2018-06-08, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag ser två issues med teorin om ”uppjustering”: Den är 1) dum, 2) inkonsekvent.

Alla som studerat rörelser i opinionen torde ha noterat hur vanligt det varit genom åren att nåt parti får rejält med luft under valrörelsens sista 2-3 månader och hamnar i en bandwagon-turbo-gräddfil. 2002 var det ”Leijonkungen”, 1998 Alf Svensson, 1991 drag under Berts och Ians galoscher, 1985 Westerbergeffekten... gemensamt för samtliga dessa fall är att man ökade så snabbt att det nästan hördes ett rundgångstjut. Leijonborg 2002 = 4 till 13 på några veckor, Svensson 1998 = 5 till 12 på 3 månader. Och Ny Demokrati existerade inte ens förrän 7 månader innan valet. Inget verkar kunna stoppa dessa tornados när de drar igång. The sky is the limit.

Så om man ponerar att man jobbade på OI som ditplacerad mästermanipulatör för att styra opinionen till SD:s nackdel genom manipulerade mätningar, så finns det mot bakgrund av ovan nämnda lärdomar ETT budord som är viktigare än alla andra, så pass att man skulle spika upp det över varje skrivbord:

”VAD SOM ÄN HÄNDER, SE FÖR ÄNDA IN I GLÖDHETA HELVETE TILL ATT SD UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER ÖKAR SNABBT I MÄTNINGARNA NÄR VALET NÄRMAR SIG!!!!!!! VAD SOM HELST, BARA INTE DETTA LIVSFARLIGA KAMIKAZE-UPPLÄGG.”

Men enligt teorin om uppjustering är detta exakt vad OI gör. Genom att artificiellt hålla SD nere försätter de sig i en situation (allihop samtidigt) där de tvingas sätta raketmotor i baken på SD under sista 3 månaderna, med följd att nyhetsrapporteringen svämmar över av stories om hur SD är ett rusande lokomotiv så ostoppbart att alla andra partier drabbas av total genomklappning och lika gärna kan lägga sig ner och dö. Just så ser det ju ut just nu också. Vilka i media har vid det här laget inte kört bildsättningen Jimmie på strålande humör bredvid en kallsvettig Löfven med handen för pannan?
Varför SD-motståndare alldeles gratis skulle bjuda SD på den starkaste medvind i opinionen man kan drömma om och därtill vid den optimala tidpunkten förblir oklart, men så är ju teorin också, well, dum...

...och inkonsekvent: Den punkt där konspirationsteorier oftast blir utskrattade är när man börjar räkna på alla som faktiskt måste vara insyltade och snabbt inser att listan blir löjligt lång. För att slippa detta fnissmoment brukar foliehattarna skrapa med foten och säga nääää alltså det är ju ingen organiserad konspiration utan bara liksom, smulor av latent motvilja här och var som tillsammans ger en stor effekt. Många PK-bäckar små bildar stor PK-å, så att säga. Nänänä, försök inte gömma er bakom den där rökridån om ni ska prata uppjustering, för det går inte att förklara med lite strösslade smulor av latent motvilja. Uppjustering som den beskrivs kräver samordning, tidsplan, strategi. Då har vi en äkta konspiration med män som sitter i slutna rum och smider planer tillsammans.

Beror på vad som avses. Jag tror på dödsannonser, de är nog inte påhittade. Men inte på horoskop. Om jag läser en väderprognos i tidningen så tror jag att meteorologerna bakom den har försökt förutsäga morgondagens väder. Däremot sväljer jag inte deras prognos som en absolut sanning som med 100% säkerhet kommer att slå in, eftersom väder ofta diffar från prognoser. Framför allt brukar jag inte misstänka att väderprognoser är förklädd opinionsbildning från klimataktivister som genom att mata ut förutsägelser om skräckväder med översvämningar och extrem hetta försöker påverka mig att rösta på MP. Likaså tror jag att opinionsmätningar är opinionsbevakning, inte opinionsbildning.
Jag tänkte inte direkt på väderleksprognoserna utan snarare på nyheten om att en ”svensk” mördat sin syster under en semesterresa till Libanon, eller en nyhet om att Ryssland försökt mörda en före detta spion med nervgift.

