2018-06-06, 17:29
Medlem
crawlys avatar
[quote=Snor-Johan|64259120]
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Finns det överhuvudtaget någon källa på att det hörts skrik? Och i hela fem minuter?

Tror att det är en trådsanning[/QUOTE
Jo någon tvärs över vägen ringde tydligen 112 och anmälde det som även enligt uppgift förhörts av polisen
Subjektiv upplevelse som lika gärna kan vara 1 minut.
5 minuter är en hiskeligt lång tid att gallskrika på.

Jag tror som du att det måste förhålla sig på två olika vis.

Spekulation nu - OM vittnet som hört skriken talar sanning:
1. GM tror att BO är död och placerar BO bakom planket. BO vaknar till efter det att GM lämnat och börjar skrika, men skadorna är för svåra och leder efter några minuter till att BO blir medvetslös och tillslut avlider. I detta scenario kan BO placerats bakom planket långt innan skriken och GM redan varit långt borta och bör ha känt sig hyfsat säker när han/hon lämnade BO i tron om att denne var död.
2. Någon form av strid utkämpas under ett antal minuter. Detta avslutas med att BO avlider. I detta scenario skulle GM ha panik att komma därifrån eftersom han/hon omöjligt vet om en hundägare eller joggare finns på andra sidan planket redo med kamera/telefon.

Han/hon har då troligtvis förflyttat sig nord/nordost längs med planket och motorvägen. Det finns gott om buskar att ducka bakom om man ser en bil komma på motorvägen. Han/hon kan sedan vika av upp i skogen och dra västerut för att cirkla runt området till den del där telefonen hittades. Detta förutsätter att han/hon inte velat att någon skulle göra någon iakttagelse.

Vi kan sålunda konstatera att om det med skriken stämmer så rör det sig om en misshandel där BO senare avlidit av skadorna efter det att GM redan lämnat platsen. Eftersom vi inte vet hur mycket tid som förflutit mellan det att BO befann sig i hemmet, blev medvetslös och sedermera hamnade bakom
Citera
2018-06-06, 17:30
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Såg lite av en artikel i NA men den var låst men rubriken löd: ”Han har varit min bästa vän.”
LW sa detta i polisförhör , antar att de va i samband med anmälan om misshandel,någon som kan låsa upp artikeln och länka?
Ber om ursäkt om detta varit uppe i tråden innan!
Citat:
Lena Wesström har polisamält sin misstänkte mördare minst två gånger de senaste åren.
Nu har NA tagit del av en anmälan från 2016 som gäller ofredande.
"Han har vart min bästa vän", säger Lena Wesström, i polisförhöret.
Citat:
Polisen har valt att kraftigt maskera förundersökningen gällande ofredandet mot mannen. Endast ett fåtal ord går att utläsa från det 14 sidor långa protokollet.

"Jag bedömer att den innehåller uppgifter som är sekretessbelagda", skriver Annelie Krant, utredare på polisen, i sitt beslut.

Något förhör med den misstänkte 44-åringen i ärendet görs aldrig. Innan polisen hinner komma så långt väljer Lena Wesström att inte längre delta i utredningen.
Citat:
"Målsägande uppger efter förhöret att hon inte vill längre, hon vill inte driva processen hon vill inte ange brottet till åtal", skriver utredaren i ett PM, och fortsätter;

"Målsäganden vill inte att utredningen fortsätter. Målsäganden vill inte delta i utredningen eller i förhör".

Det står inget mer av substans i artikeln.
Citera
2018-06-06, 17:39
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Det som är ganska intressant i sammanhanget är att det ligger hus ca. 60 meter på andra sidan vägen (E18). Och rent hypotetiskt skulle ljudet av eventuella skrik mycket väl ha förstärkts genom att de studsade mot bullerplanet och transporterats genom luften, i vad som verkar ha varit en i övrigt ganska stilla kväll.

https://www.google.se/maps/place/Byalagsgatan,+703+60+%C3%96rebro/@59.2888079,15.1856446,101m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465c152e1842067d:0xfaaf8 80ea7270a4c!8m2!3d59.2895461!4d15.1835614

Så, om (med reservation) @dalaan's uppgift stämmer, så skulle brottsplatsen kunna vara på motorvägssidan av bullerplanket.

