På båda hade hon fått störst överenstämmelse med SD och hennes MP var först på fjärdeplats.
Efter valet frågade jag vad hon röstat på. Svarade hon så här jag är miljöpartist jag vill inte identifiera mig som Sverigedemokrat
Tror det kan vara lika med din syrra, SD är fel imagemässigt.
Du har säkert rätt, men beteendet är för mig helt obegripligt!
Jag kan förstå att image-grejen gör att man inte söker efter alternativ information, att man inte bryr sig om att fakta-kolla msm och så vidare.
Däremot att få dimman av lögner skingrad framför sig, acceptera att de grundvallar på vilka man bygger sin övertygelse är skapade från missförstånd och rena lögner, och ändå fortsätta..
Nej jag förstår det inte. Hade jag varit av sådant skrot och korn hade jag fortfarande röstat M.
Hemska tanke.
Du har säkert rätt, men beteendet är för mig helt obegripligt!
Jag kan förstå att image-grejen gör att man inte söker efter alternativ information, att man inte bryr sig om att fakta-kolla msm och så vidare.
Däremot att få dimman av lögner skingrad framför sig, acceptera att de grundvallar på vilka man bygger sin övertygelse är skapade från missförstånd och rena lögner, och ändå fortsätta..
Nej jag förstår det inte. Hade jag varit av sådant skrot och korn hade jag fortfarande röstat M.
Hemska tanke.
Jag har ett annat exempel på image och förnekelse.En släkting också tjej (vänster) fick sitt andra barn hon och hennes man hade sparat ihop till kontantinsatsen för att kunna flytta till en 3a från deras lilla hyres 2a.
Hon är en sån som absolut inte går att prata politik med, rasiststämpeln kommer flygande fort.
Så jag undviker det,
När dom letat lägenhet en längre tid, hade dom hittat flera fina lägenheter som dom hade råd med. Men dom låg i Fittja,Sätra och andra invandrartäta områden så dom dög inte. Hon ville inte att hennes barn skulle växa upp i en sån miljö. Det slutade med att dom fick ett dyrt andrahandskontrakt på Söder. Då kunde inte jag hålla mig för att anklaga henne för hyckleri och rasism. Vilket hon rodnande medgav.
Nu 2 år senare när sparkapitalet har tagit slut på den dyra hyran ska dom skilja sig gubben flyttar till Norge och hon letar boende.
Gissar att hon hamnar i Husby, men hon som aktiv antirasist vill absolut inte att hennes barn ska växa upp i den miljön hon röstar för.
Jag tror att tiden då SD värvade dessa enkla röster redan är förbi; de som nu lockas är de som tvärtom inser att politik är synnerligen livsviktigt och att de övriga partierna inte kan leverera det som krävs. Det är det politiska uppvaknandet som vi nu börjar se i OU, och ökningen kommer vara brutal i de närmaste undersökningarna eftersom den politiska väckarklockan ringer ständigt, trots övriga partiers försök att snooza bort svenskens framtid.
Ja här håller jag med dig fullkomligt. Partierna håller just nu på att förlora sina trogna röster som också varit intresserade av partiets politik.
Jag är en av dem och vet fler, tyvärr.
Varit Moderat alltid. Förra valet var jag tvekande men nu har jag bestämt mig för att byta till SD.
Jag känner mig övergiven och kränkt av dem jag röstat på.
Vet många med mig som kommer att byta sida och lämna sina otrogna politiker.
Jag har ett annat exempel på image och förnekelse.
En släkting också tjej (vänster) fick sitt andra barn hon och hennes man hade sparat ihop till kontantinsatsen för att kunna flytta till en 3a från deras lilla hyres 2a.
Hon är en sån som absolut inte går att prata politik med, rasiststämpeln kommer flygande fort.
Så jag undviker det,
När dom letat lägenhet en längre tid, hade dom hittat flera fina lägenheter som dom hade råd med. Men dom låg i Fittja,Sätra och andra invandrartäta områden så dom dög inte. Hon ville inte att hennes barn skulle växa upp i en sån miljö. Det slutade med att dom fick ett dyrt andrahandskontrakt på Söder. Då kunde inte jag hålla mig för att anklaga henne för hyckleri och rasism. Vilket hon rodnande medgav.
Nu 2 år senare när sparkapitalet har tagit slut på den dyra hyran ska dom skilja sig gubben flyttar till Norge och hon letar boende.
