Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-08, 13:41
  #13
Medlem
Vilken stat skulle skicka iväg fem superhemliga agenter till en och samma bevakad plats mitt på ljusa dagen för vad vi får utgå från är observationer ?

Möjligen om det handlade om sabotage, men vi är nog inte riktigt där än.
__________________
Senast redigerad av Eventor 2018-06-08 kl. 13:44.
Citera
2018-06-08, 14:16
  #14
Medlem
lazycowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eventor
Vilken stat skulle skicka iväg fem superhemliga agenter till en och samma bevakad plats mitt på ljusa dagen för vad vi får utgå från är observationer ?

Möjligen om det handlade om sabotage, men vi är nog inte riktigt där än.

Vet inte om kl 00.44 på natten är mitt på ljusa dagen för dig?
Citera
2018-06-08, 16:18
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazycowboy
Vet inte om kl 00.44 på natten är mitt på ljusa dagen för dig?

Det är ju inte den mörkaste punkten på dygnet i alla fall.
Citera
2018-06-08, 16:28
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sarssars
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/fe...råde-1.6442353

Vilka är männen?

Vad är intresset?

En segelbåt har föttöjt på en kan som tillhör ett skyddsobjekt, var ligger intresset för tråden?
Citera
2018-06-08, 16:50
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Fem utländska medborgare som inte var samarbetsvilliga alls står det. Inte konstigt att de anhålls.

Skulle inte heller vara samarbetsvillig när jag har rätten att lägga till på min sida, samt att båten går under utländsk flagg och således under utländsk lag. Troligtvis har dessa fem männ inte kunnat läsa, eller se skyltarna, som många gånger är helt oläsliga även för svenskar.

amf4 ligger på ett område där det är lätt att ta misste.
Citera
2018-06-08, 16:53
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
Knappast ett misstag. Området är väl skyltat.
Skyddsobjekt är den korrekta beteckningen. Regleras i skyddslagen (2010:305)

Området må vara skyltat, men vet du hur dessa skyltar mår? De flesta av våra militära skyddsobjekt har skyltar från 40-talet som inte ens är uppdaterade med rätt laghänvisning. Dessa skyltar är så mossiga och så bleka att det inte går att se texten på dem.
Citera
2018-06-08, 16:57
  #19
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Skulle inte heller vara samarbetsvillig när jag har rätten att lägga till på min sida, samt att båten går under utländsk flagg och således under utländsk lag. Troligtvis har dessa fem männ inte kunnat läsa, eller se skyltarna, som många gånger är helt oläsliga även för svenskar.

amf4 ligger på ett område där det är lätt att ta misste.
Du är inte särskilt insatt i ämnet ”lagar och förordningar” mörker jag.

Du får inte beträda ett skyddsobjekt, ej lägga till vid en kaj som är skyddsobjekt. Svensk lag gäller givetvis även utlänningar på besök i sverige.
Citera
2018-06-08, 17:09
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Du är inte särskilt insatt i ämnet ”lagar och förordningar” mörker jag.

Du får inte beträda ett skyddsobjekt, ej lägga till vid en kaj som är skyddsobjekt. Svensk lag gäller givetvis även utlänningar på besök i sverige.

Den delen vet jag nog mer än vad du vet då jag faktiskt innehar en SV-utbildning :P
Däremot vet jag också att skyltarna inte sitter där som dekor, utan de har en laglig del i det hela.
Går det inte att avläsa skyltarna så kan du heller inte påvisa att personerna har berätt området med uppsåt.
Citera
2018-06-08, 18:06
  #21
Medlem
sp00ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Däremot vet jag också att skyltarna inte sitter där som dekor, utan de har en laglig del i det hela.
Går det inte att avläsa skyltarna så kan du heller inte påvisa att personerna har berätt området med uppsåt.
Det må så vara. Fast även om överträdelsen sker genom oaktsamhet är den fortfarande straffbar. Man är dessutom skyldig att på uppmaning uppge namn, födelstid och hemort om man befinner sig invid eller på ett skyddsobjekt. Och det gäller alldeles oavsett om man är medveten om var man befinner sig eller inte...
Citera
2018-06-08, 19:04
  #22
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Skulle inte heller vara samarbetsvillig när jag har rätten att lägga till på min sida, samt att båten går under utländsk flagg och således under utländsk lag. Troligtvis har dessa fem männ inte kunnat läsa, eller se skyltarna, som många gånger är helt oläsliga även för svenskar.

amf4 ligger på ett område där det är lätt att ta misste.

"båten går under utländsk flagg och således under utländsk lag"


Och? Eller rättare sagt Du har fel!

Kustbevakningen och Polisen har rätt att slumpmässigt stoppa båtar/fartyg, kräva att få gå ombord för att utföra kontroller till sjöss i svenska vatten. Vilken flagg båten/fartyget sedan går under är ovidkommande. Försvarsmakten äger samma lagliga rätt, så vida kontrollen bara görs inom ett skyddsobjekt.

Utländska statsfartyg omfattas dock inte av den rätten, oavsett för Kustbevakningen, Polisen eller Försvarsmakten.

I de fall där en kontroll av ett statsfartyg krävs av Kustbevakningen, Polisen eller Försvarsmakten, måste det maktmedlet bemyndigas av Sveriges regeringen och ytterst Sveriges statsminister.
__________________
Senast redigerad av Kallis 2018-06-08 kl. 19:07.
Citera
2018-06-08, 19:26
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis

"båten går under utländsk flagg och således under utländsk lag"


Och? Eller rättare sagt Du har fel!

Kustbevakningen och Polisen har rätt att slumpmässigt stoppa båtar/fartyg, kräva att få gå ombord för att utföra kontroller till sjöss i svenska vatten. Vilken flagg båten/fartyget sedan går under är ovidkommande. Försvarsmakten äger samma lagliga rätt, så vida kontrollen bara görs inom ett skyddsobjekt.

Utländska statsfartyg omfattas dock inte av den rätten, oavsett för Kustbevakningen, Polisen eller Försvarsmakten.

I de fall där en kontroll av ett statsfartyg krävs av Kustbevakningen, Polisen eller Försvarsmakten, måste det maktmedlet bemyndigas av Sveriges regeringen och ytterst Sveriges statsminister.

Hmm .. jag har alltid trott att på svensk mark gäller svensk lag. Enda undantaget, ja det är inte ett undantag egentligen .. är ambassader och personer med diplomatisk immunitet. Men jag är illa informerad på det här området.

Ett "statsfartyg" är alltså som en flytande ambassad. (Vad är ett statsfartyg förresten, är det ett krigsfartyg?)
Citera
2018-06-08, 19:36
  #24
Medlem
Samma typ av organisation som saboterade masten i boråstrakten, som aldrig utreddes eller grävdes i.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback