Citat:
Ursprungligen postat av
Returpapper
Viktiga påpekanden när det gäller Sentio från er. Men det kan finnas fler förklaringar, till exempel att oroliga moderater vill rädda L och Kd. Särskilt satsa på L för att inte förlora hälften av alliansen och en förlust på straxt under 4% vore katastrofal.
Ja, det är en möjlighet som inte skall uteslutas. Det anknyter till ett ständigt problem i OU - taktiksvarar respondenterna? Om detta kan vi inte veta särskilt mycket och det är av naturliga skäl svårt att undersöka.
Citat:
Fi faller tydligen i hop som ett hopplöst fall då är det säkrare att rösta på V
PP kan vara en slags uppvaknande från dataskärmen oj då val snart, p, p, piratpartiet va det visst.
MED effekten av Alexander Bards inhopp där klingade av eller räddningsaktion för L
Övriga det borde vara AFS som ger ifrån sig en yttring men det kan vara lite NMR lite Syndikalist, Rättvisepartister också.
Jo, inget i nuläget oavsett undersökning tyder på att något av utanförpartierna kommer i närheten av 4-procentspärren. För Sverige torde det vara betydligt viktigare att några småpartier åker ut, än att nya partier kommer in i det parlamentariska läge vi kan se framför oss.
Citat:
S rasar och folket går till Sd den strömningen tror jag man utan vidare kan se som säker. Vi måste vänta in YouGov som har lite större resurser än Sentio för att bekräfta trenderna.
Ja, det är nog så. Socialdemokraternas långsamma, men allt mer ökande, tapp i partisympatier är den verkligt avgörande förändringen, jag har tidigare beskrivit det som den pivå runt vilken hela det svenska partiväsendet roterar. Två saker är enligt min bedömning avgörande för att Sverige politiskt skall komma på en bättre väg - att MP åker ur Riksdagen och att S tappar sin ställning som största parti.