2018-06-07, 18:05
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Men herregud. Total genomklappning för sossarna i SVT Novus. SD väldigt nära att knipa förstaplatsen även där. SD har gått om M och är mindre än 2% efter S.

V: 9,1 % (+0,7)
S: 23,8 % (-3,1)
MP: 4,5 % (+0,2)
C: 8,9 % (-0,5)
L: 4,6 % (+0,2)
M: 21,1 % (+0,5)
KD: 2,9 % (-0,6)
SD: 21,9 % (+2,7)
Övriga: 3,2 % (-0,1)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-novus-sd-nast-storsta-parti-nara-ga-om-s

Citat:
Statistiskt säkerställt är: S tapp (-3,1), SD:s uppgång (+2,7) och de rödgrönas (V+S+MP) sammanlagda nedgång (-2,2).

Övrigas förändringar är alltså osäkra.

Mätperioden var 14 maj-6 juni. Socialdemokraternas nergång håller alltså i sig, det var inte en tillfällig dipp orsakad av april månads hattande kring migrationsfrågan eller Löfvens katastrofala insats i partiledardebatten i SVT Agenda i början av maj.

Undrar om det snart kommer komma skamlösa försök att köpa opinionen från S. En sjätte semestervecka? Halverad maxtaxa i förskolan? Införliva tandvården i den övriga sjukvården med samma patientavgifter och fribelopp?

Får man inte snabbt in en game changer är det kört.
2018-06-07, 18:06
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag gillar verkligen inte alla dessa små uppgångar för L och MP, de är tyvärr inne i en svagt positiv trend. Hur skall detta kunna vändas?

Jag instämmer, jag har svårt att glädjas för SD, när jag ser att både L och MP kan klaras sig kvar i riksdagen, framförallt miljöpartiet måste ryka för deras förstörelse av Sverige. Det är fan det viktigaste för mig.
2018-06-07, 18:12
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Inget att bry sig om? Det var väl just Sentio som lyckades bäst att förutspå förra valresultatet. Med ledning av andra institut kunde man få för sig att det skulle bli målfoto mellan Mp och Sd om platsen som tredje störst parti. Sd visade sig vara närmast dubbelt så stort som Mp då rösterna räknats.

Som sagt: Sentio lyckades bäst inför förra valet, så de är åtminstone inte sämre än andra.
Kvalificerat skitsnack.
https://fof.se/artikel/basta-opinionsinstitutet-utsett
2018-06-07, 18:15
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Men herregud. Total genomklappning för sossarna i SVT Novus. SD väldigt nära att knipa förstaplatsen även där. SD har gått om M och är mindre än 2% efter S.

Dagens igenomklubbande av den så kallade "gymnasieamnestin" kommer antagligen att göra stora avtryck i opinionssifrorna för både S och C.
Möjligen kommer även den misslyckade utvisning av Akilov som offret Ebbas pappa nämnde alldeles nyss i Rapport även den att läggas till last för sittande regering.

Kanske är min gamla gissning på ett valreslutat för S på 18.6% inte ett helt verklighetsfrämmande alternativ förutsatt att partiet inte går en total genomklappning till mötes.
2018-06-07, 18:16
Medlem
fernebos avatar
När man tittar tillbaks lite och ser att Novus hade S på 28,6% och SD på 16,5% så sent som i januari så inser man vilken jätteförändring det är som skett.
2018-06-07, 18:17
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Övrigas förändringar är alltså osäkra.

Mätperioden var 14 maj-6 juni. Socialdemokraternas nergång håller alltså i sig, det var inte en tillfällig dipp orsakad av april månads hattande kring migrationsfrågan eller Löfvens katastrofala insats i partiledardebatten i SVT Agenda i början av maj.

Undrar om det snart kommer komma skamlösa försök att köpa opinionen från S. En sjätte semestervecka? Halverad maxtaxa i förskolan? Införliva tandvården i den övriga sjukvården med samma patientavgifter och fribelopp?

