2018-06-07, 11:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Tja - Det är inget jag hoppas på. Ser fram emot en hederlig klassisk svensk tråkig byråkratisk process som utmynnar i att merparten av MENA-iterna bestämmer sig för att flytta hem igen.
Det handlar om att skruva på hundra olika skruvar i allt från bidragssystem, kösystem för boende, lagstiftning om uppehållstillstånd och medborgarskapslagar mm. Sedan startar processen och byråkratin blir självgående.
Inga godsvagnar eller etniska rensningar. Bara vanlig trist svensk politik som vi varit mästare på det senaste seklet.
Om det blir en ny DÖ där SD hålls ute igen och det går 4 år där allt bara förvärras tror jag de radikala ökar och NMR ökar. Fler kommer att tappa hoppet om det du beskriver. Det är ju en demografisk riks också. Om 4 år har flera hundra tusen till svenskt medborgarskap och kommer rösta på fortsatt asylinvandring för att få hit sina släktingar, landsmän, religionsbröder. Andelen av befolkningen som inte har asylrelaterad bakgrund minskar för var år som går. Väljarbasen för ett nationalistiskt parti minskar därför hela tiden. Man ser nu hur desperat sossarna försöker få asylinvandrarna att gå och rösta. De vet att det är där de har sina röster. Se den omtalade SSU-bilden med bara en svensk; de på den bilden byter aldrig till SD.
2018-06-07, 11:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Visst, de senaste valens träffsäkra prognoser talar för Sentio. Men inget är givet. Jag tycker rent spontant att SD:s siffror i kombination med de övriga partiernas siffror jag nämnt sammantaget ger anledning till skepsis. Skillnaden från maj-undersökningen är lite väl stor - för flera partier handlar det om flera procentenheter.

Sentio är spretiga hit och dit men ändå lyckas de bra till sist. Kanske lägger de lite extra möda med fler respondenter och mer analys på OU just innan valet?
2018-06-07, 11:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Visst, de senaste valens träffsäkra prognoser talar för Sentio. Men inget är givet. Jag tycker rent spontant att SD:s siffror i kombination med de övriga partiernas siffror jag nämnt sammantaget ger anledning till skepsis. Skillnaden från maj-undersökningen är lite väl stor - för flera partier handlar det om flera procentenheter.
Sentios träffsäkerhet har främst gällt siffrorna för SD. För andra partier har dom hat betydligt större avvikelser mot valresultatet. Dessutom är Sentio lite "hoppigt" för att man inte lågpassfiltrerar på samma sätt som andra institut.

Man får väga in en mängd institut & ett antal kunskaper om respektive instituts tidigare prestationer.
2018-06-07, 11:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Det är stora förändringar men inte alls osannolika. Även inom S har tongångarna helt klart handlat om att de är på väg mot en katastrof så de har säkert redan sett mycket låga siffror i egna hemliga undersökningar. Det har blivit lite av botten ur när det är så uppenbart att de kör med en extremt skadlig politik.
2018-06-07, 11:33
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Nu är ju SD inget extremhögerparti, de ligger till vänster i välfärdsfrågor och till höger i ekonomifrågor och äganderättsfrågor. Att de stjäl röster från såväl S som M visar detta tydligt.

SD är det parti som satsar mest på vården och kallar sig med fog för Vårdpartiet. Detta är också en av orsakerna till att SD enligt SIFO och SCB ökar stark bland kvinnor.

