Citat:
Problemet är att folk generellt inte riktigt fattat det här med DÖ. Sålunda har allihansen kunnat smyga lite under radarn. Fast samtidigt har vi haft en S-MP-regering vars politik har framförhandlats med V. Allianspartierna valde att stödja den politiken utan några motkrav (DÖ). Att ta stöd av V borde inte vara värre än att redan i praktiken ha stött V (vilket är i praktiken vad man har gjort) utan några som helst motkrav. Sedan är det sant att stora delar av Alliansen lär ha förlorat väljare på DÖ.
Som jag skrev, så har större delen av Alliansen förlorat på DÖ. Men C har däremot inte gjort det. De har sugit åt sig reinfeldska nyliberala massinvandringsanhängare från M (som samtidigt tappar även till SD), de har sugit åt sig en del flyktingvurmande kristdemokrater (KD har också tappat en del till SD), samt när nu MP havererar, så har de även sugit åt sig många MP-väljare. Tro mig, dessa reinfeldtare, flyktingvurmande kristna och miljöpartistiska väljare vill inte alls ha någon striktare reglering av asylsystemet. Och Annie Lööf är nog fullt nöjd med att köra på samma linje i utbyte mot att locka väljare från de andra partierna, även om det innebär att begrava Alliansen och eventuellt t.o.m. avstå från att få plats i en regering.
Jag tror att det inte bara är jag som har svårt att se vilken funktion L fyller i riksdagen. Även om de nu fick högre resultat i Sentio, vilket kan vara en slumpmässig variation i en mätning, så har de legat dåligt till länge.
Som jag skrev, så har större delen av Alliansen förlorat på DÖ. Men C har däremot inte gjort det. De har sugit åt sig reinfeldska nyliberala massinvandringsanhängare från M (som samtidigt tappar även till SD), de har sugit åt sig en del flyktingvurmande kristdemokrater (KD har också tappat en del till SD), samt när nu MP havererar, så har de även sugit åt sig många MP-väljare. Tro mig, dessa reinfeldtare, flyktingvurmande kristna och miljöpartistiska väljare vill inte alls ha någon striktare reglering av asylsystemet. Och Annie Lööf är nog fullt nöjd med att köra på samma linje i utbyte mot att locka väljare från de andra partierna, även om det innebär att begrava Alliansen och eventuellt t.o.m. avstå från att få plats i en regering.
Jag tror att det inte bara är jag som har svårt att se vilken funktion L fyller i riksdagen. Även om de nu fick högre resultat i Sentio, vilket kan vara en slumpmässig variation i en mätning, så har de legat dåligt till länge.
Dock har deras ovilja att faktiskt fälla en rödgrön budget slagit igenom efterhand. Till det kommer flygskatt, skatt på sjukvårdsförsäkringar, bränsleskatter, hazaramnestin.
De borgerliga väljarna har börjat tröttna på allahiansen steppande.
Det som sker nu är att de får en sista chans( utom KD eller L).
Visst kan C vinna asylkramare, men både V och Mp kramar asylbluffare med, S är inte dåliga de heller.
Det som C har som sitt existensberättigande är att de är borgerliga. Om C stödjer en S regering aktivt så kommer deras borgerliga väljare att lämna dem i stora skaror.
Samma kommer inträffa med M, L och KD om de stödjer S.
L är möjligen det parti som bäst skulle klara ett sådant samarbete men fan trot.
Borgerligheten står inför ett val i höst. Stödja sig på SD och driva en borgerlig politik med SD inslag. Eller så kommer borgerligheten skriva sin egen epilog som politisk kraft.
Senast redigerad av Sonnenwende 2018-06-07 kl. 11:40.
Senast redigerad av Sonnenwende 2018-06-07 kl. 11:40.