Citat:
Ursprungligen postat av
Ockhamsrazor
AFS har varit oehört skickliga på att få mediautrymme sedan de startade. B.l.a med SD-avhopparna och böneutropsmötet i Växjö. De borde också rimligtvis profitera på den allmäneuropeiska trenden.
Så vi borde få det första lackmutestet på ifall din teori om att en än hårdare retorik kommer att kunna locka massorna. Observera att jag inte har någonting mot AFS, tvärtom. Jag är dock tämligen säker på att Sveriges väljare inte är redo för dem ännu.
Jag är ju ofta kritisk mot Mattias Karlsson, vilket inte hindrade mig att säga att han varit en bättre partiledare än Åkesson - helt enkelt i kraft av sin lite mer respektingivande person. Innebär det att jag nu är säker på att partiet skulle ligga jättemycket högre idag med honom vid rodret? Nej, men knappast lägre.
Sabbade eller hjälpte SDU-uteslutningen? "Nolltoleransen"? Dubblade kvotflyktingmottagningen, M-närmandet, M-fjärmandet, "öppensvensk kulturentitet" och osäkerheten om det finns några nu levande etniska svenskor som blir kallade svennehoror på grund av sitt blonda hår?
Antagligen handlar det mer om tidsaspekten till det genombrott vi nu ser, än om genombrottets storlek. Det hade funnits genvägar, som att inte stå och hacka om svenskheten på ett sätt som hade varit enkelt avhjälpt - men nu är det här.
Poängen är att man utan vidare hade kunnat kommunicera en rakare och tydligare politik, tidigare
("INGEN flyktingmottagning på 10 år!" "Det är klart det finns etniska svenskar!" "Massinvandringsrelaterade problem löser vi bäst med massåtervandring!") utan att det hade sinkat genombrottet. All anpassning var onödig, vilket bevisas nu när inga förslag alls känns för extrema (lagstadgat angiveri av illegaler - vad fan är det?).
Säg såhär: Med SDU kvar inom partiet och svenska ungdomar aktiva på skolorna och synliga på torgen, hade SD definitivt inte varit mindre idag. Och framtiden som statsbärande parti hade varit betydligt säkrare.
Samtdigt har du en poäng i att det äntligen är lite upp till bevis för Grillo/Trump/viral marknadsföring-teorierna - med den A4-stora brasklappen att det nu ska ske SAMTIDIGT som SD:s succé råkar gå supernova.