2018-06-09, 11:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Polisen och utredningen håller dock inte med dig. De som verkligen har insyn i utredningen alltså.

Förmodligen har de du nämner väldigt bra alibi vilket är ganska lätt att ha mitt i natten/ sen kväll mellan mån-tis.
De flesta ligger ju i sängen med sin partner. En tredje kanske inte ens befann sig i området.
Mobilmasterna lär vara kollade sedan länge och några kan avfärdas.

Och man har ju heller inte hittat ett dyft som pekar mot dessa personer. Ingenting. Trots att man arbetat "brett" från första stund.

Det verka vara vara spöket Laban som gjort detta

Om man har arbetat brett från första stund ja. Redan från början har man frågat efter SD bland grannar. Det har brådskar med att häkta honom känns det som. Tyder inte på att man uteslutit alla i hennes vänskapskrets först.
Citera
2018-06-09, 11:28
Medlem
Citat:
Finns ju absolut ingenting som tyder på random person.

Nyss sade du att fyndplatsen var mordplatsen.
Ett ställe dit du alltså aktivt måste ta dig. Det är ingen plats du bara hamnar på.
Du menar att LW skulle ha mött en random person här bakom planket?

Det där är ju bara trams ifrån din sida. Du har nu skrivit massor av dynga här inne där du motsäger dig själv i precis vartenda inlägg.

Lugna ner dig.

Andas tre gånger och kom sen tillbaka.

Du använder kraftuttryck, domderar och går på som en enväldig domare här inne.
Du skriver som att allt du skriver är sanningen och alla andra som tolkar det på annat sätt idiotförklarar du i hårda ordalag.

Jag har inte motsagt mig någon gång mej vetligen. Haft min ståndpunkt hela tiden och inget nytt har motsagt det jag trott från början.

Däremot har jag skrivit hur man kan tolka vissa uppgifter, men har nog varit tydlig att jag inte gör det.
Citera
2018-06-09, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag har försökt i flera inlägg skriva om att hennes nuvarande vänner och deras eventuella fruar/flickvänner är alternativa GM men får ett par stycken på mig direkt att jag hela tiden försvarar SD så jag har börjat ge upp nu.

Men jag anser fortfarande att nuvarande vänner är mer misstänkta än ex.

Därför Stefan Davidsson fortfarande är skäligen misstänkt ?
Citera
2018-06-09, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
UW får väl ses som prio 1, med tanke på att han är hennes x.
Förmodligen väl kollad, sannolikt med ett hållbart alibi, enligt uppgift
befann han sig i ett annat län.

Nummer 2, sannolikt SD, antagligen inget alibi, inget DNA heller
på LW från honom, inte ännu i alla fall.

Nummer 3, borde vara HD tycker jag, vi får väl ändå utgå ifrån
att hon är väl kontrollerad.

Fler kandidater, förslag???

Säga vad man vill men jag tror inte att jag sett en utredning tidigare
som läckt så lite.
Man kan ju hoppas på en och annan missnöjd polis som börjar glappa lite.

Jag menade mer som så att de nästan vaknade i samma säng i morse. Tänkte på vilken otroligt spänd situation det nu måste vara mellan dem.
Citera
2018-06-09, 11:38
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Därför Stefan Davidsson fortfarande är skäligen misstänkt ?

Han är och ska vara misstänkt givetvis även om han till synes är ett ex och verkar ha gått vidare. Det finns ju trots allt oroväckande historik dem emellan.

Men om det nu är så att han gått vidare, då är hennes nuvarande vänner mer misstänkta.

Det finns flera möjliga GM, menar jag. Det är farligt att låsa fast sig vid en fram tills att man har goda bevis vilket man uppenbarligen inte har.
Citera
2018-06-09, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Han är och ska vara misstänkt givetvis även om han till synes är ett ex och verkar ha gått vidare. Det finns ju trots allt oroväckande historik dem emellan.

Men om det nu är så att han gått vidare, då är hennes nuvarande vänner mer misstänkta.

Det finns flera möjliga GM, menar jag. Det är farligt att låsa fast sig vid en fram tills att man har goda bevis vilket man uppenbarligen inte har.

Tror att polisen undersökt dem.
Ja den historiken är hemsk att misshandla en kvinna. Vara otrogen mot sin fru för de var väl gifta då?!
Möjligen har SD haft hjälp? Kanske av HD
Trots allt går misstänkta mördaren SD ute än
Citera
2018-06-09, 12:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Tror att polisen undersökt dem.
Ja den historiken är hemsk att misshandla en kvinna. Vara otrogen mot sin fru för de var väl gifta då?!
Möjligen har SD haft hjälp? Kanske av HD
Trots allt går misstänkta mördaren SD ute än

Tror inte att polisen hunnit undersöka alla hennes vänner eftersom man haft för mycket fokus på att hitta bevis mot SD. Sedan kanske det fanns någon ny vän som ingen visste om ännu.

Ja SD var gift och otrogen mot HD. Håller med om att det är vidrigt.
Senast redigerad av Rosamund 2018-06-09 kl. 12:11.
Citera
2018-06-09, 12:04
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag testar att prova annan utgångspunkt för att se om bilden blir annorlunda. Vi får se.