Gissar att hon hamnar i Husby, men hon som aktiv antirasist vill absolut inte att hennes barn ska växa upp i den miljön hon röstar för.
Vilken ledsam historia! Som småbarnsförälder blir jag berörd.
Så hennes ideologiska spärr medverkar inte bara till landets förstörelse, det har även i högst reell bemärkelse sabbat livet för henne själv.
Innan jag själv blev farsa hade jag hånflinat åt 'ironin'.
Nu tycker jag bara det är ledsamt.
Följande inlägg blev raderat som off topic i Mediekrigstråden (där jag normalt lurkar) och Mod sa åt mig att lägga upp här istället. Det är en case-study över en högst vardaglig diskurs mellan två nära släktingar på var sin sida om 'mediekrigets' frontlinjer.
Jag är småbarnsförälder och som sådan tar jag fånigt mycket bilder på telningarna som jag var och varannan dag mailar till den närmaste släkten. Nu i förra veckan så var där en alldeles särskilt regnig dag och småttingarna var ute och plaskade i vattenpölarna i Stockholmsförorten där vi bor. Jag kunde helt enkelt inte hejda mig från att skriva följande när jag skickade ett axplock med bilder till släkten;
*
Älskar denna story; vad säger övrig släkt?
Jag fick en förfrågan om lästips från en hyfsat nära vän och postade detta:
"Mona Walter har konverterat från Islam. Lever under dödshot och på hemlig plats. http://monawalter.blogg.se
Nu är det långt ifrån hela släkten som får mina utskick.
Det handlar endast om syskon, föräldrar, svärföräldrar och syskonen till min fru.
Av dessa bor vissa utomlands, men av de som bor i Sverige så är jag tämligen övertygad om att samtliga (bortsett från min syster då) har 'sett ljuset' i den här frågan.
Min svärmor kanske inte har börjat rösta SD än, men hon skulle då fan inte ta ton på samma sätt som min syrra.
Och det var verkligen en maffig lista av länkar som du postade. Stort tack för det. Om min syrra fortsätter att 'peta i såret' i nästa vecka (hon kollar bara mailen på jobbet) så kommer den länklistan att komma väl till pass.
Nu är det långt ifrån hela släkten som får mina utskick.
Det handlar endast om syskon, föräldrar, svärföräldrar och syskonen till min fru.
Av dessa bor vissa utomlands, men av de som bor i Sverige så är jag tämligen övertygad om att samtliga (bortsett från min syster då) har 'sett ljuset' i den här frågan.
Min svärmor kanske inte har börjat rösta SD än, men hon skulle då fan inte ta ton på samma sätt som min syrra.
Och det var verkligen en maffig lista av länkar som du postade. Stort tack för det. Om min syrra fortsätter att 'peta i såret' i nästa vecka (hon kollar bara mailen på jobbet) så kommer den länklistan att komma väl till pass.
Fel av mig. Efter att ha faktakollat lite så kan jag stolt meddela att även min svärmor är övertygad Sverigevän.
Fel av mig. Efter att ha faktakollat lite så kan jag stolt meddela att även min svärmor är övertygad Sverigevän.
Min vän, som fick mina länktips, har idag ringt 2 gånger och fram till nu i kväll, skickat 3 mail med otidigheter! Som om att det är mitt fel att Sverige går under.
Jag var ute på besök på ett större industriföretag idag, där jag även lunchade i deras restaurang.
På ett bord intill satt ett antal medelålders ingenjörer & lunchade. Jag lyssnade inte från början, men efter ett tag hörde jag om hur dom snackade om undersökningen som visade på hur vänstervridet det var inom Public Service. Ett par av dom kände till detta i detalj & redogjorde för siffrorna. Alla tyckte att det var för jävligt & ingen opponerade sig på något vis mot detta.
Sånt här går inte att hemlighålla längre & dessa kunskaper sprider sig som ringar på vattnet.
Jag kan återkoppla till detta ifall det visar sig att jag lyckas nå fram till min syster.
Det gick inget vidare detta.
Efter några dagar får jag följande svar;
Hej!
Jag har läst ditt svar.
Jag har visst tid att sätta mig in i frågan men jag känner inte att vi kommer så mycket längre med denna diskussion på överskådlig tid (underförstått: sluta gärna skicka artiklar.) Vi har olika politiska åsikter. Olika värderingar. Jag står upp för värderingar som handlar om alla människors lika värde, jämlikhet inför lagen och demokrati och jag kommer ALDRIG att rösta på ett parti som inte står för det. Jag läser oberoende medier när jag hinner. Annars får det vara.
