Citat:
Ursprungligen postat av
LOE2
En fråga om FUP enbart:
I Sverige är FUP offentlig i och med åtal, dock maskad, speciellt i obduktionsdelen. Domen är offentlig utan inskränkning i det ögonblick den avkunnas, digitalt för den som så vill. Jag kan inte tänka mig att vi gör åtskillnad på folk som är intresserade. Jag tror inte att forskarstudenter har mera insyn än allmänheten. Utöver FUP finns överskottsmaterial, den s k slasken. Den har bara parterna tillgång till.
I Danmark har man andra regler. Av vad jag uppfattat verkar de knasiga. Vi i tråden har inte ens tillgång till domen, därför att vi är svenskar, som gäller mord på en svensk kvinna, än mindre till någon FUP. Nu påstås dessutom att danska studenter har tillgång till en omaskad FUP ! Kan EU-länder få lov att ha så olika regler ?
Självklart tror jag som du. Att känsliga för offret och offrets anhöriga uppgifter är maskat.
Jag kan inte tro annat. Allt annat vore mycket oetiskt.
Utom för seriös forskning som rättsmedicin och liknande.
Och även då är det nog svårt att få ut det. Och naturligtvis stannar sådant känsligt material inlåst på universitetet och får ej kopieras av studenter osv.
När det gäller den längre domen som du frågade efter i annat inlägg,så har jag inget svar.
Om det bara var så enkelt som att traska in på någon myndighet i Köpenhamn och hämta ut den.
Men tyvärr måste det väl ske med kontakt,telefon och mail. Och det är jag ej rätt person till att fixa.
Tyvärr. Tror du att den längre domen ger så mycket mer föresten?