2018-06-09, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det finns en svensk skribent som jag tror är boende i Köpenhamn. Om hen även är skriven där och vill ha besväret att få ut den i digital form (jag antar att det också kostar ca 250 skr) är ju frågan?

EDIT: Har någon mailat och frågat om man kan få den i digital form istället?

Tråden har ibland frågat om bilder från rättegången, från Madsens illamående till o från häktet. Finns inga sådana bilder, Den enda bilden som finns sen Madsen kröp in i cellen är en bild från rättspsyk eftersom retterna, både by och landsret förbjuder foton, ljudupptagningar i hela byggnaden och på dess "gård".

Lägg inte upp hela domen. Bara ett vänligt råd. Men domen finns att få både i papper och digitalform, gör som ni vill puckon .....
Citera
2018-06-09, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Tråden har ibland frågat om bilder från rättegången, från Madsens illamående till o från häktet. Finns inga sådana bilder, Den enda bilden som finns sen Madsen kröp in i cellen är en bild från rättspsyk eftersom retterna, både by och landsret förbjuder foton, ljudupptagningar i hela byggnaden och på dess "gård".

Lägg inte upp hela domen. Bara ett vänligt råd. Men domen finns att få både i papper och digitalform, gör som ni vill puckon .....
Tack för rådet. Jag vet inte vad den längre domen skulle tillföra? Fler detaljer? Vet du?
För min egen del räcker det med slutdomen.
Och vad folk ska med bilder till begriper inte jag heller? Kanske de håller på med en bok?
Det finns en bild på PM, tydligen tagen framifrån när han sitter i baksätet på en polisbil på väg till eller från häktet.
Bilden tycks vara tagen med blixt som får hans ögon att passande lysa som på djävulen själv. Om någon nu är intresserad så får de själv leta i danska tidningsartiklar.

EDIT: Hare mig hit och Hare mig dit. Namnet kommer från de namn på Gudomens Högsta Personlighets gud, som de troende reciterar dagligen på sina radband.
Dvs Hare Krishna. Det är rena rama Krishnarörelsen här på FB varje dag.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-06-09 kl. 01:16.
Citera
2018-06-09, 09:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Fy så obehagligt :-( Såg en intervju med en kvinnlig psykolog en gång. Hon hade haft en inspärrad klient i fyra år och började lita på honom.....det hade ju gått så bra hittills...då våldtog han henne grovt i samtalsrummet och det tog tid innan någon ur personalen insåg vad som hände. Finns på youtube men hittar den inte just nu.

Men den säger mycket om hur fullständigt opålitliga psykopater kan vara. De gör vad de vill göra just när de vill det, impulsiviteten. De kan stoppa sig själva, men skiter i det. Skulle tro att PMs kvinnliga bekanta levde på en knivsegg utan att ha en aning om det. Trots allt hans pladder om vad han skulle vilja göra så var det tydligen ingen som såg varningsflaggan.
Skulle tippa att det är denna?
Säkerhetsfängelset Straubring i Tyskland. Hon var chef för den socialpsykiatriska avdelningen på fängelset, våldtagen i sju timmar under knivhot.

Ondskans psykologi - 'On the Trail of Evil'
https://www.youtube.com/watch?v=PWSzqfPZlpc
Citera
2018-06-09, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Skulle tippa att det är denna?
Säkerhetsfängelset Straubring i Tyskland. Hon var chef för den socialpsykiatriska avdelningen på fängelset, våldtagen i sju timmar under knivhot.

Ondskans psykologi - 'On the Trail of Evil'
https://www.youtube.com/watch?v=PWSzqfPZlpc

Just precis! Den är värd att se för den som verkligen vill veta hur ondska i människokläder fungerar, berättat av psykologen som utsattes för den. Att denna kvinna alls överlevde var nog bara en tillfällighet. Hon trodde nog hon skulle dö.
Citera
2018-06-09, 12:25
Medlem
Citat:
Men kära nån. Var finns källorna till detta famösa skitsnack?
Och källorna till PMs relation med sin mor och far? (Ditt förra inlägg.)
De enda som bör veta något om den saken är ju PMs tre halvbröder som levde tillsammans med honom under hans sex första levnadsår.
Jag skulle snarare tro att du tillhör Clint Eastwoods och John Waynes stereotyp-bov-fanklubb.
"God mot de goda-ond mot de onda": Punk! Make my day! Pang!
Lite gammaldags,kristen amerikansk moral. Gott eller ont.