Återigen, det är oerhört sorgligt att hatet och cynismen sprider sig i samhället.
Historien upprepar sig. Det är sjukt pinsamt att du, som ju kommer från en släkt där folk gömde sig undan nazister på vinden (mormor), satt i koncentrationsläger (morfar) och kom att växa upp i ett sönderskjutet och söndertrasat land (mamma) ska sympatisera med SD. Otroligt skämmigt.
Ser man inte likheterna mellan dagens enorma flyktingkatastrof och massförflyttningarna efter andra världskriget är man antingen helt blind för historien eller så tycker man inte att människor som flydde då (östeuropeéer) är lika mycket värda som de som flyr nu (mellanöstern, afrika).
Min erfarenhet är att det inte går att ändra människors värderingar om de sitter väldigt djupt. Det handlar inte om "tyckande och kännande".
Och visst, här blir det ett problem om folk kommer hit inte delar dessa värderingar. Men det är här likhet inför lagen kommer in. Alla som kommer till Sverige ska veta vad som gäller här. Här finns luckor! Den första generationen som kommer hit kanske har kvar sina gammeldagsa värderingar och det får de ha, så länge de följer svensk lag. Barnen tror jag kommer att ha ett mer svenskt synsätt. Arbetsrätt och bidragssystem behöver sannolikt förändras för att få in fler folk i arbete.
Jag diskuterar gärna politik, även invandring, men det beror på vad syftet är.
Jag blir mycket illa till mods av dina försöka att bagatellisera och distansera dig från människors lidande genom att säga typ att folk får skylla sig själva som sätter sig i osäkra farkoster och tar risker när de försöker förbättra sina liv. Då har man ju missat själva poängen. Att folk flyr fattigdom och krig för att leva ett bättre liv i Sverige. Att folk är desperata. Att vi alla är människor, lika mycket värda men att du och jag har haft turen att födas i ett rikt land.
Jag är oerhört stolt över att leva i Sverige som tagit emot så många människor från olika länder. Människor som berikat vårt land och som vi kan lära oss av.
Det är med stolthet som jag kommer att berätta för barnen att de har både polskt ursprung!
Självklart finns det stora brister i integrationspolitiken men i grunden är jag för en generös och human (om ej fri) invandring.
Som det är nu är känner jag inte att ditt primära syfte är att diskutera (då måste man vara beredd att ta in andras åsikter och eventuellt ändra ståndpunkt ) utan att försöka "omvända mig" genom SD-propaganda.
Vi står så långt ifrån varandra och det känns inte meningsfullt ha en diskussion.
Föresten, som någon klok person sa:
"jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem".
Ha det så bra.
Okej så några rättelser är på sin plats innan vi går över till mitt svar;
- Min mormor gömde sig aldrig på någon vind under andra världskriget. Min polska släkt är inte judar. De tillhörde den övre medelklassen precis som vi fortfarande gör allihopa. Det min mormor berättade när hon levde angående andra världskriget var att "Tyskarna var jobbiga men Ryssarna var värst!" - så jag vet inte var min syster har fått hela "Anne Frank-grejen" ifrån.
- Min morfar satt inte i koncentrationsläger. Däremot har jag hört att min morfars far (vilket troligen är den person min syster egentligen vill referera till) var polsk partisan under kriget.
- Min mor har inga direkt minnen av att ha vuxit upp i något "sönderbombat" land. Hon är född en bra bit in på 50-talet. Hon 'flydde' från åsiktsförtrycket och den allmänna bristen på lyxvaror i det som var det kommunistiska Polen 1979 - inget annat; Alltså en typisk välfärdsmigrant, att sedan just min morsa hade läkarutbildning och drog in massor med pengar till Svenska staten är en bisak.
Dessa sakfel, samt en massa annat dravel, gick jag inte i svaromål emot då jag fann dem vid sidan av det egentliga ämnet. Mitt svar finns i nästa inlägg:
Fortsättning från föregående inlägg.
Mitt svar till min DN-läsande socionom-syrra;
Hej,
Du menar att vi inte delar värderingar om demokrati, jämlikhet inför lagen, allas lika värde.
Jag hävdar att vi visst delar dessa värderingar. Jag ifrågasätter inte ditt patos.
Vad kunde vara mer i linje med dessa värderingar än att 'hjälpa på plats' och att ta hem kvotflyktingar via FN's läger i grannländerna?
Hur kan du få detta till 'hat och cynism'?
