2018-06-05, 21:34
Medlem
Sex veckor efter den första domen döms Heedari på nytt. Målet överklagas till hovrätten och här tar det hela en ny vändning - Heedari har en iransk ID-handling som visar att han är 26...

Brott: 2016#119 Rev 0 SNATTERI, NARKOTIKABROTT, RINGA NARKOTIKABROTT
Plats: Göteborg
Datum: 2016-06-23
Flashbacktråd: (FB) "16-årig" afghan erkänner åldersbluff i hovrätten - är enligt iransk ID-handling 26!
GM: Esmaeil Heedari, 000761-0058 DÖMD Medborgare i Afghanistan
Straff: Villkorlig dom och dagsböter 150 á 50 kr.
Utvisning: Nej (ej yrkat)
BO: Coop Göteborg-Skaraborg AB
Målnummer: Västra HR B 4140-16, Göteborgs TR B 9737-16
Dom meddelad HR: 2016-11-29
Dom: https://minfil.com/y5o3Leedb2/V_stra_HR_B_4140-16_Dom_2016-11-29.pdf
Överklagad: Ja. Tingsrätten dömde Heedari som barn där tidigare utdömd ungdomsvård skulle avse även den nya brottsligheten. Hovrätten ändrade detta till villkorlig dom och 150 dagsböter à 50 kr.
Arvoden: 11 599 kr

Gärningsbeskrivning: Esmaeil Heedari har olovligen tagit tre oxfiléer till ett sammanlagt värde av 949 kronor som tillhörde Coop Göteborg-Skaraborg Ab.

Esmaeil Heedari har olovligen innehaft 0,28 gram heroin.

Esmaeil Heedari har olovligen använt heroin.

Åldersfrågan, citerat ur domen: Esmaeil Heedari har uppgett att han inte, som tidigare angetts, är född år 2000, utan den 11 juli 1991. Han har vidare uppgett följande. När han kom till Sverige tänkte han uppge sin riktiga ålder men en vän till honom sa åt honom att säga att han var 15 år, för att enklare få uppehållstillstånd. Det var även problem för honom att översätta den iranska tidräkningen till den svenska. Han insåg efter ett tag att det var svårt att försöka leva som en 15-åring och bestämde sig för att berätta om sin riktiga ålder.

Åklagaren har gett in en kopia av en iransk identitetshandling för tillfälligt uppehållstillstånd, med bild på en person som är mycket lik Esmaeil Heedari. Enligt en översättning avser handlingen Esmaeil Heedari, född 1991-07-11 och med medborgarskap i Afghanistan. Esmaeil Heedari har uppgett att identitetskortet finns i Iran och att hans mor har skickat honom en kopia av handlingen.

Vid bedömningen av Esmaeil Heedaris nya uppgifter om sin ålder ska beaktas att han är mot sin vilja underkastad LVU-vård. Det finns därför anledning för honom att påstå att han är äldre än han är. Samtidigt är han medveten om att en vuxen kan få en svårare påföljd än en ungdom. Esmaeil Heedaris uppgifter och kopian av identitetshandlingen ger ett betydande stöd för att han är född juli 1991. Utöver att han tidigare har lämnat andra uppgifter, finns det inget som stöder att han skulle vara yngre. Sammantaget får det anses klarlagt att han var över 15 år när gärningarna begicks och mest sannolikt att han är född år 1991.
Senast redigerad av Maria.bokklubben 2018-06-05 kl. 21:36.
Citera
2018-06-07, 02:44
Medlem
Passepartouts avatar
Här är en sammanräkning av domarna i tråden (2011-2018). Jag har ej tagit med alla brottskategorier i denna redovisning. Siffrorna är säkert ej exakta, men ligger nära (lite knöligt att räkna), har exempelvis räknat lågt när det varit icke namngivet antal BO. Det jag missat är att kolla upp hur många enskilda GM som återkommer i flera domar. Materialet är endast från denna tråden (har ej läst några länkar).

BO under 18 år har jag räknat som barn, även om domarna inte räknat exempelvis en 15-åring som barn; det här kom jag på efter ett tag, så en och annan 15-åring har nog gått in i vuxenkategorin. Finns flera brott beskrivna har jag tagit med dem om de ingår i de här redovisade kategorierna.