Att man inte använder sig av psykopat i diagnoser idag, beror ju på att det anses stigmatiserande samt fördomsfullt.
Folk har glott på allt för många stereotyp-film-fantasi-psykopater.
Det finns lika många olika kombinationer av psykopater som det finns grader i helvetet.
Det är lite mer komplext än bara svart och vitt pga av kombinerade störningar..
Och jag skulle utan vidare kunna måla ca 50 nyanser av grått. Nu ska jag gå och bada så spar på bläcket. Men jag vill gärna läsa dina vittnesmål från halvbröder och medarbetare när du har tid.
Man kan inte hitta på en människas levnadshistoria bakåt utifrån RPU eller någon modell.
För det behövs polisarbete med vittnesmål och handfasta DNA-bevis på tidigare kriminalitet.

https://www.expressen.se/kvallsposten/kim-walls-foraldrar-skriver-bok-om-dottern/

"Det har skrivits 10 000-tals artiklar om det dåd som ändade Kims liv, och om den man som dömts för detta. Nu är det dags att Kim får ta plats, att bilden av henne förändras från ett anonymt brottsoffer till den självständiga och fantastiska yrkespersonen och kvinna hon var", skriver föräldrarna gemensamt i ett pressmeddelande.

FYI: Det finns idag bara 2 halvbröder som kan berätta om PMs 6 första levnadsår eftersom Tom LE dog 2013. Sedan har du fel om hans mor när du säger att hon var gift 6 gånger. Hon ingick 4 äktenskap som resulterade i 5 barn. Allt har tidigare redogjorts för i tråden:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Skickar även med en länk till RMV där Katarina Howner kort redogör för psykopati och psykopatiska drag och diagnosen för psykopati.

Vad utmärker en psykopat jämfört med en person med psykopatiska drag?
– Psykopati är ett personlighetsyndrom. Diagnosen lyder antisocialt personlighetssyndrom med psykopatiska drag. Idag har psykopatibegreppet slagsida mot kriminalitet, vilket betyder att den som klassas som psykopat är en kriminell person. Du kan däremot ha många psykopatiska drag utan att ägna dig åt tung kriminalitet.

https://www.rmv.se/aktuellt/psykopatiska-drag-psykopati-rattspsykiatri-howner/

Kom sedan ihåg att PM har ordet svår framför dyssocial personlighedsforstyrrelse med psykopatiske træk.
Citera
2018-06-09, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
FYI: Det finns idag bara 2 halvbröder som kan berätta om PMs 6 första levnadsår eftersom Tom LE dog 2013. Sedan har du fel om hans mor när du säger att hon var gift 6 gånger. Hon ingick 4 äktenskap som resulterade i 5 barn. Allt har tidigare redogjorts för i tråden:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Skickar även med en länk till RMV där Katarina Howner kort redogör för psykopati och psykopatiska drag och diagnosen för psykopati.

Vad utmärker en psykopat jämfört med en person med psykopatiska drag?
– Psykopati är ett personlighetsyndrom. Diagnosen lyder antisocialt personlighetssyndrom med psykopatiska drag. Idag har psykopatibegreppet slagsida mot kriminalitet, vilket betyder att den som klassas som psykopat är en kriminell person. Du kan däremot ha många psykopatiska drag utan att ägna dig åt tung kriminalitet.

https://www.rmv.se/aktuellt/psykopatiska-drag-psykopati-rattspsykiatri-howner/

Kom sedan ihåg att PM har ordet svår framför dyssocial personlighedsforstyrrelse med psykopatiske træk.
Tack Diva. Jag tänkte på det, du tagit reda på om Annies äktenskap och barn tidigare när jag skrev.
Men jag mindes fel. Ber om ursäkt för det.

Jag håller med dig om att Psykopater inte behövs. Även "vardagspsykopater" skadar människor allvarligt psykiskt.
(Jag har tillbringat en kort tid på barnhem som barn, så jag VET av egen personlig erfarenhet hur omänskliga/skadliga de kan vara.) Deras roll i evolutionen är överspelad. MEN hur löser man det konkret?
Det finns miljontals psykopater i varje land och ännu fler miljoner vanliga människor som helt omedvetet bär på arvet.
Hur ska man finna alla? Ska det ske med angiveri? Att medborgare som släktforskar ska ange människor som bär på arvet? Och ska dessa stackars människor som bär på arvet tvångssteriliseras? Och de miljontals i varje land som har olika störningar med psykopatiska drag ,ska de samlas upp i typ ...koncentrationsläger? Samt sorteras efter störningsgrad samt...elimineras? Du hör vart vi är på väg väl? Störningshygien. Så hur löser man problemet rent konkret?

