2018-06-09, 08:57
Medlem
Shit vilket fiasko detta ser ut att sluta med han blir släppt det trodde jag aldrig. Undrar vart SD tagit vägen nu? Har han åkt hem till sig ? Fan vad obehagligt för hans grannar att se han där. Hoppas jag har fel men jag tror detta blir svårlöst nu när dom inte hade tillräckligt för häktning !!
Citera
2018-06-09, 09:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/misstankt-for-kvinnomisshandel-kan-bli-ny-domare

Kanske han
Flera i tråden menar att sådant här tyder på en kapacitet att mörda. I det här fallet verkar man dessutom, till skillnad från i historien med SD, ha kunnat konstatera att någonting faktiskt har hänt. BL blev ju dömd. Det man möjligen skulle vilja ha här för att kunna misstänka killen på allvar är väl en tydlig koppling till LW.
Citera
2018-06-09, 09:04
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilyhAmmer
Jaha, så alla vänner och bekanta vet att hon är försvunnen/död direkt på morgonen den 15:e? Det är ingen som vaknar och skickar meddelande eller ringer henne som vanligt?
Har du tillgång till loggen på LWs och SDs mobil?
Citera
2018-06-09, 09:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ha ha, nu ni örebroare i tråden - bered er på topsning!

Haha nä varna inte, nu lär ju GM resa därifrån 😂
Citera
2018-06-09, 09:22
Medlem
God morgon ☀️

Tänkte bara på hur väldigt nära UW och SD bor varandra. Måste kännas märkligt. Oavsett vem som gjort vad eller inte.
Citera
2018-06-09, 09:28
Bannlyst
Som sagt, som nagon skrev; mordarkineser och friterade rakor. Detta ser ut att bli ett liknande fall.
Citera
2018-06-09, 09:33
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Som åklagare vill du förstås kunna få fram så mycket bindande bevis som möjligt för att få en person dömd för det brott du utreder. Det är du som åklagare som är ansvarig för att få fram bevis och på ett objektivt sätt kunna visa att vem som är skyldig. Om du som åklagare har tillräckliga bevis för att åtala en misstänkt för ett brott måste åklagaren åtala personen.

Så det är självklart att en åklagare kommer att noga med vilka vittnen som förhörs och hur de förhörs.

Mina fetningar:
" Åklagaren är alltid förundersökningsledare när en misstänkt är frihetsberövad, det vill säga anhållen eller häktad."

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/forundersokningen/polis-eller-aklagare/

"Som förundersökningsledare är åklagaren ansvarig för att brottet utreds på bästa möjliga sätt. Utredningen genomförs av polisen efter åklagarens direktiv. Åklagaren följer utredningen fortlöpande och tar hela tiden ställning till vilka utredningsåtgärder och beslut som krävs. När utredningen gäller grov och komplicerad brottslighet deltar åklagaren ofta direkt i utredningen som vid rekonstruktioner av brottet eller vid viktiga förhör."

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/forundersokningen/

"En av åklagarens uppgifter är att bevisa att den åtalade har begått brottet. Hon eller han redogör för teknisk bevisning, förhör misstänkta, vittnen och experter för att domstolen ska ha ett så bra underlag som möjligt att bedöma gärningen på."

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/

"Om åklagaren på objektiva grunder bedömer att det finns tillräckliga bevis för att den misstänkta har begått ett brott är åklagaren skyldig att väcka åtal. En rad överväganden måste göras innan beslutet fattas."

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/

Ok tack så mycket. Nu förstår jag.
Citera
2018-06-09, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Vilket han ju visat sig vara.
Eller att han är helt oskyldig, vilket det mesta pekar på av det vi vet?!
Citera
2018-06-09, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoReinfeldt
Ja det är märkligt att det inte läckt ut någon information om vem som sist var i kontakt med LW. Går det inte några rykten i Örebro om vem det kan vara?

Tydligen chattade hon med dom som skulle till Norge.
Citera
2018-06-09, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
God morgon ☀️

Tänkte bara på hur väldigt nära UW och SD bor varandra. Måste kännas märkligt. Oavsett vem som gjort vad eller inte.

UW får väl ses som prio 1, med tanke på att han är hennes x.
Förmodligen väl kollad, sannolikt med ett hållbart alibi, enligt uppgift
befann han sig i ett annat län.

Nummer 2, sannolikt SD, antagligen inget alibi, inget DNA heller
på LW från honom, inte ännu i alla fall.

Nummer 3, borde vara HD tycker jag, vi får väl ändå utgå ifrån
att hon är väl kontrollerad.

Fler kandidater, förslag???

Säga vad man vill men jag tror inte att jag sett en utredning tidigare
som läckt så lite.
Man kan ju hoppas på en och annan missnöjd polis som börjar glappa lite.
Citera
2018-06-09, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Vilket han ju visat sig vara.

Skulle möjligen kunna peka på att det är planerat, vem det nu än är.
Citera
2018-06-09, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanbo
Offret hittades hyfsat tidigt (kroppen intakt)
Ja, bra polisarbete borde resulterat i att hon hade hittats tidigare.
Frågan: Vem bestämmer, och är det möjligt, att åklagare byts ut?
I detta mordfall kan man kanske inte tycka att åklagaren/förundersökningsledaren har gjort allt 100 rätt.. Måste finnas enorma brister internt. Jag vill egentligen inte kritisera polis/åklagare, men i detta tragiska mordfall, känns det som allt sköttes dåligt! Riktigt dåligt!
Därav fick ev gärningsman fri idag.
Hade åklagaren tydlig bild av det hela, hade han varit ”fri” men åklagaren tror än på denna man som gärningsman, men har, enligt mig, inte jobbat bra, på rätt sätt, fel person i detta fall. Byt förundersökningsledare!

Jag håller med, iofs vet vi ju inte alls hur polisen jobbat med fallet. Jag och många fler här med mig får känslan att dom från början enbart riktat in sig på EN person. Måste ju funnit mer underlag för det än endast misshandelsanmälan kan jag tycka. Så frågan är ju hur mycket mer dom hittat på SD, som kunde binda honom till brottet? Sedan kanske det är fel att skylla på åklagaren. Utan DNA spår blir ju fallet svåruppklarat, i vilket fall som helst. Jag instämmer med föregående "talare", om DNA går att fastställa på likdelar som hittats efter 25 år borde dom väl ändå kunnat hitta DNA på BO...allt måste ju gått väldigt snabbt, hon kan ju inte ha kämpat emot...& hur GM kunde hantera kroppen efter dådet utan att lämna minsta spår känns för mig som ett mysterium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in