Något som överraskar är mängden domar av olovlig körning, känns sådär lagom kul att det kör omkring personer utan körkort som inte kan trafikreglerna. En annan sak som slagit mig är överrepresentationen av sexuellt utsatta minderåriga (7-17 år), det finns en tydlig överrepresentation av flickor, dock finns det flera pojkar som utsatts för grova våldtäkter.

Grov våldtäkt mot barn: 28
Våldtäkt mot barn: 32
Sexuellt utnyttjande/tvång av barn: 19
Sexuellt ofredande av barn: 107

Grov våldtäkt: 12
Våldtäkt: 30
Våldtäktsförsök: 8
Försök till grov våldtäkt: 1
Sexuella ofredanden/tvång: 91

Grov misshandel: 12
Misshandel: 60
Försök till misshandel: 3
Mord: 5 säkra, 2 osäkra (2015#02 ej bevisat, Arboga Aki Olavi Paasila, 2016#20 Malmö, de 3 friades från mord, men en dömdes för brott mot griftefriden).
Mordförsök: 4
Mordbrand: 1

Grovt rån: 3
Rån: 13
Olaga hot: 30 (tror jag missat några)

Olovlig körning: 20

Sedan var det åtskilliga narkotikabrott (oftast ringa), en del skadegörelse, brott mot knivlagen, stölder, våld mot tjänsteman m.m
Citera
2018-06-07, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Här är en sammanräkning av domarna i tråden (2011-2018). Jag har ej tagit med alla brottskategorier i denna redovisning. Siffrorna är säkert ej exakta, men ligger nära (lite knöligt att räkna), har exempelvis räknat lågt när det varit icke namngivet antal BO. Det jag missat är att kolla upp hur många enskilda GM som återkommer i flera domar. Materialet är endast från denna tråden (har ej läst några länkar).

BO under 18 år har jag räknat som barn, även om domarna inte räknat exempelvis en 15-åring som barn; det här kom jag på efter ett tag, så en och annan 15-åring har nog gått in i vuxenkategorin. Finns flera brott beskrivna har jag tagit med dem om de ingår i de här redovisade kategorierna.

Något som överraskar är mängden domar av olovlig körning, känns sådär lagom kul att det kör omkring personer utan körkort som inte kan trafikreglerna. En annan sak som slagit mig är överrepresentationen av sexuellt utsatta minderåriga (7-17 år), det finns en tydlig överrepresentation av flickor, dock finns det flera pojkar som utsatts för grova våldtäkter.

Grov våldtäkt mot barn: 28
Våldtäkt mot barn: 32
Sexuellt utnyttjande/tvång av barn: 19
Sexuellt ofredande av barn: 107

Grov våldtäkt: 12
Våldtäkt: 30
Våldtäktsförsök: 8
Försök till grov våldtäkt: 1
Sexuella ofredanden/tvång: 91

Grov misshandel: 12
Misshandel: 60
Försök till misshandel: 3
Mord: 5 säkra, 2 osäkra (2015#02 ej bevisat, Arboga Aki Olavi Paasila, 2016#20 Malmö, de 3 friades från mord, men en dömdes för brott mot griftefriden).
Mordförsök: 4
Mordbrand: 1

Grovt rån: 3
Rån: 13
Olaga hot: 30 (tror jag missat några)

Olovlig körning: 20

Sedan var det åtskilliga narkotikabrott (oftast ringa), en del skadegörelse, brott mot knivlagen, stölder, våld mot tjänsteman m.m
Är det inte mer än så? Bara Maria.bokklubben har 295 inlägg i den här tråden, och de flesta av Maria.bokklubbens inlägg är domar, inte mycket diskussionsinlägg, hen har mestadels postat dom efter dom. Så det känns som att du har räknat fel här. Men vi kan i alla fall konstatera att sex med barn är en favorit bland afghanska män.
Citera
2018-06-07, 03:24
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlatteBrott
Är det inte mer än så? Bara Maria.bokklubben har 295 inlägg i den här tråden, och de flesta av Maria.bokklubbens inlägg är domar, inte mycket diskussionsinlägg, hen har mestadels postat dom efter dom. Så det känns som att du har räknat fel här. Men vi kan i alla fall konstatera att sex med barn är en favorit bland afghanska män.

