Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Har talat med personer utanför 08 bubblan som med bestämdhet hävdar att i princip alla de talar med snackar SD.
Då pratar vi gamla urstarka sosseorter.
Det kommer bli ett blodbad i höst

Det talas nästan uteslutande om SD överallt när man reser runt här i Västsverige. Även äldre personer som röstat S i decennier talar nu öppet om att det blir SD i valet. Unga snackar lika öppet om SD som det enda alternativet. Exemplen är otaliga... Från vänner, bekanta och släkt i Småland är berättelserna desamma. Halland, Skåne, Värmland, Östergötland... samma sak.
Visst, visst, detta är "bara" anekdotiska "bevis" och utgör inget som helst vetenskapligt underlag åt varken det ena eller andra hållet - jag vet. MEN om jag jämför med hur det låtit i valrörelserna 2010 och 2014 så är detta på en skala som är omätbart i jämförelse. Vi pratar om ett helt annat universum.
Visst kommer det att bli ett veritabelt politiskt blodbad i höstens val. Helt säkert. Är övertygad om att många inte ens kommer att kunna ta in vad som just skett när de vaknar den 10 september. Siffrorna för SD kommer att vara så hårresande att det kommer att bli en mycket svårsmält anrättning. Vi kommer också att få en eftervalsdebatt som kommer att pågå inte i veckor, inte i månader utan i åratal. Sverige kommer att chockas, skakas om, transformeras och samtidigt polariseras.
Många har ännu inte förstått vad som kommer att ske på valnatten den 9 september. Om medierna och politikerna har panik över SD:s nuvarande siffror, då vet jag inte vad vi ska kalla det som väntar.