Får man inte snabbt in en game changer är det kört.
Vad jag kan se är S fortfarande största parti. Som Gunnar Hedlund sa :Vi föredrar att inte sälja skinnet innan björnen är skjuten
2018-06-07, 18:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Vad jag kan se är S fortfarande största parti. Som Gunnar Hedlund sa :Vi föredrar att inte sälja skinnet innan björnen är skjuten
Jag måste bara få säga att jag beundrar din optimism i denna oroliga tid. Speciellt att du fortfarande tror på dem som har varit ytterst ansvariga för att ha ställt till det.
Senast redigerad av arbetet 2018-06-07 kl. 18:28.
2018-06-07, 18:30
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Det är sant, och inte ens under Juholts kaotiska tid fick man lägre stöd än så här så möjligen är det nu den stenhårda botten man kommit till. Sossar som är lojala in i döden. Å andra sidan visade senaste SIFO att S och SD är jämnstora inom LO-kollektivet, så föreställningen om en socialdemokratisk bottennivå kring 23% börjar vackla något. Var finns den gamla tidens partilojalitet? Möjligen i historieböckerna.

S ligger nu minst 10 procent under målsättningen och möjligheten att rent av kunna bilda en ensam S-regering med hoppande majoriteter.

Att få ihop en bred regering verkar S inte ha i sikte, annars skulle man inte sjösatt de senaste tre veckornas vänstergir om vinster i välfärden som en huvudfråga för S.
2018-06-07, 18:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

V: 9,1 % (+0,7)
S: 23,8 % (-3,1)
MP: 4,5 % (+0,2)
C: 8,9 % (-0,5)
L: 4,6 % (+0,2)
M: 21,1 % (+0,5)
KD: 2,9 % (-0,6)
SD: 21,9 % (+2,7)
Övriga: 3,2 % (-0,1)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-novus-sd-nast-storsta-parti-nara-ga-om-s

Men fortfarande prognostiseras MP att bli kvar i Riksdagen - det är rena katastrofen!

Vad som än händer måste MP bort - inget är viktigare och det är mycket oroande att de är kvar i samtliga OU som publicerats de senaste dagarna. Vad är det med folk?
2018-06-07, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Men fortfarande prognostiseras MP att bli kvar i Riksdagen - det är rena katastrofen!

Vad som än händer måste MP bort - inget är viktigare och det är mycket oroande att de är kvar i samtliga OU som publicerats de senaste dagarna. Vad är det med folk?

Det är inte första valet som Mp har överdrivna siffror. Nu har Fridolin och gänget dessutom visat färg mer än någonsin och detta kommer att slänga ut gänget från riksdagen. Dessutom kommer C att få ett flöde från MP vilket garanterat sänker gänget ännu lägre.
2018-06-07, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Man får gilla läget och vara glad åt det lilla. Dessutom är det fortfarande tre månader kvar som (Mp), och särskilt Kolbiten, kan skämma ut sig.

Dessutom brukar ju Sentio "anklagas" för att vara brusig, med stora svängningar, eftersom de inte använder löpande medelvärden. Det är ju riktig kritik och jag väljer att tro att (L) ökade så mycket just på grund av brus.

Men det motsatta gäller ju för SVT/Novus. De jämnar ut med löpande medelvärde. Det betyder att denna månads nedgång egentligen var större än -3.1% och (SD):s uppgång egentligen större än 2.7%. Ser man bara till det datamaterial som samlats in under nuvarande månad så var säkert (SD) redan största parti. Det betyder dessutom att det finns en liten nedgångs potential som "sparats" till nästa månad med god chans till ytterligare tapp

Nu får vi vara glada att (S) gör fiasko och spå hopps vi att det är (Mp):s tur nästa undersökning
2018-06-07, 18:43
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Kvalificerat skitsnack.
https://fof.se/artikel/basta-opinionsinstitutet-utsett

Nej. Sentio lyckades bäst att pricka in Sd vid den sista mätningen inför valet 2014 kolla själv:
https://maktochpolitik.wordpress.com/2014/09/19/vilket-opinionsinstitut-lyckades-bast-och-vilka-partier-var-svarast-att-mata/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in