Följande mål gäller en knivattack på ett asylboende i Källinge -
"den som sover till 99% kan andra människor våldta";
Brott: 2018#58 Rev 0 GROV MISSHANDEL, RINGA NARKOTIKABROTT
Plats: Källinge
Datum: 2018-01-30
Media i urval: SVT
Alternativmedia: Fria Tider
GM: Islam Urbani, 19990428
DÖMD Medborgare i Afghanistan
Straff: Fängelse 3 år
Utvisning: Ja - förbjuds återvända före 2028-06-08
BO: Man (tolkbehov dari)
Målnummer: Varbergs TR B 272-18
Fup: https://minfil.com/Mdv0ief2b9/Varbergs_TR_B272-18_Aktbil_53.pdf
Dom meddelad: 2018-06-08
Dom: https://minfil.com/K2v1iff9b3/Varbergs_TR_B_272-18_Dom_2018-06-08.pdf
Överklagad: Vet ej
Arvoden: 216 598 kr
Gärningsbeskrivning: Islam Urbani har misshandlat och försökt döda målsäganden genom att flera gånger hugga med en kniv mot hans huvud och överkropp. Knivangreppet utfördes när målsäganden satt ner på huk. Han höll upp händerna till motvärn vilket medförde allvarliga avvärjningsskador på händer och fingrar. Efter att målsäganden flytt till sitt rum har Urbani följt efter och där tilldelat målsäganden ytterligare ett hugg i handen. Har också olovligen använt cannabis.
Åklagaren yrkade i första hand på försök till mord, men tingsrätten ansåg det inte bevisat att Urbani haft för avsikt att beröva målsäganden livet och dömer för grov misshandel.
Enligt målsäganden bottnar motivet i tjafs och anklagelser om baktaleri.
Urbani har förnekat gärningen och hävdat att några på boendet försökte "ta honom" och att han själv bestämde sig för att bara rispa målsäganden lite grann för att lära honom att inte "förstöra andras liv". Urbani såg vid tillfället bara "lite lite lite blod".
Urbani har i förhör också uppgett att målsäganden vid flera tillfällen sagt att Urbani sov till 99%, vilket ska ha antytt att det gick bra att utnyttja honom sexuellt;
Islam ombeds också att berätta vad som menas med att sova till 99%. Islam berättar att det är dessa tillfällen som någon kan ta sig friheten att tafsa på en annan person. Islam tillfrågas vad som menas med att sova till 99% i Afghanistan och eller Iran. Islam säger att med detta menas att den som sover till 99% kan andra människor våldta.
Islam ombeds att utveckla hur man ska förstå det i västvärlden. Islam säger att han sov i lägenheten och förvånades över NNs sätt att agera och vara. Islam undrade varför han hade försökt att ta av sig bältet. Tillfrågad säger Islam att han inte vet om bältet har varit av eller om bältet har varit på hela natten, det enda han kunde konstatera var att det var på ett annat sätt än när han hade satt på sig det kvällen innan.
Ur polisförhöret med Urbani:
Från vilket land kommer du?
Afghanistan
Hur har det varit att bo där på Mäshult?
Jag trivs inte, det är mitt i skogen och man känner sig väldigt ensam. Man blir rädd där och det är ingen plats för människor att bo i.
Har det varit några konflikter under tiden du bott där?
Nej jag har inte haft någon konflikt med någon men det är förskräcklig plats där.
Och efter bråket vad hände då?
När såg hans vänner utanför och leka med mobilen så sprang jag mot skogen och jag var rädd att de skulle våldta mig eller kidnappa mig.
...............................................
Vittne: NN berättar att han är anställd av sin mammas företag som vaktmästare på aktuellt boende. Företaget som mamma driver har boende för nyanlända. NN berättar att han och familjen bor privat i ett hus som ligger på samma område som de bostäder som hyrs ut till Migrationsverket.
Medial mörkläggning om GM's ursprung: Ja - "En man"
Kommentar: Enligt domen - så vitt känt tidigare ostraffad. Avslag på asylansökan med beslut om utvisning 2017-04-28. Bedömdes av Migrationsdomstolen 2018-01-20 som vuxen. Bedöms varken vara flykting eller alternativt skyddsbehövande. Detta har överklagats till Migrationsöverdomstolen.
Detta är återigen ett exempel där medborgarskap inte anges i domen. Afghanistan förekommer i ett fall i den löpande texten gällande "sova till 99%". I stämningsansökan anges tolkbehov dari. I fupen uppger GM i förhör att han kommer från Afghanistan (se ovan), detta är dock inte uppsatt i personalia (längst bak i fupen).
Enligt vad som förmodligen är den uppskrivna åldern ska Islam Urbanis födelsedatum vara 19990428. Det innebär att han på bilderna i fupen är 19 år. Han har alltså uppgett sig vara yngre än så och levt ungefär tre år i Sverige som minderårig asylsökare.
Foto ur fupen: https://imgur.com/a/yY2UrCn