Citat:
Någon lite mer insatt som kan förklara hur ett företag som verkar i en mycket utmanande marknad går ut med ett prospekt för nyemission där de skriver att de bara har kassa för att driva firman en månad till? Jag förstår att man måste motivera sin nyemission men förväntar sig inte möjliga investerare lite bättre utsikter än så?
Med nyemission+nya banklån samt slutlikvid från nåt projekt räknar de med att kunna driva vidare i 12 månader. Läser man mellan raderna hoppas alltså tobin att marknaden vänder inom mycket kort? Känns ju extremt desperat att låna ihop till löpande kostnader samtidigt som marknaden är i pågående tvärnit. Jag fattar inte riktigt upplägget.
Med nyemission+nya banklån samt slutlikvid från nåt projekt räknar de med att kunna driva vidare i 12 månader. Läser man mellan raderna hoppas alltså tobin att marknaden vänder inom mycket kort? Känns ju extremt desperat att låna ihop till löpande kostnader samtidigt som marknaden är i pågående tvärnit. Jag fattar inte riktigt upplägget.
Tobin fick ju ny huvudägare för inte så länge sedan då Klövern köpte en så stor andel att de fick budplikt gentemot resten av aktieägarna. Det betyder ju att övriga aktieägare kan ta ut sina pengar ur bolaget och lämna om de vill. Det är väl vad som hänt? Klövern garanterar ju dessutom att de får in de pengar de behöver så någon risk att emissionen misslyckas. Man får ju anta att när Klövern bestämde sig för att köpa så satte de sig in i konsekvenserna och då ingick att vissa existerande investerare skulle vilja ta ut sina pengar.
Dessutom kan väl inte längre Tobin gå i konkurs? Åtminstone om inte Klövern går i konkurs först? Som huvudägare blir ju Klövern ansvarig för Tobins skulder i vilket fall. Visar det sig att affärsmodellen inte längre fungerar så blir det ordnad avveckling av bolaget. Inte konkurs.