Jag har ej tagit med alla kategorier, exempelvis narkotikabrott, stöld, våld mot tjänsteman, brott mot knivlagen, skadegörelse ... detta för att jag ville fokusera på domar med solklara brottsoffer.

Har noterat, dom för dom, antalet dömda, vilka brott det handlar om, antal brottsoffer, deras ålder (om uppgifter finns) och kön.

Edit: För mig är grov våldtäkt mot barn en fruktansvärd tragedi.
Edit: Lägg ihop alla siffror i min sammanställning, och du får siffran 481.
Senast redigerad av Passepartout 2018-06-07 kl. 04:18.
Citera
2018-06-07, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Jag har ej tagit med alla kategorier, exempelvis narkotikabrott, stöld, våld mot tjänsteman, brott mot knivlagen, skadegörelse ... detta för att jag ville fokusera på domar med solklara brottsoffer.

Har noterat, dom för dom vad personen/erna dömdes för, antal brottsoffer, deras ålder och kön.

Edit: För mig är grov våldtäkt mot barn en fruktansvärd tragedi.
Okej. Det känns dock fortfarande som det är för lite domar. Enligt Wikipedia fanns det år 2016, 34000 afghaner i Sverige.

https://en.wikipedia.org/wiki/Afghans_in_Sweden

Antar att det är lite mer nu, låt oss säga, 50000 afghaner. Så totalt 186 våldtäkter eller sexuellt ofredande mot barn, 142 våldtäkter och andra sexuella trakasserier, etc, verkar ändå mindre än vad jag trodde. Afghaner har ju ändå ryktet att de ska vara värst, tillsammans med somalierna. Hur står sig afghanernas brottsstatistik per capita inom kategorierna som du sammanfattade statistiken kring, jämfört med etniska svenskars brottsstatistik inom dessa kategorier?
Citera
2018-06-07, 03:41
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlatteBrott
Okej. Det känns dock fortfarande som det är för lite domar. Enligt Wikipedia fanns det år 2016, 34000 afghaner i Sverige.

https://en.wikipedia.org/wiki/Afghans_in_Sweden

Antar att det är lite mer nu, låt oss säga, 50000 afghaner. Så totalt 186 våldtäkter eller sexuellt ofredande mot barn, 142 våldtäkter och andra sexuella trakasserier, etc, verkar ändå mindre än vad jag trodde. Afghaner har ju ändå ryktet att de ska vara värst, tillsammans med somalierna. Hur står sig afghanernas brottsstatistik per capita inom kategorierna som du sammanfattade statistiken kring, jämfört med etniska svenskars brottsstatistik inom dessa kategorier?

Men det är ju det Maria.bokklubben i tråden sliter med, att dokumentera alla dömda afghaner. Detta är troligtvis bara en liten del av alla fällande domar, plus det stora mörkertal som aldrig kommer till rättegång. Det kan aldrig vara fel att få en överblick av materialet man har.
Senast redigerad av Passepartout 2018-06-07 kl. 04:17.
Citera
2018-06-07, 17:30
Medlem
Flus avatar
Detta fall finns inte listat i tråden, vad jag kan se:
(FB) Borlänge: Två flickor rymde hemifrån – då våldtog flyktingbarnet båda (tidigare dömd)
Afghan våldtog två fjortonåriga flickor i Borlänge.
Citera
2018-06-10, 12:05
Medlem
Provokatörs avatar
Tråden verkar ha tjänat som utgångspunkt för Ann Heberlein när hon författat sin senaste bok: Våldtäkt och kultur. Mottagande kommer att vara blandat och det återstår att se hur pass mycket värme den rör upp. Jag förstår att hon tagit sin utgångspunkt i denna tråd och inget fel i det då vi gjort grovjobbet åt henne, jag välkomnar givetvis debatten och hoppas på ett omnämnde i något sammanhang.

