Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-08, 23:44
  #1
Medlem
Jeltzins avatar
Sällan jag hatar på något så mycket, eller stör mig på folks beteende så mycket som denna fascination med att lägga upp saker på sociala medier. Vill diskutera detta som fenomen, dvs. att du upplever någonting, och behöver då helt plötsligt (i och med att det nu finns sociala medier) dela det med andra människor. Detta är konstigt beteende. Punkt. Bekräftelsebehov på sådant sätt är inte naturligt. Det är naturligt att behöva bli sedd av de människor man umgås med dagligen, men längre än så sträcker sig inte det naturliga bekräftelsebehovet som är en del av vår sociala överlevnad.

Sociala medier, och människors beteende kopplat till dem, har börjat ha en sådant naturlig inslag i våra liv så jag tycker det behövs en diskussion rörande detta från ett lite högre helikopter-perspektiv.

Så, hur påverkas människor av detta? Vad är det för drivkrafter som ligger bakom? Vad kommer det leda till i det långa loppet? Stör du dig mycket på detta? Vad tycker du faktiskt är bra med sociala medier för att få lite kontrast? Finns det något egentligt syfte med sociala medier eller är det bara skit?
__________________
Senast redigerad av Jeltzin 2018-06-08 kl. 23:46.
Citera
2018-06-09, 00:12
  #2
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeltzin
Sällan jag hatar på något så mycket, eller stör mig på folks beteende så mycket som denna fascination med att lägga upp saker på sociala medier. Vill diskutera detta som fenomen, dvs. att du upplever någonting, och behöver då helt plötsligt (i och med att det nu finns sociala medier) dela det med andra människor. Detta är konstigt beteende. Punkt. Bekräftelsebehov på sådant sätt är inte naturligt. Det är naturligt att behöva bli sedd av de människor man umgås med dagligen, men längre än så sträcker sig inte det naturliga bekräftelsebehovet som är en del av vår sociala överlevnad.

Sociala medier, och människors beteende kopplat till dem, har börjat ha en sådant naturlig inslag i våra liv så jag tycker det behövs en diskussion rörande detta från ett lite högre helikopter-perspektiv.

Så, hur påverkas människor av detta? Vad är det för drivkrafter som ligger bakom? Vad kommer det leda till i det långa loppet? Stör du dig mycket på detta? Vad tycker du faktiskt är bra med sociala medier för att få lite kontrast? Finns det något egentligt syfte med sociala medier eller är det bara skit?

Sociala medier fungerar som en förstärkare av människans naturliga sociala mekanismer.
Både positiva och negativa effekter av social interaktion förstärkts således vilket på den negativa sidan manifesterar sig i ett ökat antal självmord.
Ur ett evolutionärt perspektiv kan det betraktas som ett naturligt urval.
Citera
2018-06-09, 00:51
  #3
Medlem
zarembas avatar
[quote=Flammarion|64283591]Sociala medier fungerar som en förstärkare av människans naturliga sociala mekanismer.

För mig är det inte alls naturligt. Det är en konstgjord social kompisskap där man "känner" varandra via foton o diverse texter.
Men man umgås inte. Man lär inte känna den andre mer än man känner någon reklambild på en fotomodell.
Jag har inte FB, Twitter eller ngt annat mer än FB. Jag är nöjd med det och behöver inte "förstärka".
Citera
2018-06-09, 06:50
  #4
Medlem
Ulvinnans avatar
Ja,facebooks vara eller inte vara..själv är jag ju med i facebook,twitter,linkedin och då flashbck men det går inte att jämföra..facebook..spelar jag spel,håller kontakt lite si så där med mina syskon som är utspridda över europa..jag har en så där 200 vänner några känner jag på riktigt,men de flesta känner jag bara efter det de utger sig för att vara.
Människor bygger upp sin drömvärld inne på de socialamedierna.
Psyket blir påverkat,många är beroende av att gå in och kolla vad alla andra har för sig.
Jag jobbar med att vägleda folk och jag blir mörkrädd av vilken psykiskpress socialamedier har på människor någon ringer gråtandes och säger att killen har tagit avstånd och att han har lagt ut någon bild på insta och det har gillats av 2 tjejer så då är han nog otrogen och till råga på allt så har han blivit vän med en tjej på fb..hon gråter floder och har förmodligen någon sådan sida uppe så skriker hon till och säger neeeej,nu har han blockat mig över allt till och med på insta..han vill inte att jag skall se vad han gör....då tar kloka Ulvinnan till orda och säger att fb är bara en lossas värld..så även om du ser vad din kille gör..så är det inte på riktigt..sedan säger jag att tänk om min älskling skulle börja gråta för att jag släpper in en ny vän på fb..de flesta känner jag ju inte..då gråter hon ännu mer...men jag känner mig så utstött när någon blockar mig...en annan sa att hon kände sig illa omtyckt av de vänner hon hade på facebook för då hon la ut ett inlägg så var det kanske bara 10 som gillade det och hon hade ju 1597 vänner..så nu skulle hon ta bort de som inte tyckte om henne..då sa jag att 10 gilla är mer än jag någonsin fått så då skulle jag ju nästan vara hatad och till råga på allt så har jag henne som vän där och hon har aldrig gillat något jag skrivit..så jag så till henne att jag nog skulle ta bort henne för hon aldrig gillat något jag skrivit..då verkade hon lessen och sa om du tar bort mig som vän så vet jag att jag inte är värd något.ja..så psyket är så påverkat det kan bli..socialamedier är livsfarligt om man inte tar det för vad det är..nä nu skall jag in på facebook och spela lite...
Citera
2018-06-09, 07:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeltzin
Sällan jag hatar på något så mycket, eller stör mig på folks beteende så mycket som denna fascination med att lägga upp saker på sociala medier. Vill diskutera detta som fenomen, dvs. att du upplever någonting, och behöver då helt plötsligt (i och med att det nu finns sociala medier) dela det med andra människor. Detta är konstigt beteende. Punkt. Bekräftelsebehov på sådant sätt är inte naturligt. Det är naturligt att behöva bli sedd av de människor man umgås med dagligen, men längre än så sträcker sig inte det naturliga bekräftelsebehovet som är en del av vår sociala överlevnad.

