2018-06-08, 10:51
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Nationalekonomi är 50% psykologi och 50% ekonomi som Carlsson sa. 25% priser dumpade där jag bor. Då köper man lite extra bärs när man sitter i en billig hyresrätt
Fast det roliga har ju inte ens börjat! Kommer inte börja förrän massinvandringen avtar och massbelåningen till följd av att efterfrågan, samt att företag inte får 100 000 nya konsumenter varje år.
2018-06-08, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Har det lossnat för nyproduktionen, frågar Direkt Makro. De ser att kurvan vänt uppåt.

https://twitter.com/Makroredaktion/status/1004997123618824193

Här var det lite fylligare om fler sålda. Har priserna sänkts tillräckligt för att locka till köp, kan man undra.

I hela Sverige har försäljningen av nyproducerade bostadsrätter ökat både i april och maj och är nu på den högsta nivån sedan i december.

På årsbasis är det fortsatt en stor nedgång för försäljningen av nyproduktion. Jämfört med i maj 2017 har det sålts 35 procent färre nyproducerade bostadsrätter i Sverige och 36 procent färre i Stockholm. Hittills i år är nedgången 35 procent i hela landet och 48 procent i Stockholm jämfört med motsvarande period 2017.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2018/06/08/bomarknad-salts-mer-nyproduktion-sarskilt-i-sthlm-hemnet.html
2018-06-08, 11:13
Medlem
Finansinspektionens delförsvarstal för amorteringskraven m m ute nu.

Åtgärder som riktar sig direkt mot låntagarna är mest effektiva för att minska dessa makroekonomiska risker med hushållens skulder. Bolånetaket ökar hushållens motståndskraft mot fallande bostadspriser. Amorteringskraven minskar andelen högt skuldsatta hushåll, vilket gör dem mindre benägna att minska sin konsumtion kraftigt om den ekonomiska utvecklingen försämras allvarligt. Kapitalkraven på de svenska bankerna är höga i allmänhet och för utlåning till hushåll i synnerhet. Det gör att bankerna kan hantera betydande kreditförluster och fortsätta att förmedla krediter även i sämre tider.

FI skärpte amorteringskravet för att öka de högst belånade hushållens motståndskraft ytterligare. Det hade varit möjligt att åstadkomma en lika stor dämpning av nyutlåningen, eller minskning av andelen hushåll med en hög skuldkvot, med andra åtgärder. Ett sänkt bolånetak skulle ha slagit hårt mot de yngsta hushållen. Det hade sannolikt också bidragit till en ännu snabbare ökning i blancolånen. Ett skuldkvotstak hade kunnat snedvrida konkurrensen på bolånemarknaden, och skulle också riskera att ytterligare öka blancolånen. Kapitalkraven hade behövt höjas orimligt mycket för att minska de makroekonomiska riskerna med hushållens skulder.

Ladda hem här

https://www.fi.se/sv/publicerat/rapporter/rapporter/2018/fis-anvandning-av-makrotillsynsverktyg/
2018-06-08, 11:23
Medlem
Epistemologens avatar
Tecken i tiden:

När man tittar på sålda objekt på Hemnet så listar de avvikelser från utrop i procent. Fram tills för några dagar sedan var procentsiffran rödfärgad när slutpriset landade under utrop. Nu har de tagit bort färgen och visar bara siffran i svart, oavsett om det gått över eller under utropspris. De tyckte väl att det såg tråkigt ut med alla röda siffror ...
2018-06-08, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Att det är snorbilligt att bo för alla som äger sitt boende tycks ni inte se.

Det finns väl olika sätt att se på saken.

För den som köpte på toppen och ska sälja idag kan det bli rätt dyrt då kontantinsatsen till stor del blivit utplånad.
2018-06-08, 14:06
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Tecken i tiden:

När man tittar på sålda objekt på Hemnet så listar de avvikelser från utrop i procent. Fram tills för några dagar sedan var procentsiffran rödfärgad när slutpriset landade under utrop. Nu har de tagit bort färgen och visar bara siffran i svart, oavsett om det gått över eller under utropspris. De tyckte väl att det såg tråkigt ut med alla röda siffror ...

Det är ändå lite sjukt. Om man har ändrat detta medvetet för att inte visa röda siffror och på så sätt ”minska panik”. Dock tycker jag mig inte se så mkt minussiffror och förväntar mig inte det heller, eftersom mäklarskrået säkert undviker att publicera dessa slutpriser, samt är duktiga på att sätta lockpriser i alla marknadslägen.
2018-06-08, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet

För den som köpte på toppen och ska sälja idag kan det bli rätt dyrt då kontantinsatsen till stor del blivit utplånad.

I vissa avseenden har personer även lånat till kontantinsatsen, dom som köpt närmsta 5åren. Inte omöjligt att vi får ett litet Spanien i Sverige med banker som en av dem största ägarna av fastigheter.

Dom har ju bromsat rejält nu får bara hoppas på det räcker, men dopar ju ekonomin fortfarande så tror inte det kommer stoppas.
2018-06-08, 14:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet

Jag pratade om kostnaden för att bo, inte om du lyckas eller misslyckas att tajma marknaden. De flesta av oss bor också ett helt liv och då spelar tajmingen ytterst liten roll. Att du flyttar ett antal gånger under livet påverkar inte heller detta.
2018-06-08, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag pratade om kostnaden för att bo, inte om du lyckas eller misslyckas att tajma marknaden. De flesta av oss bor också ett helt liv och då spelar tajmingen ytterst liten roll. Att du flyttar ett antal gånger under livet påverkar inte heller detta.
Du måste väl ändå se det ur ett helt privatekonomiskt perspektiv?
Om jag har 5000 i månaden i boendekostnad i en BR och samtidigt på 2 år förlorar 500k av sparandet så kan man ju inte påstå att man haft en billig boendekostnad under dessa två åren.
2018-06-08, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerinimo
Om jag har 5000 i månaden i boendekostnad i en BR och samtidigt på 2 år förlorar 500k av sparandet så kan man ju inte påstå att man haft en billig boendekostnad under dessa två åren.

Vart ska 500k av sparandet försvunnit?
2018-06-08, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finance
Vart ska 500k av sparandet försvunnit?
500k var ett exempel bara. Men många av de som köpt nyproduktion framförallt har lagt in en stor del av sitt sparande i boendet.
Detta är alltså sparpengar som man inte kan använda längre och som i många fall har gått förlorat om man skulle vilja sälja.
Jag som hyr min bostad har mitt sparande i mer likvida alternativ som jag kan använda ifall det skulle krisa och det kan inte en person som köpt nyproduktion eller en annan dyr lägenhet de senaste åren. Det kan alltså va flera års sparande som inte går att använda.
Jag tycker det är fel att säga att man då har ett billigt boende sett ur ett privatekonomiskt perspektiv.

Isåfall har väl jag också ett billigt boende eftersom jag kan använda mina sparpengar till hyran i ett antal år framöver?
2018-06-08, 14:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerinimo

Det är klart det är bättre att lyckas med tajmingen och köpa innan det stiger men utslaget på ett helt livs boende spelar det ytterst liten roll. Du ska knappast bo i 2 år och sedan sluta bo eller hur?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in