2021-05-06, 13:38
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Skulle siffrorna varit ett valresultat hade Centern tvingats att välja mellan V och SD. Förmodligen hade dom valt V.

Ja, som det ser ut nu så har C nu fått ta över rollen som vågmästare.

En lyckad operation från Annie Lööf.

Det upphör endast när S inleder samtal med SD.
2021-05-06, 13:40
Medlem
OliverCromwells avatar
L ligger klart under 3% i flertalet mätningar nu. Och i vissa börjar de närma sig 2%.

När slutar man särredovisa ett litet parti som knappt har några väljare kvar?
2021-05-06, 14:25
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det är väl helt OK. Ett tämligen normalt antal, kanske t.o.m. något över genomsnittet.
Det kanske är normalt att knappt hälften av de tillfrågade besvara.
2021-05-06, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
L ligger klart under 3% i flertalet mätningar nu. Och i vissa börjar de närma sig 2%.

Men här fick dom ju 2,9%. Dom är inte helt uträknade som jag ser det. Jag tror dom stiger till 3,5% och då kan dom efterhand dra röster ifrån M.

Men detta är vad jag "tror"...Jag tycker att Sabuni ändå har gjort bra försök att komma in i racet. Hon är flexibel.
2021-05-06, 17:58
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:

Får de under 2,5% nästa val, så tror jag att de kan sluta bli särredovisade. De kommer fortsätta särredovisas så länge de är ett riksdagsparti.
2021-05-06, 18:29
Medlem
Citat:
Ja, som det ser ut nu så har C nu fått ta över rollen som vågmästare.

En lyckad operation från Annie Lööf.

Det upphör endast när S inleder samtal med SD.

Vågmästare? Nej, c tillhör tydligt vänsterblocket numera. Vågmästare blir Nooshi, det är hon som kan välja att stötta en c+s+mp-regering eller låta makten gå högerut.
2021-05-06, 18:54
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Vågmästare? Nej, c tillhör tydligt vänsterblocket numera. Vågmästare blir Nooshi, det är hon som kan välja att stötta en c+s+mp-regering eller låta makten gå högerut.

I teorin ja men alla vet att eftersom vänstern står längst ut på skalan åt vänster så skulle de aldrig stötta en högerregering (eller fälla en vänsterregering som innebar att vi får en statsminister som kommer från M). Så visst skulle de kunna vara vågmästare men alla vet att de inte någonsin kommer vara det på riktigt. Av samma anledning var hoten från V för något halvår/år sedan verkningslösa. Alla visste att de inte skulle bli verklighet eftersom det skulle riskera inflytande från M, KD och SD.

Nej, är det några som kan styra mitten-vänster så är det fortsatt C. De kan fortfarande lämna S och MP. V kan inte lämna sin position längst till vänster.
2021-05-06, 18:57
Medlem
InnesIs avatar
Citat:

Instituten brukar säga att de särredovisar partier som når 2% eller mer (detta är en sanning med modifikation eftersom Fi t.ex. har särredovisats när de legat under 2%). Men helt oavsett kommer L särredovisas i alla mätningar innan valet (hur lågt de än skulle sjunka) eftersom det är högst relevant. Efter valet skulle detta kunna försvinna men jag tror ändå att de är en så stor kraft historiskt i Sverige att de skulle särredovisas även om de sjönk mycket.

Men bästa tipset är ändå att de klarar sig. Partier gör nästan alltid det.
2021-05-06, 20:21
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Det kanske är normalt att knappt hälften av de tillfrågade besvara.

Tyvärr är det inte alltför ovanligt med svarsfrekvenser som ligger i den storleksordningen.
2021-05-07, 08:12
Medlem
Jag bedömer sannolikheten att högern vinner valet som rätt låg. De ligger konsekvent under i opinionen och ekonomin kommer återhämta sig rejält när corona minskar. Det gynnar de som sitter vid makten.

Att M/Kd/Sd får hjälp av ett schizofrent L gynnar ingen förutom Annie Lööf.
2021-05-07, 08:16
Medlem
Soterns avatar
Annie Lööf går starkt fjamåt. Det här landet är kört. Jag ger upp!
2021-05-07, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Annie Lööf går starkt fjamåt. Det här landet är kört. Jag ger upp!

Var inte så negativ Titta istället på blocken. Framförallt på den grafik som Aftondyngan väljer att presentera. Det är den enda tidningen som visar regeringsalternativen korrekt. Då de har

M+KD+SD på 47.3 och S+MP+C+L på 44,5. Det är mellan dessa kampen står och så illa ser det inte ut. Särskilt inte som (L) egentligen är utanför så Röd-gröna-sörjan ligger snarast kring 42%.

Att (V) blir vågmästare ändrar inte situationen egentligen. Blir deras mandat avgörande blir det nog extra val istället.

Ser man till förändringar så är det +0.1% för de konservativa. Det är trots allt i rätt riktning.

Vad spelar det för roll om identitersvänster eller genustramsare röstar på Annie Lööf eller Nooshi Dadgostar egentligen? På ett sätt är det bra tt vänsterväljare så tydligt belönar Annie Lööf för sina hysteriska utfall i debatten. Det garanterar väl att hon fortsätter det taktiken. Det kan nog stärka stödet bland vänster-extrema väljare men några mitten väljare lockar det inte

Se det positiva

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in