En grupp där de troligen tar storslam fram till valet är bland kristna. I partiledarsamtalen som arrangerades av Uppsala Pingst i april - https://www.youtube.com/watch?v=HXqzwvyeBjo - var Åkesson utan jämförelse den mest populära partiledaren. Han fick rungande applåder vid flera tillfällen. Jag blev mäkta imponerad av Åkesson i denna utfrågning - inte en enda floskel, enbart svar direkt från hjärtat. Skulle alla svenskar se denna utfrågning med öppna sinnen, så ligger egen majoritet inom räckhåll. Och här framgår det med tydlighet att SD har en sammanhållen politik inom alla tänkbara områden.
SD är ett nationalistiskt högerparti som har spökat ut sig med lånade populistiska fjädrar. De siffror som Sentio presenterar är oerhört dåligt förankrade i verkligheten som vanligt. Sentio är och förblir en skräpinstition som mera seriösa bedömmare än i den här tråden tar avstånd ifrån. Där är svaret på varför inga andra medier publicerar deras mätningar en den webbsida som köpt deras tjänster.
Börja nu inte med tjatet om att de lyckats bäst med SD genom åren. Det är inte sanning men däremot är det sanning att de är bland de sämsta att mäta andra partier.
2018-06-07, 11:37
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Så vad tror du SD ligger på just nu, och vad får dig att tro det? Förutom Sentios träffsäkerhet så ligger SD med samma underskattning i de andra instituten som i förra valet på minst 25%. Facebookgruppen,vilket inte styrs av korrupta institut, har gått från 70 000 2014 till över 200 000 i dagsläget, alltså snart en tredubbling.
2018-06-07, 11:39
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Jag är övertygad om att SD kommer att få över 20%, men Sentios undersökning ligger helt fel. SD är överskattat, liksom (s) och (m) underskattade. Därtill är (l) överskattat.

Du verkar besitta säkra informationer som ingen annan Svergevän i Tråden!

Kanske har du också betydligt bättre kunskaper i ämnet statistik?
2018-06-07, 11:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
SD är ett nationalistiskt högerparti som har spökat ut sig med lånade populistiska fjädrar. De siffror som Sentio presenterar är oerhört dåligt förankrade i verkligheten som vanligt. Sentio är och förblir en skräpinstition som mera seriösa bedömmare än i den här tråden tar avstånd ifrån. Där är svaret på varför inga andra medier publicerar deras mätningar en den webbsida som köpt deras tjänster.
Börja nu inte med tjatet om att de lyckats bäst med SD genom åren. Det är inte sanning men däremot är det sanning att de är bland de sämsta att mäta andra partier.
Definiera seriösa respektive oseriösa? Är de seriösa mer engagerade? Mer ärliga? Skickligare? Har rätt politisk agenda? Har bevisligen lyckats bedöma bättre tidigare?
2018-06-07, 11:49
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

Tyvärr hjälper det inte att ni S-vetsarvänner och K-amrater ligger i efter bästa förmåga!

Er tid är ändå definitivt ute efter valet i september...
2018-06-07, 11:56
Medlem
Holdingbreaths avatar
Varför finns det så lite rapportering om Sentio i MSM?
2018-06-07, 12:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Varför finns det så lite rapportering om Sentio i MSM?
Senaste gången jag hörde något i MSM om Sentio var nog på TV4 under förra valkampanjen då plagiatören Alexandra Pascalidou kallade Sentio & Yougov för "pajasinstitut" för att dom hade höga siffror för SD. Sen gick det som det gick & nu har man lärt sig att det är bättre att hålla käften för att inte bli "självuppfyllande".
2018-06-07, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Broskfitta
Glad nationaldag!

Jag kunde inte hålla mig från signa upp för ett medlemsskap, så här kommer alla siffrorna:

Moderaterna 17,1 (20,4)
“Liberalerna” 7,0 (3,7)
Centerpartiet 7,2 (7,6)
Kristdemokraterna 3,3 (2,1)
Socialdemokraterna 21,7 (25,3)
Vänsterpartiet 9,7 (9,2)
Miljöpartiet 4,8 (4,4)
Sverigedemokraterna 26,1 (23,1)
Fi 0,6 (2,2)
Piratpartiet 1,2 (0,5)
Medborgerlig samling 0,1 (0,7)

Övriga 1,2 (1,0)

S på 21,7... AHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Satsade 2 tusen i februari att SD slår M till odds 2,6.
En tusenlapp också att V slår C och fick odds 4,9.

Räknade kallt med en hård och tuff valrörelse kommer gynna mer s.k. "extrema" partier!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in