2018-06-15, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Kanske i tidigaste laget med en tipstävling inför valet redan nu, men alltid kul att se hur den samlade bedömningen står sig.

28% tror jag är lite väl högt personligen. Jag har länge trott på 21-23%, sen har det börjat gå bättre och då har jag ökat till först 23%+ till 25%+ vid ett val idag. Över tid just nu skulle jag gissa på ett valresultat på 23-25% och hoppas att jag blir positivt överraskad.

Då har ändå 28% en viss konservativ prägel. Om vi antar att gamla indikationer stämmer, så harmonierar SCB och Sentio väl och en nivå på 26% är helt rimlig. Att detta opinionsgenombrott skulle stagnera efter bara ytterligare några procent, förutsätter egentligen att momentum skiftar från SD. Att valrörelsen innehåller åtminstone några motgångar och inte blir det segervarv det nu är.
2018-06-15, 00:48
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Bara sedan i maj så har det skett fyra skjutningar i det område jag rör mig varje dag. Två mord och två mordförsök. Jag har t.o.m. fått besök av dörrknackande poliser som letat efter vittnen. Kan nästan lova att SD kommer gå framåt kraftigt här. Gängbrottsligheten börjar sprida sig till förorter som tidigare varit helt förskonad från den typen av brottslighet.

Massflykt från S till SD i just dessa områden. Där imploderar S totalt i detta nu. Kroppen skiljs från huvudet...sossarnas förstaklasspassagerare.

Ingen större efterfrågan på begagnade sossepolitiker i näringslivet. Nu hamnar de på historiens skräphög. Vem vet. Vi kanske får se Wallström med en mugg utanför ICA och en SD:are i FN:s säkerhetsråd om nåt år...?

Ur led är tiden.
Senast redigerad av Rektangel 2018-06-15 kl. 00:57.
2018-06-15, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Kanske i tidigaste laget med en tipstävling inför valet redan nu, men alltid kul att se hur den samlade bedömningen står sig.

28% tror jag är lite väl högt personligen. Jag har länge trott på 21-23%, sen har det börjat gå bättre och då har jag ökat till först 23%+ till 25%+ vid ett val idag. Över tid just nu skulle jag gissa på ett valresultat på 23-25% och hoppas att jag blir positivt överraskad.

28%... jag trodde du menade 28% för S, som de fick hos SCB. Så jag var beredd att svara att 28% för S är verkligen alldeles för högt för S i höst!

Fast du talade ju om SD. Själv vågar jag inte gissa på så höga nivåer som 28% för SD, inte förrän jag har sett att uppgången för SD håller i sig. Just nu har jag heller ingen tydlig uppfattning om hur pass underskattade SD är hos opinionsinstituten. Bara för att SD var kraftigt underskattade hos alla de "svenska" opinionsinstituten inför förra valet, så behöver de ju inte vara det i år.

Utom hos SCB, förstås. Och på samma sätt som SD fortfarande är underskattade hos SCB, så är S kraftigt överskattade där. Fortfarande.

Att SCB aldrig lär sig.
2018-06-15, 05:17
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
28%... jag trodde du menade 28% för S, som de fick hos SCB. Så jag var beredd att svara att 28% för S är verkligen alldeles för högt för S i höst!

Fast du talade ju om SD. Själv vågar jag inte gissa på så höga nivåer som 28% för SD, inte förrän jag har sett att uppgången för SD håller i sig. Just nu har jag heller ingen tydlig uppfattning om hur pass underskattade SD är hos opinionsinstituten. Bara för att SD var kraftigt underskattade hos alla de "svenska" opinionsinstituten inför förra valet, så behöver de ju inte vara det i år.

Utom hos SCB, förstås. Och på samma sätt som SD fortfarande är underskattade hos SCB, så är S kraftigt överskattade där. Fortfarande.

Att SCB aldrig lär sig.

Ja, S går ju mot sitt sämsta val någonsin med enorm marginal, dom väntas få under 23,5% just nu om man ser på odds och liknande. Det är ett enormt tapp.

Men som du skriver, 28% för Sverigedemokraterna vågar man inte riktigt tro på ändå, det känns lite väl högt även om jag och du säkert skulle vara glada om vi har fel. Men 25% vid ett val idag för Sverigedemokraterna är definitivt inget att skämmas för, tvärtom är det ju en enorm succé! En fjärdedel av svenska folket och väljarna hade röstat på Sverigedemokraterna vid ett val idag. Det är ju något helt enormt!
2018-06-15, 06:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Då har ändå 28% en viss konservativ prägel. Om vi antar att gamla indikationer stämmer, så harmonierar SCB och Sentio väl och en nivå på 26% är helt rimlig. Att detta opinionsgenombrott skulle stagnera efter bara ytterligare några procent, förutsätter egentligen att momentum skiftar från SD. Att valrörelsen innehåller åtminstone några motgångar och inte blir det segervarv det nu är.
Ligger SCB lika fel/rätt för SD och S i år som i maj 2014. Då hamnar SD på drygt 25% i valet och S under 25 %.
Nu är missnöjet med invandringspolitiken betydligt större och finns i bredare lager än vad fallet var 2014.
S har dessutom misslyckas rejält med sitt regerande, flera strategiska misstag har begåtts.
Att SD enbart skulle få 22-23 % är uteslutet. Större chans att SD får mer än SCB’s justerade resultat indikerar. 27% är inte omöjligt. Helst inte med tanke på moderaternas totalt förvirrade budskap hittills.
2018-06-15, 06:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Även jag har hört gamla gråsossar öppet tala om att rösta SD. Det är bara importerade "svartsossar"
som röstar S.

