2018-06-08, 15:29
Medlem
Denoms avatar
I Uppenbarelseboken talas det först om domedagens fyra ryttare. Senare beskrivs än mer detaljerat en ryttare på en vit häst i Upp 19, är det alltså en femte ryttare i och med att denna skiljer sig från den första ryttaren på vit häst beskriven i Upp 6?
Citat:
Och jag såg himlen öppen, och se: en vit häst, och han som satt på den kallas ”Trovärdig och sann”, och han dömer och strider rättfärdigt. 12Hans ögon var som eldslågor, på huvudet hade han många kronor, och på honom var ett namn skrivet som ingen känner utom han själv. 13Han var klädd i en mantel som doppats i blod, och hans namn är ”Guds ord”. 14De himmelska härarna följde honom på vita hästar, och de var klädda i skinande vitt linne. 15Och ut ur hans mun kom ett skarpt svärd som han skall slå folken med, och han skall valla dem med en stav av järn, och han skall trampa vinpressen för Guds, allhärskarens, stränga vredes vin. 16Och han har ett namn skrivet på manteln och på låret: ”Konungarnas konung och herrarnas herre.”
Citat:
Och jag såg när Lammet bröt ett av de sju sigillen, och jag hörde en av de fyra varelserna säga med en röst som åskan: ”Kom!” 2Jag såg, och se: en vit häst, och han som satt på den hade en båge, och en segerkrans gavs åt honom, och han kom fram som segrare och för att segra.
Vad anspelar det hemliga namnet på och vad syftar de på att namnet "Guds ord" är?
Citera
2018-06-08, 15:36
Medlem
BewilderedHulders avatar
"Ryttaren" på den vita hästen är ett hjärtats hemlighet och bara du vet, och kan tala om sanningen 😊
Citera
2018-06-08, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
I Uppenbarelseboken talas det först om domedagens fyra ryttare. Senare beskrivs än mer detaljerat en ryttare på en vit häst i Upp 19, är det alltså en femte ryttare i och med att denna skiljer sig från den första ryttaren på vit häst beskriven i Upp 6?

Vad anspelar det hemliga namnet på och vad syftar de på att namnet "Guds ord" är?
Guds ord (Joh kap 1) och Lammet (som blev slaktat) är referenser till Jesus, så ryttaren på den vita hästen är Jesus. Alla utvalda får ett hemligt namn.

Upp 2:17
Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna! Åt den som segrar skall jag ge av det dolda mannat, och jag skall ge honom en vit sten, och på stenen skall det stå ett nytt namn, som ingen känner utom den som får det.
Citera
2018-06-08, 15:41
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Guds ord (Joh kap 1) och Lammet (som blev slaktat) är referenser till Jesus, så ryttaren på den vita hästen är Jesus.
Vad är det som skiljer honom åt i de två olika beskrivningarna? Varför skulle han behöva dyka upp vid två olika tillfällen på olika sätt?
Citera
2018-06-08, 15:46
Medlem
Citat:
Vad är det som skiljer honom åt i de två olika beskrivningarna? Varför skulle han behöva dyka upp vid två olika tillfällen på olika sätt?
Det handlar inte om två olika tillfällen utan om hur han agerar under tiden han är kung och har makten över Guds rike och jorden, valla folken med järnstav osv. Han fick makten strax efter sin uppståndelse (Matt 28:18).
Citera
2018-06-08, 15:49
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Det handlar inte om två olika tillfällen utan om hur han agerar under tiden han är kung och har makten över Guds rike och jorden, valla folken med järnstav osv. Han fick makten strax efter sin uppståndelse (Matt 28:18).
Har det här redan hänt menar du?
Citera
2018-06-08, 15:53
Medlem
Citat:
Har det här redan hänt menar du?
Ända sedan Jesus fick makten.
Citera
2018-06-08, 15:56
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ända sedan Jesus fick makten.
Så allt uppenbarelseboken beskriver är redan över?
Citera
2018-06-08, 16:02
Medlem
Citat:
Så allt uppenbarelseboken beskriver är redan över?
Nej, det är ett pågående event. Han ska ju enligt texten valla folken med järnstav. Hur ska han kunna göra det om han dödat de? Guds vredes vin brukar innebära straff, och det är väl där de sju sigillen kommer in, som innebär olika plågor. Inget utav plågorna innebär slutet på denna värld, alltså handlar stycket INTE om Domens dag, utan om det som pågått sedan Jesus himmelsfärd.
Citera
2018-06-08, 16:04
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Nej, det är ett pågående event. Han ska ju enligt texten valla folken med järnstav. Hur ska han kunna göra det om han dödat de? Guds vredes vin brukar innebära straff, och det är väl där de sju sigillen kommer in, som innebär olika plågor. Inget utav plågorna innebär slutet på denna värld, alltså handlar stycket INTE om Domens dag, utan om det som pågått sedan Jesus himmelsfärd.
Så det är inte meningen att det ska vara någonting som människor överlag görs medvetna om? Vad har det då för betydelse i det stora hela?
Citera
2018-06-08, 16:14
Medlem
Citat:
Så det är inte meningen att det ska vara någonting som människor överlag görs medvetna om? Vad har det då för betydelse i det stora hela?
Människor tolkar tidens tecken fel, det som händer tolkas som t ex naturkatastrofer och inte som plågor, för att det, som de säger, har varit så sedan urminnes tid. Men Jesus fick makten i Ps 110, vilket var INNAN han sändes till jorden, alltså Jesus fick makten redan för flera tusen år sedan, och har utsatt människor för plågor i många generationer. Det är förbannelser, för marken blev förbannad för Adams skull, därför har vi insektsplågor osv. Att folk har övergett denna tro, i brist på kunskap om Gud, är också ett tidens tecken, för allt kan enligt forskare förklaras enligt en modell Det kan jag också. Folk fortsätter synda, därför fortsätter Gud straffa. Same old same old. Eller som Gud själv har sagt:

Mal 3:6f
Jag, Herren, har inte förändrats, och ni, Jakobs barn, är som ni alltid har varit: ända sedan era fäders tid har ni avvikit från mina stadgar och inte hållit dem. Vänd tillbaka till mig, så vänder jag tillbaka till er, säger Herren Sebaot.
Citera
2018-06-08, 19:44
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Människor tolkar tidens tecken fel, det som händer tolkas som t ex naturkatastrofer och inte som plågor, för att det, som de säger, har varit så sedan urminnes tid. Men Jesus fick makten i Ps 110, vilket var INNAN han sändes till jorden, alltså Jesus fick makten redan för flera tusen år sedan, och har utsatt människor för plågor i många generationer. Det är förbannelser, för marken blev förbannad för Adams skull, därför har vi insektsplågor osv. Att folk har övergett denna tro, i brist på kunskap om Gud, är också ett tidens tecken, för allt kan enligt forskare förklaras enligt en modell Det kan jag också. Folk fortsätter synda, därför fortsätter Gud straffa. Same old same old. Eller som Gud själv har sagt:

Mal 3:6f
Jag, Herren, har inte förändrats, och ni, Jakobs barn, är som ni alltid har varit: ända sedan era fäders tid har ni avvikit från mina stadgar och inte hållit dem. Vänd tillbaka till mig, så vänder jag tillbaka till er, säger Herren Sebaot.
Så vad är det för strid som utkämpas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in