För mig utesluter inte det ena utgångsläget det andra. GM har under en längre tid ”fantiserat” och ”planerat” kring att släcka livets låga vad gäller LW, tror jag. Den där natten då det skedde agerade GM dels utifrån affekt, dels baserat på ”fantasier” som redan låg lagrade.
Citera
2018-06-09, 12:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
För mig utesluter inte det ena utgångsläget det andra. GM har under en längre tid ”fantiserat” och ”planerat” kring att släcka livets låga vad gäller LW, tror jag. Den där natten då det skedde agerade GM dels utifrån affekt, dels baserat på ”fantasier” som redan låg lagrade.

Om man i efterhand häller syra på en kropp i syfte att utplåna DNA-spår, skulle det gå?
Senast redigerad av Rosamund 2018-06-09 kl. 12:12.
Citera
2018-06-09, 12:15
Medlem
Citat:
Nyss sade du att det var MASSOR av bevis precis överallt.

Nu säger du att ingenting pekar mot någonting.

Väx upp.

Ska du läsa igen och revidera din åsikt?

Självklart har dom säkrat bevis i massor. Inget dom delger oss. Åklagaren säger t.o.m att dom har bevis.

Finns det något annat uttalande att dom inte hittat bevis? Jag har läst att dom tog kläder från FP, från bil och från SD:s hem.
Garanterat har dom massa olika DNA, både analyserade och ligger i kö, efter prioriteringsordning.

Och jag säger att inget av dom bevis dom säkrat pekar i tillräckligt hög omfattning att häkta SD på sannolika skäl.

Vad i detta har jag misstolkat?

Angående dina säkra åsikter om att kroppen flyttats dit och att MP är någon annanstans. Detta grundar du endast på att du tycker teknikerna var där för kort tid.
Jag VET att tekniker har avslutat mer komplexa MP på kortare tid. Men nu är detta polemik.
Hur förklarar du, som proffsutredare att dom bärgade kläder från FP? Självklart kan dom lossnat vid släpande av kroppen, men sannolikt? Nä...
Hur fick GM över kroppen över ett staket (jag menar inte bullerplanket)?
Du bortser från skriken, det gör inte jag, jag tror dom har ett samband. Vad var det annars? Polisen har knackat dörr i området, så det kan ju ge mer eller en förklaring.

Jag idiotförklarar inte dig, jag tror bara på en annat skeende.
Citera
2018-06-09, 12:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nja. Det känns som att dra det långt. Det är ju inte cluedo det här så jag väljer att tro att det var ett mord i affekt tills jag blir motbevisad...

Det är lite intressant att formellt jämföra med ulricehamnsfallet, där en tysk grabb häktades på skälig misstanke, och där det fanns en historik mellan BO och den kvinna den häktade var inneboende hos, nära BP. Grabben var på FB kort efter mordet, i princip så nära inpå som det skulle tagit att promenera från BP, och hade gått i backen under en cykeltur/skatingtur, och skulle just äta rumpstek med möjlige anstiftaren. Några dagar eller så efter att han sen släpps blir han aktuell igen vid hans kvinnliga rumskamrats suspekta självmord i Åre. Vad man kallar en busy vecka.

Sen visar det sig långt senare att polisen trots avsaknad av offentliggjorda uppgifter om det ändå haft många och ingående vittnesuppgifter om den egentlige GM:s framfart i spåret — till form och utseende om än inte till namnet. Vilket borde gjort dem relativt klara i övertygelsen att tysken och denne inte var samme kille.

Så mordet visade sig vara ett ”impulsmord”, inte överlagd hämnd, men den då klockrena motivbilden (bortsett från att det kräver sin ”man” att få till ett anstiftat hämndmord utan tydligt ekonomiskt motiv, och allt dessutom var lite för bra för att vara sant) — av den vart det intet.

Det finns påtagliga skillnader gentemot detta fall, men det är en påminnelse om att på en liten ort finns det alltid ”en historia”, och slump och närhet i tid och rum får en annan kontur. BO var tjänsteman och alla i U-hamn kunde sägas bo nära. Så chansen att hitta någon med en ”anknytning” till BO blir ju betydande.

Skälig misstanke måste ju ändå redas ut. Teoretiskt tar annars någon annan (kanske okänd aktör) saken i egna händer, eller den misstänkte blir ovetandes lidande i sitt fortsatta liv.

Så i princip betyder skälig misstanke inget annat än att någon i samhället lägger ihop två och två. Och sen går rykten. Etc.

I det här fallet är saker lite annorlunda, men man får ge sig till tåls.
Citera
2018-06-09, 12:39
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
UW får väl ses som prio 1, med tanke på att han är hennes x.
Förmodligen väl kollad, sannolikt med ett hållbart alibi, enligt uppgift
befann han sig i ett annat län.

Nummer 2, sannolikt SD, antagligen inget alibi, inget DNA heller
på LW från honom, inte ännu i alla fall.

Nummer 3, borde vara HD tycker jag, vi får väl ändå utgå ifrån
att hon är väl kontrollerad.

Fler kandidater, förslag???

Säga vad man vill men jag tror inte att jag sett en utredning tidigare
som läckt så lite.
Man kan ju hoppas på en och annan missnöjd polis som börjar glappa lite.
Kan ju bero på att polisen inte lyckats få fram något att läcka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in