Jag utgår från att du tror att dessa historier är falska eller felaktigt beskrivna, så varför är då opinionsmätningar så ofelbara?
2018-06-08, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Afs har lyckats skjuta sig själva i foten. Att gulla eller ens misstänkas gulla med Ryssland är hål i huvudet.
Eller så är det framtiden, det nya EU växer fram i Europa. Framtiden ligger inte i det latiniserade USA..kanske. I vilket fall som helst, SD är ju inte det mest rysslandskritiska partiet heller, om man säger så, så du skjuter i en glasbur. En stram politik, utom mot norden, det är dock min melodi Men ryskor får gärna komma hit
2018-06-08, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruidolore
Med den stora medvinden i opinionen de senaste veckorna så verkar flera här ha försagt sig. pascalidou med flera är oss på spåret. De har snart listat ut våran plan! Det är jag som ansvarar för SD:s valvaka i år. Jimmie kommer att odla skägg under hela valkampanjen, under valvakan kommer vi att raka bort det på scenen allt eftersom. När de utropar SD som valvinnare rakar vi bort det sista av mustaschen utom en bit under hans näsa. Musik av Horst Wessel drar igång samtidigt som vi vänder på de blågula fanorna med blåsippor på, på dess baksida är de knallröda med...

Jag förstår att vissa har panik över 21.9% om de på allvar tror att Åkesson kommer verkställa Madagaskarplanen.
Många moderaterna är övertygade om att SD bara bidar sin tur, snart sliter de av sig kavajerna för att blotta sina SS-uniformer. Men det visar väl mer hur verklighetsbaserade de få kvarvarande moderaterna är.
2018-06-08, 00:40
Medlem
BaraBiffens avatar
Lite oroande med så höga SD-siffror. Nu kommer SDS valarbetare ta ut segern i förskott och vara mindre aktiva IRL och på internet. Kanske det som är MSMs taktik?
2018-06-08, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RexStout
I en i övrigt läsvärd tråd torgförs allt för ofta diverse konspirationsteorier kring opinionsföretagens resultat. Att de divergerande siffrorna gällande SD skulle vara uträknade med avsikt att medvetet sänka procentandelen är inte trovärdigt utan bevis. Det räcker liksom inte med att referera till en känsla av att resultaten är jämkade.

Men jag har inga bevis för teorin.
Inte såå många som tror på aktivt manipulerade, några fler tror på psykologi/indirekt manipulerande, som institutionaliserad och sanktionerad inkompetens. Men inte nu längre, tror jag, de försöker,med alltför gamla instrument dock. Men vi har sett så mycket märkligt genom åren, och det kan vi behöva påminnas om. Vem minns inte när den som försiktigt ifrågasatte förekomsten ljugande apatiska barn och ensamkommande "barn" sågs som patologisk förvillare?
2018-06-08, 00:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Nej jag erkänner att det är mer känslomässigt än matematiskt tänkande. Jag har bara så svårt att acceptera att ryckigheten beror på opinionen. Jag har alltså känslan av att de olika OI jämkar sina undersökningar efter de övriga OI:s resultat.
Visst påverkar de varandra.
Att SD på ett närmast magiskt sätt uppvisar ett liknande mönster i mellanvalsperioderna är en annan indikation.
2018-06-08, 00:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag har stundtals varit kritisk mot SD och även till viss del JÅ ibland. Det betyder inte att jag inte inser vad han offrat och vad han betytt för SD och även den politiska utvecklingen i Sverige. Vi är många som har honom att tacka för väldigt mycket. Jag håller med dig. Just hans ihållighet och jobba trots att resultaten kommer sakta är oerhört imponerande och förtjänar all respekt. Jag hoppas om han läser trådan här inte tar kritiken alltför personligt utan att vi i grund och botten är väldigt tacksamma.

