Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-13, 01:42
  #103081
Medlem
Om ni har tid och lust lyssna på de första 15 minuterna( eller hela).

Ulla Strömbäck Larssons vittnesmål känns så konstigt hanterat.
Varför blev hon kallad baglady, var det för jobbigt att undersöka eller blev man blockerade av SÄPO eller SSI
Hoppade man över hennes vittnesmål för att det inte passade in med PKK eller ensam gm?

Vad har ni för synpunkter på detta ?

https://www.youtube.com/watch?v=T_mXLcMBxOI&t=15s

Palmemordet 1992 Utfrågningen - SVT Norra Magasinet
__________________
Senast redigerad av Sumer 2018-07-13 kl. 01:51.
Citera
2018-07-13, 01:54
  #103082
Medlem
Hans Holmér kan ha åkt mot Vasaloppet efter mordet, på natten, typ en timma efter mordet.
http://lennartremstam.blogspot.com/2...lsson.html?m=1
Citera
2018-07-13, 02:21
  #103083
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Hans Holmér kan ha åkt mot Vasaloppet efter mordet, på natten, typ en timma efter mordet.
http://lennartremstam.blogspot.com/2...lsson.html?m=1


Stämmer det här, så fick han i varje fall inte veta om mordet på morgonen i hotellreceptionen.

Eventuellt kan informationen om att han blev stoppad av en polispatrull på natten , någonstans i Dalarna stämma.
Jag har aldrig åkt Vasaloppet men jag tycker det känns märkligt att HH är ute åker bil tidigt lördag natt i Dalarna, när Vasaloppet går av stapeln på söndag morgon
Känns som en jobbig uppladdning för loppet.
Citera
2018-07-13, 04:16
  #103084
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Anser du att uppgiften om WT-testande män i Sari-butiken är falska?
Menar du att LP skulle haft något mystiskt skäl att titta i ett skyltfönster i en butik i vars entré man hade gjort WT-tester? Vad skulle kunna vara meningen med det, rent hypotetiskt?

Dessutom var det väl inte i Sari som testerna gjordes? Vad jag minns så var det Svensk Hemslöjd.
Citera
2018-07-13, 05:13
  #103085
Medlem
ieshos avatar
Förutsatt att wt-testerna i Skandiahuset vid lunchtid på fredagen hade något med mordet att göra, så är den enda förklaring som jag kan komma på att det behövdes en eller flera fungerande wt inne i Skandiahuset. Kanske testade man olika lokaler för att försäkra sig om bra mottagningsförhållanden?

Kan det ha varit i La Carterie eller i bankomatlokalen som det behövdes wt?
__________________
Senast redigerad av iesho 2018-07-13 kl. 05:28.
Citera
2018-07-13, 06:29
  #103086
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Anser du att uppgiften om WT-testande män i Sari-butiken är falska?
Det är efterhandskonstruktioner med all sannolikhet. Finns inga som helst samband.
I sådant fall skulle man ha vetat vad som skulle hända i framtiden på ett rent synskt sätt.

Teoretiskt sett kan det vara sambandstester för pågående spaning i området och därmed indirekt vara av intresse.
Citera
2018-07-13, 07:21
  #103087
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är efterhandskonstruktioner med all sannolikhet. Finns inga som helst samband.
I sådant fall skulle man ha vetat vad som skulle hända i framtiden på ett rent synskt sätt.

Teoretiskt sett kan det vara sambandstester för pågående spaning i området och därmed indirekt vara av intresse.
Men det där är direkt desinformation.

Självklart är det möjligt med framförhållning och att i någon mån kunna styra människors beteenden. Och framför allt möjligt att i förhand planera för olika framtida alternativ.

Mycket av modern forskning handlar just om detta. Och förmågan att lura och finta sina motståndare har tillämpats i årtusenden.
__________________
Senast redigerad av iesho 2018-07-13 kl. 07:47.
Citera
2018-07-13, 08:05
  #103088
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Varför borde dom signalera tydligare vad som är- respektive inte är utredningens huvudspår? För att stilla publikens nyfikenhet? Det är inte syftet med någon mordutredning.

Jag har fullt förtroende för Peterson & co. Peterson har sagt att han tror att dom kommer komma till rätta med vem som mördade Olof Palme. Det litar jag på.

Jag ser ingen anledning för Palmegruppen att göra några mer ingående uttalanden om utredningsläget i övrigt.
Det råder en utbredd föreställning ute bland vanligt folk om att SE är mördaren.
Han är inte mördaren, och det är olyckligt att man inte talar ur skägget på den punkten.
Tystnaden blir i sig desinformation.
Även om som naturligtvis inte har någon skyldighet att kommentera
Citera
2018-07-13, 12:16
  #103089
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Eller ännu värre att USA's president - Ronald Reagan - lät mörda OP som var på väg att spela de rätta korten i handen på Gorbatovj. Finns det på kartan?

