2018-06-10, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av worio
Nån som vet vad det var för stamp/stamps på kilo paketen från 1.5 ton beslaget? dom 9 kilona som "hittades" i göteborg tror jag minns att det fanns det 3 olika stamps och som dom påstod skulle blivit kvarglömt av en större transport

Det intressanta är att bilderna på de 9 kilona var kakor med stamps, bla en "pumalogotyp" enligt beslagsprotokollen. Men från uppdrag gransknings reportage visades påsar med pulver hos NFC.
Det brukliga är väl att NFC tar små bitar och testar, inte krossar kakorna helt till pulver?

Märkligt at reportern inte frågade varför bilderna från beslaget och dessa påsar med pulver såg så olika ut?
Senast redigerad av freddell 2018-06-10 kl. 10:29.
Citera
2018-06-10, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freddell
Det intressanta är att bilderna på de 9 kilona var kakor med stamps, bla en "pumalogotyp" enligt beslagsprotokollen. Men från uppdrag gransknings reportage visades påsar med pulver hos NFC.
Det brukliga är väl att NFC tar små bitar och testar, inte krossar kakorna helt till pulver?

Märkligt at reportern inte frågade varför bilderna från beslaget och dessa påsar med pulver såg så olika ut?

Jag undrar hur många olika "Stamps" det fanns på 1.5 ton beslagat, jag skulle gissa på att hela beslaget så finns det bara 1 logo och när du sen då har 3 logos på en size på 9 kilo så väcker det mina ögonbryn direkt.
Citera
2018-06-12, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Att de inte tog upp i svt att SSI var 20 man på plats, och att det blev osämja dem emellan tydligen. De var 4 st 5-manna grupper från olika städer. Det blev iaf så att man tog in agenter från Finland för att spana på en av dessa svenska grupperna

Det finns ju inget slut på det sjuka i denna soppan.
Och källan till detta har du googlat?
Citera
2018-06-12, 14:52
Medlem
Totalt användes 20 SSI-agenter.
5 från Rikskrim, 5 från Stockholm, 5 från Malmö och 5 från Göteborg.

Det framkom efteråt att det uppstått en spricka i gruppen, folk beskylldes för att ha varit för fulla I tjänst, andra för att ha ägnat sig åt lyxkonsumtion på polismyndighetens bekostnad.

När själva sprickan I gruppen var ett faktum så var det för att Stockholm och GBG inte drog jämnt med Rikskrim och detta ledde till en ohållbar situation. Man börjar bråka om ganska triviala saker men det får ändå så allvarliga konsekvenser så man börjar bedriva spaning mot de egna.

Man plockar in agenter från Finland som i hemlighet ska övervaka detta
Citera
2018-06-12, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macdres
Jag fick då springa på rullband 1h om dagen, så motion kan man få. Även i tårtbiten kan man gå. Jag vill inte få det att låta som en solsemester men det finns värre platser att sitta frihetsberövad på. Det ses ju som tortyr i mångas ögon. Man måste vara extremt psykisk stark för att klara 3 år med restriktioner så som JN o MA. Mauritz kanske hade tappat tänderna oavsett häktning, vem vet.

Vad jag förstått så är det D-vitaminbrist som gjort att Mauritz tappat tänderna och det är ingen nyhet att svenska häkten och anstalter har sådan förvaring att D-vitaminbrist är mycket vanligt.
Citera
2018-06-12, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Vad jag förstått så är det D-vitaminbrist som gjort att Mauritz tappat tänderna och det är ingen nyhet att svenska häkten och anstalter har sådan förvaring att D-vitaminbrist är mycket vanligt.

Uppenbarligen kan det förekomma. Men mycket vanligt är det knappast. I så fall skulle det slagits larm.
Citera
2018-06-12, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Uppenbarligen kan det förekomma. Men mycket vanligt är det knappast. I så fall skulle det slagits larm.

Jag hävdar motsatsen. Att det sen skulle slagits larm om det menar jag inte stämmer. Det är känt men man struntar i det och det är inte heller intressant för media.

Problemet har påtalats sedan de skapade Fenix bunkrarna 2008. Det stämmer inte att det inte är vanligt helt enkelt. Långtidhäktade och isolerade samt bunkerplacerade har i stort sett samtliga D-vitaminbrist.
Citera
2018-06-12, 21:48
Medlem
Han är den som varit häktad längst i Sveriges historia. Det kanske spelar in.
Citera
2018-06-12, 22:05
Medlem
Citat:
Han är den som varit häktad längst i Sveriges historia. Det kanske spelar in.

Faktiskt är han inte det hur sjukt det än låter. En av herrarna från Södertäljenärverket har rekordet.

Men lång tid är det och vad gäller isolering så är det många som har de tiderna. Bunkerplaceringarna är tex så. Där har en hel del spenderat betydligt längre tider
Citera
2018-06-12, 22:06
Medlem
Citat:
Faktiskt är han inte det hur sjukt det än låter. En av herrarna från Södertäljenärverket har rekordet.

Men lång tid är det och vad gäller isolering så är det många som har de tiderna. Bunkerplaceringarna är tex så. Där har en hel del spenderat betydligt längre tider
Vem från SN har varit häktad I 4 år?
Citera
2018-06-12, 23:51
Medlem
Citat:
Vem från SN har varit häktad I 4 år?

P3t3r L@hdo
Citera
2018-06-12, 23:53
Medlem
Citat:
P3t3r L@hdo
Nej. Jag minns tom hans förhör, det var han som började prata ut med plitarna och blev lite psykiskt sjuk.

Men han satt inte i 4 år.

"Mauritz Andersson är namnet på den man som längst suttit häktad i svensk kriminalhistoria. Fyra år har han tillbringat på häktet varav två år och fyra månader av dem i isolering"

https://nyheter24.se/debatt/783792-hakte-ar-psykisk-tortyr-och-ska-inte-fa-anvandas-som-straff
Senast redigerad av xtroverto 2018-06-12 kl. 23:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in