2018-06-10, 13:31
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det där är en utsliten klyscha som ofta upprepas som någon slags trosbekännelse på Flashback. Sanningen är tvärtom att det går utmärkt att diskutera även mycket kontroversiella ämnen och åsikter utan att ägna sig åt hot och personangrepp.

En variant av klyschan är att att alla inte har talets gåva eller en akademisk utbildning, och att även de som bara förmår uttrycka sig med hjälp av grova invektiv måste få komma till tals. Det är i mina ögon en föraktfull syn på Flashbacks användare. Bildning och hyfs går inte hand i hand. Snarare är det ofta tvärtom.
Det handlar om att man inte ska behöva begränsa sin personliga uttrycksstil allt för mycket. Att man inte ska behöva självcensurera sig.

Men visst håller jag med om att man inte behöver, och snarast förlorar på att, vara elak/hotfull/whatever bara för sakens skull.
Citera
2018-06-10, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tacosbaren
... fick massvis med obehagliga, kränkande, sexistiska PM. Det förekom hot om våldtäkt och dylikt... Tanke om detta? Någon fler tjej som upplevt detta?
Dessa pm var förmodligen från feminister som ville skrämma kvinnor från att vara aktiva på Flashback så att feministerna sedan kan beskylla forumet för att vara sexistiskt och att göra det svårt för tjejer att bli medlemmar. Den vanliga feministiska agendan av att skylla allt dåligt på den manliga delen av samhället genom att själv aktivt se till att deras påståenden blir sanning.
Citera
2018-06-10, 13:37
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToxS
Nu är just TS förmodligen ett troll och verkligheten ser bra mycket bättre ut än TS framställer den som. Det ser rent av ut att vara ganska ovanligt med grövre hot och liknande via PM, inte ens "bara" otrevliga och/eller obehagliga PM verkar vara särskilt vanliga vilket man nog måste säga är ett riktigt gott betyg för Flashback, speciellt med tanke på hur andra media gärna stämplar Flashback som näthatarnas högborg.

Jag trodde tidigare att det var ett lika stort problem här som på alla andra plattformar men efter att ha sett diskussionen dyka upp några gånger utan att någon kan visa någonting konkret samtidigt som så många vittnar om att de inte har dessa problem.

Diskussionen här har ju mest handlat om att vissa verkar tycka att Flashback inte tar hot och trakasserier på tillräckligt stort allvar men det går ju inte att säga bu eller bä om den saken eftersom Flashback inte har behövt ta ställning till frågan. Det är liksom inte rimligt att kräva att Flashback motverkar problem som inte finns när det enda verktyg Flashback har för att hantera problem med är reglerna, i princip alla regler inverkar negativt på yttrandefriheten på ett eller annat sätt så därför kommer ju Flashback inte att införa eller ändra regler bara för sakens skull.

Flashbacks nuvarande regler verkar alltså vara tillräckligt effektiva för att motverka ett allt för dåligt beteende via PM samtidigt som de som kanske är mest benägna att skicka de värsta meddelandena förmodligen straffar ut sig själva på olika andra sätt innan de hinner bli ett problem.

Sen måste man också vara medveten om att det ÄR ett tidvis hårt diskussionsklimat på Flashback och det beror inte på att det finns något självändamål med att det ska vara hårt utan på att det måste vara väldigt högt i tak för den fria debattens skull, man får alltså ta det onda med det goda där precis som man får acceptera att det diskuteras ämnen som man kanske helst skulle slippa se ö.h.t. och att det alltid kommer att finnas användare med åsikter, hur skeva man än tycker att de är.

Det är ändå säkert många som inte klarar av att hantera att Flashback inte är den skyddade verkstad de är vana med i andra sammanhang och därför flyr eller helt undviker forumet, vilket är synd för det är ju de människorna som egentligen skulle ha mest att lära av Flashback. De tror sig stå för yttrandefrihet, allas lika rättigheter, o.s.v. men innan de stått upp och försvarat pedofilers, dödsknarkarnazisters och knypplares rättigheter så är de ingenting annat än hycklare.