Att hata hjälper ingenting. Det bästa vi kan hoppas på är väl att finna behandlingsmetoder/psykofarmaka för att bota ÄRFTLIGA störningar.
Att ringa in barn som är i risksonen så tidigt som möjligt och hjälpa dem med lämpligt stöd.

Att det inte finns bot idag betyder inte att vi inte kan ha ett bot i framtiden.
Sexualsadister som tänder på dödligt våld är ca 1 % av sexualbrottslingarna (mitt läsminne).
Och det tycks finnas en ärftlig komponent.
Fantisera nu Diva, att man i framtiden skulle kunna ändra på deras tändningsmönster.
Som jag sa i tidigare inlägg så är vår hjärna ej statisk.

När det gäller all forskning på alla områden, så finns det en väldigt erkänd forskare som säger ditt och på andra sidan en lika erkänd forskare som säger datt. Då tycker jag att man objektivt bör ta med allas åsikter och inte bara ensidigt den forsknings åsikter som stödjer ens egna åsikter i frågan.

Jag undrar om du och övriga har tänkt på någon konkret lösning på problemet med ärftliga psykopatiska drag? Tack för länkar.

EDIT: Annie hade fyra äktenskap och 5 barn,2 pojkar i sitt första äktenskap. Den äldsta pojken tog sitt liv för några år sedan. Då bör PM ha tre halvbröder men bara två halvbröder kvar som kan vittna om hans barndom. Sorry för att jag rörde till det.Ska spara din länk nu.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-06-09 kl. 14:08.
Citera
2018-06-09, 14:12
Bannlyst
Citat:
Tack för rådet. Jag vet inte vad den längre domen skulle tillföra? Fler detaljer? Vet du?
För min egen del räcker det med slutdomen.
Och vad folk ska med bilder till begriper inte jag heller? Kanske de håller på med en bok?
Det finns en bild på PM, tydligen tagen framifrån när han sitter i baksätet på en polisbil på väg till eller från häktet.
Bilden tycks vara tagen med blixt som får hans ögon att passande lysa som på djävulen själv. Om någon nu är intresserad så får de själv leta i danska tidningsartiklar.

EDIT: Hare mig hit och Hare mig dit. Namnet kommer från de namn på Gudomens Högsta Personlighets gud, som de troende reciterar dagligen på sina radband.
Dvs Hare Krishna. Det är rena rama Krishnarörelsen här på FB varje dag.

nja...jag har läst hela domen. Man behöver inte fånga upp den ...
Citera
2018-06-09, 15:35
Medlem
Citat:
nja...jag har läst hela domen. Man behöver inte fånga upp den ...
Tack. Då glömmer vi det. Känns som för mycket jobb. I mail har de dessutom svarat att de enbart skickar domen i pappersformat utomlands. Tack för info.
Citera
2018-06-09, 16:32
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Tack Diva. Jag tänkte på det, du tagit reda på om Annies äktenskap och barn tidigare när jag skrev.

Jag håller med dig om att Psykopater inte behövs. Även "vardagspsykopater" skadar människor allvarligt psykiskt.
(Jag har tillbringat en kort tid på barnhem som barn, så jag VET av egen personlig erfarenhet hur omänskliga/skadliga de kan vara.) Deras roll i evolutionen är överspelad. MEN hur löser man det konkret?
Det finns miljontals psykopater i varje land och ännu fler miljoner vanliga människor som helt omedvetet bär på arvet.
Hur ska man finna alla? Ska det ske med angiveri? Att medborgare som släktforskar ska ange människor som bär på arvet? Och ska dessa stackars människor som bär på arvet tvångssteriliseras? Och de miljontals i varje land som har olika störningar med psykopatiska drag ,ska de samlas upp i typ ...koncentrationsläger? Samt sorteras efter störningsgrad samt...elimineras? Du hör vart vi är på väg väl? Störningshygien. Så hur löser man problemet rent konkret?