Det cyniska är väl att ge all hjälp till de mest resursstarka, de som har möjlighet att köpa sig ett ökat värde, de som har modet att bryta mot rådande lagar för att ta sig hit.
En långtgående indoktrinering har pågått angående detta, i Europa i allmänhet och Sverige i synnerhet - kritiker har beslagits med skam och etiketter av omoral.
Precis som de känslomässiga invektiv du med sådan självklarhet slänger emot mig.
Men jag har empiri på att det är den nu förda politiken, och inte Sverigevännernas alternativ, som är inhuman och omoralisk - även ifrån det perspektiv som du gör till ditt eget.
Dina liknelser med företeelser från andra världskriget haltar, som sagt, betänkligt. Jag har försökt styrka detta genom logiska resonemang, framförallt just skillnaden på migration mellan grannländer och mellan kulturer/kontinenter - men jag måste ha gjort ett dåligt jobb eftersom ditt svar blir att attackera en position som jag aldrig intagit.
Jag skäms inte ett dugg över mitt ursprung. Tvärtom.
Däremot hävdar jag med bestämdhet att du inte förstår det samma.
Människor avskyr att 'ändra sig'. Där har du så klart rätt. Jag har alltid röstat på Moderaterna (tills senaste valet, då) och stigmat besläktat med SD har jag därmed upplevt från båda sidor.
Det är en vägg av halvsanningar, vinklingar, rena lögner och känslofloskler som har hållit den etniskt Europeiska befolkningen i schack.
Det är inte ditt fel att du är lurad.
Däremot tycker jag inte att dessa frågor kan vara av det 'religiösa' slaget. I politiken bör man ha förmåga att ändra ståndpunkt om verkligheten tillhandahåller tillräckligt med evidens för att styrka detta. Om din övertygelse inte är evidensbaserad så borde du, för allas vårt vidkommande, avstå från att rösta helt och hållet.
Dina allmänna åsikter om integration är det inget fel på. Dock visar, åter igen, fakta att det inte fungerar att ha 'gammaldagsa' värderingar och samtidigt följa svensk lag. Fakta är även att det är just andra och tredje generationens invandrare (barnen) som radikaliseras och blir än mer alienerade från värdlandets kultur. Alltså tvärtemot ditt antagande. Först generationen har ju i regel en mer realistisk syn på sin egna kultur.
Att urholka arbetsrätten och bidragssystemen är alltså något du ställer upp på, just i syftet att söka 'hjälpa' en resursstark minoritet av världens utsatta etniciteter.
Väljer man denna väg så kommer vi att sänka vår levnadsstandard mer än vad jag tror att du inser - till liten eller ingen effekt på "problemet" som vi försöker lösa.
Storföretagens våta globalist-dröm - att söndra och härska i en värld av fragmenterade, identitetslösa, utspädda kulturer.
Det känns säkert som en fin tanke Lisa, men i förlängningen är det du pratar om direkt ondsint.
Hemsk cynism helt enkelt. Visst är det ironiskt att något som låter så rättrådigt på ytan är så genomruttet undertill?
När har jag bagatelliserat flyktingar och deras umbäranden?
Menar du faktumet att Alan Kurdis familj hade bostad och arbete i Turkiet sedan tre år tillbaka?
Eller de senaste vittnesuppgifterna om att hans pappa t.o.m. var flyktingsmugglare själv? (!)
Jag bagatelliserar ingenting av detta. Tvärtom.
De som det är verkligt synd om, de verkligt desperata, de är internflyktingar eller sitter i grannländernas läger.
Du är den sista av alla jag känner som inte tagit till dig av det här. Seriöst. Jag trodde typ att det bara var hbtq-certifierade hat-vänster stollar som - på riktigt - fortfarande hyser de 'åsikter' som du ger uttryck för.
Du är ju ingen aktivist. Den här kulturrelativistiska galenskapen borde ju inte vara en del av din identitet. Att gå i kyrkan är en sak men det här är något annat.
För massinvandring är väl ingen religion, eller?
Det är många som vaknar och erkänner att de blivit lurade och haft fel, nu för tiden.
Det är inget att skämmas över.
Kram
Jag ska väl tillägga att jag (och resten av släkten) är ateister emedan min syster och hennes karl är lite mellanmjölk-religiösa på det där sekulariserade sättet som bara svensk övre medelklass kan vara. Inte för att det har med saken att göra, men jag känner att klargörandet behövs för att sätta min kommentar om religion i sin rätta kontext.