2018-06-06, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxermedel
För några år sedan försökte jag begå självmord, misslyckades, blev påkommen och var inlagd på psykisk tvångsvård för att förhindra fler försök och för att se hur jag mådde, jobbar heltid nu och mår kanon.

Om jag skulle vilja göra GMU och ev. vidare tjänstgöring, hur skulle detta påverka mina chanser att bli antagen? Jag är inte självmordsbenägen men kan tänka mig att de har någon klausul om att det inte är klokt att sätta ett gevär i händerna på någon som gjort något sådant, oavsett hur de mår idag.

Är det någon här som vet något om det? Skulle verkligen vilja veta mer om saken, ganska osannolikt att jag skulle göra GMU oavsett men det är något jag tänkt på en längre tid, även om jag skulle ljuga om mina tankar och hur jag mått tidigare antar jag att militären skulle ha tillgång till mina uppgifter där den infon finns med.

Går du på någon typ av antidepressiv medicin nu?
Citera
2018-06-06, 22:12
Medlem
Laxermedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LpBp
Går du på någon typ av antidepressiv medicin nu?

Det gör jag, Escitalopram, tror det som gör mest skillnad är att jag jobbar men vill inte riskera relapse, även om det bara skulle vara pga. placebo.
Citera
2018-06-06, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxermedel
Det gör jag, Escitalopram, tror det som gör mest skillnad är att jag jobbar men vill inte riskera relapse, även om det bara skulle vara pga. placebo.
Okej, antagen till mönstring kan du bli men sen blir det nog svårt hos psykologen om du käkar antidepressiva, har för mig att man måste ha varit fri från de i några år men är inte helt hundra på det.
Citera
2018-06-07, 21:50
Bannlyst
Jag ska berätta för mina föräldrar att jag har blivit antagen till grundutbildningen nu. De vet inte om någonting än då jag ville göra det till en överraskning så vi får se hur det går och vilka reaktionerna kommer bli!
Citera
2018-06-10, 11:47
Medlem
Blev kallad till mönstring men vill inte gå värnplikt! Hur gör jag?

Hej, som sagt blev jag kallad till mönstring och jag vill verkligen inte gå värnplikt. Jag har inget intresse av att gå plus att jag har knäproblem (menisk) som hindrar mig från att springa och vara aktiv med benen. Borde jag försöka göra dåligt ifrån mig på testerna eller kommer de att fatta det och ta in mig ändå? Vad har ni för tips? Vet ni om det är 4 månader eller 9 till 11 månader(oklart på deras hemsida)?
Citera
2018-06-10, 11:53
Medlem
Gå ändå. har du problem och är negativt inställd kommer du inte bli kallad.
Av egen erfarenhet frågade personen i sista instansen om jag var positivt eller negativt inställd till lumpen.svarade att jag var negativt inställd. Blev aldrig kallad.
Nu i efterhand ångrar jag mig dock, tycker att det hade varit roligt att genomgått detta.
Citera
2018-06-10, 11:56
Medlem
franges avatar
Göra värnplikt heter det. Göra lumpen. Inte "gå värnplikt". eller "gå lumpen".

Därtill - det är knappast så att man tvingar alla till gröntjänst idag. Vill du inte och dessutom har fysiska åkommor så lär de aldrig skicka dig i fält. I synnerhet knäproblem som antagligen gör att du inte klarar av att röra dig skog och mark och/eller att bära tung utrustning. Du skulle bara vara ett problem för allt och alla.

I absolut värsta fall hade du fått bli pappersskyfflare eller något liknande, men det har man väl mestadels civilanställd personal till idag, så det lär knappast ske det heller.
Senast redigerad av frange 2018-06-10 kl. 12:00.
Citera
2018-06-10, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhyS05erious
Hej, som sagt blev jag kallad till mönstring och jag vill verkligen inte gå värnplikt. Jag har inget intresse av att gå plus att jag har knäproblem (menisk) som hindrar mig från att springa och vara aktiv med benen. Borde jag försöka göra dåligt ifrån mig på testerna eller kommer de att fatta det och ta in mig ändå? Vad har ni för tips? Vet ni om det är 4 månader eller 9 till 11 månader(oklart på deras hemsida)?
Ett tips.är att skaffa ett läkarintyg på ditt dåliga knä, samt att vara tydlig med att du inte kommer att trivas klara.av det.
Det räcker nog för att slippa idag.
Citera
Medlem
holmiums avatar
Förr kunde man köra med att man var bög och/eller sängvätare för att slippa militärtjänst.

I dagens Sverige ses kanske ovansående som militära meriter, så jag vet inte om det är en framkomlig väg längre ?
Citera
Medlem
Turbomachines avatar
Själv fick jag inte göra för att de tyckte att jag var för tjock.
När de gör hälsotestet så tar du upp de problem du har så är det stor chans att du slipper.
Citera
2018-06-10, 12:00
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhyS05erious
...plus att jag har knäproblem (menisk) som hindrar mig från att springa och vara aktiv med benen.
Försvarsmakten har knappast någon användning av dig om du inte kan springa.
Citera
2018-06-10, 12:00
Medlem
Dom kallar väl lite drygt 14k till mönstring. Av dessa är det ca 4k som behöver göra lumpen.

De vill nog inte ha omotiverade individer till lumpen.

Så ta med dig ett läkarintyg och säg att du inte är sugen på lumpen så slipper du nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in