2018-06-06, 17:20
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Spelar ingen roll eftersom din belåningsgrad i förhållande till din inkomst antagligen var betydligt lägre än vad det är idag. Sen hade du betydligt högre avdragsrätt för räntan än vad du har idag.

Du är så raljerande över hur det var, "spelar ingen roll", min familj va i liknande position under min uppväxt. Min farsa band till slut lånet på 12% i 5 eller 7 år när han väl såg att vi precis hade näsan över vattenytan och skulle klara av den nivån men inte högre. Minns det så väl, jag tog ett personligt intresse som liten knodd även om man inte fattade allt. Vi hade inte en spänn över, andelen av lönen som gick till boenderelaterade kostnader går inte att jämföra med någon jag känner idag.

Och då var vi alltså en helt vanlig barnfamilj i en helt vanlig kåk, helt utan speciella omständigheter annat än att farsan tjänade lite bättre än andra och morsan betydligt betydligt sämre. Jämfört med dagens situation där räntorna är obefintliga om man inte kommer upp i bra många miljoner.
Citera
2018-06-06, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
Vi vet ju inget om deras andra omkostnader.
Det har över tid alltid varit ekonomiskt fördelaktigt att köpa sitt boende. Hus kostar alltid det som folk har råd att betala. Men visst kommer det att bli svettigt för dom.
Om dom går till banken så kan dom hjälpa till med en kalkyl. Dom har schabloner vad man ska ha kvar att leva på.

Det där med att det är fördelaktigt att äga sitt boende är ju mest bara en floskel som folk säger för att motivera stora lån. Beror på väldigt många saker om det är fördelaktigt eller ej. Dom kan absolut gå till banken, och deras lilla schablon kommer säga: NEJ!
Citera
2018-06-06, 20:46
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Nej, men problemet att 'vara helt barskrapad', som i att inte ha en enda krona tillgänglig, löser sig ju såklart.

Det är skillnad på att vara riskmedveten och nyttja systemet till sin egen fördel, och att vara slav under systemet och låta sig utnyttjas. Om det nu finns en institution som låter Ts hoppa 4 år framåt i tiden rent ekonomiskt och köpa ett drömhus och fakturerar 400:- i månaden för denna tjänst så är det helt OK att nyttja den tjänsten sålänge han är riskmedveten och gör sitt yttersta för att göra sig fri från den.

Hade jag hoppat över CSN-lånet (1%) hade jag saknat en stor del av inkomsten när jag startade upp företaget och knäckte extra och pluggade 100% samtidigt. Hade jag inte fått en checkkredit (10%) hade jag aldrig kunnat dra runt mitt företag de första 3 åren, hade jag inte lånat på min bostad (2%) hade jag varit barskrapad efter vattenskadan där i början av min ekonomiska resa. Hade jag inte belånat min portfölj (5.5%) och hoppat på PDX börsnotering hade jag varit exakt en miljon kronor fattigare idag. Hade jag inte belånat portföljen en gång till (5.5%) hade jag inte kunnat köpa loss och renovera ytterligare 3 lägenheter som jag idag hyr ut. Hade jag idag inte varit belånad med Superlånet (2%) hade jag behövt ligga delvis likvid och därmed missat både intressanta IPOs och en stadig avkastning och kanske legat kvar med dyrare lån och krediter om jag inte velat sälja av värdepapper. Hela tiden så riskmedveten jag kunde vara, fanns inget jag hittade vettig avkastning på så har det varit aggresiv amortering så gällde. Sista stora amorteringen gick ut förra månaden, 250 tusen, och nu är jag mer eller mindre skuldfri (ca 100k till runt 1% ränta).

Donald Trump sägs ha legat back 6 miljarder vid ett tillfälle. Hade han inte nyttjat lån och krediter hade han idag fortfarande varit utblottad.

Man kan lika gärna jämföra sig med lyckade exempel som med lyxfällan-exempel, att ni är så oekonomiskt lagda att ni inte kan dra runt en ränta på 400:- med en lön på 40.000:-, att ni fnyser åt 'om pengarna skulle sina så får ni köra billiga bilar', att ni inte ser hur arbetsmarknaden för hantverkare ser ut idag och med all säkerhet något år framöver, att ni inte greppar konceptet med unika tillfällen i livet som är helt avgörande för framtiden, det är en begränsning hos er. Ni missar enorma möjligheter som banksystemet erbjuder, som de kan erbjuda just för att så många INTE är riskmedvetna. Det är där edgen ligger. Inte i 'jag är så smart och gnetar ihop allt jag vill ha och håller mig utanför 0-ränte-läget'. Ingen tackar er för det.