Att hata hjälper ingenting. Det bästa vi kan hoppas på är väl att finna behandlingsmetoder/psykofarmaka för att bota ÄRFTLIGA störningar.
Att ringa in barn som är i risksonen så tidigt som möjligt och hjälpa dem med lämpligt stöd.

Att det inte finns bot idag betyder inte att vi inte kan ha ett bot i framtiden.
Sexualsadister som tänder på dödligt våld är ca 1 % av sexualbrottslingarna (mitt läsminne).
Fantisera nu Diva, att man i framtiden skulle kunna ändra på deras tändningsmönster.

När det gäller all forskning på alla områden, så finns det en väldigt erkänd forskare som säger ditt och på andra sidan en lika erkänd forskare som säger datt. Då tycker jag att man objektivt bör ta med allas åsikter och inte bara ensidigt den forsknings åsikter som stödjer ens egna åsikter i frågan.

Jag undrar om du och övriga har tänkt på någon konkret lösning på problemet med ärftliga psykopatiska drag? Tack för länkar.

EDIT: Annie hade fyra äktenskap och 5 barn,2 pojkar i sitt första äktenskap. Den äldsta pojken tog sitt liv för några år sedan. Då bör PM ha tre halvbröder men bara två halvbröder kvar som kan vittna om hans barndom. Sorry för att jag rörde till det.Ska spara din länk nu.

Att tro att man kan utrota psykopati, ja att ens behandla det i framtiden tycker jag låter lite naivt. Jag vet inte ens om jag vil leva i ett samhälle där man blir scannad i "huvudet och röven" (norskt uttrykk) som litet barn för at sen nån statlig "dr Mengele" ska bestemma om du ska sollas bort eller inte.
Några saker får man helt enkelt lära sig att leva med.
Citera
2018-06-09, 16:35
Medlem
develis avatar
Citat:

Sista meningarna var rätt roliga.
Jag kom osökt att tänka på psykopaters språkbruk, det brukar bli rejäla motsägelser på den emotionella fronten.
Erinrar mig att PM skrev kontroversiellt och valde helt fel ord vilket heller inte är ovanligt.

Tydligast är språk som handlar om "varma" emotioner (hat, hätskhet och aggressioner klarar de av galant..):
"They know the words but not the music".
Antingen är uttrycken kalla och ytliga (mer likt en robot) och ofta tomt repetitiva (knus till misserne) - en psykopat beter sig mer kognitiv. Ber man en psykopat beskriva mer varma känslor är det ett fasligt slingrande, de försöker manipulera sig ur frågan - de har nämligen noll koll. Eller så kommer ett svar som egentligen är tomt och ihåligt om man ser bortom det manipulativa falska smickret.
Det kan man ha som psykopati test, hahahaha.

I den andra änden av spektrat är det överdrifter när det gäller emotioner men mycket kortsiktligt (som att trycka på en knapp) - dramatiska, storsvulna ord, cry me a river. Ses mycket tydligt på PMs blogg.

Det tolkas handla om störningar i hjärnans funktioner, dvs hur tingen processas innan de kommer till uttryck.

Ju mer en psykopat kan avslöjas, ju bättre för folk.
Detta område inom forskning (språk, kroppspråk) är väldigt intressant eftersom det dels genomskådar en psykopat (synligt för gemene man) och samtidigt berättar en hel del om dem (av värde för forskare). Tyvärr finns nästan inget forskat på hur psykopater uttrycker sig i text men det lär gå hand i hand.

Att sen psykopater själva stör sig är givet, det interagerar med deras manipulativa arena och självgodhet.
Det kan till och med vara roande att iaktta en personlighetsstörds utsvävningar då de inbillar sig (via grandiositet och narcissism) att de är så förmer att de inte är genomskådade.
Who's fooling who?
Citat:
Abstract
While recognizing that psychiatric and legal criteria of insanity do not apply to psychopaths, Cleckley nevertheless thought that their behavior must be the surface manifestation of a profound underlying disturbance in brain function.
We will present some recent data suggesting that this “disturbance” is related to the way in which language is processed, organized, and understood by psychopaths, and to a possible dissociation between the semantic and affective components of language."

"This is not to say that they have an unusually good command of language, only that there is something odd about their use of words and about the often striking inconsistencies between what they say and what they do.