Sociala medier, och människors beteende kopplat till dem, har börjat ha en sådant naturlig inslag i våra liv så jag tycker det behövs en diskussion rörande detta från ett lite högre helikopter-perspektiv.

Så, hur påverkas människor av detta? Vad är det för drivkrafter som ligger bakom? Vad kommer det leda till i det långa loppet? Stör du dig mycket på detta? Vad tycker du faktiskt är bra med sociala medier för att få lite kontrast? Finns det något egentligt syfte med sociala medier eller är det bara skit?


Det är konstaterat att sociala medier sänker självkänslan. Det kan säkert vara en bidragande orsak till psykepedemin bland unga.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...as-sjalvkansla
Citera
2018-06-09, 09:33
  #6
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaremba

För mig är det inte alls naturligt. Det är en konstgjord social kompisskap där man "känner" varandra via foton o diverse texter.
Men man umgås inte. Man lär inte känna den andre mer än man känner någon reklambild på en fotomodell.
Jag har inte FB, Twitter eller ngt annat mer än FB. Jag är nöjd med det och behöver inte "förstärka".

Jag behöver inte heller "förstärka". Jag är måttligt intresserad av sociala medier. Ibland stänger jag av mobilen helt för att få vara ifred en stund.

Men jag syftar på människan som grupp här, det är ingen slump att sociala medier blir en hit, när det dyker upp hos ett flockdjur som människan.

Det som är "naturligt" i sammanhanget, och det jag syftade på, är de underliggande mekanismerna som styr vårt beteende.
Mekanismerna är samma som styrde våra förfäder på stenåldern.
Självklart ville de också ha "likes" och fick det när de när det fångat ett byte, byggt ett verktyg etc. Men de fick bara likes från sin lilla grupp.
Skillnaden idag är "förstärkningen" som gör det möjligt att få likes från hela jordklotet.

Man kan säga att sociala medier är knark om man vill
Citera
2018-06-10, 13:20
  #7
Medlem
Porre97s avatar
Jag har tagit bort de flesta sociala medier sen nåt år tillbaka.
Använder såklart youtube fortfarande, men ser det mer som en mediakanal och inte socialtmedia.

Sociala medier har påverkat mig oerhört mycket. Inte speciellt mycket positivt.
Jag blev väldigt trött på den falska vänskapen som uppstod.

Jag valde att ta bort sociala medier och behålla kontakten med de riktiga vänner jag har istället.
Det tog rätt lång tid att bli av med beroendet också, man öppnade telefonen flera gånger om dagen i början. Sen insåg jag att de inte fanns ett skit att göra.

Nu använder jag telefonen för att kolla nyheterna och ringa till folk.

Jag tror att sociala medier idag är drivande för AI.
Vi människor programmerar nog upp diverse robotar som går.
De samlar in data på det vi skriver och hur vi skriver. Men allt detta är väl mer eller mindre underförstått nu.
Citera
2018-06-11, 17:37
  #8
Medlem
Jeltzins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Sociala medier fungerar som en förstärkare av människans naturliga sociala mekanismer.
Både positiva och negativa effekter av social interaktion förstärkts således vilket på den negativa sidan manifesterar sig i ett ökat antal självmord.
Ur ett evolutionärt perspektiv kan det betraktas som ett naturligt urval.

