Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
*stjärna i kanten* :-)
Har inte så jättestort intresse av vad som hände PM i hans barndom, annat än som en förklaring på några få rader. Att psykopati är summan av arv och mijö. Det som intresserar mig mest är hur PM framlevt sina dagar i nutid och hur hans bestialiska tankar och psykopatin har byggts upp i vuxen ålder tills han gjorde det för oss andra fullständigt urvidriga och oförlåtliga - använde och torterade en människa för sina lustars skull. För några timmars kåthet och eufori. Obegripligt men naturligtvis intressant att dryfta med andra här i tråden.
Jag ser det också som ren ondska, utifrån det perspektiv på brottet som vi icke-psykopater ser det. För såna som PM och även JM är det inget märkvärdigt - andra människor, även ens egna barn finns enbart till för psykopaten själv. Ondska är inte ett naivt och utslitet ord. det är verklighet. Det vet den som råkat ut för den värsta sortens psykopat och överlevt. Vittnesmålen är många.
Har tidigare nämnt forskning om signalsubstanser som en eventuell möjlighet till en framtida behandling, men som det har nämnts här så vill inte psykopaten förändras. En tvångsbehandling skulle vara oetisk, även på en person som själv saknar allt vad moral och etik heter.
Så jag tror inte heller att en slags bot mot psykopati lär komma inom överskådlig tid, kanske aldrig. Det enda man kan göra är att snabbt uppmärksamma små barn med Trotssyndrom och ungdomar med Uppförandestörning av särskilt allvarligt slag och försöka göra något då. Sen är det för sent.
https://gillbergcentre.gu.se/forskningsomraden/Diagnosgrupper%2C+metoder+och+vissa+p%C3%A5g%C3%A5 ende+studier+vid+GNC/trotssyndrom
https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppf%C3%B6randest%C3%B6rning
Tack för första länken, ska kolla senare.
Ondska är verklighet. Den som påstår nåt annat har fastnat i det gulligas ekorrhjul.
För min del är det solklart att ondska är ren och skär egoism, motsatsförhållande till altruism; att en person drivs av begär och lustar och ser till sitt eget hus - ofta på andras bekostnad.
I sin värsta form skiter vissa blankt i det hela och ser sig som guds gåva till mänskligheten (psykopater).
Jag menar allltså personer som inte klassas som psykiskt sjuka.
Jag är inte hängiven Freud men här fungerar hans resonemang om psyket (Detet, jaget och överjaget) för att göra det mer begripligt. Balansen och den inre dialogen mellan lägre drifter och den högre (moral). Driften segrar över moralen (faller för frestelser, begär) eller sonika saknar moral (psykopat).
Fast jag vet inte om jag gjorde det begripligt? Hahahaha.
Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Jim Fallon är intressant att lyssna på, men jag ser honom som ett studieobjekt i narcissism för min egen del. Man måste ha det i bakhuvudet när och om man lyssnar på såna individer. Är man uppmärksam så visar det sig ganska snabbt vad man har med att göra för typ av människa.
Även Sten Levander har rätt höga poäng på narcissistskalan, är ganska egotrippad. Men jag lyssnar hellre på honom än på JF.
Men som ni några har sagt: Robert D Hare ÄGER!
Han är intressant och om man vänder på steken och inte dras med i hans karisma, verbala diarré kan man nog lära sig mycket via att studera personen.
Han kan få bli det han troligen inte har tänkt sig - studieobjekt snarare än självutnämnd fantastisk visdomslärare.
SL är rolig för han är så rakt fram och Hare äger som du säger.
Faran är väl att de här (psykoater alltså, inte professorer, risk för syftningsfel) florerar överallt, det är finstilt och de vet precis hur de drillar folk. Det kan vara ett enda ord som det hänger på, magkänslan går igång, men att inte förblindas av deras bedrägliga manér. Professorn inleder med tänkvärda ord:
Jag är van att tänka kritiskt. Men det behöver man inte högskolepoäng för, bara träning och en viss grundkunskap om stollarna.