Ja exakt. Det ligger hus på vägen som går parallellt med stora vägen(inte husen i LWs område). Där finns stora uppvuxna träd, undrar hur mycket fönster som är vänt mot stora vägen där.

Husen jag pratar om har en väg emellan och sen gräsmatta en bit innan man kommer ner till stora buskage och träd. Där finns antagligen samma typ av låga staket av metall och sen är det några meter till stora vägen.

Där någonstans på gräsmattan i närheten av där planket slutar tror jag dödskampen har pågått.

Det är som sagt min åsikt och skall inte tas för sanning. Hon kan mycket väl ha suttit i en bil på gatan jag pratat om till att börja med och sen sprungit/kastat sig ur den.

Det kan ha varit en kort promenad från bostaden med bråk som kulminerat där.
Senast redigerad av Cocinella 2018-06-06 kl. 17:41.
Citera
2018-06-06, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filttoffla
Ungefär 20 år.
Det var ett bra tag. Har han alltid varit likadan? Vet du någon som känner honom ännu längre tillbaka? Det skulle vara intressant att veta lite om hur han var i barn- och ungdomsåren faktiskt. Om något tråkigt hänt honom eller så. Hade tänkt vänta med att fråga om detta till senare egentligen, när vi vet om han blir fortsatt häktad eller inte men nu dök ett bra tillfälle upp tycker jag.
Vet du om SD och LW kände varandra så långt tillbaka? Eller om de träffades i samband med att de hamnade i samma bostadsområde?

Två i hans familj har bytt efternamn och det har troligtvis inte ett jota med detta att göra men kan inte släppa tanken på varför. En yngre och en äldre person. Till ett annat -son namn och ett annat rätt vanligt svenskt efternamn. Du råkar inte veta något om det?
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Något jag tycker är märkligt när jag sett bilder på FP är att det syns en burk i gräset nära planket. Har den hamnat där före eller efter LW hittats? Om den fanns på platsen när hon hittades, tycker jag inte polisens tekniker har skött sitt arbete. Alla föremål i närheten av BO ska väl dokumenteras och samlas in för undersökning?
Det verkar lite konstigt om någon har hållit till där efter att de hittade LW men vad vet man om folk egentligen. Tycker annars som du att det är märkligt om den lämnats kvar av polisens tekniker.
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Är det någon som känner SD som vet hur SD och LW träffades? Tror frågan varit uppe tidigare...undrar om dom kände varandra när hon vigde SD & HD...om dom kanske var grannar på den tiden?
Jo, det har frågats om förut men ingen har vetat hittills. Undrar samma sak.
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag har fått nått om bakfoten tror jag.
LW anmäldes försvunnen på tisdag morgon. 23-23:30 på måndag är den sista kontakten.

Läser nu in mig att det verkar vara först på onsdagen polisen rubriserar det som människorov och tar in SD på ett första förhör. Hela tisdagen är hon bara saknad.

Antingen barn/ex man tipsat eller så har polisen sett mobiltrafiken eller så gör den tidigare anmälan polisen intresserad.
I och med nycklar/dörr/plånbok hemma så uppgradera dom det till människorov och får helt andra resurser.
Fick också fel för mig precis som du. Trodde att de plockade in honom för förhör på tisdagen 15 maj men enligt sammanfattning på NA så var det den 16:e. Samma dag åkte han (och HA?) till USA men den uppgiften kommer från en användare i tråden. Har inte sett att det har preciserats närmare i pressen exakt när de åkte mer än "strax efter" förhöret.

Citat:
Ursprungligen postat av Stubbrace
Kan LW varit gravid?
(SD ev. far)
Har också undrat samma sak. Det skulle kunna vara ett bra motiv.
Citat:
Finns det överhuvudtaget någon källa på att det hörts skrik? Och i hela fem minuter?