I schack finns en öppning 1.h2-h4 som kallas för Reagans öppning och den är rena självmordet.

RR hade en stark tro i att USA skulle kunna besegra ryssarna med kärnvapen, samtidigt som USA skulle vara skyddat av ett rymdförsvar.

Strategic Defense Initiative (SDI), försvarsprojekt i USA under Ronald Reagans tid som president.
Källa Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Strate...nse_Initiative

Gubben blev dement... och kan ha varit på halva vägen till det tillståndet om han beordrade mord på OP.

Jo vi kan naturligtvis tänka oss flera scenarier. CIA:s tydliga länk till Stay Behind, WACL och ledande personer i svenska marinen etc.

Visst finns det anledning att hålla koll på även denna länk.

Men tänkbara motiv är en sak. Konkreta bevis en annan. Vi får nöta på.

Viktigt att identifiera WT-männen tycker jag.
Citera
2018-07-13, 14:04
  #103090
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Bra! Har 3-4 av dem på min lista. Vill lägga till IG som avlyssnare och ev TP som övervakare.
Det här med tyskan behöver också redas ut närmare. Och vem var den långe blonde som flera vittnen såg?

Föreslår även AK=desinformatör/ mörkläggare.

Möjligt att de kan läggas till, men behövs de? Kan de ha agerat ändå speciellt då AK.
Det intressanta med mina fem är de kopplingar som finns mellan personerna och vad som händer efter mordet och var de tar vägen i karriären. Den enda jag saknar är skytten. Är han en av de fem eller vem rekryterade de?
Om Milan var med och hjälpte till att sätta upp övervakning via konstaffären så betyder det inte att han måste vara inblandad i mordet, han kan ha varit en nyttig idiot precis som två av sten Anderssons Säpo trio. Även de som övervakar Palme fram till mordet kan ha trott att de ägnade sig åt en legal övervakning åt Säpo.
Citera
2018-07-13, 16:36
  #103091
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Möjligt att de kan läggas till, men behövs de? Kan de ha agerat ändå speciellt då AK.
Det intressanta med mina fem är de kopplingar som finns mellan personerna och vad som händer efter mordet och var de tar vägen i karriären. Den enda jag saknar är skytten. Är han en av de fem eller vem rekryterade de?
Om Milan var med och hjälpte till att sätta upp övervakning via konstaffären så betyder det inte att han måste vara inblandad i mordet, han kan ha varit en nyttig idiot precis som två av sten Anderssons Säpo trio. Även de som övervakar Palme fram till mordet kan ha trott att de ägnade sig åt en legal övervakning åt Säpo.

Nja, du ska givetvis göra din egen lista. Jag ville bara redovisa lite av mina egna funderingar nu när du gick ut med namn i klartext.

Just AK undrar jag mycket över. Vi vet ju att han pratade om PKK som ett konkret hot mot Palme redan i augusti 1985 och att han upprepade detta med PKK i en veckotidning direkt efter mordet.

AK satt i HH:s spaningsledning, han jobbade på mordnatten och han fick ett år efter mordet anställning i Vinges bolag.

PKK-spåret planterades av AK tror jag - i syfte att vilseleda.

Birchan tipsade AK om.mordplanerna mot Palme men AK tycks ha struntat i varningarna. Även Enerström sade sig ha tipsat just AK om.de fem som planerade mordet/statskupp. Men ingen synbar reaktion.

Allt kring AK kan givetvis vara rena tillfälligheter men sammantaget väcker hans agerande faktiskt skarpa frågor. Vad höll han på med egentligen?

Som Säpoman borde han också ha vetat att Palme saknade livvaktsskydd.

Självklart sprang inte AK omkring på Sveavägen med WT eller revolver. Men jag får intrycket att han kan ha opererat i bakgrunden.

En som banade väg före - och mörklade efter. PU borde i alla fall granska hans förehavanden och nätverk.

Om de inte redan gjort det.

Hans nyckelposition i det första årets mordspaningar gav honom förstahandsinfo om allt som utreddes. En rätt bra plats för någon som vill skydda de verkliga mördarna.
__________________
Senast redigerad av Basfakta 2018-07-13 kl. 16:40.
Citera
2018-07-13, 18:10
  #103092
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tyvärr finns det stora luckor i förhållande till de verkliga händelserna i dina resonemang. De skickligaste (Mossads organsation (svärdet/pilspetsen)för kidnappningar och lönnmord lämnade spår efter sig där man inte sällan till och med efteråt kunnat identifiera både sk hjälpare och direkta operatörer som slunkit undan. T ex misstaget i Lillehammer visar tydligt på detta. Verklighetens hemliga operationer är inte som filens trillers.

Faktum är att inga sådana spår över huvud taget finns kring övervakning och mordet av OP.

Det utesluter däremot inte att sådana krafter kan ha funnits i bakgrunden med ryggdunkningar och finansiering.

