2018-06-07, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
En fråga om FUP enbart:

I Sverige är FUP offentlig i och med åtal, dock maskad, speciellt i obduktionsdelen. Domen är offentlig utan inskränkning i det ögonblick den avkunnas, digitalt för den som så vill. Jag kan inte tänka mig att vi gör åtskillnad på folk som är intresserade. Jag tror inte att forskarstudenter har mera insyn än allmänheten. Utöver FUP finns överskottsmaterial, den s k slasken. Den har bara parterna tillgång till.

I Danmark har man andra regler. Av vad jag uppfattat verkar de knasiga. Vi i tråden har inte ens tillgång till domen, därför att vi är svenskar, som gäller mord på en svensk kvinna, än mindre till någon FUP. Nu påstås dessutom att danska studenter har tillgång till en omaskad FUP ! Kan EU-länder få lov att ha så olika regler ?
Självklart tror jag som du. Att känsliga för offret och offrets anhöriga uppgifter är maskat.
Jag kan inte tro annat. Allt annat vore mycket oetiskt.
Utom för seriös forskning som rättsmedicin och liknande.
Och även då är det nog svårt att få ut det. Och naturligtvis stannar sådant känsligt material inlåst på universitetet och får ej kopieras av studenter osv.

När det gäller den längre domen som du frågade efter i annat inlägg,så har jag inget svar.
Om det bara var så enkelt som att traska in på någon myndighet i Köpenhamn och hämta ut den.
Men tyvärr måste det väl ske med kontakt,telefon och mail. Och det är jag ej rätt person till att fixa.
Tyvärr. Tror du att den längre domen ger så mycket mer föresten?
Senast redigerad av ottoplommon 2018-06-07 kl. 19:13.
Citera
2018-06-07, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Självklart tror jag som du. Att känsliga för offret och offrets anhöriga uppgifter är maskat.
Jag kan inte tro annat. Allt annat vore mycket oetiskt.
Utom för seriös forskning som rättsmedicin och liknande.
Och även då är det nog svårt att få ut det. Och naturligtvis stannar sådant känsligt material inlåst på universitetet och får ej kopieras av studenter osv.

När det gäller den längre domen som du frågade efter i annat inlägg,så har jag inget svar.
Om det bara var så enkelt som att traska in på någon myndighet i Köpenhamn och hämta ut den.
Men tyvärr måste det väl ske med kontakt,telefon och mail. Och det är jag ej rätt person till att fixa.
Tyvärr. Tror du att den längre domen ger så mycket mer föresten?
Primärkällor är ju att föredra och vi brukar ha FUP i de svenska fallen, t ex gällande LH och JM. Den för LH var ruskigt bra och gav möjlighet att fördjupa undersökningen t o m (massor av tekniska foton t ex). Magiciadehex försökte men gav upp. En dansk deltagare skulle kunna vara behjälplig ?
Citera
2018-06-07, 19:53
Medlem
Citat:
Primärkällor är ju att föredra och vi brukar ha FUP i de svenska fallen, t ex gällande LH och JM. Den för LH var ruskigt bra och gav möjlighet att fördjupa undersökningen t o m (massor av tekniska foton t ex). Magiciadehex försökte men gav upp. En dansk deltagare skulle kunna vara behjälplig ?
Men vad exakt är det den längre domen kan ge? Fler detaljer om PMs RPU? Häktesförhör?
FUP ingår väl inte i den längre domen?

EDIT: WOW. Nu har du fått adressen av Diva. 175 dkr är ungefär 250 skr. Du får öppna ett konto så får vi skramla ihop pengarna.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-06-07 kl. 20:05.
Citera
2018-06-07, 19:57
Medlem
Citat:

Den går att beställa per mail och du får den sedan i pappersformat när du betalat in 175 DKK. Här är svaret jag fick när jag var på väg att beställa den kompletta domen men kom helt av mig när PM bestämde sig för att bara överklaga påföljden.

Helle Bjørn Sørensen <HELSO@domstol.dk>
Mån 2018-05-07, 12:59
Du;

Hej

Vi har nu registreret din anmodning.

Gebyr for udskrift af dommen D.kr. 175, bedes venligst indbetalt til:

Danske Bank, Holmens Kanal 2-12, 1092 København K
Iban no. DK4402164069134785
Swift code DABADKK
Reg. no. 0216 konto nr. 4069134785.

Dommen sendes med almindelig postforsendelse så snart gebyr er modtaget.

Med venlig hilsen

Helle Sørensen
Kontorfuldmægtig

Københavns Byret
Info-centret
Domhuset, Nytorv
1450 København K.

H +45 9968 7000
D +45 9968 7051
@ helso@domstol.dk
www.københavnsbyret.dk
Citera
2018-06-07, 20:40
Medlem
Herr Lindholms avatar
Hej flashbackare!

