https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/lena-wesstrom-i-tidigare-polisforhor-om-misstankte-mordaren-han-har-varit-min-basta-van
Tidigare har NA berättat om den polisanmälan som Lena Wesström gjort mot den misstänkte 44-åringen gällande misshandel i januari 2017.
Nu har NA tagit del av en anmälan gällande ofredande som gjordes 2 november 2016.
"Han har vart min bästa vän", säger Lena Wesström i polisförhör om sin misstänkte mördare.
Polisen har valt att kraftigt maskera förundersökningen gällande ofredandet mot mannen. Endast ett fåtal ord går att utläsa från det 14 sidor långa protokollet.
"Jag bedömer att den innehåller uppgifter som är sekretessbelagda", skriver Annelie Krant, utredare på polisen, i sitt beslut.
Något förhör med den misstänkte 44-åringen i ärendet görs aldrig. Innan polisen hinner komma så långt väljer Lena Wesström att inte längre delta i utredningen.
Den 16 november förhörs Lena Wesström av polisen igen.
"Målsägande uppger efter förhöret att hon inte vill längre, hon vill inte driva processen hon vill inte ange brottet till åtal", skriver utredaren i ett PM, och fortsätter;
"Målsäganden vill inte att utredningen fortsätter. Målsäganden vill inte delta i utredningen eller i förhör".
Lena Wesströms hittades mördad bakom ett bullerplank i nya Hjärsta 19 maj– endast ett hundratal meter från sin bostad. Hon tros ha mördats någon gång på kvällen den 14 eller natten den 15 maj.
Den 44-årige mannen sitter sedan i slutet av förra veckan häktad för mord på den lägre misstankegraden. Senast på fredag måste åklagaren lägga fram mer bevis inför domstolen annars måste mannen släppas på fri fot.
NA har utan resultat sökt poliserna som utrett ärendet.
Mer läsning:
Hemliga bilden som visar Lena Wesströms trasiga örhänge: "Blivit böjt på grund av det våld hon utsattes för"