Johan WesterholmLedarsidorna.se pushar för hennes kommande boksläpp och publicerar för betalande det första kapitlet. Det första kapitlet handlar om ett av trådens fall vilken postades av Universell och uppdagades genom P.Jonassons dump. Vill man ta del av domen finns den givetvis länkad i inlägget och kan läsas i sin helhet utan att filtreras av Ann Heberlein. (FB) Samlingstråd: Afghanernas sexuella våld & övrig kriminalitet, domar, fupar etc.
Ur denna grupp har jag sorterat fram domar med afghanska förövare. Eftersom afghanska män är kraftigt överrepresenterade vid sexualbrott valde jag att se på just denna grupp för att pröva min hypotes om relationen mellan kultur – kvinnosyn, normer och värderingar – och sexualbrott.
Det tog lite tid men med lite tur så kommer denna tråd spridas långt utanför läsekretsen av vanliga forumläsare, tråden har nu lästs 85.583 gånger och vi får se hur lång tid det tar innan vi passerar 100.000 visningar.

Länk till ledarsidorna.se: https://ledarsidorna.se/2018/06/valdtakt-och-kultur-en-undersokning-av-relationen-mellan-invandring-och-sexualbrott/

/Provokatör

PS När du läst detta Ann är du välkommen att kontakta mig via PM om det är något du undrar över eller vill klara ut.
Citera
2018-06-11, 12:27
Medlem
Passepartouts avatar
Är det första gången MSM redovisar mer ingående hur grov den invandrarrelaterade brottsligheten verkligen ser ut, och hur den trasar sönder samhället? https://www.expressen.se/nyheter/qs/last-night/last-night-in-alvesta/

Personen säger sig vara från Syrien. Jag slås av likheten med många FUPar och domar i denna tråd. De som råkar illa ut är oftast svaga grupper, unga flickor/pojkar, förståndshandikappade, hemlösa, prostituerade och äldre.
Citera
2018-06-11, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Brott: 2017#18 rev.0 MORD
Plats: Norsjö
Datum: 2017-10-14
Flashbacktråd: (FB) Norsjö: Äldre kvinna hittad död i soprum. Polisen misstänker brott. (2017-10-14)
Tips av: Universell
Media i urval:
GM/MGM 1: @MIRI, @MIR HUSSE1N, 1996-12-21 MISSTÄNKT Medborgare i Afghanistan
Straff:
Utvisning:
BO: Kvinna 80 år
Målnummer: Skellefteå Tingsrätt, B 1141-17
Dagboksblad:
Häktningsframställan: https://minfil.org/m5TbI9cdb3
Fup:
Stämningsansökan:
Dom:
Utlåtande från socialtjänsten:
Övrigt:

Gärningsbeskrivning: Äldre kvinnan mördad i soprum

Medial mörkläggning om MGM/GM's ursprung: JA

Kommentar:

/Provokatör
Denna är ju klarlagd att det är mord. Dom har fallit.

Edit: Även i Hovrätten:
- https://www.norran.se/nyheter/blaljus/soprumsmordet-i-norsjo-hovratten-faststaller-domen-mot-21-aringen/
Senast redigerad av Pisseman 2018-06-11 kl. 16:29.
Citera
2018-06-12, 11:08
Medlem
Provokatörs avatar
Jag har nu sammanställt hur media rapporterat om fallen i tråden vilket resulterade i en egen tråd: (FB) Ny studie visar - Media avstår publicering av kriminellas ursprung 9 gånger av 10

/Provokatör
Citera
2018-06-15, 21:47
Medlem
Uppdatering med LMA-kort från Migrationsverket, den iranska ID-handlingen + översättning från persiska samt yttranden från socialtjänsten och frivården;

Sex veckor efter den första domen döms Heedari på nytt. Målet överklagas till hovrätten och här tar det hela en ny vändning - Heedari har en iransk ID-handling som visar att han är 26...

