2018-06-06, 22:36
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag tror man helt ska ignorera ökningen för L. Inget vi sett tidigare bekräftar den trenden. Demoskop kommer i morgon eller på fredag. Om vi ser något liknande där så kan vi börja bli oroliga, men sannolikt är det bara Sentios normala brus. I verkligheten är M större och L mindre än vad Sentio visar.
Ja, nu ska vi jobba in Demoskop på nytt rekord!
Det gamla lyder på 20,2%. Blott två gånger har man varit över 20% och man noterade 19,4% sist.
Senast redigerad av Readyfreddie 2018-06-06 kl. 22:38.
2018-06-06, 22:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Hahaha, ja... Tydligen kan hon sjunga
https://www.youtube.com/watch?v=7YEt7A_88EU
Den kristna vänstern som Ebba Busch Thor mer eller mindre representerar är död. Detta fattade Sara Skyttedal och vågade i alla fall försiktigt heja på mjukt konservativa kandidaten Marco Rubio. En riktig högerperson hade antagligen hejat på Rand Paul, Ted Cruz eller Donald Trump. Om du inte går till höger är du förlorad. Hur som helst. Det kommer bli en total chock i Sverige under valnatten.
EBT och några till inser det men medlemmarna är frireligiösa humanister som han som sjöng i riksdagen nyligen. EBT, SS och han journalisten kan inte vända partiet för de har inte medlemmarna med sig. Precis som S.
2018-06-06, 22:37
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Varför skriver Nyheter Idag alltid Liberalerna som "Liberalerna", någon som vet? Är det bara för att de inte tycker att partiet gör skäl för sitt namn, så kör de samma skämt varje gång?

Ja precis. Nyheter Idag har ju lite prägel åt det anarkokapitalistiska/frihetliga hållet och menar då att nyliberalism inte är äkta liberalism.
2018-06-06, 22:39
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Sentio brukar ha mindre underlag än övriga OI och dessutom normerar de inte analyserna utifrån tidigare undersökningar. Detta innebär att det svänger mer upp och ner i Sentios grafer än i övrigas.
Normerar utifrån tidigare undersökningar? Vad innebär det?

Som följdfråga, om man frågar 1.000 personer och dessa personer ger 1.000 svar på olika partier så måste väl dessa 1.000 svar behållas precis som de är? Man kan väl inte manipulera svaren som har givits? Ett svar som säger (M) kan väl inte bara ändras till (S) för att "normera utifrån tidigare undersökningar" (eller vad det ni betyder, ni förstår säkert)?
2018-06-06, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag brukar rösta ganska tidigt, är ju inte på posten längre (de är ju nerlagda och säkert för dyra) utan i nån annan lokal som kommunen fixat) nu senast så tog jag bara SD valsedlar i stället, och väntade inte på nån ledig skärm utan ställde mig mitt på golvet och stoppade i dem i kuverten...

När jag röstade på valdagen så brukade det stå folk utanför vallokalen och delade ut valsedlar, brukade bara var folk från S där har jag för mig (var ganska många år sen) och ofta hade de barn som delade ut valsedlarna... men jag låter mig inte störas av sådana trix utan ganska osvenskt vägrar jag ta emot dem, eller kastar i papperskorgen precis innanför dörren, minns faktiskt inte då det är mer än tio år sen jag röstade på valdagen...

Klok politik att rösta så tidigt man kan. För dör man innan valdagen räknas den rösten.
2018-06-06, 22:41
Medlem
Citat:
Normerar utifrån tidigare undersökningar? Vad innebär det?

