2018-06-07, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Nej jag erkänner att det är mer känslomässigt än matematiskt tänkande. Jag har bara så svårt att acceptera att ryckigheten beror på opinionen. Jag har alltså känslan av att de olika OI jämkar sina undersökningar efter de övriga OI:s resultat.

I en i övrigt läsvärd tråd torgförs allt för ofta diverse konspirationsteorier kring opinionsföretagens resultat. Att de divergerande siffrorna gällande SD skulle vara uträknade med avsikt att medvetet sänka procentandelen är inte trovärdigt utan bevis. Det räcker liksom inte med att referera till en känsla av att resultaten är jämkade.

Jag har själv blivit uppringd av Sifo vid två tillfällen de senaste tio åren. Den första gången sa jag att moderaterna skulle få min röst och nu senast för ett par månader sedan avstod jag från att medverka. Så det är nog snarare befolkningens misstänksamhet mot OI som resulterar i konstiga siffror än manipulativa opinionsföretag som orsakar fenomenet.

Men jag har inga bevis för teorin.
2018-06-07, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Bra observation.

En förklaring är att huvuddelen av 7-partierna på senare inte haft några mål, värderingar eller idéer om hur Sverige skall utvecklas. Man har nöjt sig med att bara låta saker hända; vara reaktiva i.st.f. proaktiva. Allt är bara retorik: "80 000 skall utvisas på ett år", "skolan skall vändas på 100 dagar", "humanitär stormakt", "fler poliser" bla bla bla.

Bara det att sossarna i valrörelsen kommer med ett utspel om att sänka skatten för pensionärerna. Varför har man inte gjort det under tiden man haft makten? Och eftersom en höjd pension bara kommer resultera i minskade bidrag från kommunens kassa, så är det bara retorik och betyder ingenting för den enskilde pensionären.

Under den senaste 40-årsperioden har det i princip inte spelat någon roll vem som innehaft makten. Trots 8 års regeringsinnehav gjorde borgarna inte ett smack för att minska det totala kostnadstrycket för skattebetalarna. Man införde ett jobbskatteavdrag, men höjde andra skatter och omvandlade en del skatter till avgifter. Inte bantade man myndigheterna eller offentligt slöseri.

Det har inte spelat någon som helst roll om man varit vänster eller höger, GAL eller TAN, somewhere eller anywhere - när man gått till valurnorna. Ungefär som den där kaffemaskinen ombord på rymdskeppet "Hjärtat av guld" i Liftarens guide till galaxen; det spelar ingen roll om man trycker på Té, Kaffe, Mokka eller Choco - det är samma sörja som kommer ut i koppen.

Jag tror att det är detta som folket börjar förstå. Man hoppas att om SD får makten så kommer de att göra vad de säger att de skall göra; inte bara prata om det.

Den insikten är precis vad många verkar ha kommit till. Nu sätter man sin tillit till SD precis som man tidigare satte sin tillit till 7K. Jag tror toleransen med SD kommer vara väsentligt kortare än med 7K. Levererar inte SD när de får chansen eller om de säljer sig så kommer väljarna dra vidare.
2018-06-07, 23:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Tycker du ska kolla valstatistiken, S och V samt Mp dominerar enormt i Tensta Rinkeby & andra liknade områden.

Ja jag har inget egentligt intresse av att försvara de där områdena, 99 procent av dess invånare borde bli deporterade på stående fot.
2018-06-07, 23:46
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Och under tiden förespråkar du de partier som har kastat vår nation mot avgrunden?
Din halmgubbar känns så sjuk förlegade att man knappt orkar bemöta ditt skit längre.

Du dryper av klassförakt mot lågutbildade svenskar, men förespråkar en massiv bidragsinvandring av analfabeter från tredje världen som tycker det är en bra ide att skära av halva fittan på sina döttrar.

Du kräks upp floskler som är 20 år för gamla. Din tid är ute helt enkelt. Du & dina kompisar har gjort allt för att förstöra vårt land. Men nu funkar det inte längre. Du inser själv att du är passé, men biter dig ändå kvar in i det sista. Om det som väntar dig är evig glömska eller en helikoptertur vet jag inte, men du tillhör det förflutna. Er ondska har fört oss hit. Men här tar det stopp. Ingen tar dig på allvar längre.

Mycket bra inlägg. Ryggdunk! Det känns verkligen som vår tid är här. Som vi har väntat och tagit skit i så många år. Jag njuter i fulla drag över dessa multikulti pk-hjons desperata panikångestinlägg.
"Festen" är slut. Klockan är halv fyra på morgonen och de sista slängs ut med mer bakfylla än fylla.
Lägenhetsinnehavaren är dessutom vräkt då störningsjouren varit där allt för många ggr.
Nu har vi kontraktet.
Det kommer bli jobbigt att städa efter er. Många år av rödtjut över parketten har satt sina spår.
Den feta haschhinnan på allt vitmålat ska tvättas bort. Rosa hårfärg i alla kakelfogar är inte heller kul.

