2018-06-10, 15:02
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Samnanfogat 2 trådar där det gnälls om ord som andra använder.

/Mod
Citera
2018-06-10, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
... Här har du tre artiklar, 2014-2016, med ordet i rubrik, till och med:

http://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/efterlyst-spatserade-i-centrum-1.2002821
https://www.norran.se/nyheter/blaljus/blodig-svan-spatserade-pa-vagen-eftersoksjagare-pa-vag/
https://www.lt.se/artikel/blaljus/spatserade-med-stulna-motorsagar-greps
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
... Om läsaren inte är bekant med torftig skönlitteratur från stenåldern, lär denne inte kommit i kontakt med ordet "spatsera". ...
Jag har redan visat att ordet ”spatsera” till och med används i rubrik. Se ovan. Ditt tal om ”torftig skönlitteratur från stenåldern” faller därmed platt.
Citera
2018-06-10, 15:53
Medlem
Citat:
Jag har redan visat att ordet ”spatsera” till och med används i rubrik. Se ovan. Ditt tal om ”torftig skönlitteratur från stenåldern” faller därmed platt.

Att den sista idioten inte är född visste jag redan. Nu gällde det akademin. Jag fortfarande inte fått svar på vilket sätt det rättfärdigas att använda ett numera obskyrt ord som "spatsera" före det universellt igenkännbara "promenera".
Citera
2018-06-10, 16:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Att den sista idioten inte är född visste jag redan. Nu gällde det akademin. Jag fortfarande inte fått svar på vilket sätt det rättfärdigas att använda ett numera obskyrt ord som "spatsera" före det universellt igenkännbara "promenera".

Akademien menar du kanske?

Med ditt resonemang så skulle begreppet synonymer vara helt onödigt. Förutom spatsera finns ju även spankulera och flanera som möjliga val om man vill variera sitt språk. Det senare brukar göra det man säger lite mer levande än om man bara ska använda ett enda ord för att uttrycka en viss sak.
Citera
2018-06-10, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Akademien menar du kanske?

Med ditt resonemang så skulle begreppet synonymer vara helt onödigt. Förutom spatsera finns ju även spankulera och flanera som möjliga val om man vill variera sitt språk. Det senare brukar göra det man säger lite mer levande än om man bara ska använda ett enda ord för att uttrycka en viss sak.

Den typen av synonymer är onödiga om man inte är ute efter medvetet ordbajsande, vilket ju inte borde vara juridicums motiv med fallbeskrivningar.
Citera
2018-06-10, 16:10
Medlem
Citat:
Att den sista idioten inte är född visste jag redan. Nu gällde det akademin. ...
Moving the goalposts.
Citat:
... Jag fortfarande inte fått svar på vilket sätt det rättfärdigas att använda ett numera obskyrt ord som "spatsera" före det universellt igenkännbara "promenera".
Det finns inget att rättfärdiga. Ordet är vid liv och används i skilda sammanhang. Det enda ”problemet” är att du inte visste om det. Du vet vad ”promenera” betyder och hade alltså föredragit det. Svårare än så är det inte.
Citera
2018-06-10, 16:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Den typen av synonymer är onödiga om man inte är ute efter medvetet ordbajsande, vilket ju inte borde vara juridicums motiv med fallbeskrivningar.

Om man har svårt att förstå vad ord betyder får man lära sig dem eller sitta som ett fån. Du väljer själv. Jag rekommenderar dig att ta en spatsertur där du kan promenera längs någon gata där andra flanerar.
Citera
2018-06-10, 16:23
Medlem
Tänkte ställa en fråga jag undrat en tid över.
Ofta hör man att ordet nyaste används. Exempelvis "hov1 nyaste album sålde guld"
Säger man inte "senaste"? Eller är det bara jag som tycker "nyaste" låter konstigt?
Citera
2018-06-10, 16:27
Medlem
Citat:
Moving the goalposts.
Det finns inget att rättfärdiga. Ordet är vid liv och används i skilda sammanhang. Det enda ”problemet” är att du inte visste om det. Du vet vad ”promenera” betyder och hade alltså föredragit det. Svårare än så är det inte.
Det värsta jag vet är dock folk som säger "promenera" istället för "gå". 9 bokstäver istället för 2. Det är ju mer än fyra gånger så många som nödvändigt.
Citera
2018-06-10, 16:27
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Okej. Då frågar jag i min bekantskapskrets hur många som vet minst en innebörd av ordet spatsera. Jag garanterar dig att åldern inte spelar någon roll, och att majoriteten kommer se ut som fågelholkar.
Du får givetvis fråga vem du vill, vad du vill.

Bara upplysningvis frågade jag mina ungar, nåja ungdomar.
Dom såg faktiskt ut som fågelholkar, men inte av det skälet att dom inte visste, utan för att det inte var något underligt ord, givetvis visste dom vad spatsera var.

När jag berättade om att någon med påstådda högskolestudier gick bet på ordet så började dom gapskratta och undra om du var sann.

Det undrar faktiskt jag också.
Senast redigerad av Herr.Dittling 2018-06-10 kl. 17:17.
Citera
2018-06-10, 16:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrman5
Tänkte ställa en fråga jag undrat en tid över.
Ofta hör man att ordet nyaste används. Exempelvis "hov1 nyaste album sålde guld"
Säger man inte "senaste"? Eller är det bara jag som tycker "nyaste" låter konstigt?

Vanligtvis används senaste, men nyaste är en helt korrekt böjning.
Citera
2018-06-10, 16:37
Medlem
Visst spastiska anfall borde vara en indiktator, men det syftar ju på generella rörelser. Så långt begriper till och med jag det, men eftersom ordet användes istället för promenera, som alla förstår, leds man att tro något annat. Att det finns en nyansskillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in