Tror att det är en trådsanning
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Jo någon tvärs över vägen ringde tydligen 112 och anmälde det som även enligt uppgift förhörts av polisen
Subjektiv upplevelse som lika gärna kan vara 1 minut.
5 minuter är en hiskeligt lång tid att gallskrika på.
Dalaan som skrev det verkade i alla fall trovärdig. Samtalet till 112 måste finnas registrerat men det lär vi inte få reda på här, i fup:en står det väl i så fall, om det blir någon fup.
Tror också att man ska ta det där med ca 5 minuters skrik från och till med en stor nypa salt. Det var en höftning från dalaans sida, troligen höll det inte på så länge. Någon minut kanske.
Och: är säker på att om dessa skrik har förekommit så finns det fler som har hört det, särskilt de allra närmast, vilket är nära. Finns säkert fler vittnesmål om det ena och det andra.
Senast redigerad av cleolin 2018-06-06 kl. 18:11. Anledning: Blev fel i citeringen
Citera
2018-06-06, 18:17
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Så kan det vara och om dalaan nämns som vittne i en FUP får han nog skaffa ett nytt nick

Ja. Uppgav sig ”daalan” vara en man? Erkänner, jag minns inte vilket och har inte aktivt försökt att ta reda på det heller idag...
Citera
2018-06-06, 18:20
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Ja. Uppgav sig ”daalan” vara en man? Erkänner, jag minns inte vilket och har inte aktivt försökt att ta reda på det heller idag...
Nej, det är nog jag som fick för mig det.
Citera
2018-06-06, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Det var ett bra tag. Har han alltid varit likadan? Vet du någon som känner honom ännu längre tillbaka? Det skulle vara intressant att veta lite om hur han var i barn- och ungdomsåren faktiskt. Om något tråkigt hänt honom eller så. Hade tänkt vänta med att fråga om detta till senare egentligen, när vi vet om han blir fortsatt häktad eller inte men nu dök ett bra tillfälle upp tycker jag.
Vet du om SD och LW kände varandra så långt tillbaka? Eller om de träffades i samband med att de hamnade i samma bostadsområde?

Två i hans familj har bytt efternamn och det har troligtvis inte ett jota med detta att göra men kan inte släppa tanken på varför. En yngre och en äldre person. Till ett annat -son namn och ett annat rätt vanligt svenskt efternamn. Du råkar inte veta något om det?

Jag upplever att han varit samma person hela tiden. Jag träffade honom första gångerna tillsammans med ett gäng av hans kompisar men har inte kontakt med några numera. LW träffade jag första gången för kanske 3-4 år sedan så jag har ingen aning om hur länge de känt varandra, visste inte ens att hon vigt S och H. Träffade LW tillsammans via en annan kompis första gången och insåg då att vi hade massor av gemensamma vänner/bekanta på olika håll.

Ingen aning angående efternamnsbytena.
Citera
2018-06-06, 18:39
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Nej, det är nog jag som fick för mig det.

Ok. Tack!
Citera
2018-06-06, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filttoffla
Jag upplever att han varit samma person hela tiden. Jag träffade honom första gångerna tillsammans med ett gäng av hans kompisar men har inte kontakt med några numera. LW träffade jag första gången för kanske 3-4 år sedan så jag har ingen aning om hur länge de känt varandra, visste inte ens att hon vigt S och H. Träffade LW tillsammans via en annan kompis första gången och insåg då att vi hade massor av gemensamma vänner/bekanta på olika håll.

Ingen aning angående efternamnsbytena.
Stort tack för svar. Uppskattat att du skriver. Dessutom verkar du klok och sansad.
Citera
2018-06-06, 18:43
Medlem
DreamTwisters avatar
Så vad tror ni/vi om de närmsta dagarna? 1,5 kvar och ännu inget som knuffar upp det till sannolika skäl...
Citera
2018-06-06, 18:44
Medlem
Citat:
Så vad tror ni/vi om de närmsta dagarna? 1,5 kvar och ännu inget som knuffar upp det till sannolika skäl...
Tror att han släpps. Sedan blir det knivigt.
Citera
2018-06-06, 18:48
Medlem
Nu börjar det närma sig om två dygn vet vi, blir han omhäktad eller släpps han ur häktet, dykaren , ,geocacharen och den otrogne SD.
Med otrogen menar jag att han var otrogen med LW.
Senast redigerad av Luxors 2018-06-06 kl. 19:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in