Att försvara pedofilers yttrandefrihet är inte samma sak som att försvara övergrepp mot barn, att försvara dödsknarkarnazisters yttrandefrihet är inte samma sak som att vilja tillåta dödsknark eller tycka att Hitler nog hade rätt trots allt, att försvara knypplares yttrandefrihet är definitivt inte samma sak som att uppmuntra knyppling, o.s.v. Tror man det så förstår man inte vad yttrandefrihet är för någonting och än värre är att man då själv är ett direkt hot mot allt vad friheter heter. Det är ju de som inte förstår vad dessa friheter går ut på som inte har någonting mot att se sina friheter begränsas mer och mer, allt i de goda intentionernas namn.
Jag tror att det handlar om tidens diskussionsområde och att man vill stoppa alla tänkbara kanaler som inte är åsiktskorridorens mall på hur människor skall vara, tycka och tänka till och med vilka ord man vill förbjuda.
Man till och med utnyttjar yttrandefriheten mot människor.
Mycket obehagligt.
Antagligen vill man komma åt Flashback genom att påpeka att det finns hotfulla män( enbart)här inne och så ger man negativa ord som manligt.
Att det till största del finns hatiska människor härinne.
När det i själva verket finns människor som diskuterar verkliga händelser och skeenden i landet och en och annan rabiat individ dyker upp i diskussionen eller via pm och massor av människor som uttrycker sig olika.
Exakt som i samhället för övrigt.
Det diskuteras ju aldrig hur vi kvinnor beter oss här inne och dessutom vet ingen om den som skickar hot eller hatfulla pm är en man eller en kvinna.
Finns med all säkerhet kvinnor här inne som använder mannen i ett viss syfte.
Och det finns kvinnor som trycker på triggers för att få fram det de sedan vill leverera.
Men det finns även rabiata män här inne liksom rabiata kvinnor.
Varenda användare här inne vet vem de är. Det vet inte du eller jag.
Män startar heller inte en tråd av den här typen.
Trots hat och hot antagligen från både kvinnor och män.
Ts kan även ha det som uppgift att få det att bli en verklighet här inne.
Säger då jag som kvinna att det inte stämmer så säger man( speciellt kvinnor) du är en man och så existerar inte åsikten ur en kvinnlig medlems perspektiv.
De flesta som kallat mig hora, fitta, häxa och hoppas du blir våldtagen under mitt liv är kvinnor som får mothugg av mig som kvinna.
I stort sett skyller man allt på män.
Senast redigerad av gabrielle2 2018-06-10 kl. 13:59.
Citera
2018-06-10, 13:44
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Dessa pm var förmodligen från feminister som ville skrämma kvinnor från att vara aktiva på Flashback så att feministerna sedan kan beskylla forumet för att vara sexistiskt och att göra det svårt för tjejer att bli medlemmar. Den vanliga feministiska agendan av att skylla allt dåligt på den manliga delen av samhället genom att själv aktivt se till att deras påståenden blir sanning.

Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag tror att det handlar om tidens diskussionsområde och att man vill stoppa alla tänkbara kanaler som inte är åsiktskorridorens mall på hur människor skall vara, tycka och tänka till och med vilka ord man vill förbjuda.
Man till och med utnyttjar yttrandefriheten mot människor.
Mycket obehagligt.
Antagligen vill man komma åt Flashback genom att påpeka att det finns hotfulla män( enbart)här inne och så ger man negativa ord som manligt.
Att det till största del finns hatiska människor härinne.
När det i själva verket finns människor som diskuterar verkliga händelser och skeenden i landet och en och annan rabiat individ dyker upp i diskussionen eller via pm och massor av människor som uttrycker sig olika.
Exakt som i samhället för övrigt.
Det diskuteras ju aldrig hur vi kvinnor beter oss här inne och dessutom vet ingen om den som skickar hot eller hatfulla pm är en man eller en kvinna.
Finns med all säkerhet kvinnor här inne som använder mannen i ett viss syfte.
Och det finns kvinnor som trycker på triggers för att få fram det de sedan vill leverera.
Men det finns även rabiata män här inne liksom rabiata kvinnor.
Varenda användare här inne vet vem de är. Det vet inte du eller jag.
Män startar heller inte en tråd av den här typen.
Trots hat och hot antagligen från både kvinnor och män.
Lite som att många är inne på att mediaälsklingen Linnea Claesson (stavning?) både fejkar inlägg på sitt IG-konto och bullshittar om dom saker som händer henne när hon går på stan.

Intressant tanke som faktiskt inte har slagit mig. En feministisk konspiration för att sänka forumets rykte ännu mer. Jag ska inte spinna vidare mer här men det kanske kan vara värt en tråd i just Konspirationsforumet.
Citera
2018-06-10, 13:52
Medlem
Citat:
Det där är en utsliten klyscha som ofta upprepas som någon slags trosbekännelse på Flashback. Sanningen är tvärtom att det går utmärkt att diskutera även mycket kontroversiella ämnen och åsikter utan att ägna sig åt hot och personangrepp.

En variant av klyschan är att att alla inte har talets gåva eller en akademisk utbildning, och att även de som bara förmår uttrycka sig med hjälp av grova invektiv måste få komma till tals. Det är i mina ögon en föraktfull syn på Flashbacks användare. Bildning och hyfs går inte hand i hand. Snarare är det ofta tvärtom.