Även i betongförorter utanför städerna där S hade egen majoritet har gråsossar en massflykt till SD.
Proppen i ketchupflaskan har brustit totalt.
Det kan röra sig kanske om 5-10 % procentenheter ytterligare av den totala valmanskåren som lämnar S-skeppet.

Sossarnas förstaklasspassagerare lämnar redan Titanic när de kört på SD.

Får mig att tänka på Berlin april 1945.

https://ledarsidorna.se/2018/06/socialdemokraternas-forstaklasspassagerare-lamnar-ud/

SD är inne i skiktet early majority, de låg i gruppen early adopters tidigare. Gränsen mellan de två räknas vid 13,6 %. Taket för gruppen early majority är 34 %.

Så det finns en del till att plocka, helt klart.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Adoption_(marknadsföring)
2018-06-15, 07:27
Medlem
I väntan på Yougov's mätning så har jag en känsla att SD hamnar på ca 24%, AfS får ett skutt och redovisas på 3% - S kommer att backa igen såklart.

Däremot tror jag att SD peekar nu och inte ökar i OU under juli/aug, men själva valet så dubblar dom 2014's siffror o hamnar på 25,8%
2018-06-15, 07:56
Medlem
Returpappers avatar
Jag tror inte Sd kommer att öka särskilt mycket i YouGov. Betänk att det är förändringar inom deras i och för sig stora panel som kommer att synas. Jag tror den panelen redan är väldigt Sd vänlig och de som inte röstar på Sd är sammanbitet anti-Sd.

Har en bestämd känsla att förändringarna ligger utanför institutens paneler men sina inbyggda obalanser. Folk som aldrig deltagit i en opinionsundersökning, det är där lavinen har startat och i ultrarapid kommer den allt närmare valet. Vi kommer att få se ökningar absolut varje månad men någon procent, men ändå kommer valresultatet att vida överträffa alla farhågor/ förväntningar och alla OI.
2018-06-15, 09:52
Medlem
Smoothmans avatar
Kom igen nu, kära tråddeltagare: fokus på SD i politiken, SD stödet i opinionen, SD i opinionsundersökningar och SD i valet.
Senast redigerad av Smoothman 2018-06-15 kl. 09:58.
2018-06-15, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Kom igen nu, kära tråddeltagare: fokus på SD i politiken, SD stödet i opinionen, SD i opinionsundersökningar och SD i valet.
Inizio och Sifo i helgen, YouGov på onsdag kväll, därefter Ipsos.
Tror att YG kommer att hamna strax under Sentio samt att övriga tre ligger kvar på ungefär samma som sist. Why, för att det mesta av ökningen var en reaktion på Shabaab 9000 Turban, inte bändwägön.
2018-06-15, 10:47
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Inizio och Sifo i helgen, YouGov på onsdag kväll, därefter Ipsos.
Tror att YG kommer att hamna strax under Sentio samt att övriga tre ligger kvar på ungefär samma som sist. Why, för att det mesta av ökningen var en reaktion på Shabaab 9000 Turban, inte bändwägön.

Gott att höra. Opinionsinstitutsundersökningsabstinensen (phuu... jobbigt ord) börjar bli kännbar nu. Som jag skrev häromdagen blir alla fyra institut som är kvar den här månaden oerhört intressanta på sitt sätt. Tittar mig inte längre så blind på exakt vilka siffror det är som presenteras, är mer intresserad av differensen mellan tidigare mätningar hos samma institut - och framförallt den bredare trenden för SD.

Tror inte heller att YG kommer att höja så mycket som Sentio, runt 25% är min gissning. Inizio och Sifo kommer definitivt inte att komma med några chockerande höjningar, en lagom svensk höjning väntar där. Ipsos vete fasen, 21%? Möjligen?

"Shabaab 9000 Turban..."
2018-06-15, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
det mesta av ökningen var en reaktion på Shabaab 9000 Turban
Jag är inte alls övertygat om detta.
Då tror jag Löfvens dåliga insats i Agenda bidrar minst lika mycket.
Jag tycker ändå att dessa två tillsammans inte borde generera 4%e ökning på en månad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in