När vi är klara med renoveringen så ska vi ha århundradets fest. Ni är inte bjudna...
2018-06-07, 23:49
Medlem
Med den stora medvinden i opinionen de senaste veckorna så verkar flera här ha försagt sig. pascalidou med flera är oss på spåret. De har snart listat ut våran plan! Det är jag som ansvarar för SD:s valvaka i år. Jimmie kommer att odla skägg under hela valkampanjen, under valvakan kommer vi att raka bort det på scenen allt eftersom. När de utropar SD som valvinnare rakar vi bort det sista av mustaschen utom en bit under hans näsa. Musik av Horst Wessel drar igång samtidigt som vi vänder på de blågula fanorna med blåsippor på, på dess baksida är de knallröda med...

Jag förstår att vissa har panik över 21.9% om de på allvar tror att Åkesson kommer verkställa Madagaskarplanen.
2018-06-08, 00:01
Medlem
TronaldDump666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Tycker du ska kolla valstatistiken, S och V samt Mp dominerar enormt i Tensta Rinkeby & andra liknade områden.
Det verkar finns två typer av utanförskapsområden. I den ena kategorin finns områden där SD:s stöd kretsar kring 1-2% och i den andra kategorin är områden där SD har samma eller högre stöd än det nationella genomsnittet.
https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/valdistrikt/05/80/3503/index.html
https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/valdistrikt/18/80/3063/index.html
https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/valdistrikt/14/90/0212/index.html
https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/valdistrikt/12/80/0808/index.html
2018-06-08, 00:04
Medlem
fostroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Om mina floskler är 20 år gamla så är SDs floskler minst 70 år gamla, relaterade till goda 50- talet, i bästa fall. På flashback kan dock även läsa floskler från förmodade SDare som hör hemma i 30-talets Tyskland.

När argumenten tryter hos SD:s antagonister dras alltid Hitler och 30-talet fram. Henrik Arnstad, Anders Lindberg och Lars Lindström är tre profilerade herrar som, utan framgång, larmat om fascism och stöveltramp under senaste decenniet. De vill så väl, men har endast ett trubbigt redskap i sina verktygslådor. I den mån folk i stugorna alls tar del av det patetiska ropet om "Vargen kommer!", så är det med ett generat medlidande. Är ambitionen att vända trenden seriöst menad, så måste SD:s motståndare vässa sina vapen och presentera en attraktiv motbild.
2018-06-08, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TronaldDump666
Det verkar finns två typer av utanförskapsområden. I den ena kategorin finns områden där SD:s stöd kretsar kring 1-2% och i den andra kategorin är områden där SD har samma eller högre stöd än det nationella genomsnittet.
https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/valdistrikt/05/80/3503/index.html
https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/valdistrikt/18/80/3063/index.html
https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/valdistrikt/14/90/0212/index.html
https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/valdistrikt/12/80/0808/index.html

Tror det beror på hur många svenskar/juggar som bor kvar i områdena.

https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/valdistrikt/01/80/4127/index.html
Här går även MP mycket bra, en Mehmet Kaplan effekt kanske
2018-06-08, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Fråga till Krispy och andra som är allergiska mot foliehattar: Hur stora kan SD bli i valet för att ni ska säga att opinionsmätningarna för ett halvår sedan var ren bluff och manipulation? Om SD får 30 procent t.ex., kommer ni då att säga att SD ökade starkt i valrörelsen?
Jag ser två issues med teorin om ”uppjustering”: Den är 1) dum, 2) inkonsekvent.

Alla som studerat rörelser i opinionen torde ha noterat hur vanligt det varit genom åren att nåt parti får rejält med luft under valrörelsens sista 2-3 månader och hamnar i en bandwagon-turbo-gräddfil. 2002 var det ”Leijonkungen”, 1998 Alf Svensson, 1991 drag under Berts och Ians galoscher, 1985 Westerbergeffekten... gemensamt för samtliga dessa fall är att man ökade så snabbt att det nästan hördes ett rundgångstjut. Leijonborg 2002 = 4 till 13 på några veckor, Svensson 1998 = 5 till 12 på 3 månader. Och Ny Demokrati existerade inte ens förrän 7 månader innan valet. Inget verkar kunna stoppa dessa tornados när de drar igång. The sky is the limit.

Så om man ponerar att man jobbade på OI som ditplacerad mästermanipulatör för att styra opinionen till SD:s nackdel genom manipulerade mätningar, så finns det mot bakgrund av ovan nämnda lärdomar ETT budord som är viktigare än alla andra, så pass att man skulle spika upp det över varje skrivbord:

”VAD SOM ÄN HÄNDER, SE FÖR ÄNDA IN I GLÖDHETA HELVETE TILL ATT SD UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER ÖKAR SNABBT I MÄTNINGARNA NÄR VALET NÄRMAR SIG!!!!!!! VAD SOM HELST, BARA INTE DETTA LIVSFARLIGA KAMIKAZE-UPPLÄGG.”

