byta jobb och vill därför inte ta på sig låneoket för tidigt. Tycker det låter vettigt.

Sedan har vi de med låga inkomster som tonar fram i Boverkets studie. Många av dem kvalar säkert inte till att få lån även om de är skötsamma. De har kanske inte ens tillräckligt hög inkomst för att få hyra i nybyggen. Återstår andra hand.

Sedan finns studenter som får "bostadsbidrag" från mamma-pappa-socialtjänsten för att kunna bo centralt under studietiden. Misstänker även att dessa inkomstlösa drar ned snittet för vad andrahandshyresgäster tjänar.
2018-12-17, 14:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown
hur mkt får prime betala i böter för att ställa in pref utbetalningar?
Kanske ingen som vågar ålägga den böter, verkar ju som att folk i deras närhet plötsligt drabbats av akut blyförgiftnig när saker gått lite snett!
2018-12-17, 18:14
Medlem
ronken82s avatar
Håller starkt med om att andrahandsuthyrningen har spårat ur helt sedan det släpptes fritt (hade ju iofs en idiot kunnat räkna ut), och man blir ju smått mörkrädd när man läser om hur folk som innehar förstahandskontrakt/br-ägare hyr ut till rena ockersummor.

Nej, inför ett stenhårt regelverk, med maxtak för hur stora vinster man får tillåtas göra på att hyra ut, annars kommer problemet aldrig att lösas.

Mina två ören om saken i fråga.
2018-12-17, 18:14
Medlem
TredjeSolens avatar
Alltså, rent ekonomiskt är det väldigt korkat att köpa lgh i Stockholm 2019. Typ sämsta läget på över 10 år. Vänta nåt år och köp billigt istället
2018-12-17, 18:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronken82
Håller starkt med om att andrahandsuthyrningen har spårat ur helt sedan det släpptes fritt (hade ju iofs en idiot kunnat räkna ut), och man blir ju smått mörkrädd när man läser om hur folk som innehar förstahandskontrakt/br-ägare hyr ut till rena ockersummor.

Nej, inför ett stenhårt regelverk, med maxtak för hur stora vinster man får tillåtas göra på att hyra ut, annars kommer problemet aldrig att lösas.

Eller så avreglerar du hyressättningen för nyproduktion och kontorsfastigheter som byggs om till Hr.
Vidare borde man få köpa och sälja hyreskontrakt med värdens godkännande och mot en avgift till hyresvärden.
Bara de två reformerna skulle trolla fram flera tusen nya förstahandskontrakt på attraktiva lägen.
2018-12-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronken82

Klart mer regler löser problemen med en sönderreglerad marknad!! The sosse is strong with you
2018-12-17, 19:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Folk vill inte köpa längre. Jag jobbar själv i centrala Stockholm med ganska många högavlönade på arbetsplatsen. Folk har nyktrar till när det gäller att köpa och insett det vansinniga i att låna 3 miljoner kronor. Utöver det så behöver man en stor kontantinsats, att spara ihop 400k är inte lätt när man ska betala andrahandshyra även på en hög inkomst.

Risken är hög med att köpa och man vill inte sätta sig i skiten igenom att göra det misstaget folk som köpte 1989 gjorde.

Försäljningen har minskat med flera tusen de senaste året jämfört med året innan. Någonstans måste alla de människor som skulle ha köpt bo.

Å andra sidan så känner jag till ett par fall där nybyggda lägenheter i Solna har blivit kollektiv för programmerare. Osålda nybyggen ökar utbudet på andrahandsmarknaden.
Folk verkar osugna på att sälja med. Det verkar som att många avvaktar bättre tider. Risken är att det byggs upp ett säljtryck vad det lider.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in