2018-06-09, 20:18
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag förväntar mig att SD inte backar detta, och hoppas att detsamma gäller L, M och KD. Jag förväntar mig att C hoppar jämfota av glädje över förslaget dock.

Nu vet vi ju inte vad regeringens utredning kommer fram till, men om det som jag misstänker kommer att landa i mer övervakning av medborgarna och vad de skriver på webben tror jag tvärtom att M, SD, L och KD kommer att sluta förslaget i sin famn. Jag har hittills inte sett något förslag om mer övervakning som dessa fyra partier inte gillat. De är i grunden auktoritära även om en del av dem låtsas vara liberala.

Hur C skulle ställa sig är jag mer tveksam till. Det finns en liten liberal inne i de flesta centerpartister som poppar fram när man minst anar det. Ett klassiskt exempel var Annie Lööfs opposition mot FRA-lagen.

Så mitt grundtips är precis tvärtom mot vad du tror: C (och V) röstar nej till förslaget medan M, SD, L och KD hoppar jämfota av glädje.
Citera
2018-06-09, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga
Ett bra initiativ

ser mycket hmf på internet som folk inte döms för. man ska fan inte få kalla muslimer för apor utan att straffas

Jo det ska man.
Och samma muslimer ska fortsättningsvis få kalla svenskar för svennefittor.
Och de från balkan ska fortsättningsvis också få kalla araber för kamelknullare.

Muslimerna ska få skriva att de vill döda alla otrogna och spetsa bögar.
Nazister ska få skriva att de vill gasa judar.

Vem som helst ska kunna säga vad som helst mot vem som helst.
Arnstrad ska kunna kalla Åkesson för nazist och Löfven kan kalla sammae man för fascist.

Att täppa till truten på folks skapar bara livsfarliga tryckkokare som dessutom förblir oidentifierade tills de exploderar.

HMF måste bort. Ju förr desto bättre.
Citera
2018-06-09, 20:41
Medlem
goin-xxxls avatar
I mitt tycke är det hets mot folkgrupp att lagföra våra åsikter, eller all annan sinnessjuk verksamhet politikerna och journalisterna bedriver.
Citera
2018-06-09, 20:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Att täppa till truten på folks skapar bara livsfarliga tryckkokare som dessutom förblir oidentifierade tills de exploderar.

Problemet med att låta alla grupper fritt hetsa mot varandra är att då gör de det, och man får ett eskalerande ordkrig som så småningom övergår i handling. Case in point: 1930-talets Tyskland där nazister och kommunister med gemensamma krafter undergrävde demokratin.

Det är nödvändigt att ha vissa regler för det offentliga samtalet, precis som man har regler för en fotbollsmatch. Sedan kan man diskutera hur strikta dessa regler ska vara.
Citera
2018-06-09, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
I mitt tycke är det hets mot folkgrupp att lagföra våra åsikter, eller all annan sinnessjuk verksamhet politikerna och journalisterna bedriver.
Det är inte ditt tycke. Det är verkligheten.
Citera
2018-06-09, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Demokratimininster Alice Bah Kuhnke intervjuas just nu i Ekots lördagsintervju:

Valet närmar sig – hur ser hoten mot demokratin ut?

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1092374?programid=3071

Hon berättade bland annat att regeringen kommer att tillsätta en utredning för att se över lagen om hets mot folkgrupp. Avsikten är att polisen ska få mer kraftfulla verktyg, sa Bah Kuhnke. En möjlighet som diskuterades var lägre tolerans för hets mot politiker, journalister och konstnärer.

Frågor att diskutera:

1. Vilka skärpningar av HMF-lagen kan komma att föreslås?

2. Vilka partier stöder idag en sådan skärpning?

3. Kommer det att finnas stöd för detta i riksdagen efter valet?

Tror inte ens regeringspartierna är så korkade att de kommer föreslå att politiker, journalister och konstnärer ska skyddas av HMF-lagen. HMF har som syfte att skydda minoriteter. När man i lagen likställde homosexuella med en folkgrupp var det bra knepigt, även om det passar i syftet att skydda minoriteter. Men ovannämnda yrkeskårer är ju varken folkgrupper eller minoriteter.
Citera
2018-06-09, 20:49
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Nu vet vi ju inte vad regeringens utredning kommer fram till, men om det som jag misstänker kommer att landa i mer övervakning av medborgarna och vad de skriver på webben tror jag tvärtom att M, SD, L och KD kommer att sluta förslaget i sin famn. Jag har hittills inte sett något förslag om mer övervakning som dessa fyra partier inte gillat. De är i grunden auktoritära även om en del av dem låtsas vara liberala.

Hur C skulle ställa sig är jag mer tveksam till. Det finns en liten liberal inne i de flesta centerpartister som poppar fram när man minst anar det. Ett klassiskt exempel var Annie Lööfs opposition mot FRA-lagen.

Så mitt grundtips är precis tvärtom mot vad du tror: C (och V) röstar nej till förslaget medan M, SD, L och KD hoppar jämfota av glädje.

Du har flera bra poänger men jag håller tummarna för att du har fel! Jag ifrågasätter verkligen inte att samtliga partier i grunden vill ha kontroll över medborgarna; det är ju deras kärnverksamhet, men jag vill tro att det åtminstone finns en illusion av frihetskamp i detta läge. Vi får se.
Citera
2018-06-09, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga
Ett bra initiativ

ser mycket hmf på internet som folk inte döms för. man ska fan inte få kalla muslimer för apor utan att straffas

Muslimer skyddas redan idag av HMF. Det är rimligt och det är så lagstiftningen fungerar i många andra västerländska länder. Men att exempelvis journalister ska omfattas av samma lagstiftning är helgalet.
Citera
2018-06-09, 20:50
Bannlyst
SD kommer rösta för förslaget. Men vad spelar det för roll..alla SD zombies kommer följa dom in i graven...dom här människorna är totalt hjärndöda
Citera
2018-06-09, 20:51
Medlem
Citat:
Problemet med att låta alla grupper fritt hetsa mot varandra är att då gör de det, och man får ett eskalerande ordkrig som så småningom övergår i handling. Case in point: 1930-talets Tyskland där nazister och kommunister med gemensamma krafter undergrävde demokratin.

Det är nödvändigt att ha vissa regler för det offentliga samtalet, precis som man har regler för en fotbollsmatch. Sedan kan man diskutera hur strikta dessa regler ska vara.

Det är ju just precis det man inte kan. Vilka ska diskutera? Var finns den "gud" som VET vad som är rätt o vad som är fel att säga?
Det blir bara en massa subjektivt tyckande präglat i mer eller mindre utsträckning av de diskuterandes egna ideologi. Hårklyverier som vi inte kan slösa varken polis eller rättsväsende på.
Redan nu har vi en HMF med kraftig slagsida åt vissa grupper i samhället.

Ordpoliser, nej tack. Lägg energin på riktiga brott med riktiga brottsoffer istället.
Citera
2018-06-09, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dykaren-
Ord som svennehora, svenne... etcetc är ju ett pejorativt ord hos blattar. Är det här HMF ? Är det på råga rasism?

Vi har ju haft ett antal statsministrar som helt ogenerat hetsat och uttryck sitt hat och förakt för svenskar.
Mig veterligen har ingen av dessa blivit dömda.
Citera
2018-06-09, 20:56
Medlem
Citat:

Du menar att det är bättre att några grupper får hetsa och några andra får acceptera att ständigt bli hetsade mot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in