Givetvis går det alldeles utmärkt att diskutera precis vad som helst utan att någon behöver vara det minsta otrevlig, det är ju inte det som är poängen. Poängen är att regler som förbjuder oss att uttrycka oss med vissa ord i grunden alltid är dåliga ur ett yttrandefrihetsperspektiv och därför ska sådana regler vara så tillåtande som möjligt. Det är ju inte så att Flashback aldrig skärper regler, det händer ju, men för att det ska hända så ska det finnas ett verkligt och konkret problem som föranleder en skärpning.

Nu är det ju inte heller så att Flashbacks regler tillåter precis vad som helst och just när det gäller direkta hot så finns det en bra anledning till att det inte är överdrivet många som hinner bli avstängda för 1.08... de blir sannolikt avstängda för 1.06, som är en regel som inte är det minsta tillåtande, långt innan.
Citera
2018-06-10, 15:49
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det handlar om att man inte ska behöva begränsa sin personliga uttrycksstil allt för mycket. Att man inte ska behöva självcensurera sig.

Men visst håller jag med om att man inte behöver, och snarast förlorar på att, vara elak/hotfull/whatever bara för sakens skull.

Citat:
Givetvis går det alldeles utmärkt att diskutera precis vad som helst utan att någon behöver vara det minsta otrevlig, det är ju inte det som är poängen. Poängen är att regler som förbjuder oss att uttrycka oss med vissa ord i grunden alltid är dåliga ur ett yttrandefrihetsperspektiv och därför ska sådana regler vara så tillåtande som möjligt. Det är ju inte så att Flashback aldrig skärper regler, det händer ju, men för att det ska hända så ska det finnas ett verkligt och konkret problem som föranleder en skärpning.

Nu är det ju inte heller så att Flashbacks regler tillåter precis vad som helst och just när det gäller direkta hot så finns det en bra anledning till att det inte är överdrivet många som hinner bli avstängda för 1.08... de blir sannolikt avstängda för 1.06, som är en regel som inte är det minsta tillåtande, långt innan.

Jag förstår argumenten mot självcensur och för obegränsad yttrandefrihet, som jag hört många gånger.

Min fråga är om de problem som en stor tolerans mot hot och personangrepp skapar uppvägs av den marginella ökning i yttrandefriheten som det innebär att folk får hota varandra och ägna sig åt ad hominen argument tämligen ostraffat.

Observera att yttrandefriheten begränsas för dem som avstår från att skriva på Flashback på grund av hot och personangrepp.
Citera
2018-06-10, 16:09
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Jag håller med om att toleransen för personagrepp och hot är på tok för hög, vilket inte bara drabbar dem som angrips utan även yttrandefriheten på forumet.

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
På tok för hög för vem?

Citat:
För den som vill ha en intressant och saklig debatt mellan vuxna människor.

Det enda stället en sådan förs är på flashback.

Vad du eftersträvar är verktyg för att manövrera ut oliktänkande med #jagärhär metoder. Ni försöker, men eftersom reglerna är få och enkla är det lätt att hålla sig på den säkra sidan med lite ansträngning. Med luddigare och godtyckliga regler så hotas yttrandefriheten.

Det största hotet mot en enskild användare är den svans som lusläser och anmäler varenda felsteg. Det enda sättet de kan komma åt en idag är genom trams och off topic. Ger ni dem fler verktyg så blir det bara lättare att tysta obekväma röster. Vilket såklart är vad ni vill.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-06-10 kl. 16:11.
Citera
2018-06-10, 16:15
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Nu beror det iofs på vilken sorts troll vi talar om, men de mest virulenta typerna använder ofta invektiv för att reta upp andra användare och få diskussionen att spåra ur. Detta är särskilt vanligt i Flashbacks politiska fora där målet för trollens destruktiva verksamhet ofta är att få en politiskt obekväm tråd låst, flyttad eller PK:ad.
Nej de politiska trollen gör som du får trådens ämne att spåra ur genom att bete sig som en idiot.

Citat:
Du tycks vilja ha en regeltolkning som är "lagom" hård och tillåter trakasserier och personangrepp, men inte grova hot.
Det är vad flashback vill.

Citat:
Problemet är att människor inte fungerar så, särskilt inte i grupp. Man testar alltid gränserna. Att säga till användarna att personangrepp är tillåtna så länge de inte är för grova är lika lönlöst som att säga till en grupp dagisbarn att de bara får leka på ena halvan av skolgården.

Problemet är att flashback inte består av en samling dagisbarn, flashback består av olika människor, de som är vuxna lär sig reglerna och följer dem och tar tillfället i akt och diskuterar.

Vad andra gör eller inte gör är inte så relevant så länge debatten förs.
Citera
2018-06-10, 16:18
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Jag förstår argumenten mot självcensur och för obegränsad yttrandefrihet, som jag hört många gånger.

Min fråga är om de problem som en stor tolerans mot hot och personangrepp skapar uppvägs av den marginella ökning i yttrandefriheten som det innebär att folk får hota varandra och ägna sig åt ad hominen argument tämligen ostraffat.