Väl talat! Mycket imponerande och självklart har du rätt i mycket.
Felet är att du lägger din välskrivna historia i samma vågskål som TS. Där gör du fel.
Skulle du starta en egen tråd med din historia och frågat om dina val i livet varit bra? Så hade svaret varit ja mycket! Men alla historier skiljer sig, så även denna.
Citera
2018-06-06, 21:41
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Väl talat! Mycket imponerande och självklart har du rätt i mycket.
Felet är att du lägger din välskrivna historia i samma vågskål som TS. Där gör du fel.
Skulle du starta en egen tråd med din historia och frågat om dina val i livet varit bra? Så hade svaret varit ja mycket! Men alla historier skiljer sig, så även denna.

Nja, jag la både min och Donald Trumps historia i vågskålen, samt ospecificerade "lyckade exempel".

Min poäng, och har varit hela tråden, är att det är riskmedvetenheten som ska ligga i fokus här. Alltså:

Hur ser räntan ut under amorteringstiden?

Mitt svar på "helst två år": troligtvis 1-3% högre. Inga bekymmer.
Ts svar på 12 år: ingen vet. Potentiellt stora bekymmer.

Köpet av huset eller andra faktorer som inte är direkt kopplade till frågeställningen finns det också en risk i, men man får väl i viss mån anta att givna uppgifter stämmer (unik möjlighet, bra arbete och lön, stabilt förhållande, nyrenoverad kåk med uppvärderingspotential i tillhörande byggnader). Annars blir hela konceptet med forum märkliga och intetsägande.

Att kategoriskt säga "nej" till denna typ av låntagande är fullständigt främmande för min del. Till 95% absolut och självklart, men inte av princip i varenda situation.

Tankar man in 40.000:- i månaden, är hantverkare, livlina i två föräldrapar, buffert att ta av osv så är ett topplån på 200.000:- inte skäl nog att skjuta upp livet och gå miste om unika möjligheter. Aldrig att jag accepterar det, uselt sinne för privatekonomi är vad den principen andas.

----------------------------

Kan lägga till att jag har läst Ts posthistorik, och det är en kille som började snusa i vuxen ålder(!), varit dataspelberoende, inte hittat sin plats i arbetslivet, "kvällsmänniska" (oftast en ursäkt för att va uppe o löka med film o spel på nätterna), både han o tjejen har haft struliga arbetsliv så här långt.

Det är ingen rosenröd väg hit, MEN att gå från där till ett buffertkapital, genomförd utbildning och lite driv i tanken är inte värdelöst. Jag va som sagt en jävla lustig figur rent ekonomiskt fram tills för kanske 8 år sedan. Man växer upp och förändras i viss mån. Det har Ts chans att visa med sin amorteringsplan nu.
Senast redigerad av framtand 2018-06-06 kl. 21:55.
Citera
2018-06-06, 22:52
Medlem
Citat:
Du är så raljerande över hur det var, "spelar ingen roll", min familj va i liknande position under min uppväxt. Min farsa band till slut lånet på 12% i 5 eller 7 år när han väl såg att vi precis hade näsan över vattenytan och skulle klara av den nivån men inte högre. Minns det så väl, jag tog ett personligt intresse som liten knodd även om man inte fattade allt. Vi hade inte en spänn över, andelen av lönen som gick till boenderelaterade kostnader går inte att jämföra med någon jag känner idag.

