2018-06-07, 18:36
  #68725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Tragiskt? Nej, inte alls. Detta har varit socialdemokraternas ideologi sedan Tage Erlander gav Olof Palme nycklarna till partiet i slutet av 1960-talet och nu får de skörda storm. Alla (och nu menar jag alla) har sett var enda varningslampa lysa röd sedan Sergels Torg började fyllas med mods och missbrukare på 1970-talet och Kungsträdgården togs över att kickers och nazister på 1980-talet. Detta är naturligtvis ett totalt mänskligt moras men det är också bra att Socialdemokraterna faller. De har på grund av den höga sociala tilliten kunnat obehindrat genomföra all möjlig dårskap trots att Moderaterna år efter år sagt nej. Idag är det få som litar på SAP och det är därför slut för dem.
Det här är större än att bara gälla sossarna, det är grundvalarna som skakar nu, det är ett helt förljuget politiskt och medialt etablissemang som med stor sannolikhet kommer att svepas bort. Men kommer att lägga samma dignitet (och symbolvärde) på 2018 som 1968 (om det inte skiter sig helt här på slutet).
2018-06-07, 18:36
  #68726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Det är rent komiskt det vi nu bevittnar. S och M står bildligt bredvid och tittar på utan att kunna göra ett skit. Löfven är om möjligt ändå mer körd än vad han var innan iom skitbeslutet som kom idag. Kristersson trodde nog han kunde bida sin tid och slå till efter valet. Dvs bjuda Åkesson till dans i lugnan ro med stöd av fina siffror....haha detta är en hissnande utveckling.

Anser att sossarna är körda om de inte flörtar med Sd. Det intressanta nu är hur moderaterna ska hantera detta. Kan inte tänka mig att de stillasittande låter Sd bli största parti. Det vore en formidabel knäpp på näsan att Kristersson "tvingas" bli statsminister med ett sd som är större än alla andra.

Vi närmar oss nu den tidpunkten där något eller några partier bjuder in Åkesson för ett litet snack på tu man hand. Vi kanske redan är där.

En sak Kristersson kanske kan lova vore, -"oavsett valresultatet kommer vi efter valet lägga ett förslag i riksdagen om att afghanamnestin skall upphöra"? (Sen får Lööf säga vad fan hon vill.)

Tror däremot inte detta kommer hjälpa M vid valet, utan SD blir nog ca 5 % större!
2018-06-07, 18:38
  #68727
Medlem
Qwertyzs avatar
Intressant mätning från Novus. Intressanta tider vi lever i. Jag har varit SD-sympatisör sedan 2006 och att nu få bevittna det faktum att SD kan bli det största partiet efter riksdagsvalet 2018 är en mysig känsla å ena sidan - å andra sidan är jag besviken på det svenska folket att det är först nu, när det redan har gått för långt, som folket börjar vakna.

Nåväl, låt oss hoppas att så många som möjligt röstar blågult i september!
__________________
Senast redigerad av Qwertyz 2018-06-07 kl. 18:40.
2018-06-07, 18:41
  #68728
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag håller med dig till 100 procent. SD måste fundera över en strategi för att pressa ner L och MP under 4 procent.

Exakt. Småpartierna ur riksdagen är det viktigaste målet för SD. Men det förstår inte dumsvensken utan hurrar för en ökning för SD i stället..
2018-06-07, 18:42
  #68729
Medlem
farbror Svens avatar
Jag har aldrig varit en vän av SD. Men jag har lovat att gratta er på valdagen om det går bra, men jag kan redan göra det nu. Trots att det ju bara är valresultatet som räknas, är Novus-mätningen näst intill historisk. Den mätning där SD går om S blir den historiska. Det är bara att gratulera.

Ska jag gratulera SD:s riksdagsledamöter, valarbetare och sympatisörerna här på FB för ett gott jobb? Nja, jobbet har först och främst den sittande och tidigare regeringar gjort. De senaste riksdagarna. Ett långvarigt icke-agerande. Jag tror att den största anledningen till framgångarna är den allt eskalerande våldsspiralen. Och om alla Brå-siffror händelsevis visar att allt är precis som vanligt, upplever i vart fall folk att så inte är fallet.

Förra veckan inträffade en av alla dessa skjutningar. Denna gång utanför det hus jag bodde i med en nyfödd för snart 20 år sedan. Den då nyfödda bor idag ett par stenkast därifrån. Mitt på dagen en vanlig vardag utanför en förskola i ett studentområde sköts två personer ned. En av hundratals liknande händelser de senaste åren.
Vänners och bekantas barn blir rånade, inkluderat påtvingat SMS-lån, på blanka eftermiddagen innanför Stockholms tullar. Men det räcker inte för förövarna som ändå slår offren så illa att de måste till sjukhuset. Händelser som inte leder till en rad i pressen längre. Hur många väljare är inte ständig oroliga när deras barn är ute? Inte ute på kvällar och nätter, och på vissa känsliga platser, utan just utanför huset, på väg till eller från skola, träning mm under dagen?