Observera att yttrandefriheten begränsas för dem som avstår från att skriva på Flashback på grund av hot och personangrepp.
Då måste man också ta reda på hur stor utsträckning de fallen är här på Flashback.
Man måste också ta reda på om det verkligen är en man eller kvinna som hotar en man eller kvinna.
Man måste ta reda på om det ligger " andra intressen" bakom det hela.
Personangrepp förekommer i varenda tråd.
Skall det förbjudas? Du får inte kalla någon idiot som är just ett av personangreppen.
Skall flashback bli ett styrt forum där varenda en skall få som den vill eller inte vill.
Förbud förändrar inte någons åsikter.
Förbud tar inte bort någons tankar om någon.
Förbud tystar människor och då gäller helt plötsligt inte yttrandefriheten längre.
Citera
2018-06-10, 16:25
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:

De allra flesta har problem med sin kommunikation, de som har minst problem, går i terapi för att lära sig kommunicera som vuxna. Sanningen är att ingen är framme, ingen är saklig och det språk man använder är det språk man haft omkring sig under sin uppväxt. En del är öppet aggressiva, en del är förtäckt aggressiva, en del är passivt aggressiva, en del är manipulativa och de flesta är en liten blandning av de där godsakerna.

Självrättfärdiga människor tror emellertid att deras sätt att kommunicera är vuxet och sakligt, när det i själva verket är så att orden bara är 7% av all kommunikation. Det finns lager på lager av subtila metoder att bete sig skrämmande och elakt och att fortfarande hålla sig till ett ordval som inte ger utslag.

Att försöka styra upp ett helt forum på den fronten när det inte ens går inom en familj eller på en arbetsplats är bara löjligt och ett svepskäl för att få fler saker att rapportera hos sin meningsmotsståndare.

Det är bara att titta på valfri partiledardebatt för att se hur bra det går att diskutera kontroversiella ämnen sakligt och utan personangrepp. Eller varför inte intervjun med Ruist i Aktuellt. På dessa ställen kommer man ingenstans, men det gör man här.
Citera
2018-06-10, 16:29
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Nej alla är fria att yttra sig.
Däremot får ingen ett safe space.
Poängen är att inte vara ett safe space för den som reglerar ett safe space gör det alltid subjektivt och voilà så är yttrandefriheten väck.
Citera
2018-06-10, 16:36
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Det är ändå säkert många som inte klarar av att hantera att Flashback inte är den skyddade verkstad de är vana med i andra sammanhang och därför flyr eller helt undviker forumet, vilket är synd för det är ju de människorna som egentligen skulle ha mest att lära av Flashback. De tror sig stå för yttrandefrihet, allas lika rättigheter, o.s.v. men innan de stått upp och försvarat pedofilers, dödsknarkarnazisters och knypplares rättigheter så är de ingenting annat än hycklare.

Att försvara pedofilers yttrandefrihet är inte samma sak som att försvara övergrepp mot barn, att försvara dödsknarkarnazisters yttrandefrihet är inte samma sak som att vilja tillåta dödsknark eller tycka att Hitler nog hade rätt trots allt, att försvara knypplares yttrandefrihet är definitivt inte samma sak som att uppmuntra knyppling, o.s.v. Tror man det så förstår man inte vad yttrandefrihet är för någonting och än värre är att man då själv är ett direkt hot mot allt vad friheter heter. Det är ju de som inte förstår vad dessa friheter går ut på som inte har någonting mot att se sina friheter begränsas mer och mer, allt i de goda intentionernas namn.

De flesta som inte vågar yttra sig på flashback är människor som inte klarar av att bli ifrågasatta.
Dessa behöver ett "jag känner" forum, och inte ett "jag tycker" forum. Om Flashback skulle utvecklas till ett "jag känner" forum så skulle all saklig debatt mellan individer som sporrar varandra framåt i en diskussion genom att ställa krav på hederlighet och faktaunderlag drunkna.

Redan nu är flashback lite för stort, och de mest populära trådarna är det ett halvtidsjobb att hänga med i för där står så mycket orelevant. Det tystar inte den fria debatten men det försvårar den.

Som jag förstått det vill man att forumet skall vara överskådligt och sökbart. "Jag känner" människorna har en mängd arenor att uttrycka sig på, här är de bara i vägen eftersom man strävar efter kvalitet och inte kvantitet. "Jag känner" människorna har inget att tillföra då de inte klarar av att vara sakliga.

De politiska trollen är det största hotet mot yttrandefriheten eftersom de får trådarna att spåra ur. Man får sitta med flera flikar uppe för att se hur de vrider diskussionen till att handla om det de själva vill prata om. I Buffys fall är det henne själv, i de politiska trollens fall så är det deras agendor.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-06-10 kl. 16:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in