Brott: 2016#119 Rev 1 SNATTERI, NARKOTIKABROTT, RINGA NARKOTIKABROTT
Plats: Göteborg
Datum: 2016-06-23
Flashbacktråd: (FB) "16-årig" afghan erkänner åldersbluff i hovrätten - är enligt iransk ID-handling 26!
GM: Esmaeil Heedari, 000761-0058 DÖMD Medborgare i Afghanistan
Straff: Villkorlig dom och dagsböter 150 á 50 kr.
Utvisning: Nej (ej yrkat)
BO: Coop Göteborg-Skaraborg AB
Målnummer: Västra HR B 4140-16, Göteborgs TR B 9737-16
Dom meddelad HR: 2016-11-29
Dagboksblad: https://minfil.com/CdadS3e4b9/V_stra_HR_B_4140-16_Dagboksblad_2018-06-07.pdf
LMA-kort med foto: https://imgur.com/a/ZyKdeDc
Iransk ID-handling: https://minfil.com/r0ZfR5edb0/V_stra_HR_B4140-16_Aktbil_4.pdf
Översättning ID-handlingen: https://minfil.com/f8Z8Ree7bc/V_stra_HR_B4140-16_Aktbil_6.pdf
Yttrande Socialtjänsten: https://minfil.com/o5Z1Reefb0/V_stra_HR_B4140-16_Aktbil_12.pdf
Yttrande Frivården: https://minfil.com/K7a7S8e7b1/V_stra_HR_B4140-16_Aktbil_26.pdf
Dom: https://minfil.com/y5o3Leedb2/V_stra_HR_B_4140-16_Dom_2016-11-29.pdf
Överklagad: Ja. Tingsrätten dömde Heedari som barn där tidigare utdömd ungdomsvård skulle avse även den nya brottsligheten. Hovrätten ändrade detta till villkorlig dom och 150 dagsböter à 50 kr.
Arvoden: 11 599 kr

Gärningsbeskrivning: Esmaeil Heedari har olovligen tagit tre oxfiléer till ett sammanlagt värde av 949 kronor som tillhörde Coop Göteborg-Skaraborg Ab.

Esmaeil Heedari har olovligen innehaft 0,28 gram heroin.

Esmaeil Heedari har olovligen använt heroin.

Åldersfrågan, citerat ur domen: Esmaeil Heedari har uppgett att han inte, som tidigare angetts, är född år 2000, utan den 11 juli 1991. Han har vidare uppgett följande. När han kom till Sverige tänkte han uppge sin riktiga ålder men en vän till honom sa åt honom att säga att han var 15 år, för att enklare få uppehållstillstånd. Det var även problem för honom att översätta den iranska tidräkningen till den svenska. Han insåg efter ett tag att det var svårt att försöka leva som en 15-åring och bestämde sig för att berätta om sin riktiga ålder.

Åklagaren har gett in en kopia av en iransk identitetshandling för tillfälligt uppehållstillstånd, med bild på en person som är mycket lik Esmaeil Heedari. Enligt en översättning avser handlingen Esmaeil Heedari, född 1991-07-11 och med medborgarskap i Afghanistan. Esmaeil Heedari har uppgett att identitetskortet finns i Iran och att hans mor har skickat honom en kopia av handlingen.

Vid bedömningen av Esmaeil Heedaris nya uppgifter om sin ålder ska beaktas att han är mot sin vilja underkastad LVU-vård. Det finns därför anledning för honom att påstå att han är äldre än han är. Samtidigt är han medveten om att en vuxen kan få en svårare påföljd än en ungdom. Esmaeil Heedaris uppgifter och kopian av identitetshandlingen ger ett betydande stöd för att han är född juli 1991. Utöver att han tidigare har lämnat andra uppgifter, finns det inget som stöder att han skulle vara yngre. Sammantaget får det anses klarlagt att han var över 15 år när gärningarna begicks och mest sannolikt att han är född år 1991.

Kommentarer: Uppger till frivården att han har många problem som han inte får hjälp med, att föräldrarna är nyskilda och att han vill återvända till Iran för att hjälpa sin mor. Fem års grundskola i Iran. Missbruk, rökheroin. Uppger sig ha blivit beroende av morfin efter misshandel i Iran. (Enligt Frivården har de från registerutdrag fått uppgiften att Heedari sökt uppehållstillstånd 2016, i övriga handlingar är årtalet 2015.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in