Allt pekar numera mot en begränsad huvudsakligen inhemsk konspiration som också haft olika vägar att påverka PU:s inriktning över tid med lokalkännedom och möjligheter att röra sig fritt under lång tid i områdens där det vimlar av både uniformer och civila poliser.

Det grundmisstag du gör i likhet med många andra är att du letar motiv för att hitta en lösning istället för att börja från mordplatsen där det gicks vilse från start. KP har uttryckt detta ganska tydligt. Utgå från mordplatsen och olika iakttagelser med noggrant värderade och när man hittat rätt och fört då blir motivet aktuellt.

När vi som nu börjar utkristallisera de som kan vara inblandade och dessa gör uttalanden om OP 30 år senare som i sig kan vara motiv blir det intressant men inte hugget i sten att det är det akuta motivet. Olika inblandade kan ha haft olika motiv och det kan till och med vara så att inte ens alla var med på agendan utan blev lika förvånade som resten av stadens flanörer när det hände men var indragna och därmed tvugna att ljuga för att inte kaos skulle utbryta. I 30 år har man mörkat verkligheten kring knarkspaningen och DF har också han fastnat i garnet efter 30 års valser. Någonstans där finns svaren. Vissa av de här personerna i galleriet är sådana som drar iväg och triggar varandra ungefär som när OF gick i falsett. Det kan ha varit rent imaginära föreställningar där man eldat på varandra i gruppen och plötsligt fått för sig att nu har vi läge och nu eller aldrig måste vi göra något så motivet kan vara mer grupphysteri är logiskt genomtänkt och baserat på falska uppgifter och rykten. UNGEFÄR PÅ SAMMA SÄTT SOM SUBGRUPPERINGAR I SAMHÄLLET BILDAR SIG EN BILD AV ENSAMKOMMANDE FLYKTINGAR FRÅN ELÄNDE ÄR SKÄGGIGA VÅLDTÄCKTSMÄN utan att ta till sig fakta som visar att 99% är hederliga människor som flytt svåra situationer av utsatthet.
Jag tror vi opererar på olika planhalvor. Även om jag vill nedgradera min "starkaste teori" till "en möjlig hypotes", så letar jag främst i indoktrinära hypoteser, inte i individuella motiv till destruktiva handlingar. Du är betydligt mer insatt i mordet än vad jag är. Jag tänker bara i ideologiska maktrörelser. Jag arbetar utifrån så långt från teknisk bevisning som man kan komma.

Jag utgår inte från mordplatsen, jag utgår från motsatsen. Särskilt när den svenska polismakten vid denna tid var totala clowner. Jag observerar doktriners samband och konflikter, dess påverkan på mänskligheten och individen, jag observerar inte teknikaliteter. Det är lämnat för mer lämpade individer för den aspekten av tänkande.

Jag bryr mig inte i vem som faktiskt gjorde det, jag bryr mig i vilken kraft. Ideologi eller kaos? Regering eller fyllo? Maktblock eller slumpen? Det kan absolut ha varit en annan underrättelsetjänst än CIA som utförde mordet på Palme, men det ideologiska motivet och alliansen därutav, borde ha varit intakt. De enda jag utesluter är KGB och östblocket, för de hade inte tjänat någonting på att Palme dog, tvärtom.

Jag kan absolut ha fel att Palme faktiskt blev mördad av <slå en tärning> utrett av Kling & Klang, men jag ser det själv som mer rimligt att det var en konsekvens av Kalla Kriget. USA gjorde vad fan som helst och Sovjetunionen gjorde vad fan som helst, att mörda en ledare för ett mindre land var plockpotatis för båda. Särskilt om hans livvakt är hans obeväpnade fru och Kling & Klang ska utreda fallet. Det är inte ens plockpotatis, det är gratis lösviktsgodis, på en politiker som kallat USA för "satans mördare", under Kalla Kriget, i en buffertstat som definitivt ansågs kommunistisk av amerikanska, korrupt maktinfluerade- och ledande hamburgergenier.

Amerikanska presidenter och profilfigurer sköts av när den verkliga amerikanska makten fick panik, priset av amerikanska lik var ok, andra länders lik absolut gratis, inget pris var för stort, men de kan inte tänka sig att skjuta en svensk ledare, som var så enkelt att utföra att en svensk alkis blivit huvudmisstänkt i decennier?

Hade jag fått uppdraget av en annan underrättelsetjänst att mörda Palme, hade jag skrattat. Det vore rena semestern.

Med det sagt utesluter jag inte att jag har fel. Men i det större sammanhanget är hela mordet egentligen irrelevant för egen del. Mitt antagande är att han blev ett offer för Kalla Kriget, ordinär idioti och systematiskt vansinne. Det finns större problem att observera än Palmemordet.
__________________
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2018-07-13 kl. 18:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback