Citat:
Ursprungligen postat av
JohNils
Kan de verkligen inte vägra bostadslån som överstiger det som bostadsrätten eller huset är värt? Dvs även efter att räntebindningsperioden upphört och det är dags för omförhandling?
Nå det kanske är en oväsentlig diskussion - räntesatsen kan ju bli väldigt hög för den del av lånet som överstiger fastighetens nya värde.
/Johan
Om jag har förstått det rätt, så är det så att det bolån man har det har man. Den "nya" lagen ser till att skydda låntagarna från det som förr hänt i Sverige men även utomlands med tvångsförsäljningar och personliga tragedier som följd.
Alltså en familj har köpt en lägenhet för 4 miljoner och har lån på 3 miljoner (ett bottenlån)
Nu har tiderna ändrats så att priset på bostadsrätten är 2 miljoner och lånet ska omförhandlas.
Banken kommer (med den nya lagen) inte att be familjen att betala in 1 miljon. Men de kan såklart inte låta dessa 3 miljoner ligga som ett bottenlån heller.
I detta scenario skulle jag tro att bottenlånet landar på 85% av värdet (alltså 1,7 miljoner) och resterande belopp (1,3 miljoner) läggs som topplån trots att det egentligen är belånat långt mycket mer än värdet just nu.
Får lägga in en passus att jag inte är 100% på mina antaganden. Exakt hur det kommer att läggas upp och hur bankerna hanterar detta ser vi först när de sämre tiderna är här.