2018-06-10, 13:59
Medlem
Kekistans avatar
Borde jag fortsätta ha mina Spiltan räntefond i ett investeringsparkonto? Mest praktiskt att ha alla fonder samlade på samma ställe men hur är den skattemässiga skillnaden?
Citera
2018-06-10, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jag har öppnat ett konto på Avanz och tänkt att spekulera med derivat. Vad är enklast att lära sig och mest lämpligt att börja med? Optioner, certifkat, mini-futures. Är ganska dålig på aktier och håller på att lära mig...
Om du själv erkänner att du är dålig på aktier, varför överväger du ens derivat?
Citera
2018-06-10, 14:32
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Om du själv erkänner att du är dålig på aktier, varför överväger du ens derivat?
¨

Skall inte handla för några jättesummor och är villig att gambla lite
Citera
2018-06-10, 14:34
Medlem
Citat:
¨

Skall inte handla för några jättesummor och är villig att gambla lite

Om syftet är att gambla så behöver du ju inte veta hur derivat fungerar, det är ju bara att köpa vilket som helst slumpmässigt.
Citera
2018-06-10, 14:53
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Om syftet är att gambla så behöver du ju inte veta hur derivat fungerar, det är ju bara att köpa vilket som helst slumpmässigt.

Så man bör inte skaffa sig så bra förutsättningar som möjligt genom att inhämta kunskap menar du? Märkligt resonemang...
Citera
2018-06-10, 15:40
Medlem
Citat:
Så man bör inte skaffa sig så bra förutsättningar som möjligt genom att inhämta kunskap menar du? Märkligt resonemang...

Du skriver ju själv att det är gambling, d.v.s. att det inte är en investering du gör baserad på analys, utan en ren chansning.
Citera
2018-06-10, 15:54
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Du skriver ju själv att det är gambling, d.v.s. att det inte är en investering du gör baserad på analys, utan en ren chansning.

Så om det vore gambling och inte aktier så skulle man inte läsa på innan utan likaväl sätta Jonsered som vinnare mot Barcelona? Varför svarar du ens när du inte har något vettigt att skriva?
Citera
2018-06-10, 15:54
Medlem
Sqrbankens avatar
Nevermind. Ser att Avanza har en skitbra förklaring på ming fråga.
Senast redigerad av Sqrbanken 2018-06-10 kl. 16:01.
Citera
2018-06-10, 15:58
Medlem
Citat:
Så om det vore gambling och inte aktier så skulle man inte läsa på innan utan likaväl sätta Jonsered som vinnare mot Barcelona? Varför svarar du ens när du inte har något vettigt att skriva?

Att göra 5% analys är fullständigt bortkastat. Antingen gör du en riktig analys (vilket kräver att du kan göra en fundamental analys av underliggande tillgång), eller så kan du skippa analysen helt. Att tro att du kan lägga några minuter/timmar på någonting och sedan tro att det gör någon skillnad bevisar bara att du inte förstår hur varken aktier eller derivat fungerar.

Men visst, lycka till!
Citera
2018-06-11, 07:50
Medlem
Citat:
Jag har öppnat ett konto på Avanz och tänkt att spekulera med derivat. Vad är enklast att lära sig och mest lämpligt att börja med? Optioner, certifkat, mini-futures. Är ganska dålig på aktier och håller på att lära mig...

Optioner är något alla borde lära sig men de är inte att rekommendera att handla genom Avanza eftersom deras courtage när det gäller optioner är helt otroligt höga. Certifikat fungerar ungefär som aktier och minifutures är lite som terminer fast med inbyggd stopp.

Att köpa en call och se vad som kommer att hända är inget farligt men man bör ju veta en del innan man sätter igång. http://www.cboe.com/education/education-main är en hemsida jag rekommenderar om du vill ha bra, grundläggande kunskap om optioner.
Citera
2018-06-11, 12:31
Medlem
Svar på dessa ENKLA frågor!??

Hej alla,

Behöver svar på dessa frågor, har verkligen TOTAL BLACKOUT...

För att handla certifkat utan hävstång behöver en investerare acceptera att risken finns att det investerade kapitalet minskar i värde eller helt förloras och ha förmåga att bära sådan förlust?

Sant
Falskt

En investering i ett certifikat innebär att du får exponering mot den underliggande tillgången men är inte samma sak som ett direkt ägande i den underliggande tillgången?

Sant
Falskt

Ett certifikat med en hög administrations- och förvaltningsavgift kommer sannolikt över tid prestera sämre än ett certifikat med låg avgift som följer samma underliggande tillgång?
Sant
Falskt

Om jag köper en produkt som emitteras av en investmentbank så tar jag kreditrisk på den banken?
Sant
Falskt

Om emittenten inte uppdaterar priser i marknaden kan produkten vara svår att avyttra?
Sant
Falskt

Ett certifikat som har en underliggande tillgång noterad i annan valuta än svenska kronor påverkas av valutakursförändringar?

Sant
Falskt
Citera
2018-06-11, 18:17
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Optioner är något alla borde lära sig men de är inte att rekommendera att handla genom Avanza eftersom deras courtage när det gäller optioner är helt otroligt höga. Certifikat fungerar ungefär som aktier och minifutures är lite som terminer fast med inbyggd stopp.

Att köpa en call och se vad som kommer att hända är inget farligt men man bör ju veta en del innan man sätter igång. http://www.cboe.com/education/education-main är en hemsida jag rekommenderar om du vill ha bra, grundläggande kunskap om optioner.

Tack! Köpa en call? Köp optioner eller säljoptioner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in