• 42 939 online
  • 1 189 632 medlemmar
  • 61 554 044 inlägg
2018-07-12, 23:53
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Det låter förhoppningsfullt, och jag får en positiv känsla av den nuvarande palmegruppens föresatser att lösa detta på riktigt.

Jag blir dock lite betänksam när dom inte tydligare visar sin inställning till Filters utpekande av SE.
I stället för att bara säga att ”vi kan inte kommentera utredningsläget” så borde dom signalera tydligare att det inte är huvudspåret.
Det gör mig lite orolig.

Varför borde dom signalera tydligare vad som är- respektive inte är utredningens huvudspår? För att stilla publikens nyfikenhet? Det är inte syftet med någon mordutredning.

Jag har fullt förtroende för Peterson & co. Peterson har sagt att han tror att dom kommer komma till rätta med vem som mördade Olof Palme. Det litar jag på.

Jag ser ingen anledning för Palmegruppen att göra några mer ingående uttalanden om utredningsläget i övrigt.
Citera
2018-07-13, 00:45
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, jag menade inte att Palmeutredarna struntar i det som skrivs här. Det vore ytterst korkat av dem eftersom flera skribenter regelbundet levererar intressanta och relevanta faktauppgifter.

Nej, jag menar att makthavarna är säkra på att svenska folket är djupt skeptiskt till "privatspanare" och att de därför tryggt kan fortsätta sprida sina sagor om Palmemordet.

Folk i allmänhet vill ha bröd och skådespel. Det gäller faktiskt än. Lite mer i.plånboken varje år och lite underhållning och brännvin på helgerna räcker för de flesta.

Sanningen är inte intressant - och därför aldrig välkommen.

Jag menar, vad skulle hända om det visar sig att anställda inom Svenska staten mördade Palme?

Horror, horror.
Eller ännu värre att USA's president - Ronald Reagan - lät mörda OP som var på väg att spela de rätta korten i handen på Gorbatovj. Finns det på kartan?

I schack finns en öppning 1.h2-h4 som kallas för Reagans öppning och den är rena självmordet.

RR hade en stark tro i att USA skulle kunna besegra ryssarna med kärnvapen, samtidigt som USA skulle vara skyddat av ett rymdförsvar.

Strategic Defense Initiative (SDI), försvarsprojekt i USA under Ronald Reagans tid som president.
Källa Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Strate...nse_Initiative

Gubben blev dement... och kan ha varit på halva vägen till det tillståndet om han beordrade mord på OP.
Senast redigerad av MossTrums 2018-07-13 kl. 00:48.
Citera
2018-07-13, 01:42
Medlem
Om ni har tid och lust lyssna på de första 15 minuterna( eller hela).

Ulla Strömbäck Larssons vittnesmål känns så konstigt hanterat.
Varför blev hon kallad baglady, var det för jobbigt att undersöka eller blev man blockerade av SÄPO eller SSI
Hoppade man över hennes vittnesmål för att det inte passade in med PKK eller ensam gm?

Vad har ni för synpunkter på detta ?

https://www.youtube.com/watch?v=T_mXLcMBxOI&t=15s

Palmemordet 1992 Utfrågningen - SVT Norra Magasinet
Senast redigerad av Sumer 2018-07-13 kl. 01:51.
Citera
2018-07-13, 01:54
Medlem
Hans Holmér kan ha åkt mot Vasaloppet efter mordet, på natten, typ en timma efter mordet.
http://lennartremstam.blogspot.com/2...lsson.html?m=1
Citera
2018-07-13, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Hans Holmér kan ha åkt mot Vasaloppet efter mordet, på natten, typ en timma efter mordet.
http://lennartremstam.blogspot.com/2...lsson.html?m=1

Stämmer det här, så fick han i varje fall inte veta om mordet på morgonen i hotellreceptionen.

Eventuellt kan informationen om att han blev stoppad av en polispatrull på natten , någonstans i Dalarna stämma.
Jag har aldrig åkt Vasaloppet men jag tycker det känns märkligt att HH är ute åker bil tidigt lördag natt i Dalarna, när Vasaloppet går av stapeln på söndag morgon
Känns som en jobbig uppladdning för loppet.
Citera
2018-07-13, 04:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Anser du att uppgiften om WT-testande män i Sari-butiken är falska?
Menar du att LP skulle haft något mystiskt skäl att titta i ett skyltfönster i en butik i vars entré man hade gjort WT-tester? Vad skulle kunna vara meningen med det, rent hypotetiskt?

