2018-06-07, 22:36
  #68845
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
De senaste dagarnas extrema framgångar i opinionsundersökningarna är värda att fira & signalera.

Även om jag inte säger att detta är den signal vi skall komma överens om framöver så går jag ut & fyrar av en liten smällare vid pass kl. 23.

Funkar bra med en huligantuta eller visselpipa också.

Låter som en bra idé med en signal. Men inget som låter eller smäller för tusan. Det lär bara irritera folk. Laserpekare eller starka ficklampor mot skyn lät som en fantastisk idé tex varje söndag kl 21 ända fram tills valet.

Lagom upproriskt, stör inte gemene man allt för mycket samt kan bli snyggt när fler och fler ljus riktas mot himlen ju fler som börjar med det....
2018-06-07, 22:36
  #68846
Medlem
Fråga till Krispy och andra som är allergiska mot foliehattar: Hur stora kan SD bli i valet för att ni ska säga att opinionsmätningarna för ett halvår sedan var ren bluff och manipulation? Om SD får 30 procent t.ex., kommer ni då att säga att SD ökade starkt i valrörelsen?

Kontrollfrågan: Tror ni på allt som står i tidningen eller är det bara opinionsundersökningar?
2018-06-07, 22:37
  #68847
Medlem
Energiknippes avatar
Herregud, snart vill var fjärde svensk mörda Arnstad, helt otroligt. Snart större än IS!

2018-06-07, 22:39
  #68848
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LelandPalmer
Låter som en bra idé med en signal. Men inget som låter eller smäller för tusan. Det lär bara irritera folk. Laserpekare eller starka ficklampor mot skyn lät som en fantastisk idé tex varje söndag kl 21 ända fram tills valet.

Lagom upproriskt, stör inte gemene man allt för mycket samt kan bli snyggt när fler och fler ljus riktas mot himlen ju fler som börjar med det....
Vi får se vad trådkonsensus blir. Viktigt att inte reta upp luftfartsverket heller. Man alla förslag är välkomna.
2018-06-07, 22:41
  #68849
Medlem
Att OIs mätningar börjar närma sig varandra, och i detta fall ev uppjustera SD, har antagligen lite med herding att göra. ex:

As I mentioned before, an 800-person poll has a standard error of 3.5 percentage points because of sampling error alone. A related calculation is the average error introduced by sampling. As a rule of thumb, the average error is equal to about 80 percent of the standard error — or in this case, about 2.8 percentage points.

This is the theoretical limit on how accurate polls can be. Even if pollsters knew, for instance, that David Perdue would win by exactly 7.9 percentage points in Georgia (as he did), they’d still miss this result by 2.8 points on average when collecting 800-person samples.

In fact, however, the new polls deviated from the polling average by less than 2 points by the end of the campaign. How did that happen? To be clear, I’m not accusing any pollsters of faking results. But some of them were probably “putting their thumbs on the scale,” manipulating assumptions in their polls such that they more closely matched the consensus.11
In some cases, the pollsters’ intentions may have been earnest enough. Perhaps they ran a poll in Iowa and it came back Ernst +7. That can’t be right, they’d say to themselves. No one else has the race like that. So they’d dig into their crosstabs and find something “wrong.” Ahh — that’s the problem, not enough responses from Ames and Iowa City.12 Let’s apply some geographic weights. That comes out to … Ernst +3? We can live with that.

Hela artikeln:
https://fivethirtyeight.com/features/heres-proof-some-pollsters-are-putting-a-thumb-on-the-scale/
2018-06-07, 22:44
  #68850
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Nog är Jimmie ett politiskt geni. Han insåg som 16 - åring vad han ville, och gick in för det. Det har inte kostat honom lite. Han är nog inte beräknande och väntat ut tiden. Tiden har kommit ikapp SD. Även 7k inser det.

I övrigt är det misskötseln av Sverige som gett detta resultat. Till stor kostnad för Sverige. Det kommer att ta ett par decennier att få lite bot.
Det är samma trend i hela Europa, och allt beror på samma orsak. Invasionen från MENA. Ingen vill öppna famnen och ta emot dem, förutom de, som inte behöver ha med dem att göra och ha dem inpå sig. Och som har så stora löner att de inte behöver känna av sämre välfärd. Exempel är Cecilia Wikström. Låt oss nu invänta nästa move. Det blir en trevlig sommar trots torkan.
SD for victory! !