Intressant perspektiv. Samt kanske eroderar stabila sociala skyddsnät som familj, då tiden av medlemmarna läggs på tomma aktiviteter och bekräftelsesökande istället för att knyta starkare band byggda på ärlighet.

Har du något bra boktips om sådana här sociala "mekanismer"?
Citera
2018-06-11, 17:38
  #9
Medlem
Jeltzins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porre97
Jag har tagit bort de flesta sociala medier sen nåt år tillbaka.
Använder såklart youtube fortfarande, men ser det mer som en mediakanal och inte socialtmedia.

Sociala medier har påverkat mig oerhört mycket. Inte speciellt mycket positivt.
Jag blev väldigt trött på den falska vänskapen som uppstod.

Jag valde att ta bort sociala medier och behålla kontakten med de riktiga vänner jag har istället.
Det tog rätt lång tid att bli av med beroendet också, man öppnade telefonen flera gånger om dagen i början. Sen insåg jag att de inte fanns ett skit att göra.

Nu använder jag telefonen för att kolla nyheterna och ringa till folk.

Jag tror att sociala medier idag är drivande för AI.
Vi människor programmerar nog upp diverse robotar som går.
De samlar in data på det vi skriver och hur vi skriver. Men allt detta är väl mer eller mindre underförstått nu.

Föredömligt!
Citera
2018-06-12, 11:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeltzin

Så, hur påverkas människor av detta? Vad är det för drivkrafter som ligger bakom? Vad kommer det leda till i det långa loppet? Stör du dig mycket på detta? Vad tycker du faktiskt är bra med sociala medier för att få lite kontrast? Finns det något egentligt syfte med sociala medier eller är det bara skit?

För mig har effekten av Sociala medier mestadels varit negativa på mig. I alla fall på senare år då verkligen allt cirkulerar kring Facebook. Det har blivit den plattformen där alla samlas, nästan som det nya internet. Gamla internet tog man sig till genom en webbläsare, nya internet når man genom Facebook. Självklart överdriver jag lite nu, men det känns verkligen som att nästan allt har sin utgångspunkt i Facebook. Det är där företag marknadsför sig, det är där reklamen når dig och det är även där de flesta nyheter börjar spridas.

Jag måste ta bort sociala medier snart, sociala medier påverkar verkligen min människosyn negativt. Att se hur fullt vuxna människor ständigt krigar i kommentarsfältet som de värsta nättroll gör mig helt utmattad. Även alla värdelösa nyheter som delas tröttar ut mig. Det är antingen totalt meningslösa icke-nyheter eller den typ av nyheter som får en att tro att allt är totalt skit som flyter upp till ytan i flödet.

Vad gör det egentligen med oss att ständigt matas med information om människans allra värsta sidor?
Citera
2018-06-12, 23:49
  #11
Medlem
Jeltzins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engrilladkorvtack
För mig har effekten av Sociala medier mestadels varit negativa på mig. I alla fall på senare år då verkligen allt cirkulerar kring Facebook. Det har blivit den plattformen där alla samlas, nästan som det nya internet. Gamla internet tog man sig till genom en webbläsare, nya internet når man genom Facebook. Självklart överdriver jag lite nu, men det känns verkligen som att nästan allt har sin utgångspunkt i Facebook. Det är där företag marknadsför sig, det är där reklamen når dig och det är även där de flesta nyheter börjar spridas.

Jag måste ta bort sociala medier snart, sociala medier påverkar verkligen min människosyn negativt. Att se hur fullt vuxna människor ständigt krigar i kommentarsfältet som de värsta nättroll gör mig helt utmattad. Även alla värdelösa nyheter som delas tröttar ut mig. Det är antingen totalt meningslösa icke-nyheter eller den typ av nyheter som får en att tro att allt är totalt skit som flyter upp till ytan i flödet.

Vad gör det egentligen med oss att ständigt matas med information om människans allra värsta sidor?

Det är nog en nästan bättre fråga än den jag ställde.

Personligen så ägnade jag mig att läsa den skiten förut, men inte längre, då jag insåg att det gjorde mig mest förbannad. Scrollar instagram ibland för att se vad folk gör, och kanske FB för att se om det finns några roliga event, eller chattar med folk. Så i det stora hela så tycker jag FB är rätt najs plattform att samla allt på, få inbjudan till event, osv. Men 95 % av all content är ju annars bara skit.
Citera
2018-06-12, 23:51
  #12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Den största effekten verkar vara att rörligheten i kvinnors vänstra armbåge är på väg att tillbakabildas.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback