2018-06-06, 22:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Bankerna kan inte tvinga någon att sälja huset eller att vägra bostadslån som överstiger det som bostadsrätten eller huset är värt, men att de skulle lägga allt som bottenlån...så naiv får man inte vara ! Bottenlån ges till en viss procentsats av värdet.

Kan de verkligen inte vägra bostadslån som överstiger det som bostadsrätten eller huset är värt? Dvs även efter att räntebindningsperioden upphört och det är dags för omförhandling?

Nå det kanske är en oväsentlig diskussion - räntesatsen kan ju bli väldigt hög för den del av lånet som överstiger fastighetens nya värde.

/Johan
2018-06-06, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Kan de verkligen inte vägra bostadslån som överstiger det som bostadsrätten eller huset är värt? Dvs även efter att räntebindningsperioden upphört och det är dags för omförhandling?

Nå det kanske är en oväsentlig diskussion - räntesatsen kan ju bli väldigt hög för den del av lånet som överstiger fastighetens nya värde.

/Johan

Om jag har förstått det rätt, så är det så att det bolån man har det har man. Den "nya" lagen ser till att skydda låntagarna från det som förr hänt i Sverige men även utomlands med tvångsförsäljningar och personliga tragedier som följd.

Alltså en familj har köpt en lägenhet för 4 miljoner och har lån på 3 miljoner (ett bottenlån)
Nu har tiderna ändrats så att priset på bostadsrätten är 2 miljoner och lånet ska omförhandlas.
Banken kommer (med den nya lagen) inte att be familjen att betala in 1 miljon. Men de kan såklart inte låta dessa 3 miljoner ligga som ett bottenlån heller.

I detta scenario skulle jag tro att bottenlånet landar på 85% av värdet (alltså 1,7 miljoner) och resterande belopp (1,3 miljoner) läggs som topplån trots att det egentligen är belånat långt mycket mer än värdet just nu.

Får lägga in en passus att jag inte är 100% på mina antaganden. Exakt hur det kommer att läggas upp och hur bankerna hanterar detta ser vi först när de sämre tiderna är här.
2018-06-06, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Jag tror sättet säkerställda obligationer är konstruerade är att om värdet på panten sjunker så måste banken fylla på med mer pant eller kapital, om du förstår vad jag menar. Det är det som är ordet säkerställda. Därmed behåller obligationen sitt värde men kostnaden för banken ökar. Så ju mer värdet på bostäder sjunker desto högre kostnad för banken och i förlängningen konsumenten. Om vi nu tror att banker kommer försöka skicka kostnaderna vidare. Resultatet blir ju detsamma, men av en annan anledning, så att säga. Skulle vara intressant om någon som jobbar med sånt här kan konfirmera att det är så det funkar...

Exakt. Banken som ställt ut bostadsobligationen har garanterat att ingående lån är säkerställda med panter och att beloppet för respektive lån/pant uppgår till maximalt 75% av den pantsatta tillgångens värde. Bankerna måste löpande värdera säkerhetsmassorna kopplade till dessa obligationer och det som händer vi en bostadsprisnedgång är att delar av bolånestockarna inte längre kan finansieras med billiga säkerställda obligationer utan bankerna tvingas då använda dyrare upplåning.
2018-06-06, 22:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Om jag har förstått det rätt, så är det så att det bolån man har det har man. Den "nya" lagen ser till att skydda låntagarna från det som förr hänt i Sverige men även utomlands med tvångsförsäljningar och personliga tragedier som följd.

Alltså en familj har köpt en lägenhet för 4 miljoner och har lån på 3 miljoner (ett bottenlån)
Nu har tiderna ändrats så att priset på bostadsrätten är 2 miljoner och lånet ska omförhandlas.
Banken kommer (med den nya lagen) inte att be familjen att betala in 1 miljon. Men de kan såklart inte låta dessa 3 miljoner ligga som ett bottenlån heller.

I detta scenario skulle jag tro att bottenlånet landar på 85% av värdet (alltså 1,7 miljoner) och resterande belopp (1,3 miljoner) läggs som topplån trots att det egentligen är belånat långt mycket mer än värdet just nu.

Får lägga in en passus att jag inte är 100% på mina antaganden. Exakt hur det kommer att läggas upp och hur bankerna hanterar detta ser vi först när de sämre tiderna är här.

Låter rimligt. Bara det att det kommer att bli en jävla ränta på topplånet om det överskrider säkerhetens värde med många procent / hundra tusen kronor.

Sedan tycker jag att det här borde ha följdverkningar i andra änden av bolånesystemets finansieringsmodell - dvs det borde påverka bolåneobligationerna som investerare (pensionsfonder mfl) placerar sina pengar i.

/Johan
2018-06-06, 22:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Taxi-Dragan
Exakt. Banken som ställt ut bostadsobligationen har garanterat att ingående lån är säkerställda med panter och att beloppet för respektive lån/pant uppgår till maximalt 75% av den pantsatta tillgångens värde. Bankerna måste löpande värdera säkerhetsmassorna kopplade till dessa obligationer och det som händer vi en bostadsprisnedgång är att delar av bolånestockarna inte längre kan finansieras med billiga säkerställda obligationer utan bankerna tvingas då använda dyrare upplåning.

Aha nu förstod jag Tullius resonemang bättre.

Men det här borde alltså betyda att de svenska bankerna ligger riktigt riktigt risigt till vid en stor nedgång...

Å andra sidan borde även det innebära högre räntor för låntagare när det är dags att binda om räntorna. Dvs om bankerna inte konkursat ännu.

Men vad händer med låntagarna i en bank när denna konkursar?

/Johan
2018-06-07, 07:06
Medlem
Mess avatar
Citat:
Aha nu förstod jag Tullius resonemang bättre.

Men det här borde alltså betyda att de svenska bankerna ligger riktigt riktigt risigt till vid en stor nedgång...

Å andra sidan borde även det innebära högre räntor för låntagare när det är dags att binda om räntorna. Dvs om bankerna inte konkursat ännu.

Men vad händer med låntagarna i en bank när denna konkursar?

/Johan

Fodringarna flyttas över till annan fodringsägare (De kan säljas, de kan förmodligen också på rent statlig väg tas över om inte vettiga alternativ kan finnas).

Att de avskrivs har jag aldrig hört talas om överhuvudtaget.

Kraschar nog många banker så insättningsgarantierna slår in så kan vi förvänta oss att kronans värde i stort sett förintas.
2018-06-07, 07:21
Medlem
Skandia ger sig in i bolånekriget och erbjuder sina kunder bolån med 1,09% i ränta. Har ni sett någon statistik om bolånen ökat eller minskat den senaste tiden?

https://www.di.se/nyheter/bolanekriget-trappas-upp-skandia-erbjuder-boranta-pa-109-procent/
2018-06-07, 07:56
Medlem
brutalares avatar
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/drapslaget-mot-landets-unga-kan-inte-kopa-boende/

"Här är dråpslaget mot dagens unga:
De kan inte köpa bostadsrätt – ens om de sparar.
En hel generation tjänar för lite, skriver Svenska Dagbladet."

Som jag tidigare påtalat. Även om man sparar så kan man inte köpa om man har en lön under 35.000 i månaden. Helt sjukt land vi lever i.
2018-06-07, 08:34
Medlem
Citat:

/Johan

Som jag förstår det är alla bostadslånekontrakt komplicerade konstruktioner och det finns undantagslöst paragrafer som ger banken rätt att ställa krav om värdet på panten sjunker.

Det vill säga: Sjunker värdet omvandlar delar av lånet till ett blancolån med helt andra räntor och amorteringskrav.
2018-06-07, 08:35
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Självfallet är de två och delar, det är ju knappast så att majoriteten av befolkningen är höginkomsttagare. Majoriteten är helt vanliga svennar som har ett jobb under 30 papp. Det är verkligheten. Folk jobbar i butik, som ekonomiassistenter, lagerarbetare eller liknande. Alla kan inte vara advokat eller VD, de personerna bor i samma områden men är garanterat inte belånade som gemene man.
Majoriteten köper inte bostäder för 5-10 mille heller.

Bland de som gör det är en stor majoritet höginkomsttagare.
2018-06-07, 08:48
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Säg att man köper en villa för tio miljoner. Betalar tre miljoner kontant från besparingar och lånar sju miljoner. Nu är belåningsgraden 70 %. Men säg att värdet på villan går ned kraftigt. För enkelhets skull till hälften, dvs fem miljoner. Nu är alltså belåningsgraden långt över 100 %.
Belåningsgraden är mer än 100% enbart om du skulle sälja villan.
Annars kostar det för dig ftf 10 milj.
Du är i faran om du skulle sälja den. Så sköt om dig, din fru och familj.
2018-06-07, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/drapslaget-mot-landets-unga-kan-inte-kopa-boende/

"Här är dråpslaget mot dagens unga:
De kan inte köpa bostadsrätt – ens om de sparar.
En hel generation tjänar för lite, skriver Svenska Dagbladet."

Som jag tidigare påtalat. Även om man sparar så kan man inte köpa om man har en lön under 35.000 i månaden. Helt sjukt land vi lever i.

Och vad är nytt? Alla har inte haft råd att köpa sina bostäder förr heller. Jag kan sträcka mig till att folk i Sverige ska ha "rätt" till tak över huvudet, men att de ska ha rätt att äga taket, nja. Känns som en undersökning som är sponsrad av förenade bostadsutvecklare.

Vi får nog se sådana här "sponsrade" artiklar varje dag fram till valet. SBAB går ut med att vidarebefordra Boverkets program på debattsidan i SvD i dag. Man kan bara se en början av artikeln och det ser ut som vanliga floskler. Kunde inte hitta artikeln på SBABs hemsida heller för att kunna läsa den.

https://unv.is/svd.se/banker-bor-bekampa-svartjobb-pa-byggena

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in