Vad tycker ni som läst "Pestens Tid" ska man läsa den på engelska eller svenska?. Kändes som jag tog fel beslut när jag läste "Det" på svenska.
Har inte läst den på engelska, så kan inte jämföra. Har du läst Det på både svenska och engelska? Varför känns det som om du tog fel beslut när du läst Det på Svenska? Var det något med översättningen?
Har inte läst den på engelska, så kan inte jämföra. Har du läst Det på både svenska och engelska? Varför känns det som om du tog fel beslut när du läst Det på Svenska? Var det något med översättningen?
Ja det var något med översättningen kan inte sätta fingret på det bara, har inte läst den på engelska (har aldrig läst en bok två gånger). Men den var helt fantastisk 😀. Nu har jag beställt "The Stand" på engelska efter alla fina recensioner man hört om den.
Läste nyligen ut Secret Window Secret garden. Fyra novelletr från 1989. oc de var överlag bra. Lagoliers-fimen är ju en katastrof men novellen var bra. Men återigen King.. i Bibliotekspolisen, en barnvåldtäkt rätt så tydligt beskriven och mycket prat om andra sexuella övergrepp på barn som en karaktär gjort. Jaja, är han på gång med nåt nytt?
Vad tycker ni om Dark Tower böckerna såhär i efterhand? När ni läst alla.
Funderar på att plöja igenom hela serien under sommaren. Är det värt det?
Del 1-3 var riktigt bra, speciellt del tre. 321 i brahetshordning. Del fyra kan nog vara intressant för vissa men för mig är den ganska svag. Del fem är den bästa efter del 1 och 6 och 7 speciellt 7 känns alltför flippade. Även om det givetvis är bätttre än allt Dean Koontz någonsin skrivet. För trots att det är de sämsta i serien så har jag ändå en stark behållning av dom och det säger väl endel. Mest stör jag mig på Mordrid.
Vad tycker ni som läst "Pestens Tid" ska man läsa den på engelska eller svenska?. Kändes som jag tog fel beslut när jag läste "Det" på svenska.
Engelska, det var min första King bok och jag läste den som 10 åring på engelska. Strax efter kom miniserien på TV och då fick man ju bekräftat för sig själv att man var bra på engelska för jag hade förstått handlingen bra. Läst om den många ggr sedan dess, nån enstaka gång på svenska. Men har du inte problem med att läsa böcker på engelska så finns det inget val liksom.
Del 1-3 var riktigt bra, speciellt del tre. 321 i brahetshordning. Del fyra kan nog vara intressant för vissa men för mig är den ganska svag. Del fem är den bästa efter del 1 och 6 och 7 speciellt 7 känns alltför flippade. Även om det givetvis är bätttre än allt Dean Koontz någonsin skrivet. För trots att det är de sämsta i serien så har jag ändå en stark behållning av dom och det säger väl endel. Mest stör jag mig på Mordrid.
Gillade också femman, speciellt Andy och hans dubbla personlighet. Det är något djupt inneboende ondskefullt i all teknologi som finns kvar i Midworld som är extremt kul. Allt som North Central Positronics tillverkat ger en känslan av ett företag som skulle kunna utveckla Wall-E men hade de gjort det så hade Wall-E istället för att bevara den lilla växten, bränt den direkt och slitit itu EVE för reservdelar.
Ja, "Mordrid". Den där jävla spindelungen.
Varför i helvete ersatte King Flagg med den här jävla skitfiguren?
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Engelska, det var min första King bok och jag läste den som 10 åring på engelska. Strax efter kom miniserien på TV och då fick man ju bekräftat för sig själv att man var bra på engelska för jag hade förstått handlingen bra. Läst om den många ggr sedan dess, nån enstaka gång på svenska. Men har du inte problem med att läsa böcker på engelska så finns det inget val liksom.
Hur tusan kunde du läsa den som tioåring? Försökte läsa den på svenska när jag var runt nio och allting bara flöt ihop som en enda stor gröt, jag vet inte vad det var men jag kunde inte hålla "tråden" och jag hade ändå läst "Knackarna" innan jag satte mig ner med denna.
En bra bok ändå när man väl lär sig "läsa" den, lyckades när jag var runt 15 men är inte helt säker för jag plockade upp den då och då och ströläste för storyn som beskrevs på bokryggen bara skrek "Du VILL läsa den här!"
Den engelska utgåvan är införskaffad och påbörjad. Måste bara säga att läsa den på engelska i 10 års åldern är mkt imponerande skulle nog inte ens gett mig på en så tjock bok på svenska i den åldern, själv läste jag typ Berts dagbok när jag var 10.
En sak jag undrar lite över angående "The Stand" är, om boken gavs ut -78 hur kommer det sig att en av karaktärerna "Larry" ser en Freddy Krueger film på bio?. Den första filmen om "Krueger" kom -84.
En sak jag undrar lite över angående "The Stand" är, om boken gavs ut -78 hur kommer det sig att en av karaktärerna "Larry" ser en Freddy Krueger film på bio?. Den första filmen om "Krueger" kom -84.
Första utgåvan gavs ut 78 men ca 400 sidor hade redigerats bort för att förläggaren ansåg att ingen kommer köpa en så tjock och dyr bok. Men det visade ju sig vara helt fel så boken gavs ut igen "uncut" 1990 med några uppdateringar.
Senast redigerad av Mackan52 2018-06-09 kl. 15:46.
Första utgåvan gavs ut 78 men ca 400 sidor hade redigerats bort för att förläggaren ansåg att ingen kommer köpa en så tjock och dyr bok. Men det visade ju sig vara helt fel så boken gavs ut igen "uncut" 1990 med några uppdateringar.
Läste om 22/11 häromdagen och insåg hur mycket filmatiseringen hade totalsabbat mitt intryck av boken, fick ett ordentligt dubbelseende så som Jake uttryckte det när han tittade ner på sina fötter när han gick genom bubblan och såg sina fötter både på golvet och i luften i en osynlig trappa.
Mitt dubbelseende hade mycket med filmatiseringen att göra eftersom jag hela tiden förväntade mig händelser som att Harrys pappa skulle misshandla Jake efter att Jake fixat en helg åt familjen på ett hotell, eller att Sadie skulle bli fly förbannad på Jake när han berättade sanningen och hon tyckte att han bara hittade på.
Men jag upptäckte en direkt miss som alla testläsare, inklusive hans fru och son Joe Hill hade missat.
Jake gräver ju ner det vi läser i en plåtask utanför motellet 1963 och ger sig sedan in i den förändrade framtiden, sedan återvänder han till 1958 och där emellan har han fört resonemanget att tiden återställs, även om den efterlämnar restprodukter, men en nedgrävd bok är knappast en efterlämnad restprodukt, eftersom Al i början av boken tydligt talar om för Jake att inte lämna för mycket kontanter på ett bankkonto eftersom detta raderas när man återvänder till 1958 i och med återställningen.
Där hade King i boken gjort ett ordentligt tankefel som blir till ett stort misstag i boken.