Som följdfråga, om man frågar 1.000 personer och dessa personer ger 1.000 svar på olika partier så måste väl dessa 1.000 svar behållas precis som de är? Man kan väl inte manipulera svaren som har givits? Ett svar som säger (M) kan väl inte bara ändras till (S) för att "normera utifrån tidigare undersökningar" (eller vad det ni betyder, ni förstår säkert)?
Googla på glidande medelvärde så förstår du exakt vad som menas.
2018-06-06, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruidolore
Jag tänker precis tvärtom, ett stort Mp/V/FI hade gynnat SD och därmed Sverige tror jag.
"A hero is only as good as his villian"

Här hänger jag faktiskt inte med. Kan du utveckla?
2018-06-06, 22:49
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Nu känns det som att det finns två frågor angående valet som står över alla andra, kommer SD klara 30% och kommer S klara 20%?
Haha, först skrattade jag bara åt din kommentar. (S) kommer så klart komma en bra bit över 20%. (SD) kommer nog inte att lyckas att fördubblas ännu en gång, och ännu mindre komma över 30%. Men sedan tystnade jag. Tänk om det faktiskt blir så. Är det verkligen helt uteslutet? Men nej, jag tror fortfarande att båda två är nästan helt uteslutna.
2018-06-06, 22:50
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Förutom att SD ökar i alla OI ser det också ut som om C har peakat och att Lööfs framgång har brutits. Mitt tips är att C mycket väl kan hamna under fyra procent i valet. Från att ha varit ett stabilt landsbygdsparti har C utvecklats till ett trendigt nyliberalt storstadsparti. Trendväljare är flyktiga och när nu momentum förlorats: Vilka väljare blir kvar? Ja, en och annan trogen småortsväljare som är totalt ointresserad av politik.
Faktiskt tror jag C lever farligare än L. Liberalerna har trots allt en ideologi och en konsekvent partiledare. Godnatt Annie, det var kul ett tag.
Genom sina egna glasögon så tror jag att Annie Lööf ser sig själv som en vinnare, som det enda alternativet för de som lämnar MP och asylkramarna som lämnar Nya M och S.
Jag tror att C nu kommer att bli det kvarvarande alternativet för hipsters, #vistårinteut, #jagärhär, journalister, kulturarbetare, m.fl.
Bondeförbundet körde med kokkaffe och Lööfs C med latte. Tiderna förändras.

Som jag tidigare skrev, C's uppgång är att likna med att pinka i brallorna, först så blir det varmt men efter ett tag.........
C har blivit den politiska sopstationen, C får de rösterna som ingen annan vill ha.
Som en debattör skrev, SAP-kärringarna håller kvar kontrollen och kör S in i kaklet. Gråsossarna går till SD. Konservativa moderater gör detsamma.

Jag tror att C kommer att uppleva en beröringsskräck, konservativa moderater föredrar SD som samarbetspartner.
2018-06-06, 22:52
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Googla på glidande medelvärde så förstår du exakt vad som menas.
Okay, tack för det tipset. Intressant. Men det känns ändå som att man glider lite på sanningen.
2018-06-06, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Det finns inga kompetenta sossar kvar i partiet. Efter Mona Sahlin fick partiet en loserstämpel på sig och attraherar numera bara idioter som Annika Strandhäll och övriga i det smartaste bästa tjejgänget. Vi får bara hoppas att SD lyckas fånga upp tillräckligt mycket kompetens så de kan åstadkomma en verklig förändring. Även om dom skulle få 51% gör det inte så mycket om det inte finns tillräckligt mycket hjärnkapacitet i partiet för att driva igenom det som behövs.

Vet du, jag tror att ju högre siffror SD får, desto högre hjärnkapacitet ansluter sig. Det blir comme - il -faut.
2018-06-06, 23:04
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Okay, tack för det tipset. Intressant. Men det känns ändå som att man glider lite på sanningen.
Det är inget fuffens. Bara ett sätt att mildra slumpmässiga extremutfall (som L:s +7% i Sentio). Om Sentio hade använt en sådan normerande metod hade siffran inte blivit lika hög.

Titta på tredje grafen på status.st, där ser du SD:s medelvärde i OI över tid, dels oviktat, dels med glidande medelvärde (3 månader). Notera också i översta grafen att Sentiokurvan varierar mer än Yougovs, just beroende på de två skälen jag angav tidigare.

http://status.st

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in