Och då var vi alltså en helt vanlig barnfamilj i en helt vanlig kåk, helt utan speciella omständigheter annat än att farsan tjänade lite bättre än andra och morsan betydligt betydligt sämre. Jämfört med dagens situation där räntorna är obefintliga om man inte kommer upp i bra många miljoner.
Jag raljerar inte, du pratar om olika saker, nu pratar du om att ha råd med månadskostnaden, jag syftar på att folk är alldeles för högt belånade i förhållande till inkomsten. Med dagens räntor har nästan vilken inkomsttagare som helst råd med ett lån på en miljon, jag har aldrig diskuterat huruvida någon har råd med månadskostnaden eller inte. Problemet blir gigantiskt om bostaden sjunker i värde och räntorna ökar, då blir det inte kul för många. Läs om vad jag skrivit istället så ser du att du missuppfattat mig. Jag har själv skrivit att jag tog ett blancolån för en del av insatsen, betalar av detta på tre år, har en boendekostnad på cirka 6 500 kronor i månaden för avgift, ränta, amortering, tog mitt lån för att komma billigare undan då jag på grund av akut flytt fick ta första bästa lägenhet som var ledig, betalade 9 500 kronor i hyra, blev alltså billigare för mig att köpa, har dessutom en hygglig lön, när boendet är betalt har jag cirka 27 000 kronor kvar, skulle kunna betala av lånet, men prioriterar att leva, jag har dock en skuldkvot som motsvarar 1,5 gånger min inkomst, vilket är ganska lågt om man har ett bostadslån. Teoretiskt sett skulle jag kunna lånat till en bostad som var mer än dubbelt så dyr som min nuvarande, men skulle aldrig göra det, trots att jag skulle ha råd med månadskostnaden just nu.
Citera
2018-06-06, 23:30
Medlem
framtands avatar
Citat:
Jag raljerar inte, du pratar om olika saker, nu pratar du om att ha råd med månadskostnaden, jag syftar på att folk är alldeles för högt belånade i förhållande till inkomsten. Med dagens räntor har nästan vilken inkomsttagare som helst råd med ett lån på en miljon, jag har aldrig diskuterat huruvida någon har råd med månadskostnaden eller inte. Problemet blir gigantiskt om bostaden sjunker i värde och räntorna ökar, då blir det inte kul för många. Läs om vad jag skrivit istället så ser du att du missuppfattat mig. Jag har själv skrivit att jag tog ett blancolån för en del av insatsen, betalar av detta på tre år, har en boendekostnad på cirka 6 500 kronor i månaden för avgift, ränta, amortering, tog mitt lån för att komma billigare undan då jag på grund av akut flytt fick ta första bästa lägenhet som var ledig, betalade 9 500 kronor i hyra, blev alltså billigare för mig att köpa, har dessutom en hygglig lön, när boendet är betalt har jag cirka 27 000 kronor kvar, skulle kunna betala av lånet, men prioriterar att leva, jag har dock en skuldkvot som motsvarar 1,5 gånger min inkomst, vilket är ganska lågt om man har ett bostadslån. Teoretiskt sett skulle jag kunna lånat till en bostad som var mer än dubbelt så dyr som min nuvarande, men skulle aldrig göra det, trots att jag skulle ha råd med månadskostnaden just nu.

Mjo jag förstod nog vad du va ute efter. Boenden är i mångt och mycket prissatta efter kassaflödet så visst har du rätt där. Och obefintliga räntor gör pengar gratis, och då kan man betala vad som helst för en bostad. Det är ju därför amorteringskrav kyler ner bomarknaden något trots att det är en form av eget sparande.

Men att vara belånad "i förhållande till inkomsten" jämfört med att vara belånad i förhållande till kassaflödet eller vad man nu kallar det har besläktad problematik. Båda formerna har sina egna risker, och att påstå att det ena "inte spelar någon roll" är knepigt då folk faktiskt tvingades sälja sina boenden i den kraschen. Man kunde absolut gå ur den krisen med livslånga skulder som följd av tvångsförsäljning trots att det såg så bra ut, eller att lånen va låga i förhållande till lönen, eller boendet låg på de mest attraktiva platserna i landet. Du fick det att låta som om det va guld och gröna skogar att köpa en bostad ett par månader innan kraschen kom. I efterhand va det bevisligen en god affär att ligga lång, men det visste naturligtvis ingen då mitt under brinnande kris. Men visst, det ena spelar ju ingen roll om man bara pratar om det andra.
Citera
2018-06-08, 06:54
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll eftersom din belåningsgrad i förhållande till din inkomst antagligen var betydligt lägre än vad det är idag. Sen hade du betydligt högre avdragsrätt för räntan än vad du har idag.