Jag vet inte om det har dryftats i tråden. Och om det har det så får man väl länka till det så får jag skämmas i min bekvämlighet. Men, mitt hugskott är detta:

Tänk om det är så att Madsen inte har något som helst sinne för vad som är fånigt. Tänk om det är så att han, i den berömda alternativa tidslinjen där han lyckats skjuta upp raketen, hade ställt stränga krav på att alla närvarande kvinnor vid uppskjutningen över 15 skulle ha ordentliga högklackade vita skor? (-Trots att alla fattar vad det är frågan om.)
Senast redigerad av Herr Lindholm 2018-06-07 kl. 20:46.
Citera
2018-06-07, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Den går att beställa per mail och du får den sedan i pappersformat när du betalat in 175 DKK. Här är svaret jag fick när jag var på väg att beställa den kompletta domen men kom helt av mig när PM bestämde sig för att bara överklaga påföljden.

Helle Bjørn Sørensen <HELSO@domstol.dk>
Mån 2018-05-07, 12:59
Du;

Hej 8

Vi har nu registreret din anmodning.

Gebyr for udskrift af dommen D.kr. 175, bedes venligst indbetalt til:

Danske Bank, Holmens Kanal 2-12, 1092 København K
Iban no. DK4402164069134785
Swift code DABADKK
Reg. no. 0216 konto nr. 4069134785.

Dommen sendes med almindelig postforsendelse så snart gebyr er modtaget.

Med venlig hilsen

Helle Sørensen
Kontorfuldmægtig

Københavns Byret
Info-centret
Domhuset, Nytorv
1450 København K.

H +45 9968 7000
D +45 9968 7051
@ helso@domstol.dk
www.københavnsbyret.dk
Jo, så där långt kom ju magiciadehex också. Problemet är ju att om man ska dela med sig eller själv ha den på datorn, så måste man ställa sig och scanna hela rasket och det är jättemycket. Vi höll med om att det var rimligt att ge upp. Jag är på vischan nu utan utrustning, så jag kan inte heller åta mig uppgiften. Däremot fick vi uppfattningen att danska medborgare kunde få den i digital form.
Citera
2018-06-07, 21:04
Medlem
Citat:
Jo, så där långt kom ju magiciadehex också. Problemet är ju att om man ska dela med sig eller själv ha den på datorn, så måste man ställa sig och scanna hela rasket och det är jättemycket. Vi höll med om att det var rimligt att ge upp. Jag är på vischan nu utan utrustning, så jag kan inte heller åta mig uppgiften. Däremot fick vi uppfattningen att danska medborgare kunde få den i digital form.
Det finns en svensk skribent som jag tror är boende i Köpenhamn. Om hen även är skriven där och vill ha besväret att få ut den i digital form (jag antar att det också kostar ca 250 skr) är ju frågan?

EDIT: Har någon mailat och frågat om man kan få den i digital form istället?
Senast redigerad av ottoplommon 2018-06-07 kl. 21:09.
Citera
2018-06-07, 21:07
Medlem
Citat:
Men vad exakt är det den längre domen kan ge? Fler detaljer om PMs RPU? Häktesförhör?
FUP ingår väl inte i den längre domen?

EDIT: WOW. Nu har du fått adressen av Diva. 175 dkr är ungefär 250 skr. Du får öppna ett konto så får vi skramla ihop pengarna.
Jag har uppfattat det som att en dansk dom är utförligare i domskälen och tar med mera av vad som i Sverige stannar i FUP. Jag har inga specifika förväntningar, men vill läsa och bilda mig en egen uppfattning. Det är i och för sig inte absolut nödvändigt i det här skedet. Dokumentärer och citat i tråden har gett mig en entydig bild och fallet får ju anses uppklarat. Nästa steg handlar ju inte om brottet utan om påföljden, som jag tar för givet står sig.
Citera
2018-06-07, 21:09
Medlem
Citat:
Det finns en svensk skribent som jag tror är boende i Köpenhamn. Om hen även är skriven där och vill ha besväret att få ut den i digital form (jag antar att det också kostar ca 250 skr) är ju frågan?
Men det kan ju vara medborgarskapet som är kruxet ?
Citera
2018-06-07, 21:09
Medlem
Citat:

Ja det är som det är, vi kan nog glömma att någon dansk kommer in i tråden och lägger upp domen. Jag har heller ingen möjlighet att scanna in och lägga upp, tyvärr.
Citera
2018-06-07, 21:11
Medlem
Citat:

EDIT: Har någon mailat och frågat om man kan få den i digital form istället?
Svar på EDIT:Jag tror att magiciadehex gjorde det med negativt resultat. Jag minns inte argumentationen.
Citera
2018-06-07, 21:37
Medlem
Citat:
Svar på EDIT:Jag tror att magiciadehex gjorde det med negativt resultat. Jag minns inte argumentationen.
Det låter konstigt. Att danskar skulle få ut det i digital form och övriga nationaliteter i pappersform.
Skulle tro att de får förfrågan från Norden iallafall. Jag frågar igen,-Vad har den längre domen att ge, om du vet detta?

EDIT: Tack. Såg att du redan svarat nu.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-06-07 kl. 21:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in