Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Det är precis detta som vi har domstolar för. Observera att du inte fritt kan hota eller förtala andra människor ens i länder med ett starkare skydd för yttrandefriheten än Sverige, som t.ex. USA.
En domstol stiftar inte lagar, dom följer lagarna som stiftas, och dom kan skapas av korrupta människor som inte behöver vara moraliskt eller etiskt rätta. Där ligger kärnproblemet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Mitt exempel syftade på vad som hände innan Hitler grep makten och började mörda folk. Nazister och kommunister slogs då på gatorna och saboterade tillsammans arbetet i riksdagen.
OK, nu menar du att det trots allt finns vissa regler för samtalet, så tillvida att man inte ostraffat ska kunna hota andra människor? Då är vi i alla fall ense på den punkten. Till hot kan man lägga förtal och falsk tillvitelse, som också är brottsligt i civiliserade länder.
Och det var på grund av att människor pratade? Kan det istället varit på grund av att dom ville ha bort zionisterna? Spelar ingen roll vilka yttrandefrihets lagar du har ifall du lever i ett genom korrupt samhälle. Fokusera på det istället - varför dom ville få bort X personer. Politikerna är inte speciellt intresserade av sådant! Inte heller kring pengar inom politik. Konstigt det där!
Hot är inte förtal och det begränsar inte mitt ordspråk. Det är den fundamentala skillnaden. Jag får HATA X grupp utan att nödvändigtvis HOTA dom. Det är väldigt viktigt att jag får göra det. Då kan jag förklara varför och vad dom gör för skada mot mig. Ifall polisen inte kan eller vill skydda mig, måste jag få hota X grupp eller person. Hot och självförsvar kan vara synonymt, och det är också ett problem.
I slutändan finns det inte ett perfekt svar ifall man vill leva i detta komplicerade samhälle. Allt annat är hybris. Samhället är inte perfekt och kan aldrig bli. Egentligen vill jag att man ska kunna hota människor, men jag håller med om att det skulle sluta i kaos. Problemet är rättsväsendet och hur demokratin är utformad. Jag tror man ska ha regler, men då måste man ha fungerande omkringliggande system och backup system, vilket demokratierna inte fokuserar på att bygga ut och fokusera på. Dom är demokratins grundpelare och största delen av resurserna ska gå dit för att upprätta demokrati och rättvisa.