"Eichiel (1965) reported that the speech of psychopaths included a lot of negations (no, not, nothing, etc.), retractions (concurrently illogical statements), and evaluations (value judgments). An example of a retraction is "John is an honest petson. Of course he has been involved in some shady deals." It may be that psychopaths are unaware of the incongruity because they are unaware of the real significance of the words they use. Language may not have the same richness of meaning that it has for normal persons."
Psychopathy and Language; Robert D. HareSherrie E. WilliamsonTimothy J. Harpur

Citat:
Recent research has suggested that much can be learned about psychopaths by closely examining their language."
"Psychopaths repeat words stating they understand them but, in fact, with which they are not fully familiar. The logical thinking processes work perfectly; nevertheless, language is used without understanding the meaning of what is actually being said (Blair et al., 2006; Hare, 1993; Williamson, 1991)."

Om kroppspråk
En psykopat använder mer handrörelse (beats) för att förstärka (speciellt emotionella beskrivningar; ytlig och ringa förståelse för vissa emotioner + empati mer än på kognitiv nivå), lutar sig framåt mer ofta, glor längre in i ögonen än normalt folk, ler mindre och pratar mkt:

"the evaluated individuals with psychopathy displayed more hand gestures, leaned forward more, often reducing the distance between them and their partner. They look toward the interviewer's eyes for longer periods and tend to smile less than non-psychopaths. On the other hand, when interacting withpsychopaths, the interviewer spoke significantly less than with non-psychopaths."

"the emotional assessment of ideas is often wrong; the way they employ language indicates difficulties put-ting arguments forward without deviation or substantial inconsis-tencies; anomalies were detected in the way the brain processesemotional information according to the division between both brain hemispheres."
The language of psychopaths: A systematic review. José de Almeida Brites, José de Almeida Brites.
https://www.researchgate.net/publication/295242460_The_language_of_psychopaths_A_systematic _review
Senast redigerad av develi 2018-06-09 kl. 16:47.
Citera
2018-06-09, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Att tro att man kan utrota psykopati, ja att ens behandla det i framtiden tycker jag låter lite naivt. Jag vet inte ens om jag vil leva i ett samhälle där man blir scannad i "huvudet och röven" (norskt uttrykk) som litet barn för at sen nån statlig "dr Mengele" ska bestemma om du ska sollas bort eller inte.
Några saker får man helt enkelt lära sig att leva med.
1/ Varför tycker du att det låter naivt? Vad tror du människor på 1950- talet trodde om organ transplantioner?
Och vad tror du att människor på 1400-talet trodde om någon vågade påstå att man kunde segla runt jorden (fortsätta segla utanför världens slut!!!!? )

Senast igår stod det i blaskan att Nasa funnit två bevis (kan vara) på att liv existerar eller åtminstone existerat på Mars.

2/ Nej,var fick du det ifrån? Men att kunna bota ärftliga störningar samt ärftliga sjukdomar som tex blödarsjuka är väl en nåd att stilla bedja om.
Citera
2018-06-09, 17:01
Medlem
Citat:

Men snälla, jag har aldrig sagt att jag hatar PM eller för den delen andra psykopater. Jag har inga känslor om den mannen öht. För övrigt hatar jag inte en enda människa men kan vara likgiltig för en del, stor skillnad. Vi tycks dock vara överens om att han ska vara inlåst till skydd för övriga samhället.

Vad framtiden har att komma med kan såklart ingen av oss veta, det säger sig själv. Men iom att en psykopats hjärna är annorlunda inte bara till sin funktion utan även till sin struktur så är det oerhört komplext.

Sedan det stora dilemmat: vilken psykopat vill (frivilligt) förändras?

Avslutar med en länk, för den som är intresserad, till ett brittiskt program:
Hur skapas en psykopat?
Inget sätter lika mycket skräck i människor som en psykopat. Men alla psykopater är inte våldsamma, vissa blir oerhört framgångsrika och sedda som hjältar. Hur skapas en psykopat? Och kan och bör de botas? Vi får ta del av nya metoder av hjärnscanning som ska kunna avslöja psykopati och höra kriminellas egna berättelser om hur de ser på sina begångna brott. Hur rädda ska vi vara för psykopater egentligen?

Kan ses tom 15/6 https://kunskapskanalen.se/program/10245/hur-skapas-en-psykopat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in