AfS har väl näppeligen gullat med Ryssland. De var på en nationalistisk konferens anordnad i Moskva. Deras hållning som jag uppfattat den är att ha goda relationer med Ryssland. Tycker du att det är fel? Ska vi gå med i jude-NATO och dras med i deras krigshets mot nya länder, nu kanske Ryssland? Om vi inte är med i NATO finns det heller ingen anledning för Ryssland att rikta kärnvapen mot oss.
99% av väljarkåren som sett msm’s rapportering om Afs och konferensen tycker att de svansar för Putin. Det är säkerligen en grov överdrift, men det hjälper liksom inte. Politik är minst lika mycket om inte mer känsla än fakta. Kasselstrand är inte Trump och har inte Trumps resurser.

Åkesson kan lugnt le i mjugg och ta en kaffeslurk till, Afs är neutraliserade till valet 2018.
2018-06-08, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Åkesson kan lugnt le i mjugg och ta en kaffeslurk till, Afs är neutraliserade till valet 2018.
Högmod går före fall. Jag tackar i alla fall AfS för att fått fart på både SD och Jimpan. En välbehövlig spark i baken, helt enkelt.
2018-06-08, 01:10
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Högmod går före fall. Jag tackar i alla fall AfS för att fått fart på både SD och Jimpan. En välbehövlig spark i baken, helt enkelt.

Instämmer i den analysen.

Både SD och AfS behövs!
2018-06-08, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag har aldrig varit en vän av SD. Men jag har lovat att gratta er på valdagen om det går bra, men jag kan redan göra det nu. Trots att det ju bara är valresultatet som räknas, är Novus-mätningen näst intill historisk. Den mätning där SD går om S blir den historiska. Det är bara att gratulera.

Ska jag gratulera SD:s riksdagsledamöter, valarbetare och sympatisörerna här på FB för ett gott jobb? Nja, jobbet har först och främst den sittande och tidigare regeringar gjort. De senaste riksdagarna. Ett långvarigt icke-agerande. Jag tror att den största anledningen till framgångarna är den allt eskalerande våldsspiralen. Och om alla Brå-siffror händelsevis visar att allt är precis som vanligt, upplever i vart fall folk att så inte är fallet.

Förra veckan inträffade en av alla dessa skjutningar. Denna gång utanför det hus jag bodde i med en nyfödd för snart 20 år sedan. Den då nyfödda bor idag ett par stenkast därifrån. Mitt på dagen en vanlig vardag utanför en förskola i ett studentområde sköts två personer ned. En av hundratals liknande händelser de senaste åren.
Vänners och bekantas barn blir rånade, inkluderat påtvingat SMS-lån, på blanka eftermiddagen innanför Stockholms tullar. Men det räcker inte för förövarna som ändå slår offren så illa att de måste till sjukhuset. Händelser som inte leder till en rad i pressen längre. Hur många väljare är inte ständig oroliga när deras barn är ute? Inte ute på kvällar och nätter, och på vissa känsliga platser, utan just utanför huset, på väg till eller från skola, träning mm under dagen?

Att SD ökar kraftigt bekommer mig inte ett dugg längre. Inte ett jävla dugg.

Så verkligheten kom knackandes på dörren och då avtog ditt SD-hat? Hjärntvättad av selektiv media?
2018-06-08, 01:29
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Hur ser SDs siffror ut när man jämför invandrare och svenskar? Jag har fått för mig att SD var populärare bland invandrarkvinnor än svenska kvinnor men har inget bevis.
2018-06-08, 01:40
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Min lokala krögare, förmodligen kristen syrian eller irakier, skulle också rösta SD sa han i ett samtal med en sosse och en SDare som jag lyssnade på. Alla invandrare som inte är muslimer är potentiella eller sannolika SD-väljare.

Stämmer bra det. Mina syriska och mina juggepolare är tametusan mer SD än självaste Jimmie Åkesson själv.
Det är nog många av de äldre invandrarna som är jäkligt trötta på kaoset som pågår.

MVH/Gnomegirl

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in