Men enligt teorin om uppjustering är detta exakt vad OI gör. Genom att artificiellt hålla SD nere försätter de sig i en situation (allihop samtidigt) där de tvingas sätta raketmotor i baken på SD under sista 3 månaderna, med följd att nyhetsrapporteringen svämmar över av stories om hur SD är ett rusande lokomotiv så ostoppbart att alla andra partier drabbas av total genomklappning och lika gärna kan lägga sig ner och dö. Just så ser det ju ut just nu också. Vilka i media har vid det här laget inte kört bildsättningen Jimmie på strålande humör bredvid en kallsvettig Löfven med handen för pannan?
Varför SD-motståndare alldeles gratis skulle bjuda SD på den starkaste medvind i opinionen man kan drömma om och därtill vid den optimala tidpunkten förblir oklart, men så är ju teorin också, well, dum...

...och inkonsekvent: Den punkt där konspirationsteorier oftast blir utskrattade är när man börjar räkna på alla som faktiskt måste vara insyltade och snabbt inser att listan blir löjligt lång. För att slippa detta fnissmoment brukar foliehattarna skrapa med foten och säga nääää alltså det är ju ingen organiserad konspiration utan bara liksom, smulor av latent motvilja här och var som tillsammans ger en stor effekt. Många PK-bäckar små bildar stor PK-å, så att säga. Nänänä, försök inte gömma er bakom den där rökridån om ni ska prata uppjustering, för det går inte att förklara med lite strösslade smulor av latent motvilja. Uppjustering som den beskrivs kräver samordning, tidsplan, strategi. Då har vi en äkta konspiration med män som sitter i slutna rum och smider planer tillsammans.

Citat:
Kontrollfrågan: Tror ni på allt som står i tidningen eller är det bara opinionsundersökningar?
Beror på vad som avses. Jag tror på dödsannonser, de är nog inte påhittade. Men inte på horoskop. Om jag läser en väderprognos i tidningen så tror jag att meteorologerna bakom den har försökt förutsäga morgondagens väder. Däremot sväljer jag inte deras prognos som en absolut sanning som med 100% säkerhet kommer att slå in, eftersom väder ofta diffar från prognoser. Framför allt brukar jag inte misstänka att väderprognoser är förklädd opinionsbildning från klimataktivister som genom att mata ut förutsägelser om skräckväder med översvämningar och extrem hetta försöker påverka mig att rösta på MP. Likaså tror jag att opinionsmätningar är opinionsbevakning, inte opinionsbildning.
2018-06-08, 00:19
Medlem
Schnyggves avatar
Inte riktigt pålitligt, men i första Junimätningen av enbart Sentio, så är SD största (överlägset största) parti, på 26.1! Häftigt...men lär sjunka lite när fler undersökningar läggs på...men ändå!

och dårarna i F! har sjunnkit som en sten ner till 0,6! muhahaha, dock öka MP lite...

https://val.digital/
Senast redigerad av Schnyggve 2018-06-08 kl. 00:26.
2018-06-08, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Den insikten är precis vad många verkar ha kommit till. Nu sätter man sin tillit till SD precis som man tidigare satte sin tillit till 7K. Jag tror toleransen med SD kommer vara väsentligt kortare än med 7K. Levererar inte SD när de får chansen eller om de säljer sig så kommer väljarna dra vidare.
.

Jag tror inte att folk i allmänhet sätter någon tillit till att SD skall klara upp problemen. Dessa problem är alltför djupa, ett mer oenigt folk är svårt att hitta i Europa.

Jag tror nu faktiskt att SD blir störst. Men jag tror inte att SD just nu vill gå in i en regering. (fan vad jag "tror" mycket).
SD:s uppgift blir att dra i trådarna, marionetterna får dansa, Löfvén är körd men kanske UK blir the real puppet.
Det är vad jag känner just nu. Men naturligtvis gläds jag åt SD:s framgångar, en riktig käftsmäll efter all dynga som PK-etablissamanget har skänkt oss.
2018-06-08, 00:31
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever

Japp. Men tror inte att väljarna behöver bli besvikna - OM SD verkligen får något att säga till om. Att som Jimmie varit hatad och mordhotad från morgon till kväll i 23 år för att komma till makten och när man väl sitter där, inte göra någonting finns bara inte.

Det blir en stor skillnad om SD blir störst i valet eller fortfarande bara är 3:e störst. OM alla stjärnor står rätt och de skulle få 31% och M 20% gissar jag att talmannen går till Jimmie och frågar om han kan eller vill bilda regering. Det troliga är väl då att han går till Kristersson och frågar om de skall bilda regering tillsammans. Jimmie kommer då kräva statsministerposten och fråga vad M vill ha i utbyte.

Eftersom M inte har några särskilda visioner (precis som S, L, KD och C inte har), så är det i övrigt ganska riskfritt för SD att släppa ministerposter till M. Men Jimmie måste sitta i förarsätet - annars kan de lika gärna låta M bilda en minoritetsregering med stöd från SD. Oavsett utgång så kan SD som minimikrav kräva invandringsstopp, påbörjad återvandring och förbättringar inom vården - genomförs detta kommer väljarnas till att bestå.

Låt oss hoppas på ett SD på 30%+ i valet. Då är vi nog hemma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in