Hej
Det tjänar ingenting till att vi träter här. Men 50% av våra inkomster gick åt till den månatliga räntan.
Avdragsrätten på 30% täckte i princip fastighetsskatten. Så att skattejämka var ingen ide.
Att det på detta blev en bankkris bara 2 månader efter att vi flyttat in gjorde inte livet roligare. Även om vi aldrig fick 800% i ränta på topplånet åkte den upp till 18% under ett halvår, för att sedan långsamt droppa ner till 12 igen.
Man fick låna 80% av husets värde. Sedan blev det s.k. topplån på resten. Att spara ihop en kontantinsats var omöjligt med "Vanliga men bra" inkomster. Huspriserna hade galopperat på samma sätt då. Den som försökte spara kom aldrig i kapp.
Men visst måste de gå till banken och få en riktig bedömning.
Men du ska sluta hugga med argument som du inte har belägg för.
Citera
2018-06-08, 14:19
Medlem
Snurrefetts avatar
Citat:
Om du läser Ts inlägg en gång till, riktigt, riktigt noga, så ser du att det är just för att inte bli barskrapad han tänker ta ett större lån än som krävs.

Vi har uppenbarligen olika syn på att vara barskrapad, lånade pengar och räknar det som likvida medel och en tillgång?

Jag står fast vid min tidigare ståndpunkt och vidhåller att marginalerna är för små. Oplanerade utgifter som finansieras med lånade pengar är inte en bra idé.
Citera
2018-06-08, 15:57
Medlem
Bara jag som reagera på hans lön? 20K som lärling sedan hopp till 25k? Och precis börjat arbeta..

Inte konstigt att man inte kan anställa svenska hantverkare längre :P

Angående fastigheten eftersom den är billig, bara 1 miljon och blanco lånet litet därefter och era inkomster okej... Så kör på. Eftersom du förmodlgen är händig så kommer du säkerligen göra en slant senare vid eventuell försäljning.

Lycka till
Senast redigerad av finance 2018-06-08 kl. 16:02.
Citera
2018-06-08, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finance
Bara jag som reagera på hans lön? 20K som lärling sedan hopp till 25k? Och precis börjat arbeta..

Inte konstigt att man inte kan anställa svenska hantverkare längre :P

Angående fastigheten eftersom den är billig, bara 1 miljon och blanco lånet litet därefter och era inkomster okej... Så kör på. Eftersom du förmodlgen är händig så kommer du säkerligen göra en slant senare vid eventuell försäljning.

Lycka till

haha jo jag har ju gått 3år på gymnasium på VVS-fastighetsprogram, + 1,5 år som lärling nu, svenska hantverkare, iaf rörmokare, måste göra 4800 timmar innan man får göra gesell prov (svets,teori,praktiskt). Så vill man ha någon som faktiskt vet hur byggen funkar och inte vill ha massa polski byggen överallt får man allt betala mer kan tillägga att min lön är relativt låg (privat firma, bara jag och chefen), har kompisar i olika städer som är rörmokare som tjänare 25 000 netto när dom va lärlingar, och dom får nu ut 30 000
Citera
2018-06-08, 18:48
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrefett
Vi har uppenbarligen olika syn på att vara barskrapad, lånade pengar och räknar det som likvida medel och en tillgång?

Jag står fast vid min tidigare ståndpunkt och vidhåller att marginalerna är för små. Oplanerade utgifter som finansieras med lånade pengar är inte en bra idé.

Likvida medel ja, tillgång ja, skuld ja. På sista raden i budgeten tar de ut varandra, men en skuld+tillgängliga medel är inte samma sak som ingen skuld+inga tillgängliga medel. Det är jämförbart med den checkkredit jag använde i företaget med den skillnaden att de faktiska pengarna sitter på olikt ägda konton. Och nu har han ett buffertsparande och stadigt kassaflöde, som i så fall ska kompletteras med ett banklån.

Ser man världen genom dom glasögonen så antar jag att du köpte frukost med lånade pengar i morse? Att du va tvungen att pantsätta huset för att tanka bilen i veckan?

Att ha en slant som man snabbt och lättillgängligt kan använda till trasiga tvättmaskiner och punktering samtidigt som man har lån betyder inte i min värld att man finansierar hela sin tillvaro med lånade pengar. Man köper sig lite trygghet som man sen betalar ränta för. Precis som jag köper (köpte) en trygghet med företaget då utgifter och inkomster kan komma oregelbundet och i osynk fast man har stadiga inkomster och god täckning för skulder och utgifter.
Citera
2019-03-24, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Hur kan du känna att ni har ekonomin för att köpa ett hus när ni inte ens kan betala kontantinsats? Skärpning.

Det är trend nu att flytta till hus när man är mellan 29-35 år. Fast man inte ens har utbildning eller ekonomi som styrker det man vill ha. Luffare dem flesta är. Har man inte råd är man inte värdig att bo i hus helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in