Åkesson har gjort en rätt sjuk resa. Han går med i partiet 1995. Partiet hade fått 0,25 procent i valet och det fanns redan konkurrerande högerpartier utanför riksdagen. Ja, för att inte tala om att Kd och M var bra mycket höger. Sedan kämpade han sig igenom valen 1998, 2002, 2006 och 2010 innan han tog sig till riksdagen 31 år gammal. Han hade då ägnat halva sitt liv åt SD. Det finns få människor som har tagit så många smällar Åkesson. Han började få betalt av partiet 2006 och kunde då heltid arbeta politiskt. Annars levde han på studielån och de pengar han fick efter valet 1998 från Sölvesborgs kommunfullmäktige. Jag fattar inte riktigt att han har orkat stå ut i offentligheten så länge och allt hat och hot han har fått genom åren. Trots det har han gått framåt och tagit lite mark i taget. Detta är som sagt en enorm bedrift av honom själv. Man skall komma ihåg att han var 18 år när han valdes in i partistyrelsen och gick fortfarande i gymnasiet. Hur som helst – det är naturligt att han går på piller idag. Vem fan skulle orka all skit som han gått igenom.
2018-06-07, 22:44
  #68851
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vi får se vad trådkonsensus blir. Viktigt att inte reta upp luftfartsverket heller. Man alla förslag är välkomna.

Å andra sidan lär det blir bra publicitet i media om Luftfartsverket klagar, vilket lär få fenomenet att växa med denna gratispublicitet.

Ljuskäglor mot en natthimmel för att visa på samhörighet och att vi finns överallt tror jag är en grymt bra idé!
2018-06-07, 22:45
  #68852
Medlem
HejaFinlands avatar
Oj tråden exploderar jag hinner inte läsa alla inlägg! Den inflytelserika Marcus Oscarsson nämner även Sentios resultat på facebook.
"I Sentio ökar L rejält och M backar rejält vilket skiljer sig kraftigt från andra mätbolag, särskilt L:s stora rörelse. Antingen har Sentio rätt och alla andra fel eller tvärtom."
2018-06-07, 22:46
  #68853
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vi får se vad trådkonsensus blir. Viktigt att inte reta upp luftfartsverket heller. Man alla förslag är välkomna.
Ficklampor är bättre. Från balkongen
2018-06-07, 22:46
  #68854
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LelandPalmer
Å andra sidan lär det blir bra publicitet i media om Luftfartsverket klagar, vilket lär få fenomenet att växa med denna gratispublicitet.

Ljuskäglor mot en natthimmel för att visa på samhörighet och att vi finns överallt tror jag är en grymt bra idé!
Vi får kanske testa detta. Men kl 21 är nog för tidigt, här i Skåne är det ljust som satan vid det klockslaget. Men visst är det perfekt om det är något som syns på jävligt långt håll.
2018-06-07, 22:50
  #68855
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Och under tiden förespråkar du de partier som har kastat vår nation mot avgrunden?
Din halmgubbar känns så sjuk förlegade att man knappt orkar bemöta ditt skit längre.

Du dryper av klassförakt mot lågutbildade svenskar, men förespråkar en massiv bidragsinvandring av analfabeter från tredje världen som tycker det är en bra ide att skära av halva fittan på sina döttrar.

Du kräks upp floskler som är 20 år för gamla. Din tid är ute helt enkelt. Du & dina kompisar har gjort allt för att förstöra vårt land. Men nu funkar det inte längre. Du inser själv att du är passé, men biter dig ändå kvar in i det sista. Om det som väntar dig är evig glömska eller en helikoptertur vet jag inte, men du tillhör det förflutna. Er ondska har fört oss hit. Men här tar det stopp. Ingen tar dig på allvar längre.
Om mina floskler är 20 år gamla så är SDs floskler minst 70 år gamla, relaterade till goda 50- talet, i bästa fall. På flashback kan dock även läsa floskler från förmodade SDare som hör hemma i 30-talets Tyskland.
__________________
Senast redigerad av nantale 2018-06-07 kl. 22:52.
2018-06-07, 22:51
  #68856
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Fråga till Krispy och andra som är allergiska mot foliehattar: Hur stora kan SD bli i valet för att ni ska säga att opinionsmätningarna för ett halvår sedan var ren bluff och manipulation? Om SD får 30 procent t.ex., kommer ni då att säga att SD ökade starkt i valrörelsen?

Kontrollfrågan: Tror ni på allt som står i tidningen eller är det bara opinionsundersökningar?
Jag utgår från att ingen konspiration försiggår hos instituten även om så SD skulle få 100% i valet och de sa 18% dagen innan. Utgångspunkten för underskattningen är att folk ej säger vad de tycker och att instituten inte kan vikta upp hursomhelst. Med det sagt så utesluter jag inte att några mindre konspirationer försiggår, det är fullt möjligt men inget man kan bara kan anta som sanning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in