Att SD ökar kraftigt bekommer mig inte ett dugg längre. Inte ett jävla dugg.
2018-06-07, 18:42
  #68730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
En sak Kristersson kanske kan lova vore, -"oavsett valresultatet kommer vi efter valet lägga ett förslag i riksdagen om att afghanamnestin skall upphöra"? (Sen får Lööf säga vad fan hon vill.)

Tror däremot inte detta kommer hjälpa M vid valet, utan SD blir nog ca 5 % större!
En typisk politikergrej tror jag (som visar hur en politiker resonerar) - de tänker sig detta som en bra och valvinnande valfråga, och sitter i dagar och funderar hur de ska presenteras och vilka talepunkter som ska utnyttjas och hur de samtidigt ska vinklas för att framställa oppositionen i dålig dager. Vilket den genomsnittlige väljarna skiter i fullständigt- De ser att hela huset står i lågor, och undrar argt och förundrat varför moderaterna (och andra) kan ta det med sådan ro (medan moderaten agerar på det enda sättet han vet - att tänka på det stundande valet, fokuserande på enbart retorik, ingen handling - för det har ju fungerat tidigare).
2018-06-07, 18:43
  #68731
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Telefon är huvudspåret fast sedan i februari kan man även svara via email/webbenkät, SMS eller snigelpost. Plus att de sedan 2014 kör en experimentell metod för att komma tillrätta med SD-mörkertalet (de förvandlar förmodade SD-sympatisörer ur gruppen osäkra till ’riktiga’ SD-sympatisörer). Så man bör beakta att samtliga stora telefoninstitut (Ipsos, Novus, Sifo) har ändrat sina metoder i SD-vänlig riktning sedan förra valet.
Så är det. Jag tror dock inte att det räcker. Tror fortfazrande att vi ska titta på de renodlade webinstituten när vi ska titta på vad SD förmodligen får i valet. Om 95 dagar vet vi.


Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Novus, Juni:
M 21,1% (+0,5) Låga nivåer långt under förra valresultatet, ett misslyckande för M med Kristersson som partiledare.
Nåja. M fick 23,3% i riksdagsvalet 2014. Så långt under var att ta i.
Men så länge Reinfeldtfalangen är kvar och styr så får de gärna tyna bort totalt.
__________________
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2018-06-07 kl. 18:49.
2018-06-07, 18:44
  #68732
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag har aldrig varit en vän av SD. Men jag har lovat att gratta er på valdagen om det går bra, men jag kan redan göra det nu. Trots att det ju bara är valresultatet som räknas, är Novus-mätningen näst intill historisk. Den mätning där SD går om S blir den historiska. Det är bara att gratulera.

Ska jag gratulera SD:s riksdagsledamöter, valarbetare och sympatisörerna här på FB för ett gott jobb? Nja, jobbet har först och främst den sittande och tidigare regeringar gjort. De senaste riksdagarna. Ett långvarigt icke-agerande. Jag tror att den största anledningen till framgångarna är den allt eskalerande våldsspiralen. Och om alla Brå-siffror händelsevis visar att allt är precis som vanligt, upplever i vart fall folk att så inte är fallet.

Förra veckan inträffade en av alla dessa skjutningar. Denna gång utanför det hus jag bodde i med en nyfödd för snart 20 år sedan. Den då nyfödda bor idag ett par stenkast därifrån. Mitt på dagen en vanlig vardag utanför en förskola i ett studentområde sköts två personer ned. En av hundratals liknande händelser de senaste åren.
Vänners och bekantas barn blir rånade, inkluderat påtvingat SMS-lån, på blanka eftermiddagen innanför Stockholms tullar. Men det räcker inte för förövarna som ändå slår offren så illa att de måste till sjukhuset. Händelser som inte leder till en rad i pressen längre. Hur många väljare är inte ständig oroliga när deras barn är ute? Inte ute på kvällar och nätter, och på vissa känsliga platser, utan just utanför huset, på väg till eller från skola, träning mm under dagen?

Att SD ökar kraftigt bekommer mig inte ett dugg längre. Inte ett jävla dugg.
Oj, ord och inga visor från oväntat håll. Vi hoppas också att du vill hjälpa till att göra 2018 historiskt.
2018-06-07, 18:48
  #68733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det har att göra med att Sverige har mängder av problem sedan 1960-talet som påverkar den svenska befolkningen. Det handlar om allt om ungdomsarbetslöshet, psykisk ohälsa, kronisk underanställningar, överutbildning, nedmonterandet av familjen, etniska konflikter, fattigpensionärer, kriminalitet, en fallande infrastruktur, utarmad landsbygd, korruption, inflation, outsourcing av jobb, dåliga skolresultat, låg produktion, handelsunderskott osv.

