Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttadsthlmare
Väl talat! Mycket imponerande och självklart har du rätt i mycket.
Felet är att du lägger din välskrivna historia i samma vågskål som TS. Där gör du fel.
Skulle du starta en egen tråd med din historia och frågat om dina val i livet varit bra? Så hade svaret varit ja mycket! Men alla historier skiljer sig, så även denna.
Nja, jag la både min och Donald Trumps historia i vågskålen, samt ospecificerade "lyckade exempel".
Min poäng, och har varit hela tråden, är att det är riskmedvetenheten som ska ligga i fokus här. Alltså:
Hur ser räntan ut under amorteringstiden?
Mitt svar på "helst två år": troligtvis 1-3% högre. Inga bekymmer.
Ts svar på 12 år: ingen vet. Potentiellt stora bekymmer.
Köpet av huset eller andra faktorer som inte är direkt kopplade till frågeställningen finns det också en risk i, men man får väl i viss mån anta att givna uppgifter stämmer (unik möjlighet, bra arbete och lön, stabilt förhållande, nyrenoverad kåk med uppvärderingspotential i tillhörande byggnader). Annars blir hela konceptet med forum märkliga och intetsägande.
Att kategoriskt säga "nej" till denna typ av låntagande är fullständigt främmande för min del. Till 95% absolut och självklart, men inte av princip i varenda situation.
Tankar man in 40.000:- i månaden, är hantverkare, livlina i två föräldrapar, buffert att ta av osv så är ett topplån på 200.000:- inte skäl nog att skjuta upp livet och gå miste om unika möjligheter. Aldrig att jag accepterar det, uselt sinne för privatekonomi är vad den principen andas.
----------------------------
Kan lägga till att jag har läst Ts posthistorik, och det är en kille som började snusa i vuxen ålder(!), varit dataspelberoende, inte hittat sin plats i arbetslivet, "kvällsmänniska" (oftast en ursäkt för att va uppe o löka med film o spel på nätterna), både han o tjejen har haft struliga arbetsliv så här långt.
Det är ingen rosenröd väg hit, MEN att gå från där till ett buffertkapital, genomförd utbildning och lite driv i tanken är inte värdelöst. Jag va som sagt en jävla lustig figur rent ekonomiskt fram tills för kanske 8 år sedan. Man växer upp och förändras i viss mån. Det har Ts chans att visa med sin amorteringsplan nu.