Dessutom var det väl inte i Sari som testerna gjordes? Vad jag minns så var det Svensk Hemslöjd.
Citera
2018-07-13, 05:13
Medlem
ieshos avatar
Förutsatt att wt-testerna i Skandiahuset vid lunchtid på fredagen hade något med mordet att göra, så är den enda förklaring som jag kan komma på att det behövdes en eller flera fungerande wt inne i Skandiahuset. Kanske testade man olika lokaler för att försäkra sig om bra mottagningsförhållanden?

Kan det ha varit i La Carterie eller i bankomatlokalen som det behövdes wt?
Senast redigerad av iesho 2018-07-13 kl. 05:28.
Citera
2018-07-13, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Anser du att uppgiften om WT-testande män i Sari-butiken är falska?
Det är efterhandskonstruktioner med all sannolikhet. Finns inga som helst samband.
I sådant fall skulle man ha vetat vad som skulle hända i framtiden på ett rent synskt sätt.

Teoretiskt sett kan det vara sambandstester för pågående spaning i området och därmed indirekt vara av intresse.
Citera
2018-07-13, 07:21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är efterhandskonstruktioner med all sannolikhet. Finns inga som helst samband.
I sådant fall skulle man ha vetat vad som skulle hända i framtiden på ett rent synskt sätt.

Teoretiskt sett kan det vara sambandstester för pågående spaning i området och därmed indirekt vara av intresse.
Men det där är direkt desinformation.

Självklart är det möjligt med framförhållning och att i någon mån kunna styra människors beteenden. Och framför allt möjligt att i förhand planera för olika framtida alternativ.

Mycket av modern forskning handlar just om detta. Och förmågan att lura och finta sina motståndare har tillämpats i årtusenden.
Senast redigerad av iesho 2018-07-13 kl. 07:47.
Citera
2018-07-13, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Varför borde dom signalera tydligare vad som är- respektive inte är utredningens huvudspår? För att stilla publikens nyfikenhet? Det är inte syftet med någon mordutredning.

Jag har fullt förtroende för Peterson & co. Peterson har sagt att han tror att dom kommer komma till rätta med vem som mördade Olof Palme. Det litar jag på.

Jag ser ingen anledning för Palmegruppen att göra några mer ingående uttalanden om utredningsläget i övrigt.
Det råder en utbredd föreställning ute bland vanligt folk om att SE är mördaren.
Han är inte mördaren, och det är olyckligt att man inte talar ur skägget på den punkten.
Tystnaden blir i sig desinformation.
Även om som naturligtvis inte har någon skyldighet att kommentera
Citera
2018-07-13, 12:16
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Eller ännu värre att USA's president - Ronald Reagan - lät mörda OP som var på väg att spela de rätta korten i handen på Gorbatovj. Finns det på kartan?

I schack finns en öppning 1.h2-h4 som kallas för Reagans öppning och den är rena självmordet.

RR hade en stark tro i att USA skulle kunna besegra ryssarna med kärnvapen, samtidigt som USA skulle vara skyddat av ett rymdförsvar.

Strategic Defense Initiative (SDI), försvarsprojekt i USA under Ronald Reagans tid som president.
Källa Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Strate...nse_Initiative

Gubben blev dement... och kan ha varit på halva vägen till det tillståndet om han beordrade mord på OP.

Jo vi kan naturligtvis tänka oss flera scenarier. CIA:s tydliga länk till Stay Behind, WACL och ledande personer i svenska marinen etc.

Visst finns det anledning att hålla koll på även denna länk.

Men tänkbara motiv är en sak. Konkreta bevis en annan. Vi får nöta på.

Viktigt att identifiera WT-männen tycker jag.
Citera
2018-07-13, 14:04
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Bra! Har 3-4 av dem på min lista. Vill lägga till IG som avlyssnare och ev TP som övervakare.
Det här med tyskan behöver också redas ut närmare. Och vem var den långe blonde som flera vittnen såg?

Föreslår även AK=desinformatör/ mörkläggare.

Möjligt att de kan läggas till, men behövs de? Kan de ha agerat ändå speciellt då AK.
Det intressanta med mina fem är de kopplingar som finns mellan personerna och vad som händer efter mordet och var de tar vägen i karriären. Den enda jag saknar är skytten. Är han en av de fem eller vem rekryterade de?
Om Milan var med och hjälpte till att sätta upp övervakning via konstaffären så betyder det inte att han måste vara inblandad i mordet, han kan ha varit en nyttig idiot precis som två av sten Anderssons Säpo trio. Även de som övervakar Palme fram till mordet kan ha trott att de ägnade sig åt en legal övervakning åt Säpo.
Citera