Listan är lång så in åt helvete. På detta har politikern tagit emot drygt 2,5 miljoner människor från tredje världen sedan 1960-talet. Socialdemokraterna är skyldiga till allt från de öppna gränserna (jag är inte emot invandring som sådan men för en reglerad invandring) och den progressiva skolan. Folket har tröttnat och gav Fredrik Reinfeldt en chans. Han gick till val på minska arbetslösheten men det misslyckades han med. Istället gömde han undan den i låtsasjobb och utbildning precis som Göran Persson och sedan gjorde fåtalet välfärdsentreprenörer snorrika. I valet 2014 bestraffade väljarna Moderaterna. De har gjort vissa strategiska förändringar för att överleva. Stefan Löfven? Han är fortfarande kvar i samma snack. Denna video av Grotesco speglar rätt bra hur debatten går

https://www.youtube.com/watch?v=77XEo1I3XyU

Det är som sagt socialdemokraternas tur att få en ordentlig smäll av väljarkåren. Det skulle inte förvåna mig om de åker under 20 procent nu. Deras förtroende hos inte bara etniska svenskar men även många invandrare är helt raserat. Sedan när de vet att allt håller gå åt helvete pekar de fingret till väljarkåren och ger 9000 illegala invandrare rätt att stanna i Sverige bara för att Aftonbladets ledarsidor, partivänstern och Mp skall vara glada. Strategiskt förlorar de antagligen 1/3 av sin väljarkår för och delar av den andra 1/3 för att kunna behålla en liten grupp radikala väljare i sitt parti som motsvarar kanske 10 procent av deras totala väljarkår. Socialdemokraterna är nu helt utraderade i stora delar av Europa.

Tragiskt? Nej, inte alls. Detta har varit socialdemokraternas ideologi sedan Tage Erlander gav Olof Palme nycklarna till partiet i slutet av 1960-talet och nu får de skörda storm. Alla (och nu menar jag alla) har sett var enda varningslampa lysa röd sedan Sergels Torg började fyllas med mods och missbrukare på 1970-talet och Kungsträdgården togs över att kickers och nazister på 1980-talet. Detta är naturligtvis ett totalt mänskligt moras men det är också bra att Socialdemokraterna faller. De har på grund av den höga sociala tilliten kunnat obehindrat genomföra all möjlig dårskap trots att Moderaterna år efter år sagt nej. Idag är det få som litar på SAP och det är därför slut för dem.

Tack för en utmärkt analys. Det som förvånar mig är att det går så snabbt. Nu kommer väl inte ens Sossarnas valarbete och fusk att lyckas.
2018-06-07, 18:51
  #68734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Exakt. Småpartierna ur riksdagen är det viktigaste målet för SD. Men det förstår inte dumsvensken utan hurrar för en ökning för SD i stället..
Inte alls, småpartierna (numera) S och M: s dagar är räknade. Drivs av fina SD ökningar i opinionen.
2018-06-07, 18:52
  #68735
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Exakt. Småpartierna ur riksdagen är det viktigaste målet för SD. Men det förstår inte dumsvensken utan hurrar för en ökning för SD i stället..
Precis.

Jag tror att Jimmie Åkesson måste bli mer aggressiv mot småpartierna i debatter och andra sammanhang. Just nu fokuserar han alldeles för mycket på S och M.

Visst är det trevligt att SD sannolikt kommer att bli största parti, men det hjälper inte så mycket om S+MP+C+L+V får majoritet.
2018-06-07, 18:52
  #68736
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag håller med dig till 100 procent. SD måste fundera över en strategi för att pressa ner L och MP under 4 procent.
När man inte konkurrerar om samma väljare kan man inte göra så mycket. Testa vända på det och fråga dig om MP hade kunnat göra nåt för att pressa ner SD under 4 på den tiden MP var större än SD. Det är som att försöka nå FM-radiolyssnare via AM-bandet.

Att sätta spotlighten på MP är bara kontraproduktivt eftersom man då ger SD-motståndare tips om vilka man ska rösta på för att irritera SD maximalt. Det är bättre att låtsas som MP inte finns, som att de är en insekt på marken. MP är visserligen användbara för att visa vilken skit man får på köpet om man röstar på S, men samtidigt är det så att om man påminner om allt MP ställt till med inklusive afghanamnestin så riskerar det bli MP-reklam i ögonen på väljare som redan lämnat MP för V.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in